Anak Kecil Lagi Biasalah Sepah Jangan Biasakan Sepah Kena Ajar Anak Kemas Lepas Main Walaupun 1 Mainan


Sama seperti bersekolah, bermain dan berkawan, melibatkan anak-anak dengan tugas harian di rumah juga penting. Bahkan sangat penting untuk membantu perkembangan kognitif, psikologi, dan emosi. Melakukan tugasan kecil di rumah dapat membantu kanak-kanak belajar tentang erti realiti kehidupan sebenar. Merekan perlu tahu dan perlu terlibat dalam melakukan kerja-kerja rumah untuk menjaga diri sendiri, keluarga dan rumah. Ia bermula dari rumah bak kata bijak pandai melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Antaranya tugasan kecil adalah seperti mengemas alat permainan, menyediakan pakaian sebelum mandi, menyidai tuala di tempat yang betul selepas menggunakannya, mahupun mengemas katil.
Pentingnya Melibatkan Anak Pada Tugasan di Rumah (Household chores)
Terdapat segilintir ibubapa yang tidak mahu mengajar kemahiran hidup seharian. Akhirnya, anak-anak ini mempunyai keterbatasan untuk berfungsi pada tahap yang sesuai dengan usia. Contohnya, anak yang berusia 5 tahun tidak mampu mengemas mainannya sendiri selepas bermain. Si anak tadi hanya bermain dan meninggalkan mainan bersepah tanpa dikemas sebelum beredar melakukan aktiviti lain. Si ibu yang akan mengemas mainan tanpa mengajak si anak melakukannya bersama.
Daripada sudut Islam, pendidikan merupakan satu bentuk pelajaran bagi kognitif, fizikal dan roh dalam melahirkan insan yang berperikemanusiaan, berakal dan berakhlak. Ibn Khaldun telah membahagikan ilmu kepada dua bentuk: fardhu ain dan fardhu kifayah. Ini mejelaskan bahawa Islam bukan hanya mementingkan pencapaian intelektual semata-mata bahkan perlu dilengkapi dengan ilmu lain.
Banyak perkara yang menakjubkan yang boleh dirungkai apabila kita melatih anak-anak melakukan tugasan kecil di rumah. Kajian menunjukkan bahawa anak-anak yang mempunyai set tugasan mempunyai harga diri yang lebih tinggi dan lebih mampu menangani kekecewaan. Kualiti ini menyumbang kepada kejayaan yang lebih besar apabila mereka berada di sekolah.

Kemahiran komunikasi dan berunding. Komunikasi boleh menjadi lisan mahupun bukan lisan. Contohnya, berbincang dengan tugasan secara verbal (lisan) atau memberikan senyuman sebagai tanda setuju atau gembira (bukan lisan).Komunikasi boleh menjadi berkesan atau tidak berkesan.
Apabila si anak terlibat dalam tugas, ia memberi anak pengalaman kemahiran berkomunikasi dengan jelas. Si anak belajar mendengar arahan dengan jelas. Selain itu, anak-anak dapat berunding, bekerjasama dan bekerja sebagai satu pasukan. Ibu bapa perlu sentiasa memberikan peluang untuk berunding dengan si anak. Jangan pernah mendominasi dalam membuat keputusan kerana ini akan membuat si anak memberontak dan enggan melakukan tugasan. Jadikan setiap tugasan sebagai win-win situation.
Apabila ibu bapa berkomunikasi dan berunding dengan berkesan dengan anak, mereka menunjukkan rasa hormat. Kanak-kanak kemudian mula merasa bahawa mereka didengar dan difahami oleh ibu bapa mereka.
Sikap Positif. Penglibatan dalam tugasan harian mengajar kanak-kanak tanggungjawab dan mengambil alih tugas. Meminta anak-anak bertanggungjawab terhadap tugas mereka dapat meningkatkan rasa diri mereka bertanggungjawab dan amanah. Anak-anak akan merasa lebih berkemampuan dan dipercayai dalam menyelesaikan tugas mereka.
Menyelesaikan tugasnya dan melakukannya dengan baik akan meningkatkan rasa harga dirinya serta memberinya rasa kecekapan. Ia menanamkan sikap positif seperti sabar, bertolak ansur, simpati dan empati di dalam diri anak-anak. Jangan pernah memandang rendah atas bantuan yang anda perolehi daipada sepasang tangan kecil!
Firman Allah s.w.t yang mafhumnya: “Dan Kami wajibkan berbuat kebaikan kepada kedua ibu- bapanya, ibunya mengandung dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun, bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu, (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan) “(Surah Luqman: ayat 14)
Ayuh, mulakan hari ini!
Model Peranan (Role-Modelling). Selain mempunyai keyakinan bahawa penting untuk memiliki dan melatih anak menyelesaikan tugas, sikap ibu bapa sendiri itu jauh lebih mustahak. Sikap ibu bapa mampu mencorakkan sikap anak anda seterusnya meningkatkan kemungkinan kerjasama dalam menyelesaikan tugasan. Contohnya, ajak anak membuang sampah bersama, mencuci kereta bersama, menvakum rumah bersama, ataupun memotong satur bersama. Pastikan setiap ahli keluarga menjalankan tugas. Jangan pernah ada yang curi tulang. Tunjukkan teladan yang baik kepada anak. Bukanlah menjadi hak mutlak ibu bapa untuk memerintah dan mengarahkan anak melakukan tugasan daripada A sehingga Z sedangkan si ibu atau ayah hanya duduk di sofa bersama telefon pintar. Ibu bapa mesti turun padang melakukan tugasan bersama. Ungkapan hikmah dan bijak dalam pepatah Melayu “bapa borek anak rintik” – harus diingat anak-anak kita akan memerhati dengan teliti, melihat apa yang kita lakukan.
Dalam sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Tirmidzi, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Tiada suatu pemberian yang diberikan seorang ayah kepada anaknya lebih utama daripada mengajarnya adab yang mulia.”
Bersesuaian dengan umur. Sebaiknya mulakan dengan memilih tugas yang sesuai dengan usia dan kebolehan anak. Perlu diingat tugasan yang terlalu sukar boleh mengecewakan bahkan berbahaya. Tugas yang terlalu mudah pula mudah membosankan. Sebagai contoh, bagi anak berusia di bawah 2 tahun, ibu bapa boleh mulakan dengan tugasan seperti mengemas mainan. Tugasan ini menghantar mesej yang penting – sumbangan, kerjasama, kebersihan, dan kekemasan amat diperlukan untuk mencipta persekitaran dan suasana gembira. Ingatlah bahawa tidak semua kanak-kanak sama. Dikala anak dapat menangani tugasan mereka dengan mudah, yang lain mungkin memerlukan lebih banyak masa dan kesabaran. Bersiapsiagalah untuk memberi bantuan kepada mereka apabila diperlukan.
Rasulullah S.A.W bersabda: “Kegiatan anak pada masa kecilnya akan menambahkan akalnya pada waktu dia besar.” (Riwayat Tirmidzi).
Aktiviti yang melibatkan seluruh keluarga. Penting untuk memikirkan tugas yang membuat anak terlibat dalam mengurus keluarga secara keseluruhan. Tugasan seperti membentang sejadah sebelum solat berjemaah, mengatur meja makan atau bergotong-royong membersihkan laman rumah. Tugasan ini cenderung memberi anak rasa tanggungjawab dan penyertaan dalam tugasan seluruh keluarga dan bukan sebagai bentuk hukuman. Didik juga anak supaya sentiasa membantu ibu bapa.
Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah al-Isra’: ayat 23)
Jelas dengan tugas. Melakukan tugas dengan rela dan ikhlas memerlukan penilaian matang, kurang impulsif, dan lebih banyak kesedaran mengenai perspektif keperluan orang lain. Anak-anak tidak dilahirkan dengan sifat-sifat ini. Perkembangan mereka berbeza dan beransur-ansur. Jadi, mereka perlu jelas dengan tugas mereka. Sebagai permulaan, ibu bapa boleh melakukannya bersama sebelum anak dapat melakukannya sendiri. Ibu bapa perlu meletakkan rutin kepada anak agar mereka mudah ingat akan tugasan mereka. Adalah perkara biasa untuk si anak mempunyai perasaan ingin tahu semua perkara. Maka, jelaskan mengapa mereka melakukan tugasan tersebut. Ini membantu kanak-kanak mempunyai pemikiran rasional dan penaakulan yang baik. Contohnya, “Baju yang kotor perlu dimasukkan ke dalam bakul. Jangan biarkan baju bersih dan kotor bercampur. Baju kotor dah ada kuman yang kita tak dapat lihat. Dan agama kita ajar kita sentiasa menjaga kebersihan.” Harus diingat, leteran tidak membantu perkembangan penaakulan dan pemikiran rasional malah membantutkannya.
Beri dorongan. Beri motivasi dan dorongan kepada anak secara berterusan. Sekiranya dia merasakan dia membantu ibu bapa dengan menyelesaikan tugasannya, dia akan merasa lebih ikhlas melakukannya. Sebaliknya, mereka mungkin berasa terpaksa atau lebih buruk sekiranya mereka melihatnya sebagai hukuman. Pujian juga penting. Pujilah kerja dan usaha anak yang baik agar dia terus merasa bertanggungjawab dan gembira. Contohnya, “Wow! Cantik dan kemas anak mama susun buku-buku di rak buku ni.” Dan sertai dengan pelukan. Pelukan juga satu bentuk pujian tetapi mampu memberi impak yang besar pada anak. Ganjaran juga perlu diberikan secara berkala untuk menunjukkan usahanya dihargai. Bawalah anak ke restoran kegemaran atau menonton wayang kegemaran.
Baginda Nabi SAW telah menggariskan beberapa panduan untuk diikuti agar dapat melahirkan generasi yang taat kepada Allah SWT. Sepertimana yang Baginda Nabi SAW sabda di dalam hadith Baginda yang bermaksud: “Bermain-mainlah dengan anak kamu sehingga usianya tujuh tahun. Kemudian hendaklah kamu mengajarkannya adab bermula usia tujuh sehingga empat belas tahun serta jadikannya sahabat atau kawan ketika berusia empat belas tahun ke atas.”
Kredit: Dr. Rahimah Saimin
Pensyarah Kanan, Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU)
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
The post “Anak Kecil Lagi, Biasalah Sepah” Jangan Biasakan Sepah, Kena Ajar Anak Kemas Lepas Main Walaupun 1 Mainan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-kecil-lagi-biasalah-sepah-jangan-biasakan-sepah-kena-ajar-anak-kemas-lepas-main-walaupun-1-mainan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Pakaikan Anak Barang Kemas Ke Tadika Antara 22 Peringatan Mesra Dari Cikgu Untuk Ibu Ayah

Jangan Pakaikan Anak Barang Kemas Ke Tadika Antara 22 Peringatan Mesra Dari Cikgu Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 616 hits
Tahun depan anak anak dah mula masuk ke tadika ataupun sekolah Memang seronok dan teruja nak tengok anak kecil kita mula ke sekolah Terasa dah besar si kecil kita ni pelbagai persiapan sekolah dibuat ibu ayah semua barang terasa nak dibeli ...
Lambat Sikit Tak Apa Jangan Beri Kesan Pada Tulang Belakang Anak Elak Baby Walker

Lambat Sikit Tak Apa Jangan Beri Kesan Pada Tulang Belakang Anak Elak Baby Walker

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 350 hits
Anak anak merupakan anugerah terindah buat ibubapa dan ibubapa pastinya mahu mendapatkan apa yang terbaik untuk anak mereka Jadi untuk memastikan anak anak cepat berjalan ibubapa sedia upaya membeli semua peralatan yang membantu anak anak u...
Hentikan Tabiat Asyik Beli Mainan Untuk Anak Anak Akan Mula Hilang Minat Bermain

Hentikan Tabiat Asyik Beli Mainan Untuk Anak Anak Akan Mula Hilang Minat Bermain

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 281 hits
Geramnya tengok mainan ni kadang kadang anak tak minta pun ibu ayah yang memang tak boleh tengok mainan pasti dibelinya Akhirnya satu rumah penuh dengan permainan anak anak Anak mula hilang minat bermain kerana mereka keliru mainan mana yan...
Prihatin Dengan Ibu Hamil Tumbesaran Anak Kecil Bantuan Makanan Diberikan Kepada Golongan Ini

Prihatin Dengan Ibu Hamil Tumbesaran Anak Kecil Bantuan Makanan Diberikan Kepada Golongan Ini

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 468 hits
Banyak golongan yang terjejas sepanjang tahun ini apabila Covid 19 melanda negara kita Tidak semua orang bernasib baik dapat meneruskan kehidupan seperti biasa dan terpaksa bersusah payah hanya untuk mendapatkan bekalan makanan buat keluarg...
Mendidik Anak Kecil Dengan Nilai Kasih Sayang Cara Rasulullah S A W

Mendidik Anak Kecil Dengan Nilai Kasih Sayang Cara Rasulullah S A W

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 337 hits
Melayari bahtera perkahwinan melibatkan penyatuan 2 insan yang berbeza untuk Penting dari awal sekali pembinaan rumah tangga supaya suami dan isteri tahu tugas dan peranan masing masing dalam memastikan rumahtangga yang dibina penuh ceria d...
Bukan Masa Sesuai Isteri Akan Tahu Lepas Ni Suami Tak Sedia Beritahu 3 Anak Dah Tiada

Bukan Masa Sesuai Isteri Akan Tahu Lepas Ni Suami Tak Sedia Beritahu 3 Anak Dah Tiada

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 340 hits
Saya tidak akan beritahu dia sekarang bukan masa yang sesuai Demikian kata Muhammad Alhafiz Mohamad 29 suami kepada Nur Aimi Nadiah Abdul Rahim 27 yang parah dalam kemalangan meragut nyawa tiga anak lelaki mereka di Kilometer 272 4 Lebuh Ra...
Cemburu Dengan Adik Baru Jangan Biarkan Hati Anak Pertama Terluka Ini Tip Yang Dikongsikan Pakar

Cemburu Dengan Adik Baru Jangan Biarkan Hati Anak Pertama Terluka Ini Tip Yang Dikongsikan Pakar

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 336 hits
Tidak dinafikan selepas melahirkan anak kedua tumpuan kepada anak pertama semakin berkurang dek kerana urusan bayi kedua yang menuntut lebih masa Jika anda tidak cukup kuat untuk melayan karenah anak pertama kerana baru melahirkan minta sua...
Melukis Altenatif Main Gajet Bantu Otak Anak Aktif Bila Bereksperimen Dengan Garisan Warna

Melukis Altenatif Main Gajet Bantu Otak Anak Aktif Bila Bereksperimen Dengan Garisan Warna

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 224 hits
Ketika bercuti panjang ini tidak dinafikan gajet menjadi pilihan utama anak anak di rumah Ubahlah cara ini jika tidak mahu anak ketinggalan dalam semua perkara malah merisikokan kehidupan mereka sendiri Lebih lebih lagi pada anak anak kecil...
Begitu Besarnya Pahala Mendidik Anak Anak Ibu Bapa Jangan Mudah Mengeluh Jaga Amanah Allah Dengan Sebaiknya

Begitu Besarnya Pahala Mendidik Anak Anak Ibu Bapa Jangan Mudah Mengeluh Jaga Amanah Allah Dengan Sebaiknya

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 325 hits
MENDIDIK anak anak bukan kerja yang mudah Banyak ranjau yang terpaksa direntas supaya amanah daripada ALLAH SWT itu dapat disempurnakan dengan sebaik baiknya Apatah lagi ketika musim Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat tempoh hari Ramai y...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Anak Ketua Polis Daerah Maut Tertembak Pistol Bapa Sendiri

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Filem Sheriff



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024

Membeli Kopi Di Kenangan Coffee Bandar Prima Senawang

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula