Statut Rom Memang Mengeliru


ISMA WEB Pemimpin Islam, Melayu dalam kerajaan takut kepada DAP: Amir Isma

BANGI – Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana, menyokong keputusan kerajaan menarik diri daripada Statut Rom, yang boleh mengancam kedaulatan negara.
Namun, pada masa sama Isma sekali lagi mengingatkan pemimpin Islam dan Melayu di dalam Kerajaan Malaysia baharu supaya tidak mengikut rentak sesetengah pihak, terutama parti cauvinis DAP, dalam membuat sebarang keputusan penting demi rakyat dan negara.
Amir Isma, Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman berkata, kerajaan sepatutnya mengambil kira pendapat orang ramai, terutama ahli akademik yang pakar dalam perundangan serta Perlembagaan Persekutuan, sebelum menandatangani sesuatu perjanjian yang ada kaitan dengan kedaulatan negara.
Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan bahawa Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom, berikutan terlalu banyak kekeliruan, dan mengambil kira bantahan pelbagai pihak termasuk Majlis Raja-Raja Melayu.
Ia mula berkuat kuasa pada 1 Julai 2002. Sehingga Mac 2019, 124 daripada 193 ahli PBB telah menerima perjanjian itu.
Namun, negara kuasa besar seperti Amerika Syarikat, Russia dan China, serta India dan Israel menolaknya. Semua negara-negara jiran kita Singapura, Indonesia, Brunei Darussalam dan Thailand tidak menerimanya, sementara Filipina baru sahaja menarik balik keanggotaannya.
Statut Rome adalah suatu perjanjian antarabangsa bagi mewujudkan ICC yang berfungsi sebagai pelengkap kepada undang-undang sedia ada di sesuatu Negara Pihak (State Party) untuk mendakwa individu yang melakukan jenayah antarabangsa seperti yang terkandung dalam Artikel 5 Statut Rom iaitu genosid, jenayah terhadap kemanusiaan, jenayah perang dan jenayah pencerobohan.
Sebelum ini, bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad, berpendapat Perlembagaan perlu dipinda, selain keperluan mendapat persetujuan Majlis Raja-Raja, berdasarkan peruntukan Perkara 38 (4) Perlembagaan Persekutuan.
Mengulas lanjut, Ustaz Abdullah Zaik berkata, sememangnya Statut Rom itu mengelirukan dan jika dikaji secara teliti ia tidak memberi apa-apa kebaikan kepada Malaysia.
“Lagi pula negara sudah mempunyai banyak undang-undang yang boleh diguna pakai dalam menguatkuasakan peraturan,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.
Beliau berkata, menandatangani Statut Rom bukanlah agenda nasional, bahkan hanya meletakkan Malaysia berada di bawah kuasa asing apabila sesuatu krisis berlaku di negara ini.
Beliau bimbang Statut Rom boleh digunakan secara salah oleh musuh negara yang berseteru dengan umat Islam.
“Umat Islam sepatutnya memilih mekanisme dalaman untuk menyelesaikan masalah dalam negara.“Seperti firman Allah yang bermaksud, ‘Jika kalian berselisih dalam suatu hal, maka kembalikanlah kepada Allah dan Rasul-Nya. Jika kalian benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhir. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya‘ (An-Nisa: 59),” katanya.
Sehubungan itu, beliau sekali lagi mengingatkan pemimpin Islam dan Melayu di dalam kerajaan sekarang supaya berhati-hati dengan agenda pihak tertentu yang mahu menjadikan Malaysia sebuah negara sekular dan liberal.
Katanya, hampir setahun Malaysia ditadbir PH apa yang berlaku ialah pemimpin atau menteri-menteri DAP telah menunjukkan secara terang agenda yang mereka hendak buat terhadap Malaysia.
Beliau memberi contoh, semalam, apabila Naib Pengerusi DAP Kebangsaan, M Kula Segaran membangkitkan pula isu Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sekolah menengah persendirian Cina, yang katanya diiktiraf untuk menyambung pengajian dalam bidang Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET).
“Baru saja Perdana Menteri memberi penjelasan bahawa hanya kerajaan sahaja yang layak mengiktiraf UEC itu, tetapi hari ini Menteri Sumber Manusia daripada DAP kata UEC boleh diguna untuk masuk TVET.
“Siapa yang sebenarnya mengetuai pentadbiran sekarang? Adakah DAP hendak menunjukkan bahawa Perdana Menteri tidak ada kuasa apa-apa, atau kerana mereka (DAP) yang memonopoli pentadbiran?,” katanya.
Contoh lain, katanya, apabila Lembaga Kelayakan Profesion Undang-undang Malaysia (LKPUM) dipengerusikan Peguam Negara mengumumkan mereka mengiktiraf UEC bagi Peperiksaan Sijil Amalan Guaman (CLP), serta-merta pemimpin DAP menyokong.
“Adakah Menteri Pendidikan menegur timbalannya yang serta-merta menyokong kenyataan lembaga kelayakan itu mengiktiraf UEC bagi menduduki CLP? Adakah Peguam Negara atau LKPUM mengikut arahan DAP?
“DAP juga sekarang ini adalah sebahagian daripada kerajaan. Tetapi kenapa mereka bertindak sebelah pihak, tidak peduli dan membelakangkan rakan-rakan lain dalam gabungan. Pasti mereka ada agenda tersendiri.
“Kita bimbang jika dibiarkan mereka akan merombak segala-galanya, sementara pemimpin Islam dan Melayu rakan sekutu mereka diam tidak bersuara. Dan ini, sedang berlaku sekarang,” katanya.
Ustaz Abdullah Zaik berkata, apa yang dilihat sekarang ini ialah pemimpin Islam dan Melayu dalam Kerajaan Malaysia hanya mengikut telunjuk DAP dan tidak berani membantah.
“Oleh itu, Isma berharap pemimpin Islam dan Melayu dalam kerajaan sekarang ini, bermuhasabah diri, tidak mengikut telunjuk DAP. Berwaspada selalu dengan tingkah-laku parti rasis itu,” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/statut-rom-memang-mengeliru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Is Statut Rom Anwar Sokong Mahathir

Is Statut Rom Anwar Sokong Mahathir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 373 hits
Plot tentang Dr M Anwar rujuk seseorang dari kerabat diraja Zikri Kamarulzaman Dakwaan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bahawa terdapat cubaan melaga lagakan raja Melayu dengannya berhubung isu Statut Rom bukanlah merujuk kepada parti po...
Isu Statut Rom Jemaah Menteri Buat Keputusan Ikut Prosedur

Isu Statut Rom Jemaah Menteri Buat Keputusan Ikut Prosedur

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 308 hits
Foto sumber internetKUALA LUMPUR Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah menjelaskan jemaah menteri telah membuat keputusan mengikut prosedur yang betul dalam proses meratifikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa Beliau berkata jemaah ...
Ada Usaha Burukkan Ph Guna Isu Statut Rom Tun Mahathir

Ada Usaha Burukkan Ph Guna Isu Statut Rom Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 337 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan terdapat usaha memburukkan Pakatan Harapan dalam meratifikasi Statut Rom yang diiktiraf di Mahkamah Jenayah Antarabangsa baru baru ini Sambil tidak mendedahkan pihak tertentu itu beliau be...
Tarik Diri Sertai Statut Rom Langkah Bijak Anwar

Tarik Diri Sertai Statut Rom Langkah Bijak Anwar

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 255 hits
Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa adalah satu langkah bijak dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pendir...
Statut Rom Umno Hantar Memo Demo Belum Tahu

Statut Rom Umno Hantar Memo Demo Belum Tahu

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 286 hits
Umno Selangor akan menghantar satu memorandum kepada Sultan Selangor dalam masa terdekat sebagai protes terhadap keputusan kerajaan menandatangani triti Statut Rom Kita akan menghantar memorandum kepada ke bawah duli Sultan Selangor untuk m...
Kabinet Ikut Prosedur Ratifikasi Statut Rom Kata Saifuddin

Kabinet Ikut Prosedur Ratifikasi Statut Rom Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 227 hits
Kabinet ikut prosedur ratifikasi Statut Rom kata Saifuddin Dikemas kini 46 minit yang lalu Diterbitkan pada 6 Apr 2019 7 17A
Malaysia Akan Tarik Diri Daripada Statut Rom

Malaysia Akan Tarik Diri Daripada Statut Rom

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 265 hits
KUALA LUMPUR Dr Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan Malaysia akan menarik diri daripada ratifikasi Statut Rom kontroversi yang dikritik pelbagai pihak termasuk istana Johor Perdana menteri berkata Kabinet membuat keputusan menarik diri da...
Statut Rom Saifuddin Kena Asak Di Parlimen

Statut Rom Saifuddin Kena Asak Di Parlimen

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 301 hits
Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah diasak pembangkang hari ini dalam sidang Dewan Rakyat kerana tidak mendapat jawapan memuaskan daripada menteri sama ada keputusan menandatangani Statut Rom menerima perkenan Yang di Pertuan Agong atau t...
Dokumen Rumusan Eksekutif Statut Rom

Dokumen Rumusan Eksekutif Statut Rom

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 670 hits
Dalam isu Statut Rome Majlis Raja Raja Melayu meminta satu rumusan ekslusif dari 4 orang ahli akedemik yang terdiri dari pelbagai latar belakang berkaitan undang undang perlembagaan dan sebagainya Hasil daripada laporan itu MRRM telah menol...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Papagomo Ditahan Aibkan Agong



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Yuecheng Yanyuan Entrepreneurial Space By Jin Design In Hebei China

15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Volcanic Ash From Gunung Ruang To Enter Malaysian Skies Tonight