Lambat Sikit Tak Apa Jangan Beri Kesan Pada Tulang Belakang Anak Elak Baby Walker


Anak anak merupakan anugerah terindah buat ibubapa dan ibubapa pastinya mahu mendapatkan apa yang terbaik untuk anak mereka. Jadi untuk memastikan anak anak cepat berjalan, ibubapa sedia upaya membeli semua peralatan yang membantu anak anak untuk lebih cepat berjalan. Antara peralatan yang cukup sinonim dengan masyarakat kita pastinya “baby walker”.
Selain melatih anak-anak berjalan, ibubapa juga beranggapan baby walker dapat menjadi tempat untuk mengalihkan perhatian anak anak dan pada masa yang sama ibubapa dapat berehat setelah seharian bekerja.
Menurut Pn Norshafiqah Mat Rabi, Physiotherapist di Flex Physiotherapy, penggunaan baby walker sebenarnya memberi banyak keburukan berbanding kebaikan. Tapi pada masyarakat kita di Malaysia, penggunaan baby walker ini sudah menjadi kebiasaan. Terdapat banyak kajian yang telah dilakukan di luar negara berkenaan isu keburukan baby walker ini.

 
Negara Kanada telah mengharamkan penggunaan baby walker dan dikenakan denda sebanyak $100 00 atau enam tahun penjara jika menyimpan alat itu kerana disebabkan risiko keselamatan dan kesan masalah lambat perkembangan fizikal serta mental.
Baby walker sebenarnya memberi kesan buruk kepada tulang belakang bayi. Tulang belakang bayi terbentuk sejak dalam rahim ibu lagi. Proses pertumbuhan tulang belakang akan terus berlaku dan akan terhenti pada umur 25 tahun.
Pada awalnya, tulang belakang bayi akan terbentuk lekuk seperti huruf ‘C’ kerana otot-otot sekitarnya belum cukup kuat untuk menyokong tulang belakang tersebut. Seiring dengan waktu kanak kanak membesar, lekukan –lekukan lain akan terbentuk untuk membantu bayi mengangkat kepalanya dan merangkak dan akhirnya kanak kanak akan memiliki susunan dan bentuk lekukan seperti orang dewasa.
Jadi, pada kanak kanak yang sering menggunakan alat baby walker ini, lekukan tulang belakang akan bermasalah. Baby walker akan menyebabkan tulang belakang semakin menjadi lekuk ‘C’ dan menghalang proses lekukan lain.

apabila anak anak menggunakan baby walker ini, hanya kaki mereka sahaja yang bergerak, sedangkan badan anak anak bukan dalam keadan tegak dan proses pembentukan tulang belakang mereka belum sepenuhnya berlaku, jadi ianya tidak boleh menampung badan untuk berdiri tegak semasa anak anak bergerak menggunakan baby walker.
Ini sememangnya membolehkan kanak kanak berjalan awal tapi awas, tulang belakang yang belum sepenuhnya terbentuk akan menyebabkan kyphosis (bongkok) dan apabila ianya berlaku, akan terjadilah tekanan kepada tulang belakang dan akhirnya juga akan menyebabkan skoliosis (bengkok).
Kesan sampingan penggunaan baby walker
Antara kesan lain penggunaan baby walker ini ialah ianya membantutkan perkembangan kanak- kanak dari segi fizikal. Kebiasaannya, kanak kanak akan meniarap, menjulur, merangkak, mengengsot, bertatih dan berjalan. tapi apabila mereka menggunakan baby walker, segala rangsangan untuk perkembangan motor kasar mereka akan menjadi lambat.
Satu kajian telah dilakukan oleh Sigel &Burton pada tahun 1999 di dalam jurnal mereka (Journal of Developmental and Behavioral Paediatric) mengatakan kanak kanak yang menggunakan baby walker ini lebih lambat untuk melakukan pergerakan seperti duduk, merangkak dan berjalan, dan mereka mendapat skor yang rendah (Bayley scales) daripada yang sepatutnya.

Dalam kajian terbaru oleh Badihian, Adihian & Yaghini pada 2017 mengatakan tiada bukti yang kukuh bahawa alat baby walker ini membantu kanak kanak dalam perkembangan fizikal dan mental mereka malah membawa lebih keburukan berbanding kebaikan.
Setelah mengetahui semua keburukan penggunaan baby walker, sekarang pilihan ditangan anda. Sebagai ibubapa, anda haruslah bijak dalam membuat pilihan. Di Malaysia, untuk mengharamkan penggunaannya adalah mustahil. Memang tidak dinafikan bahawa penggunaan baby walker ini ada kebaikan terutamanya memberi peluang kepada ibuibapa berehat sekejap tapi apa yang penting sekarang ialah untuk memastikan anak anak selamat semasa menggunakan baby walker itu.
Bagaimana untuk selamat dan memastikan anak anak tidak mengalami masalah lambat perkembangan semasa menggunakan baby walker?
1) Umur minimum penggunaan ialah 4 bulan, maksimum 16 bulan.
2) Ibubapa hendaklah memastikan otot leher anak anak sudah cukup kuat untuk angkat kepala.
3) Ibubapa hendaklah memastikan kaki anak anak sudah boleh menjejak lantai dan boleh menampung badan dengan kaki.
4) Limitkan masa penggunaan. Banyakkan masa untuk “tummy time”.
5) Ibubapa hendaklah memastikan kawasan sekitar anak anak selamat untuk mengelakkan sebarang kecederaan atau kemalangan.
6) Sekiranya anak anak sudah pandai berjalan, jangan gunakan baby walker lagi.
7) Penggunaan baby walker jenis berdiri lebih sesuai berbanding jenis duduk.
Artikel berkaitan: Nak Bayi Jadi Genius, Pakar Otak Kongsi Tip Haramkan Baby Walker
Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Lambat Sikit Tak Apa, Jangan Beri Kesan Pada Tulang Belakang Anak, Elak Baby Walker! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lambat-sikit-tak-apa-jangan-beri-kesan-pada-tulang-belakang-anak-elak-baby-walker/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Buat Perangai Kesan Emosinya Terganggu Gunalah Perkataan Baik Baik Jangan Ingat Anak Tak Faham

Anak Buat Perangai Kesan Emosinya Terganggu Gunalah Perkataan Baik Baik Jangan Ingat Anak Tak Faham

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 231 hits
Macam macam perkataan yang kita keluarkan pada anak kita Anak anak kecil yang sedang membesar sebenarnya sudah mula memahami apa yang diperkatakan kepada mereka Oleh sebab itu belajarlah untuk mengeluarkan perkataan yang baik baik sahaja Ad...
Anak Menangis Jangan Abaikan Mak Ayah Kena Tahu Punca Boleh Beri Kesan Pada Perkembangan Mereka

Anak Menangis Jangan Abaikan Mak Ayah Kena Tahu Punca Boleh Beri Kesan Pada Perkembangan Mereka

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 246 hits
Anak menangis disebabkan pelbagai punca Adakah anda pernah mengabaikan tangisan bayi anda Ikuti perkongsian juruterapi ini Sebenarnya tangisan bayi dan kanak kanak sama sekali tidak boleh diabaikan ibu ayah mesti disiasat puncanya Menurut s...
Tak Mahu Anak Degil Nakal Pukul Jangan Guna Tangan Kalau Perlu Rotan Di Tapak Kaki

Tak Mahu Anak Degil Nakal Pukul Jangan Guna Tangan Kalau Perlu Rotan Di Tapak Kaki

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 491 hits
Anak adalah amanah Allah untuk kedua ibu bapa Cara asuhan dan didikan penting untuk bentuk keperibadian dan kejayaan dalam hidup setiap anak Sebab itu pentingnya ibu bapa menunjukkan teladan yang baik dan dapat mengawal emosi Namun mengasuh...
Hiburan Lagi Baby Bump Didakwa Semakin Jelas Datuk Seri Siti Nurhaliza Hamil Anak Kedua

Hiburan Lagi Baby Bump Didakwa Semakin Jelas Datuk Seri Siti Nurhaliza Hamil Anak Kedua

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 538 hits
Sebelum ini ada desas desus mengatakan bahawa penyanyi tersohor negara iaitu Datuk Seri Siti Nurhaliza kini hamil anak kedua kerana dia dilihat seperti mempunyai baby bump dan semakin berseri Dakwaan itu diperkuatkan lagi apabila penyanyi i...
Ambilkan Mama Kasut Jangan Tunjuk Pandang Biar Anak Cari Cara Nak Tahu Anak Faham Arahan

Ambilkan Mama Kasut Jangan Tunjuk Pandang Biar Anak Cari Cara Nak Tahu Anak Faham Arahan

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 430 hits
Anak saya faham je arahan tapi tak bercakap lagi Ayat yang biasa disebut oleh parents bila ditanya mengenai anak faham atau tak Ya memang ada kanak kanak yang mmpunyai kefahaman yang sepatutnya dengan usia mereka tapi masih belum bercakap t...
Don T Cry Baby Nyanyian Penuh Emosi Peminat Pujuk As Ad Motawh Supaya Jangan Menangis

Don T Cry Baby Nyanyian Penuh Emosi Peminat Pujuk As Ad Motawh Supaya Jangan Menangis

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 181 hits
Seperti kita ketahui penyanyi muda tanah air kini semakin mendapat tempat di kalangan peminat Tidak ketinggalan mereka juga lebih dikenali sebagai artis Budak Baru Nak Up yang kian menyinari industri hiburan tanah air var neutro
Elak Ajar Anak Suap 24 Jam

Elak Ajar Anak Suap 24 Jam

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 365 hits
Sebenarnya jadi mak ni dia kena jadi guru atau senang kata pensyarah Juju lebih banyak bersyarah Korang tengok tak pensyarah kat universiti tu ajar korang mcm mana Dia bising je kat depan kuliah selain tu korang kena berdikari buat kerja kh...
Cemburu Dengan Adik Baru Jangan Biarkan Hati Anak Pertama Terluka Ini Tip Yang Dikongsikan Pakar

Cemburu Dengan Adik Baru Jangan Biarkan Hati Anak Pertama Terluka Ini Tip Yang Dikongsikan Pakar

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 336 hits
Tidak dinafikan selepas melahirkan anak kedua tumpuan kepada anak pertama semakin berkurang dek kerana urusan bayi kedua yang menuntut lebih masa Jika anda tidak cukup kuat untuk melayan karenah anak pertama kerana baru melahirkan minta sua...
Masalah Tulang Belakang Sakit Ketika Tidur Baring Ibu Hamil

Masalah Tulang Belakang Sakit Ketika Tidur Baring Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 347 hits
Masalah Tulang Belakang Sakit Ketika Tidur Baring Ibu HamilMasalah Tulang Belakang Sakit Ketika Tidur Baring Ibu Hamil Ketika sedang mengandung 5 minggu saya mengalami kemalangan jalan raya yang agak tragis Saya tercampak keluar dari kereta...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan