Sabar Sabarlah Kluster Mahkamah Pendirian Pm Dalam Penentuan Tarikh Pru Adalah Betul


 
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob telah membuat satu kenyataan yang betul apabila beliau menyatakan bahawa Perdana Menteri tidak boleh mendahului kuasa Yang di-Pertuan Agong dalam soal menentukan tarikh pilihanraya umum ke-15 pada masa sekarang ini, sewaktu tempoh Parlimen Malaysia Ke-14 masih ada masa hampir setahun lagi.
Pilihanraya umum Parlimen ke-14 berlangsung pada 9 Mei 2018. Jika dikira tempoh lima tahun untuk mengadakan pilihanraya umum ke-15, maka tarikh tamat tempoh ialah pada 8 Mei 2023.
Tetapi ada tafsiran undang-undang menyatakan tempoh 5 tahun itu bermula apabila ahli-ahli parlimen Penggal ke-14 mengangkat sumpah iaitu pada 16 Julai 2018.
Ini bermakna tempoh lima tahun itu berakhir pada 15 Julai 2023. Jika 15 Julai diambil kira, dan katakalah Parlimen dibubarkan pada tarikh tersebut, maka undang-undang mengadakan peruntukan bahawa pilihanraya umum ke-15 hendaklah diadakan dalam tempoh 60 hari dari tarikh pembubaran parlimen.
Ini membawa maksud Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) boleh menetapkan tarikh pilihanraya Umum pada atau sebelum 14 September 2023.
Jadi ada tempoh lebih kurang setahun lagi mandat yang diberi oleh rakyat kepada Parlimen Malaysia ke-14.
Jika pada tahun hadapan iaitu tahun 2023 Perdana Menteri mengadap Yang di-Pertuan Agong untuk menasihati Baginda di bawah Perkara 40(1) supaya membubarkan Parlimen ke-14 bagi membolehkan pilihanraya umum ke-15 diadakan, maka secara konvensyen perlembagaan, Yang di-Pertuan Agong wajar menerima nasihat Perdana Menteri itu dan memperkenankan permohonan tersebut.
Tidak molek dan tidak cantik, malah akan jadi krisis perlembagaan jika Yang di-Pertuan Agong menolak nasihat Perdana Menteri itu.
Tetapi sebaliknya, jika esok atau seminggu dua ini atau bulan hadapan atau bulan-bulan mendatang dalam tahun 2022 ini, kerana didesak dan ditekan kiri kanan ke atas Perdana Menteri sehingga akhirnya Perdana Menteri menyerah kalah dan terus ke Istana Negara mengadap Yang di-Pertuan Agong untuk menasihat baginda supaya membubarkan Parlimen Malaysia ke-14 bagi membolehkan PRU ke-15 diadakan, maka ada risikonya bahawa permohonan itu boleh ditolak.
Aiblah bagi seorang Perdana Menteri jika Yang di-Pertuan Agong menolak nasihatnya, seperti hal yang pernah berlaku ke atas Perdana Menteri sebelum ini.
Ini rasanya, mungkin, barangkali, sebagai sebab mengapa Ismail Sabri Yaakob perlu berhati-hati supaya “pisang tidak berbuah dua kali”.
Negara Malaysia ini bukan negara kuasa rakyat sepenuhnya. Sistem Raja Berperlembagaan masih berfungsi. Yang di-Pertuan Agong boleh menolak nasihat Perdana Menteri di bawah Perkara 40(2)(b) iaitu Yang di-Pertuan Agong boleh menggunakaan kuasa budibicara baginda untuk tidak memberi izin terhadap permohonan pembubaran Parlimen terlalu awal dari tarikh yang wajar dan sepatutnya.
Jadi kepada anggota Kluster Mahkamah, atau yang bukan Kluster Mahkamah tetapi sudah teruja sangat untuk kembali berada di koridor kuasa dan di puncak takhta supaya bersabar-sabarlah sedikit.
Selesaikan dulu kes masing-masing di Mahkamah. Adakan dulu pemilihan parti politik masing-masing. Kawal inflasi supaya tidak masuk ke tahap hyper-inflasi sehingga rakyat biasa boleh “mati”.
Selepas keadaan sesuai dan selesa, dan penyakit Covid-19 benar-benar tidak lagi menjadi ancaman bahaya terhadap kesihatan awam, maka ketika itu, silalah kita adakan pilihanraya umum ke-15.
“Tidak lari gunung dikejar,” Raikanlah Festa Demokrasi Rakyat apabila tiba saatnya nanti.
Hassan Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang
Isnin, 06 Jun 2022






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/sabar-sabarlah-kluster-mahkamah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabar Selesaikan Kes Mahkamah Baharu Pru 15 Hassan Karim

Sabar Selesaikan Kes Mahkamah Baharu Pru 15 Hassan Karim

papar berkaitan - pada 7/6/2022 - jumlah : 157 hits
agendaily com06 06 2022Ahli Parlimen PKR Pasir Gudang Hassan Karim mahu kes mahkamah melibatkan pemimpin UMNO diselesaikan terlebih dahulu Sikap terburu buru Barisan Nasional khususnya kumpulan Kluster Mahkamah yang mendesak agar pilihan ra...
Tidak Sopan Dan Janggal Kluster Mahkamah Harus Segera Berhenti Desak Pru15 Disegerakan

Tidak Sopan Dan Janggal Kluster Mahkamah Harus Segera Berhenti Desak Pru15 Disegerakan

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 112 hits
Berdasarkan respon ramai yang umumnya difahami secara majoriti mereka tidak mahu PRU15 diadakan dalam waktu terdekat ini malah pandangan dalam UMNO juga berpecah mengenainya langkah terbaik ialah kluster mahkamah harus berhenti daripada ter...
Rakyat Tak Desak Tapi Kluster Mahkamah Desak Macam La Umno Boleh Menang Tak Adanya Macam Zaman Dulu Dulu

Rakyat Tak Desak Tapi Kluster Mahkamah Desak Macam La Umno Boleh Menang Tak Adanya Macam Zaman Dulu Dulu

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 131 hits
Rakyat tak desak PRU15 diadakan lebih awal ia hanya desakan politik kata KJ June 5 2022 Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin bercakap kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Jelajah Agenda Nasional Malaysia Sihat Peringkat Negeri Melaka S...
Shahril Apa Kena Mengena Pru Awal Dengan Kes Mahkamah

Shahril Apa Kena Mengena Pru Awal Dengan Kes Mahkamah

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 146 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 12 2022 12 13 PMKetua Penerangan Umno Shahril Hamdan menyelar dakwaan parti itu mahu mengadakan pilihan raya umum awal kerana presidennya takut dipenjara Soal Shahril apa kaitan PRU15 dengan kes mahkamah yang...
Bukan Mudah Beri Pengampunan Diraja Untuk Kluster Mahkamah Kena Hukuman Penjara Dulu

Bukan Mudah Beri Pengampunan Diraja Untuk Kluster Mahkamah Kena Hukuman Penjara Dulu

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 137 hits
A KADIR JASINAndaian popular adalah para pembesar Umno BN daripada kluster mahkamah mahu supaya Pilihan Raya Umum ke 15 diadakan lebih awal bagi mengelak masuk penjara dan mendapat pengampunan Diraja Tetapi kalau diperincikan ia tidaklah se...
Kluster Mahkamah Mahu Halang Ismail Jadi Presiden Umno Kata Nazri Aziz

Kluster Mahkamah Mahu Halang Ismail Jadi Presiden Umno Kata Nazri Aziz

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 137 hits
Menurut veteran Umno itu rata rata ahli parti menentang gesaan pemimpin tertentu untuk PRU diadakan lebih awal Tindakan kumpulan kluster mahkamah dalam Umno menangguhkan pemilihan parti bertujuan untuk menghalang perdana menteri Ismail Sabr...
Maknanya Sekarang Pm Tak Perlu Tergesa Gesa Lagi Nak Bubar Parlimen Abaikan Saja Desakan Kluster Mahkamah

Maknanya Sekarang Pm Tak Perlu Tergesa Gesa Lagi Nak Bubar Parlimen Abaikan Saja Desakan Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 129 hits
Pertikaian sama ada Parlimen perlu dibubarkan dengan segera atau sebaliknya kini menjadi isu yang semakin membahang antara dua kumpulan dalam UMNO Kluster mahkamah dan mereka yang menyokong kumpulan itu telah dan sedang mengasak Perdana Men...
Pm Saya Tak Boleh Umum Tarikh Pru Kerana Itu Kuasa Agong

Pm Saya Tak Boleh Umum Tarikh Pru Kerana Itu Kuasa Agong

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 135 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 5 2022 6 36 PMKuasa untuk membubarkan Parlimen dan mengumumkan tarikh baru bagi pilihan raya umum akan datang terletak pada Yang di Pertuan Agong bukan perdana menteri kata Ismail Sabri Yaakob Katanya walaupu...
Musuh Jantung Adalah Air Ais

Musuh Jantung Adalah Air Ais

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 130 hits
TAHUKAH ANDA BAHAWA Jantung kita ini paling pantangan nya apa Anda mungkin belum tahu Setelah membaca tulisan ini mungkin akan anda akan terperanjat 1 Jantung paling pantangannya adalah Semua makanan dan minuman yang bersifat sejuk Jangan m...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara