Peguam Jelaskan Isu Statut Rom



KUALA LUMPUR 6 April - Peguam dan pakar undang-undang, Mohd. Khai­rul Azam Abdul Aziz tidak bersetuju dikatakan isu Statut Rom mengelirukan rak­yat, berdasarkan kenyata­an Per­dana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika menjelaskan keputusan kerajaan menarik balik ratifikasi statut itu.

Katanya, ini kerana rakyat boleh membaca begitu banyak ulasan dan penulisan daripada pakar undang-undang dan tokoh politik tentang Statut Rom.

Tambahnya, pasti terdapat perbezaan antara kesemua pandangan berdasarkan tahap keilmuan, pemahaman dan kecen­derungan politik namun baginya perbezaan itu harus diraikan secara matang, berteraskan ne­raca ilmu kenegaraan serta bukan secara emosi.

Jelasnya, isu menjadi hangat apabila Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim memuat naik status dalam laman Facebook milik beliau pada 2 April lalu bahawa tindakan meratifikasi Statut Rom adalah tidak berperlembagaan kerana terlebih dahulu gagal mendapat perkenan Majlis Raja-Raja.

Katanya, ia menjadi sebab mengapa Kabinet memutuskan untuk menarik balik ratifikasi.

Dakwanya, Peguam Negara, Tommy Thomas gagal menasihatkan kerajaan bahawa mengikut perkara 38 (4) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa ‘Tiada undang-undang yang secara langsung menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja boleh diluluskan tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja’.

“Untuk menye­la­matkan maruah kerajaan yang tidak mendapat nasihat yang be­tul, maka adalah se­lamat untuk Perdana Menteri menarik balik ratifikasi berkenaan sebelum Majlis Raja-Raja mengambil tindakan undang-undang terha­dap kerajaan ke­rana me­langgar Perlembagaan Persekutuan.

“Bukan kerana rakyat keliru berkaitan Statut Rom, te­ta­pi ini berkaitan kerajaan Ma­laysia yang keliru akibat kegaga­lan mendapat nasihat yang betul sebelum meraktifikasi Statut Rom,” kata­nya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Mengenai apa sebenarnya Statut Rom dan mengapa ia ditentang, Mohd. Khairul Azam berkata, terdapat dua isu berbeza yang perlu difahami iaitu pertama, isu proses sebelum mera­tifikasi statut iaitu kewajipan mendapatkan perkenan Majlis Raja-Raja, dan kedua isu kandu­ngan Statut Rom.

“Sebenarnya tiada banyak penentangan berkaitan isu kedua iaitu kandungan statut. Dalam keadaan Malaysia, agak mustahil melakukan empat jenayah utama dalam statut iaitu jenayah perang, jenayah pencerobohan, jenayah kemanusiaan dan jenayah pembunuhan beramai-ramai.

“Maka kelihatan tidak mungkin Yang di-Pertuan Agong selaku Pemerintah Tertinggi Ang­katan Tentera Malaysia boleh didakwa di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC),” katanya.

Namun jelasnya, yang menjadi pertikaian ialah isu pertama iaitu berhubung kewajipan mendapatkan perkenan Majlis Raja-Raja.

“Perdana Menteri dalam sidang akhbar penuh emosi telah mengelak mengulas berkaitan isu perta­ma ini. Sebaliknya membuat ‘lenco­ngan’ isu dengan me­nyindir (TMJ) de­ngan isu-isu lain seba­gai manifestasi kemarahan beliau terhadap TMJ yang mula-mula mencetuskan isu pertikaian pertama ini sehingga mendapat perhatian agenda Mesyuarat Majlis Raja-Raja.

“Kesipuan yang gagal menjawab isu pertikaian pertama itu telah menyebabkan Perdana Menteri terpaksa mengambil ‘jalan selamat’ dengan menarik balik ratifikasi,” katanya.

Mengenai siapakah Dr. Mahathir maksudkan pihak yang membuat gerakan membatalkan ratifikasi, peguam itu menganggap ia dicetuskan oleh TMJ dan kelihatan ada beberapa kumpulan profesor undang-undang, peguam dan aktivis masyarakat berpengaruh telah menyambut status Facebook TMJ.

“Disebabkan gerakan ini ber­teraskan pelanggaran Perlembagaan Persekutuan yang memberi kelebihan kepada Majlis Raja-Raja, maka Perdana Menteri percaya kesipuan kerajaan yang tidak mendapat nasihat yang betul dari Peguam Negara ini tidak mampu dipertahankan.

“Maka bagi mengelak keada­an bertambah parah, maka adalah selamat Perdana Menteri menarik balik ratifikasi berkenaan sebagai tanda akur dengan nasihat Majlis Raja-Raja,” katanya.zMedia Shah Alam Kini di Tukar Kepada www.suarabiru.com (https://mediashahalam.blogspot.com)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediashahalam.blogspot.com/2019/04/peguam-jelaskan-isu-statut-rom.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+SuaraBiru+%28SUARA+BIRU%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Statut Rom Jemaah Menteri Buat Keputusan Ikut Prosedur

Isu Statut Rom Jemaah Menteri Buat Keputusan Ikut Prosedur

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 307 hits
Foto sumber internetKUALA LUMPUR Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah menjelaskan jemaah menteri telah membuat keputusan mengikut prosedur yang betul dalam proses meratifikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa Beliau berkata jemaah ...
Statut Rom Pembangkang Gesa Tindakan Tegas Terhadap Menteri Luar Peguam Negara

Statut Rom Pembangkang Gesa Tindakan Tegas Terhadap Menteri Luar Peguam Negara

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 267 hits
Ketua pembangkang Parlimen Ismail Sabri Yaakob berkata tindakan tegas harus diambil ke atas peguam negara kerana gagal memberi nasihat kepada kerajaan tentang kesan negatif Statut Rom PETALING JAYA Ketua pembangkang mendesak Perdana Menteri...
Ada Usaha Burukkan Ph Guna Isu Statut Rom Tun Mahathir

Ada Usaha Burukkan Ph Guna Isu Statut Rom Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 335 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan terdapat usaha memburukkan Pakatan Harapan dalam meratifikasi Statut Rom yang diiktiraf di Mahkamah Jenayah Antarabangsa baru baru ini Sambil tidak mendedahkan pihak tertentu itu beliau be...
Statut Rom Politik Toksik Punca Malaysia Tarik Diri Kata Kit Siang

Statut Rom Politik Toksik Punca Malaysia Tarik Diri Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 279 hits
Lim Kit Siang berkata Malaysia terpaksa menarik diri daripad menyertai Statut Rom disebabkan desakan pelbagai pihak yang kurang faham mengenai perkara tersebut JOHOR BAHRU Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkam...
Statut Rom Memang Mengeliru

Statut Rom Memang Mengeliru

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 328 hits
ISMA WEB Pemimpin Islam Melayu dalam kerajaan takut kepada DAP Amir Isma BANGI Ikatan Muslimin Malaysia sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana menyokong keputusan kerajaan menarik diri daripada Statut Rom yang boleh mengancam kedaulat...
Tarik Diri Sertai Statut Rom Langkah Bijak Anwar

Tarik Diri Sertai Statut Rom Langkah Bijak Anwar

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 252 hits
Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa adalah satu langkah bijak dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pendir...
Kertas Kerja Ahli Akademik Tentang Statut Rom Berat Sebelah Pelajar

Kertas Kerja Ahli Akademik Tentang Statut Rom Berat Sebelah Pelajar

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 275 hits
MALAYSIAKINI Sekumpulan aktivis pelajar hari ini mendedahkan rumusan eksekutif kertas kerja oleh empat ahli akademik yang mereka dakwa digunakan untuk meyakinkan Majlis Raja raja agar menolak Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa Hujah h...
Statut Rom Umno Hantar Memo Demo Belum Tahu

Statut Rom Umno Hantar Memo Demo Belum Tahu

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 284 hits
Umno Selangor akan menghantar satu memorandum kepada Sultan Selangor dalam masa terdekat sebagai protes terhadap keputusan kerajaan menandatangani triti Statut Rom Kita akan menghantar memorandum kepada ke bawah duli Sultan Selangor untuk m...
Statut Rom Icc Patutkah Malaysia Menerimanya

Statut Rom Icc Patutkah Malaysia Menerimanya

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 187 hits
MalaysiaGazette com Online News Portal Follow US Now Or visit www malaysiagazette com for the latest news on politics economy fashion travel lifestyle and more www malaysiagazette com malaysiagazette mgtv
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan