Statut Rom Misi Besar Singkir Pm


ISMA WEB Siapa 'individu yang mempunyai cita-cita politik' dan menggunakan raja-raja? - Dr Mahathir kata beliau tahu, Pedang sekadar agak-agak saja

PEDANG pernah beritahu dulu… seseorang penulis mendapat idea apa yang hendak dicoretkan menerusi pelbagai cara dan keadaan berbeza. Dulu pun, Pedang pernah beritahu cara dan keadaan Pedang dapat idea menulis.
Kadang kala dalam bilik air – keadaan ini dialami bukan sahaja di kalangan kebanyakan penulis, tetapi juga semua orang. Sambil-sambil ‘termenung’ dalam bilik air, lebih baik bagi otak jalan sikit. Fikir apa yang hendak dibuat lepas itu.
Tetapi, mendapat idea atau ilham – dalam istilah orang surat khabar ‘mendapat wahyu’ (‘mendapat wahyu’ ini pun ada dua sebenarnya (1) idea sendiri, (2) perintah atau arahan daripada orang atasan) – bergantung kepada isu atau apa yang difikirkan oleh penulis.
Sama juga idea menulis kali ini. ‘wahyu’ datang kepada Pedang masa tidur. Sedap-sedap tidur, tiba-tiba terjaga jam 4 pagi lantas terfikir sesuatu yang berlaku sebelum Pedang tidur. Bangun, buka laptop, ketuk sikit apa perkara yang membuatkan Pedang terjaga tadi. Tutup laptop, kemudian buat apa yang sepatutnya.
Habis selesai, buka semula laptop dan mula mengetuk idea tadi. Apa isu yang tiba-tiba muncul ketika Pedang terjaga jam 4 pagi tadi?
Agenda dan cita-cita politik siapa?
Pedang imbas sedikit apa yang Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kata pada sidang medianya Jumaat lalu, ketika mengumumkan keputusan kerajaan membatalkan pengiktirafan terhadap Statut Rom, dan menarik diri daripada menyertainya. Malaysia menandatangani penyertaan dalam Statut Rom itu pada 4 Mac lalu.
Tun M cakap ini dalam bahasa Inggeris… Pedang terjemahkan. Kata Tun M:
“Kami faham ini adalah satu gerakan politik. Gerakan politik bagi mendapatkan raja-raja untuk menyokong mereka. Sudah pasti sesetengah daripada kerabat diraja mungkin terbabit.
“Tetapi keseluruhan idea ialah untuk mengajak Raja-Raja di Malaysia menentang kerajaan ini… itu adalah motifnya… Tapi disebabkan kekeliruan ini, dan kekeliruan ini juga di kalangan Raja-Raja, kami telah membuat keputusan untuk tidak mengiktiraf Statut Rom.
“Kita telah meratifikasikannya… tapi kita masih ada masa untuk menarik diri… dan kita akan tarik diri. Bukan disebabkan oleh Statut Rom tidak baik untuk kita, tetapi disebabkan kekeliruan politik oleh sesetengah individu, termasuk sesetengah individu yang mempunyai cita-cita politik… kita tahu ini.”
Pedang tak tahulah apa yang orang lain faham mengenai kenyataan Tun M di atas. Bagi Pedang, kita kena lihat rentetan kata-kata itu, yang dimulakan dengan “Kami faham ini adalah satu gerakan politik. Gerakan politik bagi mendapatkan raja-raja untuk menyokong mereka…”
Tentulah yang dimaksudkan oleh Tun M ialah ‘orang politik’ yang memulakan gerakan itu, bukan raja-raja yang mulakan. Dan, ‘orang politik’ ini bijak – menggunakan kerabat diraja. Sebab itu Tun M menambah “Sudah pasti sesetengah daripada kerabat diraja mungkin terbabit”.
Pedang tak nafikan, kenyataan Tun M itu juga merujuk kepada ‘sesetengah kerabat diraja’ yang boleh dianggap seperti ‘selebriti’ kerana terkenal. Tetapi, Pedang tegaskan bahawa bukan mereka yang mulakan ‘gerakan’ ini, sebaliknya adalah ‘orang politik’.
“Engkau tahu… ini adalah gerakan besar untuk memalukan ‘old man’ di kalangan orang Melayu apabila isu nasional terkait dengan raja-raja. Mudah saja. Kalau babitkan raja-raja, orang Melayu sensitif.
“Dalam hal ini, siapa yang kena serang? ‘Old man’ lah… sebab dia PM… yang lain diam. Kalau bersuara pun macam to throw the stone and hide the hand… Ini agenda besar… nampak? 
“Siapa kena hentam sekarang? Old man yang kena. Yang lain diam saja,” Demikian kata rakan Pedang yang rapat dengan Tun M sejak lama dulu. Biasanya kalau Pedang dengan rakan ini berbual mengenai Tun M, kami merujuk beliau sebagai ‘old man’.
‘Orang politik’? Siapa? Sekarang yang kuat menghentam, marah Dr Mahathir adalah UMNO. Kerana salah satu sebab Barisan Nasional (BN) kalah PRU14 lalu, ialah Tun M.
Jadi sekarang ini, kita sudah tahu siapa ‘individu politik bercita-cita’ yang dimaksudkan Tun M pada sidang medianya Jumaat lalu – orang UMNO. Eh… betul ke?
Pokoknya kalau kita diam dan buat kerja lebih bagus daripada banyak bercakap. Kalau banyak bercakap takut akan terdedah kesalahan. Tak kira siapa… personaliti ke, selebriti ke, orang politik ke…
Semalam, Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, tiba-tiba membayangkan dan berkata, pihak yang disebut Dr Mahathir sebagai cuba menjatuhkan beliau adalah personaliti daripada keluarga diraja.
Iyalah! Dah wartawan tanya, maka Anwar pun jawab. Ketika ditanya  selepas pertemuan santai bersama veteran tentera di Sendayan, ketika kempen PRK Rantau, dipetik sebagai berkata:
“Kenyataan itu sangat khusus. Perdana Menteri merujuk kepada percubaan daripada personaliti dalam keluarga diraja dan tidak merujuk kepada mana-mana pihak dalam parti… Kadang-kadang penafsiran negatif oleh politik pembangkang juga perlu kita ambil kira dan jelaskan.” (MalaysiaGazette)
Siapa lagi pembangkang kalau bukan UMNO dan PAS. Tapi, betul ke? Sebab penafsiran Pedang berdasarkan apa yang Pedang kata di atas tadi berbeza. Bagi Pedang Tun M kata ‘individu bercita-cita politik’ yang mempergunakan ‘personaliti diraja’, bukan sebaliknya.
Kemungkinan juga ‘individu bercita-cita’ yang dimaksudkan oleh Tun M itu datang daripada parti gabungan Pakatan Harapan (PH) sendiri. Tidak mustahil! Sama-sama fikir…
Agenda dan gerakan untuk menggulingkan Tun M daripada kerusi PM memang besar… bukan rahsia lagi. 
Macam-macam cara digunakan. Itulah politik. Dan, kata rakan Pedang itu lagi, “…bukan old man tak tahu akan ada bantahan… dia biar saja… nak ratifikasi dan lihat kesannya permainan itu…”
Itu saja tulisan Pedang buat kali ini… dah nak Subuh. Tapi sebelum itu…
Kata Pedang: Fahamilah peribahasa ‘jangan bagai orang patah selera, banyak makan’… ‘dilahir serupa tidak, dibatin menggunting angin’… ‘sekali membuka pura, dua tiga hutang terbayar’.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/statut-rom-misi-besar-singkir-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Statut Rom Gelombang Besar Boleh Wujud Jika Rakyat Faham

Statut Rom Gelombang Besar Boleh Wujud Jika Rakyat Faham

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 321 hits
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bercakap pada sidang media mengenai Bantahan Statute Rome di Bangunan UMNO Selangor Shah Alam Selangor foto IQBAL BASRI SHAH ALAM Badan Perhubungan UMNO Selangor tidak...
Isu Statut Rom Jemaah Menteri Buat Keputusan Ikut Prosedur

Isu Statut Rom Jemaah Menteri Buat Keputusan Ikut Prosedur

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 307 hits
Foto sumber internetKUALA LUMPUR Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah menjelaskan jemaah menteri telah membuat keputusan mengikut prosedur yang betul dalam proses meratifikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa Beliau berkata jemaah ...
Kabinet Ikut Prosedur Ratifikasi Statut Rom Kata Saifuddin

Kabinet Ikut Prosedur Ratifikasi Statut Rom Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 225 hits
Kabinet ikut prosedur ratifikasi Statut Rom kata Saifuddin Dikemas kini 46 minit yang lalu Diterbitkan pada 6 Apr 2019 7 17A
Is Statut Rom Anwar Sokong Mahathir

Is Statut Rom Anwar Sokong Mahathir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 372 hits
Plot tentang Dr M Anwar rujuk seseorang dari kerabat diraja Zikri Kamarulzaman Dakwaan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bahawa terdapat cubaan melaga lagakan raja Melayu dengannya berhubung isu Statut Rom bukanlah merujuk kepada parti po...
Tarik Diri Sertai Statut Rom Langkah Bijak Anwar

Tarik Diri Sertai Statut Rom Langkah Bijak Anwar

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 252 hits
Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa adalah satu langkah bijak dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pendir...
Statut Rom Umno Hantar Memo Demo Belum Tahu

Statut Rom Umno Hantar Memo Demo Belum Tahu

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 284 hits
Umno Selangor akan menghantar satu memorandum kepada Sultan Selangor dalam masa terdekat sebagai protes terhadap keputusan kerajaan menandatangani triti Statut Rom Kita akan menghantar memorandum kepada ke bawah duli Sultan Selangor untuk m...
Malaysia Akan Tarik Diri Daripada Statut Rom

Malaysia Akan Tarik Diri Daripada Statut Rom

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 263 hits
KUALA LUMPUR Dr Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan Malaysia akan menarik diri daripada ratifikasi Statut Rom kontroversi yang dikritik pelbagai pihak termasuk istana Johor Perdana menteri berkata Kabinet membuat keputusan menarik diri da...
Statut Rom Memang Mengeliru

Statut Rom Memang Mengeliru

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 328 hits
ISMA WEB Pemimpin Islam Melayu dalam kerajaan takut kepada DAP Amir Isma BANGI Ikatan Muslimin Malaysia sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana menyokong keputusan kerajaan menarik diri daripada Statut Rom yang boleh mengancam kedaulat...
Statut Rom Saifuddin Kena Asak Di Parlimen

Statut Rom Saifuddin Kena Asak Di Parlimen

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 300 hits
Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah diasak pembangkang hari ini dalam sidang Dewan Rakyat kerana tidak mendapat jawapan memuaskan daripada menteri sama ada keputusan menandatangani Statut Rom menerima perkenan Yang di Pertuan Agong atau t...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi