Statut Rom Pembangkang Gesa Tindakan Tegas Terhadap Menteri Luar Peguam Negara


Mohamad Fadli Ketua pembangkang Parlimen, Ismail Sabri Yaakob berkata, tindakan tegas harus diambil ke atas peguam negara kerana gagal memberi nasihat kepada kerajaan tentang kesan negatif  Statut Rom. PETALING JAYA: Ketua pembangkang mendesak Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad mengambil tindakan tegas terhadap Menteri Luar, Saifuddin Abdullah dan Peguam Negara, Tommy Thomas berhubung isu Statut Rom.

Ismail Sabri Yaakob berkata, Saifuddin jelas gagal dan tidak memberikan maklumat yang benar kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah sewaktu memaklumkan atau mengadap Agong berhubung langkah kerajaan Pakatan Harapan (PH) menandatangani Statut Rom.

“Tindakan tegas juga harus diambil ke atas Peguam Negara, Tommy Thomas kerana gagal memberikan nasihat kepada kerajaan tentang kesan negatif Statut Rom kepada Agong dan Raja-Raja Melayu,” katanya kepada FMT.

Semalam, Dr Mahathir mengumumkan Malaysia akan menarik diri daripada meratifikasi statut berkenaan berikutan kritikan pelbagai pihak, termasuk istana Johor.
Dr Mahathir berkata, Kabinet membuat keputusan menarik diri daripada triti kontroversi itu bagi mengelakkan kekeliruan dalam kalangan rakyat, bukan kerana ia memudaratkan negara atau tunduk kepada desakan pelbagai pihak.

Saifuddin juga menjelaskan semalam, bahawa jemaah menteri membuat keputusan mengikut prosedur yang betul dalam proses meratifikasi Statut Rom, Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

Beliau berkata, jemaah menteri juga membuat keputusan berdasarkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan dalam menandatangani perjanjian antarabangsa.

Dalam pada itu, Ismail menggesa Dr Mahathir atau Saifuddin mengumumkan keputusan penarikan diri daripada ratifikasi Statut Rom di Dewan Rakyat.

Beliau berkata, Dewan Rakyat harus dimaklumkan tentang jangka masa penarikan diri tersebut.

“Menteri luar (Saifuddin) seharusnya memohon maaf kepada seluruh Dewan Rakyat kerana mengelirukan mereka,” katanya.

Dalam pada itu, Ismail menzahirkan terima kasih beliau kepada semua pihak, termasuk pembangkang di Parlimen, parti politik serta badan bukan kerajaan (NGO) kerana berjaya menekan kerajaan supaya menarik balik penyertaan Malaysia sebagai ahli Statut Rom.

“Saya cukup yakin dan percaya Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) dan Statut Rom merupakan agenda tersembunyi untuk menghapuskan hak dan keistimewaan orang Melayu/Bumiputera dan Islam serta menggugat kedudukan Raja-raja Melayu.

“Apakah ini langkah awal negara menuju kepada agenda kesamarataan dan sebuah negara republik?” soalnya.

Pada 4 April lepas, Ismail mengemukakan usul mendesak kerajaan menarik balik perakuan Statut Rom dengan berkata, perjanjian antarabangsa itu sepatutnya dibahaskan di Parlimen dan dibincangkan oleh Majlis Raja-raja.

Ismail berkata, speaker Dewan Rakyat, Mohamad Ariff Md Yusof akan memutuskan sama ada usul itu dibahas atau sebaliknya pada 8 April ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/statut-rom-pembangkang-gesa-tindakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ngo Gesa Kerajaan Lebih Tegas Terhadap Lynas Corporation

Ngo Gesa Kerajaan Lebih Tegas Terhadap Lynas Corporation

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 210 hits
KUANTAN Kerajaan perlu mendesak Lynas Corporation Ltd supaya menghantar balik sisa buangan nadir bumi itu ke Australia sebagaimana keputusan sebelum ini Pengerusi Save Malaysia Stop Lynas Tan Bun Teet berkata penghantaran sisa buangan itu p...
Peguam Jelaskan Isu Statut Rom

Peguam Jelaskan Isu Statut Rom

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 385 hits
KUALA LUMPUR 6 April Peguam dan pakar undang undang Mohd Khai rul Azam Abdul Aziz tidak bersetuju dikatakan isu Statut Rom mengelirukan rak yat berdasarkan kenyata an Per dana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika menjelaskan keputusan ker...
Laporan Polis Terhadap Timbalan Menteri Tiada Tindakan Lanjut

Laporan Polis Terhadap Timbalan Menteri Tiada Tindakan Lanjut

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 262 hits
Laporan polis terhadap Timbalan Menteri Air Tanah dan Sumber Asli Tengku Zulpuri Shah Raja Puji yang didakwa mengancam orang awam ketika kempen pilihan raya kecil Cameron Highlands diklasifikasikan sebagai tiada tindakan lanjut Penemuan awa...
Isu Statut Rom Jemaah Menteri Buat Keputusan Ikut Prosedur

Isu Statut Rom Jemaah Menteri Buat Keputusan Ikut Prosedur

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 307 hits
Foto sumber internetKUALA LUMPUR Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah menjelaskan jemaah menteri telah membuat keputusan mengikut prosedur yang betul dalam proses meratifikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa Beliau berkata jemaah ...
Peguam Negara Iktiraf Uec Timb Menteri Pendidikan

Peguam Negara Iktiraf Uec Timb Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 314 hits
KUALA LUMPUR 30 Mac Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching ternyata gembira dengan keputusan Lembaga Kelayakan Profesion Undang undang Malaysia yang mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu sebagai setaraf dengan Sijil Tinggi Persekolahan...
Menteri Arah Nc Ambil Tindakan Perkara Yang Berlaku Di Luar Kampus

Menteri Arah Nc Ambil Tindakan Perkara Yang Berlaku Di Luar Kampus

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 386 hits
oleh Ab Jalil Backer Menteri arah Naib Canselor Universiti komen hal politik Sudah dua kali dia buat kenyataan mengenai isu kecil depan restoran amjal tu Macam mana pengurusan universiti hendak komen kejadian di luar kawasan universiti memb...
Hobi Mengumpul Keychain Luar Negara

Hobi Mengumpul Keychain Luar Negara

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 442 hits
Hobi Mengumpul Keychain Luar Negara Sebelum ni hobi nieyl adalah mengumpul setem masih ada lagi buku setem dalam simpanan nieyl Terlalu banyak setem lama lama cuma sekarang ni nieyl dah tak ada masa nak pergi ke pejabat pos nak beli setem B...
Penyamar Di Media Sosial Akan Dikenakan Tindakan Tegas

Penyamar Di Media Sosial Akan Dikenakan Tindakan Tegas

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 254 hits
Ini amaran buat mereka yang ada melakukan akaun palsu di media sosial Pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia memaklumkan pihaknya akan mengambil tindakan ke atas 2 823 akaun media sosial yang terlibat dalam aktiviti penyamaran...
Skandal Jual Tanah Dbkl Peguam Negara Dan Pengarah Sprm Mengadap Pac

Skandal Jual Tanah Dbkl Peguam Negara Dan Pengarah Sprm Mengadap Pac

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 300 hits
Peguam Negara Tommy Thomas dan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Seri Mohd Shukri Abdull akan dipanggil memberi keterangan kepada Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara Pengerusi PAC yang baharu Datuk Dr Noraini Ahm...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree