Gelombang Hijau Dah Goncang Pulau Pinang



“Pada masa itu (PRU15), kita tak nampak (gelombang) sebab payah nak baca anak muda kerana seramai tujuh juta (pengundi baharu) yang masuk dalam sistem pilihan raya, kita tidak tahu ke mana hala tuju mereka.
“Dekat pilihan raya baru kita lihat gelombang bersama PN. Berbeza dengan sekarang iaitu dari awal lagi sebelum hari penamaan calon, gelombang PN berlaku di seluruh enam negeri ini,” ujarnya,” ..
"Gelombang terbabit didakwa tidak boleh dibendung lagi kerana ia boleh disaksikan di mana-mana sahaja yang akan diterjemahkan pada hari pengundian PRN, 12 Ogos nanti.
"Berdasarkan situasi itu.. Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) didakwa berada dalam kebimbangan...
Itu kata Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man ketika berucap pada Ceramah Perdana Gelombang PN Dewan Undangan Negeri (DUN) Pedu di Pekan Naka, Padang Terap.
Kebimbangan kini jelas pada DAP Pulau Pinang..
Memetik beberapa tinjauan yang tidak dinyatakan, Setiausaha DAP Pulau Pinang Lim Hui Ying mendakwa sebilangan besar pengundi Cina mungkin mengundi PN, tidak keluar mengundi atau membuang undi rosak.
Dakwanya, tinjauan itu menyebut PN dapat menembusi Pulau Pinang dan gabungan pimpinan Muhyiddin Yassin itu boleh menawan Negeri Sembilan dan meraih lebih banyak kerusi di Selangor.
"Saya tidak pasti sama ada ini benar atau tidak, tetapi saya telah menerima banyak (mesej) yang memberitahu saya supaya jangan leka," kata Lim yang juga timbalan menteri pendidikan.
Memandangkan sokongan DAP di Pulau Pinang datang terutamanya daripada masyarakat Cina, Lim berkata kehilangan 20 peratus undi akan menjadi situasi yang membimbangkan.
“Jangan leka, jangan fikir kita pasti menang. Tadi saya dapat satu lagi mesej mengatakan Pulau Pinang (DAP) kehilangan 20 peratus sokongan kaum Cina.
"Mereka mungkin memilih untuk tidak mengundi, merosakkan undi mereka, atau mengundi PN," kata Lim semasa majlis perasmian pusat gerakan kempen DAP di Pengkalan Kota hari ini.
Mengulas mengenai tinjauan itu, ketua dan ketua menteri sementara DAP Pulau Pinang Chow Kow Yeow, yang hadir pada majlis itu, juga mendapati ia kurang menyenangkan.
Chow juga mengulangi kebimbangan Lim bahawa DAP tidak sepatutnya berpuas hati.
“Hasil (tinjauan) menunjukkan kita tidak boleh ambil mudah dan mesti terus bekerja keras untuk merayu setiap undi,” katanya.
Menjawab kehadiran besar pada ceramah mega PN di Sungai Dua malam tadi, Chow berkata semua parti mempunyai kubu kuat masing-masing.
“Saya juga jelaskan malam tadi (pada pelancaran manifesto bersama DAP dan BN Pulau Pinang) walaupun kita yakin, kita hanya yakin di 26 kerusi.
"Kami tidak boleh mendakwa kami boleh memenangi lebih daripada 35 hingga 40 kerusi. Kerusi-kerusi ini masih memerlukan lebih banyak usaha," tambahnya.
DAP Pulau Pinang juga berdepan krisis dalaman berikutan pemecatan beberapa penyandang Adun daripada barisan calon PRN.
Terdapat juga dakwaan kumpulan yang berpihak kepada Pengerusi Kebangsaan DAP Lim Guan Eng sedang berusaha untuk menggantikan Chow sebagai ketua menteri.
Pada pilihan raya umum 2018, PH menang 37 dari 40 kerusi DUN termasuk dua yang dimenangi oleh wakil Bersatu ketika bersama gabungan itu, manakala BN memperoleh dua, dan PAS satu kerusi.
Pada Februari 2020, Bersatu keluar daripada PH. Krisis dalam PKR juga menyaksikan dua Adun parti itu dipecat - Dr Afif Bahardin (Seberang Jaya) dan Zulkifli Ibrahim (Sungai Acheh).
Pada Mac tahun ini, empat Adun Bersatu terpaksa mengosongkan kerusi mereka di bawah undang-undang anti-lompat negeri.
Komposisi terkini DUN Pulau Pinang sebelum pembubarannya ialah PH memegang 33 kerusi, diikuti BN (dua) dan PAS (satu) - Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/08/gelombang-hijau-dah-goncang-pulau-pinang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Dan Petua Melancong Ke Pulau Pinang

Tips Dan Petua Melancong Ke Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/8/2023 - jumlah : 148 hits
Ramai nampaknya sudah berkira kira merancang untuk melancong ke Pulau Pinang Kalau anda berada di Kuala Lumpur anda memerlukan sekitar 4 jam untuk pemanduan terus sehingga sampai di pusat bandar Georgetown Kalau anda mahukan kelainan boleh ...
Kenapa Ceramah Ph Di Pulau Pinang Lebih Banyak Kerusi Dari Orang

Kenapa Ceramah Ph Di Pulau Pinang Lebih Banyak Kerusi Dari Orang

papar berkaitan - pada 31/7/2023 - jumlah : 257 hits
JUMLAH pengunjung ke ceramah Pakatan Harapan di Dewan Perhimpunan Cina Pulau Pinang semalam yang rendah bukan disebabkan kurang sokongan terhadap PH sebaliknya orang ramai memilih menonton ceramah itu secara dalam talian Pengerusi PH Pulau ...
Pn Pulau Pinang Sasar 15 Kerusi Majoriti Melayu

Pn Pulau Pinang Sasar 15 Kerusi Majoriti Melayu

papar berkaitan - pada 30/7/2023 - jumlah : 271 hits
harakahdaily netJuly 29 2023Abdul Razib Abdul RahmanTASEK GELUGOR PERIKATAN NASIONAL mampu menawan 15 kerusi majoriti pengundi Melayu di Pulau Pinang ekoran pertembungan dua penjuru pada Pilihan Raya Negeri 12 Ogos ini Ketua Penerangan PAS ...
Kenapa Perlu Melancong Ke Pulau Pinang

Kenapa Perlu Melancong Ke Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/8/2023 - jumlah : 269 hits
Kaki makan khususnya memang akan terkenang menu menu sedap yang ada di Pulau Mutiara ini Bagi peminat sejarah pulau ini juga ada banyak tarikan tersendiri Pemandangan dari puncak Bukit bendera khususnya memuka sesiapa sahaja yang berada di ...
Pesta Buku Atas Kapal Pulau Pinang

Pesta Buku Atas Kapal Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 4/8/2023 - jumlah : 224 hits
Pesta buku atas kapal di Penang Swettenham Pier 4 00pm 9 00pm 31 July to 13 August RM2 Entrance Fee
Santai Santai Makan Di Richiamo Coffee Bertam Putra Kepala Batas Pulau Pinang

Santai Santai Makan Di Richiamo Coffee Bertam Putra Kepala Batas Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 312 hits
Richiamo Coffee Bertam PutraRichiamo Coffee Bertam PutraPort baru kepada pengemar pengembar coffee di area Bertam Kepala Batas ni Cafe baru iaitu Richiamo Coffee telah dibuka Ada banyak jenis coffee yang korang boleh try ada espresso americ...
Prn Pulau Pinang Pengundi Muda Cenderung Ph Bn

Prn Pulau Pinang Pengundi Muda Cenderung Ph Bn

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 118 hits
Oleh Abdullah ZaidGelanggang Pilihan Raya Negeri di Pulau Pinang dilihat santai dan bersahaja buat calon gabungan Pakatan Harapan Barisan Nasional untuk meraih sokongan sebelum tarikh pengundian pada 12 Ogos ini Hanya berbaki 7 hari sebelum...
Restoran The Manhattan Fish Market Di Queensbay Mall Pulau Pinang

Restoran The Manhattan Fish Market Di Queensbay Mall Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 29/7/2023 - jumlah : 244 hits
Restoran The Manhattan Fish MarketMall paling besar di Pulau Pinang korang boleh pergi jalan jalan di Queensbay Mall ber shopping dan cuci mata Kalau nak makan pun banyak restoran makanan yang ada di sini Kebanyakannya makanan jenis fast fo...
10 Best Hotel Di Pulau Pinang Yang Paling Menarik

10 Best Hotel Di Pulau Pinang Yang Paling Menarik

papar berkaitan - pada 28/7/2023 - jumlah : 202 hits
I m glad you re interested in finding the best hotels in Penang Penang is a beautiful island with a rich cultural heritage and a vibrant food scene There are many hotels to choose from depending on your budget preference and location Here a...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester