Kertas Kerja Ahli Akademik Tentang Statut Rom Berat Sebelah Pelajar


MALAYSIAKINI

   
Sekumpulan aktivis pelajar hari ini mendedahkan rumusan eksekutif kertas kerja oleh empat ahli akademik yang mereka dakwa digunakan untuk meyakinkan Majlis Raja-raja agar menolak Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

"Hujah-hujah di dalam kertas tersebut sungguh berat sebelah apabila hujah hujah tersebut hanya membincangkan soal mengapa Majlis Raja-raja perlu menolak Statut Rom.

"Kami membuat pendedahan ini untuk menimbulkan satu wacana antara semua peringkat termasuk ahli akademik," kata mereka dalam satu kenyataan.

Berdasarkan kertas kerja yang didedahkan, pembentangan itu dibuat oleh Profesor Undang-undang Universiti Teknologi Mara (UiTM) Rahmat Mohamad, profesor undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Shamrahayu Abdul Aziz dan pensyarah undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) Fareed Mohd Hassan dan Hisham Hanapi.

Menurut pelajar berkenaan, sebagai ahli akademik yang beretika, mereka perlu menyatakan kebaikan dan keburukan Statut Rom untuk dipertimbangkan oleh Majlis Raja-Raja dengan sewajarnya.

"Kami juga membuat pendedahan ini supaya ahli akademik ini boleh tampil memberikan penjelasan dan berdebat dengan sihat. Mereka inilah punca kekeliruan yang sebenarnya," kata pelajar berkenaan.

Kenyataan pelajar itu ditandatangani oleh Asheeq Ali Sethi Alivi, Ainina Sofia Adnan Nurhuda Binti Ramli, Suhail Wan Azahar, Ahmad Taqiyuddin Shahriman, Wong Yan Ke, Chong Kar Yan, Nik Azura Nik Nasron dan Siti Nurizzah Mohd Tazali.

Kertas kerja itu antara lain menyebut contoh tribunal jenayah perang terhadap Maharaja Wilhelm II dan Maharaja Hirohito di ICC, yang ditadbir mengikut Statut Rom.

Ini, katanya membuktikan bahawa Raja-raja tidak kebal daripada pendakwaan di ICC.

Kertas kerja itu juga mendakwa Myanmar, yang bukan merupakan ahli ICC, tidak boleh dibawa ke ICC walaupun tuduhan melakukan pembersihan etnik terhadap masyarakat Rohingya.

Bagaimanapun, para pelajar berkenaan berkata perkara itu tidak benar.

Mereka menegaskan bahawa ICC pada September tahun lalu memutuskan bahawa ia mempunyai bidang kuasa ke atas pengusiran masyarakat Rohingya dari Myanmar ke Bangladesh dan bahawa ia adalah satu kemungkinan jenayah kemanusiaan.

Mereka juga menegaskan bahawa AS, walaupun tidak menjadi ahli ICC, juga sedang disiasat mengenai kemungkinan melakukan jenayah perang di Afghanistan.

Para pelajar berkenaan berkata hujah yang dibuat oleh ahli akademik berkenaan kepada Majlis Raja-raja harus dibahaskan untuk mengelakkan kekeliruan.

Semalam, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pengunduran Malaysia daripada Statut Rom.

Beliau berkata keputusan itu dibuat kerana statut itu membahayakan negara tetapi disebabakn kekeliruan oleh "orang tertentu yang ingin bebas memukul orang."

LIHAT FB DI SINI



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/kertas-kerja-ahli-akademik-tentang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Statut Rom Pembangkang Gesa Tindakan Tegas Terhadap Menteri Luar Peguam Negara

Statut Rom Pembangkang Gesa Tindakan Tegas Terhadap Menteri Luar Peguam Negara

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 266 hits
Ketua pembangkang Parlimen Ismail Sabri Yaakob berkata tindakan tegas harus diambil ke atas peguam negara kerana gagal memberi nasihat kepada kerajaan tentang kesan negatif Statut Rom PETALING JAYA Ketua pembangkang mendesak Perdana Menteri...
Statut Rom Politik Toksik Punca Malaysia Tarik Diri Kata Kit Siang

Statut Rom Politik Toksik Punca Malaysia Tarik Diri Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 279 hits
Lim Kit Siang berkata Malaysia terpaksa menarik diri daripad menyertai Statut Rom disebabkan desakan pelbagai pihak yang kurang faham mengenai perkara tersebut JOHOR BAHRU Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkam...
Statut Rom Memang Mengeliru

Statut Rom Memang Mengeliru

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 327 hits
ISMA WEB Pemimpin Islam Melayu dalam kerajaan takut kepada DAP Amir Isma BANGI Ikatan Muslimin Malaysia sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana menyokong keputusan kerajaan menarik diri daripada Statut Rom yang boleh mengancam kedaulat...
Statut Rom Umno Hantar Memo Demo Belum Tahu

Statut Rom Umno Hantar Memo Demo Belum Tahu

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 284 hits
Umno Selangor akan menghantar satu memorandum kepada Sultan Selangor dalam masa terdekat sebagai protes terhadap keputusan kerajaan menandatangani triti Statut Rom Kita akan menghantar memorandum kepada ke bawah duli Sultan Selangor untuk m...
Statut Rom Ini Hujah Tmj Buat Pengkritik

Statut Rom Ini Hujah Tmj Buat Pengkritik

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 617 hits
ISU SEMASA Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim tampil menjawab beberapa tuduhan yang mengatakan dikri Statut Rom tidak akan menjejaskan institusi monarki Malaysia Tampil dengan lapan hujah berposter itu TMJ menjelaskan huj...
Peguam Jelaskan Isu Statut Rom

Peguam Jelaskan Isu Statut Rom

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 385 hits
KUALA LUMPUR 6 April Peguam dan pakar undang undang Mohd Khai rul Azam Abdul Aziz tidak bersetuju dikatakan isu Statut Rom mengelirukan rak yat berdasarkan kenyata an Per dana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika menjelaskan keputusan ker...
Kamu Tahu Mana Nak Cari Saya Kronologi Perang Dingin Tun Mahathir Tmj Mengenai Statut Rom

Kamu Tahu Mana Nak Cari Saya Kronologi Perang Dingin Tun Mahathir Tmj Mengenai Statut Rom

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 375 hits
Kamu Tahu Mana Nak Cari Saya Kronologi Perang Dingin Tun Mahathir TMJ Mengenai Statut Rom Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa menerima pelbagai reaksi daripada orang ramai Perdana Ment...
Statut Rom Tak Wajar Tarik Diri Walau Ditentang Pihak Tertentu Mp

Statut Rom Tak Wajar Tarik Diri Walau Ditentang Pihak Tertentu Mp

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 251 hits
MALAYSIAKINI Anggota Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim berkata kerajaan tidak seharusnya menarik diri daripada menyertai Statut Rome Mahkamah Jenayah Antarabangsa yang telah pun dimeterai Beliau berkata tidakan itu menjadikan Malaysi...
Statut Rom Misi Besar Singkir Pm

Statut Rom Misi Besar Singkir Pm

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 245 hits
ISMA WEB Siapa individu yang mempunyai cita cita politik dan menggunakan raja raja Dr Mahathir kata beliau tahu Pedang sekadar agak agak saja PEDANG pernah beritahu dulu seseorang penulis mendapat idea apa yang hendak dicoretkan menerusi pe...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru