Kamu Tahu Mana Nak Cari Saya Kronologi Perang Dingin Tun Mahathir Tmj Mengenai Statut Rom


‘Kamu Tahu Mana Nak Cari Saya’ – Kronologi ‘Perang Dingin’ Tun Mahathir & TMJ Mengenai Statut Rom.
Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) menerima pelbagai reaksi daripada orang ramai. Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu kenyataan memberitahu keputusan ini dibuatkan kerana terdapat cubaan pihak tertentu untuk mengheret institusi Raja menentang kerajaan.
Walaupun tidak menyebut siapakah individu tersebut, kelantangan Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor (TMJ) menegur kerajaan tentang Statut Rom ini memberi bayangan seolah beliau merupakan individu yang dimaksudkan. ‘Perang dingin’ diantara mereka berlarutan sehingga ke hari ini dan berikut merupakan kronologi konflik.
Kenapa perlu tergesa tanda tangan Statut Rom
Bermula pada 10 Mac yang lalu, TMJ membuat kenyataan melalui akaun rasmi Facebook miliknya mempersoalkan kerajaan persekutuan yang ingin menandatangani perjanjian Statut Rom tanpa berbincang dengan Majlis Raja-Raja.
Tun Mahathir membidas kenyataan TMJ menerusi Berita Harian pada keesokan harinya mengatakan bahawa pendapat TMJ merupakan pendapat beliau sendiri.
Dia bukan wakil rakyat. Bercakap untuk diri dia sahaja.
Tidak mengikut perlembagaan
Pada 2 April TMJ telah memuat naik satu kenyataan di laman Facebook miliknya mengatakan bahawa kerajaan persekutuan telah melakukan dua perkara yang tidak mematuhi perlembagaan. Isu pertama ialah kerajaan negeri Johor dan Sultan Johor tidak diberitahu berkenaan dengan projek STS di perairan Johor. Isu kedua ialah di mana perjanjian Statut Rom tidak mendapat perkenan Majlis Raja-Raja.
Apa itu Statut Rom?
Seterusnya pada 5 April yang lalu, TMJ menerangkan apa itu Statut Rom kepada rakyat supaya mudah untuk difahami melalui akaun Facebooknya.
Beliau turut mempersoalkan apa yang berlaku kepada Palestine tidak sewajarnya terjadi jika semua perjanjian antarabangsa adalah perjanjian yang bagus.
Malaysia tarik diri dari Statut Rom
Pada 6 April yang lalu, Berita Harian melaporkan bahawa kabinet membuat keputusan Malaysia menarik diri daripada Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) kerana timbul kekeliruan dalam masyarakat dan disebabkan cubaan pihak tertentu untuk mengheret Institusi Raja menentang kerajaan.
Memberi Gambaran Buruk
Tun Mahathir juga berkata terdapat pihak yang menjadikan keputusan Malaysia menerima statut itu sebagai isu politik untuk memberi gambaran buruk terhadap beliau selaku Perdana Menteri dan kerajaan.
statut Rom
Selepas Malaysia menarik diri dari Statut Rom Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Sultan Ismail mengeluarkan kenyataan melalui akaun rasmi Facebook mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Malaysia yang mendengar suara rakyat dan menghormati serta menerima pandangan Majlis Raja-Raja.
TMJ boleh diambil tindakan jika ada unsur hasutan
Kita anggap dia (Tunku Ismail) sebagai orang biasa, boleh mengkritik kerajaan, asalkan dia tak melanggar undang-undang.
Jika dia buat kenyataan dianggap menghasut, kita akan ambil tindakan terhadapnya. Dia tidak kebal daripada undang-undang, malah tiada sesiapa di Malaysia yang melangkaui undang-undang.
Menghalang Rakyat
Tiada apa pun yang boleh menghalang rakyat Malaysia daripada menyatakan pandangan dan dia (Tunku Ismail) adalah rakyat Malaysia, tidak lebih daripada itu.
Boleh dikenakan tindakan
Pada 9 April yang lalu, menerusi Berita Harian Tun Mahathir Mohamad berkata TMJ bebas untuk mengkritik kerajaan sama seperti rakyat negara ini yang lain. Beliau turut berpendapat bahawa jika TMJ mengeluarkan kenyataan berunsurkan hasutan, TMJ boleh dikenakan tindakan undang-undang.
Finish what you start
Terkini, TMJ melalui Facebooknya berkata dia rela jika dia terpaksa dikenakan tindakan kerana mempertegakkan perlembagaan, raja-raja melayu, dan Islam kerana dia berhak untuk bertanya soalan dan memberi pendapat.
Membalas Kenyataan
Selepas Tunku Ismail mengeluarkan kenyataan tersebut, Syed Saddiq menerusi Twitter membalas kenyataan tersebut dengan mengatakan bahawa Tunku Ismail perlu menghormati hak rakyat untuk membalas kritikan tanpa perlu memperlekeh, mengugut atau mencaci.
Sumber: Berita Harian, Tunku Ismail, Sultan Ibrahim, Syed Saddiq
The post ‘Kamu Tahu Mana Nak Cari Saya’ – Kronologi ‘Perang Dingin’ Tun Mahathir & TMJ Mengenai Statut Rom! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/kamu-tahu-mana-nak-cari-saya-kronologi-perang-dingin-tun-mahathir-tmj-mengenai-statut-rom/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Usaha Burukkan Ph Guna Isu Statut Rom Tun Mahathir

Ada Usaha Burukkan Ph Guna Isu Statut Rom Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 337 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan terdapat usaha memburukkan Pakatan Harapan dalam meratifikasi Statut Rom yang diiktiraf di Mahkamah Jenayah Antarabangsa baru baru ini Sambil tidak mendedahkan pihak tertentu itu beliau be...
Sebab Ada Orang Nak Memukul Sesuka Hati Tun Mahathir Transkrip Penuh Ucapan

Sebab Ada Orang Nak Memukul Sesuka Hati Tun Mahathir Transkrip Penuh Ucapan

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 273 hits
oleh Hariz Mohd Malaysiakini Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad ketika mengumumkan keputusan kabinet untuk menarik balik penyertaan ke dalam perjanjian Statut Rome Mahkamah Jenayah Antarabangsa yang telah dimeterai Malaysia Menurut Dr Maha...
Tmj Orang Biasa Tun Dr Mahathir

Tmj Orang Biasa Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 303 hits
Kerajaan Pakatan Harapan menganggap Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim sebagai orang biasa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata atas sebab itu beliau berhak untuk mengeluarkan sebarang kenyataan yang tidak bersifat h...
Siswa Alu Alukan Jika Tmj Datang Forum Statut Rom

Siswa Alu Alukan Jika Tmj Datang Forum Statut Rom

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 251 hits
Sekumpulan mahasiswa hari ini berkata mereka mengalu alukan sekiranya Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim bersedia hadir dalam sebuah forum bagi membincangkan isu mengenai Statut Rom Menurut jurucakap mahasiswa berkenaan Asheeq ...
Tun Mahathir Ingatkan Tmj Boleh Kritik Kerajaan Tapi Jangan Langgar Undang Undang

Tun Mahathir Ingatkan Tmj Boleh Kritik Kerajaan Tapi Jangan Langgar Undang Undang

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 375 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyerahkan kepada Tunku Mahkota Johor samada mahu menyertai politik Foto The Malaysian Insight Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim bebas mengkritik ter...
Is Statut Rom Anwar Sokong Mahathir

Is Statut Rom Anwar Sokong Mahathir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 374 hits
Plot tentang Dr M Anwar rujuk seseorang dari kerabat diraja Zikri Kamarulzaman Dakwaan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bahawa terdapat cubaan melaga lagakan raja Melayu dengannya berhubung isu Statut Rom bukanlah merujuk kepada parti po...
Statut Rom Ini Hujah Tmj Buat Pengkritik

Statut Rom Ini Hujah Tmj Buat Pengkritik

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 620 hits
ISU SEMASA Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim tampil menjawab beberapa tuduhan yang mengatakan dikri Statut Rom tidak akan menjejaskan institusi monarki Malaysia Tampil dengan lapan hujah berposter itu TMJ menjelaskan huj...
Malaysia Siapa Tmj Hendak Dibandingkan Dengan Tun Mahathir Soal Khairuddin Abu Hassan

Malaysia Siapa Tmj Hendak Dibandingkan Dengan Tun Mahathir Soal Khairuddin Abu Hassan

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 275 hits
Khairuddin Abu Hassan penyokong kuat PM Tun Mahathir menjawab kritikan Tunku Mahkota Johor Foto KLViralTunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim dinasihat tidak mencampuri urusan pentadbiran Kerajaan Persekutuan selain perlu menghorma...
Bersatu Sabah Akan Sokong Warisan Tun Mahathir

Bersatu Sabah Akan Sokong Warisan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 339 hits
Astro Awani Pakatan Harapan akan memberi sokongan penuh kepada parti pimpinan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal Astro AWANI Ruzaini Zulkepli KUALA LUMPUR Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad beri j...
Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur