Gelombang Hijau Berterusan Umno Bukan Lagi Tempat Bergantung Orang Melayu



Gelombang orang Melayu Islam menyokong Pas dan Perikatan Nasional (PN) diteruskan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) selepas mencatatkan kemenangan luar biasa di Kedah, Kelantan dan Terengganu.
(Utusan Malaysia) – Malah, sokongan turut bertambah di Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan apabila gabungan berkenaan berjaya menambah kerusi berbanding Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).
Jika dahulu, orang Melayu menjadikan UMNO sebagai tempat bergantung namun keputusan PRU15 dan terbaharu PRN telah membuktikan sebaliknya apabila parti berkenaan hanya menang 19 daripada 108 kerusi iaitu merangkumi sekitar 17.5 peratus sahaja.
Bercakap kepada Utusan Malaysia, Mursyidul Am Pas, Datuk Hashim Jasin berkata, gelombang hijau atau PN masih berterusan dalam PRN kali ini, sekali gus menampakkan perubahan ‘total’ sokongan orang Melayu Islam kepada gabungan berkenaan.
Katanya, melihat kepada prestasi semasa, tidak mustahil UMNO akan menjadi seperti MCA apabila sedikit demi sedikit kehilangan sokongan yang akhirnya terus karam.
Justeru katanya, ahli-ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional (BN) di dalam kerajaan Perpaduan ketika ini sudah boleh membuat penilaian memandangkan kerjasama BN-Pakatan Harapan (PH) itu sukar diterima khususnya oleh orang Melayu Islam.
“Dahulu orang Melayu menjadikan UMNO tempat kebergantungan namun apa yang dilakukan UMNO menyebabkan sokongan semakin hari semakin berkurangan. Tidak mustahil lagi ke depan lagi teruk,” katanya.
PRN membabitkan enam negeri Sabtu lalu menyaksikan PN khususnya Pas berjaya mengekalkan penguasaan di tiga negeri iaitu Kedah, Kelantan dan Terengganu dengan prestasi jauh lebih baik.
Di Kedah, PN berjaya menguasai 33 daripada 36 kerusi DUN, di Kelantan pula, gabungan berkenaan memenangi 43 daripada 45 kerusi DUN dan seterusnya Terengganu, PN menyapu bersih kesemua 32 kerusi DUN tanpa meninggalkan satu kerusi sekali pun kepada BN-PH.
N juga menunjukkan prestasi cemerlang di Selangor apabila menang 22 kerusi daripada 56 serta berjaya menembusi Pulau Pinang apabila menang 11 daripada keseluruhan 40 kerusi.
Sementara itu, Hashim mengucapkan tahniah kepada Pas dan PN secara keseluruhan berjaya menunjukkan prestasi cukup cemerlang khususnya di Kedah, Kelantan dan Terengganu yang turut menyapu bersih 32 kerusi DUN.
Malah katanya, prestasi Pas juga meningkat di negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Selangor dengan penambahan kerusi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2023/08/16/gelombang-hijau-berterusan-umno-bukan-lagi-tempat-bergantung-orang-melayu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengundi Melayu Marah Umno Bagai Api Bakar Jerami Kata Ismail

Pengundi Melayu Marah Umno Bagai Api Bakar Jerami Kata Ismail

papar berkaitan - pada 19/8/2023 - jumlah : 165 hits
freemalaysiatoday com 19 Aug 2023Bekas naib presiden Umno itu berkata Umno memerlukan kepimpinan dinamik dan berkebolehan bagi mengembalikan idealisme perjuangan parti Ismail Sabri Yaakob berkata Umno memerlukan perubahan drastik dari segi ...
Menangi Hati Rakyat Tumpaskan Gelombang Hijau Syed Ibrahim

Menangi Hati Rakyat Tumpaskan Gelombang Hijau Syed Ibrahim

papar berkaitan - pada 20/8/2023 - jumlah : 111 hits
Gelombang Hijau pada Pilihan Raya Negeri yang lalu meskipun tidak begitu kuat kesannya di Selatan Semenanjung namun kemaraannya perlu ditumpaskan Menurut Ahli Parlimen Ledang Syed Ibrahim Syed Noh sepanjang pengalamannya berkempen dalam PRN...
Pas Pahang Umno Kini Boleh Jadi King Maker Kembalikan Komposisi Melayu

Pas Pahang Umno Kini Boleh Jadi King Maker Kembalikan Komposisi Melayu

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 103 hits
KUANTAN Peluang untuk memposisikan semula kuasa Melayu Islam di negara ini terbuka luas berdasarkan keputusan pilihan raya negeri Sabtu lalu Pesuruhjaya PAS Pahang Rosli Abdul Jabar berkata pengundi Melayu dan sebahagian pengundi bukan Mela...
Prn 2023 Pengundi Melayu Menolak Umno Pkr Dan Amanah

Prn 2023 Pengundi Melayu Menolak Umno Pkr Dan Amanah

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 103 hits
Saya berani mengatakan ia menang itu pun atas undi penyokong DAP BN dan PKR Mengharapkan undi penyokongnya sendiri ia tidak boleh menang walau satu kerusi pun Tun Abdul Hamid Mohamad Utusan Malaysia DUA tajuk terakhir rencana saya mengenai ...
Orang Melayu Tolak Umno Atau Zahid

Orang Melayu Tolak Umno Atau Zahid

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 162 hits
KEPUTUSAN pilihan raya enam negeri melambangkan manifestasi perasaan dan sokongan pengundi Segala kemelut dan sentimen serta isu yang berlegar dalam kalangan rakyat terjawab melalui tangan pengundi Walaupun pelbagai strategi dan propaganda ...
Umno Sudah Hancur Pn Sedia Penuhi Kehendak Dan Sentimen Orang Melayu

Umno Sudah Hancur Pn Sedia Penuhi Kehendak Dan Sentimen Orang Melayu

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 97 hits
utusantv comOleh August 7 2023Mantan Perdana Menteri yang juga Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika ditemui pemberita di Kuala Lumpur hari ini GAMBAR Abd Razak AidPERIKATAN Nasional mempertaruhkan segala galanya dala...
Gelombang Hijau Dah Goncang Pulau Pinang

Gelombang Hijau Dah Goncang Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 3/8/2023 - jumlah : 226 hits
Pada masa itu kita tak nampak sebab payah nak baca anak muda kerana seramai tujuh juta yang masuk dalam sistem pilihan raya kita tidak tahu ke mana hala tuju mereka Dekat pilihan raya baru kita lihat gelombang bersama PN Berbeza dengan seka...
Masih Yakinkah Orang Melayu Pada Umno

Masih Yakinkah Orang Melayu Pada Umno

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 149 hits
UMNO adalah parti utama orang Melayu yang mempunyai sumbangan besar tidak boleh disangkal oleh sesiapa pun Sumbangan dan jasa UMNO sangat besar dan tidak terbilang kepada bangsa Melayu khususnya dan negara amnya Sokongan besar pengundi dan ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin

Drama Bawah Payung Awan

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Farel Prayoga Feat Fila Delfia Selendang Biru Chord

Jawaban Untuk Frans Donald Dan Buya Syakur Dari Dr Haji M Rakib S H