Cemburu Dengan Adik Baru Jangan Biarkan Hati Anak Pertama Terluka Ini Tip Yang Dikongsikan Pakar


Tidak dinafikan, selepas melahirkan anak kedua, tumpuan kepada anak pertama semakin berkurang dek kerana urusan bayi kedua yang menuntut lebih masa. Jika anda tidak cukup kuat untuk melayan karenah anak pertama kerana baru melahirkan, minta suami atau orang terdekat seperti Atuk dan Wan untuk memberi lebih ruang pada anak pertama ini. Jangan biarkan mereka cemburu dan kecewa.
Menurut Ibu Rose-Mesejnya Kasih, anak pertama harus dididik agar dia lebih bersedia untuk menerima kehadiran orang baru dalam hidupnya. Gunakan perkataan dan lebih baik supaya hati anak tidak terguris. Ini yang boleh mak ayah lakukan.

BAGAIMANA DIDIK ANAK DAPAT ADIK BARU
Bila anak mendapat adik baru, dan nampak dia jealous serta mahu didukung seperti adiknya, namun anda yang baru melahirkan adiknya dan sedang berpantang. Bahaya untuk anda jika anda mendukung anak yang sudah besar itu.
Namun, elakkan mengatakan; ” Abang dah besar, tak boleh dukung-dukung lagi.”
Kerana ini akan menyebabkan perasaan marah dan cemburu. Kerana anak itu akan merasakan tempat dia telah dirampas. Apa yang anda boleh lakukan ialah kata begini;
“ Mama, baru lahirkan adik, mama tak begitu sihat. Macam sayang, bila sayang tak sihat, sayang selalu baring saja kan. Mama pun macam tu. Tapi Mama sayang sangat sayang dan rindu nak dukung sayang. Jadi apa kata, sayang baring kat riba Mama ni atau bila ada Ayah, ayah dukung sayang ya. Nanti Mama dah sihat, Mama dukung sayang.”
Kata-kata begini menguatkan EQ anak. Dia akan faham perasaan orang lain dan dia akan mahu bertolak ansur.

Kata-kata seperti; “ Eh, jangan mengada-ngada nak dukunglah, apalah. Dah besarkanlah malulah!” atau “ Kan Mama baru lahirkan adik. Mama tak laratlah lah nak dukung-dukung ni…kan dah boleh berjalan…”
Kata-kata beginilah yang melukakan hati anak. Dan bila hati terluka, EQ terbantut. Ini menjadi kanser yang akan nampak bila anak itu remaja nanti. Dimana ketika itu, anda tiba-tiba tersedar, dia tidak langsung menghargai perasaan anda! Dia tidak ada ruang untuk merasai perasaan orang lain, kerana hatinya penuh dengan luka. Dan marah yang terpendam akan menjadi api kemarahannya. Apatah lagi jika semasa kecil, dia terlampau kerap dimarahi.
Untuk memperkembangkan EQ, banyakkan membelai anak itu. Cium, belai, peluk, sikatkan rambut jika dia mahu. Ramai juga anak-anak yang mahu buat semua sendiri sebab mereka nak jadi abang dan kakak. This is good. Biarkan dan tetap cium and peluk anak itu dan puji dia kerana dia suka berdikari. Anda boleh beri dia beri dia penganugerahan seperti ‘mama little helper’ atau ‘perwira kecil mama’ atau yang bagus seperti itu. Anak itu akan berasa bangga dan menjadi lagi rajin menolong dan menjaga adiknya.

EQ akan berkembang bila anak merasai dia dikasihi dan bila perasaannya difahami dia belajar mengasihi. Anak belajar menjadi seorang yang memahami anda bila sedari kecil anda menunjukkan anda memahami perasaannya.
Oleh itu manja dan lenja tidak timbul kerana anak yang lenja tidak tahu memikirkan orang lain. Dia hanya mahu dia dilayan. Puncanya ialah kerana apa yang dia mahu semua diikutkan sehingga dia tidak tahu bagaimana susahnya perkara itu untuk dilaksanakan.
Anak yang begini juga akan membesar menjadi remaja yang hanya tahu untuk memberontak meminta dilakukan perkara untuknya. Dia tidak ada ruang untuk orang lain. Kerana sedari kecil dia tidak dilatih dan dididik untuk merasai perasaan orang lain.
Salam kasih,
Ibu Rose
Peluang Jadi Vendor di Baby Bazaar by Pa&Ma
Ada waktunya kita kesuntukan masa untuk mencari kelengkapan si comel. Tidak perlu waktu yang lama, membeli belahlah melalui atas talian yang lebih menjimatkan masa anda.
Pa&Ma ingin memperkenalkan portal barangan bayi dan ibu hamil yang baru, iaitu Baby Bazaar by Pa&Ma. Menerusi portal ini, ibu bapa tidak perlu gusar untuk mencari makanan atau kelengkapan buat si comel. Portal ini menjanjikan proses pembelian yang mudah dan barang akan terus dihantar ke rumah anda.

Bagi anda yang ingin menjual produk bayi, produk ibu atau servis berasaskan bayi dan ibu, inilah peluang anda untuk menjadi vendor di bazaar kami. Jom cepat-cepat sertai kami dengan melayari portal Baby Bazaar by Pa&Ma, babybazaar.my.
Jangan lepaskan peluang ini!
Artikel berkaitan: Anak Sulung Merajuk Tengok Mama Lebihkan Adik Baru Lahir, Belilah Jiwa Anak Sulung!
Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Cemburu Dengan Adik Baru, Jangan Biarkan Hati Anak Pertama Terluka, Ini Tip Yang Dikongsikan Pakar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cemburu-dengan-adik-baru-jangan-biarkan-hati-anak-pertama-terluka-ini-tip-yang-dikongsikan-pakar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Anak Cerita Sesuatu Pada Anda Dengar Siasat Dan Percayalah Jangan Biarkan

Kalau Anak Cerita Sesuatu Pada Anda Dengar Siasat Dan Percayalah Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 435 hits
Mama ada orang sentuh adik ish apa adik ni si anak terus terdiam mula takut nak mencerita pada si ibu Penderaan seksual bukan sesuatu yang boleh dibiarkan Ibu atau ayah yang mengetahui tentang masalah si anak ini harus melakukan sesuatu Ana...
Hebat Nur Madeena Baru 5 Tahun 4 Kali Khatam Al Quran Ni Tip Dikongsikan Ibunya

Hebat Nur Madeena Baru 5 Tahun 4 Kali Khatam Al Quran Ni Tip Dikongsikan Ibunya

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 336 hits
Kita sebagai ibu bapa sudah pastinya mengharapkan dikurniakan anak anak yang baik soleh dan solehah yang bakal menjadi penyejuk mata dan penawar hati Anak anak bukan sahaja dapat membantu kita sewaktu di dunia bahkan diharap dapat membantu ...
Video 21 Tahun Baru Dapat Anak Pertama Guna Kaedah Ivf

Video 21 Tahun Baru Dapat Anak Pertama Guna Kaedah Ivf

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 261 hits
SETIAP pasangan suami isteri inginkan anak sebagai penyeri rumah tangga mereka Seperti pasangan di Indonesia ini yang dikurniakan buah hati pertama setelah 21 tahun menunggu Menerusi perkongsian seorang pengguna Instagram drbennyarifin yang...
Jangan Sombong Jika Baru Terima Hidayah

Jangan Sombong Jika Baru Terima Hidayah

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 168 hits
GAMBAR SEKADAR HIASANTabligh mengajar diri kita sebagai hambaDARI BENCI TAKUT JADI SUKA Assalamualaikum salam yg menakutkan buat umat Melayu apabila melihat sekelompok lelaki memakai pakaian serba putih dan berjanggut panjang Ada yg menyoro...
Anak Hisap Jari Terlalu Lama Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Anak Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ini

Anak Hisap Jari Terlalu Lama Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Anak Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ini

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 255 hits
Hisap jari ialah satu habit yang sering berlaku kepada si kecil Jika kecil dahulu mereka menghisap jari kerana untuk merangsang sensori Tapi ia berlarutan sehingga melebihi usia 3 tahun ia patut dibimbangi kerana boleh ganggu pertumbuhan gi...
Biarkan Anak Urus Diri Bukan Sebab Mak Malas Tapi Nak Dia Belajar Terutama Anak 3 Tahun Ke Bawah

Biarkan Anak Urus Diri Bukan Sebab Mak Malas Tapi Nak Dia Belajar Terutama Anak 3 Tahun Ke Bawah

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 359 hits
Biarlah saya suap anak makan asalkan dia tak main dengan makanan dan tak bersepah akhirnya anak tak pandai gunakan tangan untuk menyuap makanan lebih sedih tak tahu fungsi tangan untuk menyuap makanan memegang sudu kerana terbiasa makan ber...
Lizzy Muat Naik Foto Pegang Senapang Jangan Tembak Hati Saya Ada Pula Netizen Sanggup Kena Tembak

Lizzy Muat Naik Foto Pegang Senapang Jangan Tembak Hati Saya Ada Pula Netizen Sanggup Kena Tembak

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 443 hits
Sebagai seorang pelakon pastinya mereka turut berasa teruja sekiranya dapat membawa watak memakai baju beruniform begitu juga dengan penyanyi dan pelakon Elizabeth Tan Penyanyi yang lebih mesra disapa dengan panggilan Lizzy itu telah memuat...
Perginya Isteri Tanpa Pesan Sayu Hati Mengenangkan 4 Anak Kecil Hilang Kasih Ibu

Perginya Isteri Tanpa Pesan Sayu Hati Mengenangkan 4 Anak Kecil Hilang Kasih Ibu

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 479 hits
Perginya ibu kepada empat anak yang masih kecil benar benar dirasai oleh seluruh ahli keluarga arwah Norwahidah Abd Raup 35 Pemergian arwah Norwahidah yang berkhidmat sebagai jururawat di Hospital Kepala Batas mengejutkan ahli keluarga saud...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Adapting To Consumer Behavior

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite

Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol