Orang Melayu Tolak Umno Atau Zahid



KEPUTUSAN pilihan raya enam negeri melambangkan manifestasi perasaan dan sokongan pengundi. Segala kemelut dan sentimen serta isu yang berlegar dalam kalangan rakyat terjawab melalui tangan pengundi.
Walaupun pelbagai strategi dan propaganda serta pemasaran politik dilakukan untuk menambat hati pengundi, namun anxiety (kebimbangan) pengundi sukar untuk diduga. Ramai tidak menunjukkan perasaan, emosi dan sokongan nyata.
Sejauh mana keputusan pilihan raya negeri (PRN) ini melambangkan sokongan terhadap kerajaan Pusat atas nama Kerajaan Perpaduan? Walaupun keputusan ini tidak merubah struktur dan organisasi pemerintah, namun di sisi lain mencermin sokongan terhadap kerajaan Pusat.
Ditinjau dari segi sokongan parti-parti politik yang bertanding, seolah-olah seri, iaitu 3-3. Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) menang di Negeri Sembilan, Selangor dan Pulau Pinang. Seperti dijangkakan, Perikatan Nasional (PN) menang bergaya di Terengganu, Kelantan dan Kedah.
Namun, keputusan di Terengganu mencuri tumpuan apabila PN menyapu bersih kesemua 32 kerusi dipertandingkan sehingga nama besar pemimpin UMNO turut tumpas. Kemenangan Kelantan seperti diduga walaupun dijanjikan bekalan air bersih oleh kerajaan Pusat masih setia bersama Pas.
Walaupun jumlah mereka yang turun mengundi paling rendah di Kelantan, Pas masih lagi berjaya menguasai negeri ini. Ini bermaksud walau apa pun bentuk pembangunan dalam janji atau manifesto, tidak semestinya mendapat pulangan atau laba politik.
Dakwaan selama ini kononnya pengundi luar mempengaruhi keputusan pilihan raya, namun jangkaan ini meleset. Walaupun ramai perantau di Lembah Klang tidak balik mengundi dek masa tidak sesuai dan kekangan kewangan kerana pilihan raya diadakan di pertengahan bulan, Pas di Terengganu, Kelantan dan Kedah sukar digugat.
Ternyata PRN menzahirkan sokongan kuat khususnya Pas yang susah untuk digugat walaupun ditekan dan diasak dengan pelbagai strategi pihak lawan. PN juga mampu merobek tembok sokongan PH-BN yang menakjubkan di Selangor apabila berjaya memenangi 22 daripada 56 kerusi dipertandingkan di negeri itu.
Kebanyakan kemenangan PN di Selangor diperoleh di kawasan luar bandar yang majoriti pengundi Melayu. Namun, keputusan ini baik dari segi semak dan imbang dan membolehkan bangku pembangkang yang lebih kuat akan memberi kebaikan kepada Selangor.
ULTRA-MELAYU
Berdasarkan keputusan juga menunjukkan sokongan terhadap calon UMNO semakin menipis dan membimbangkan. Ironinya, parti ultra-Melayu ini kini memerlukan sokongan pengundi bukan Melayu untuk menang terutama di bandar.
UMNO seolah-olah tidak lagi mampu bertahan di kerusi Melayu dan bersaing hebat merebut sokongan khususnya Pas dan PKR. Kelihatannya UMNO hampir terhapus di Pulau Pinang kecuali bekas menteri, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican di Bertam dan Rashidi Zainol di Sungai Acheh.
Malah ‘gelombang Melayu’ yang menenggelamkan UMNO di Terengganu perlu dianalisis punca sebenarnya. Adakah keputusan buruk UMNO di Terengganu disebabkan parti berkenaan terus menampilkan personaliti kitar semula, orang sama setiap kali pilihan raya? Perlu didiagnosis atau berpunca permainan cah keting dalam kalangan ahli UMNO sendiri?
Keputusan di Kelantan menzahirkan kerajaan pimpinan Pas hanya menyerahkan dua kerusi, satu kepada UMNO di Galas dan satu lagi kepada PH di Kota Lama di mana terdapat kehadiran orang Cina yang ketara.
Sementara itu, Datuk Seri Muhammad Sanusi Mohd. Nor kekal hebat walaupun diasak pelbagai serangan, namun sokongan pengundi tidak berbelah bahagi terhadapnya. PH-BN di Kedah hanya berjaya menang di Kota Darul Aman, Bakar Arang dan Sidam.
Ternyata segala serangan terhadap Muhammad Sanusi memberikan impak bumerang dan menyebabkan sokongan simpati bukan sahaja pada sosok ini malah merebak sokongan lebih padu dan sayang pada PN di seluruh Kedah dan negeri-negeri lain.
Analisis menunjukkan PRN ini seolah-olah menjadi pemilihan amat ketara berdasar kaum. Wujud garis pemisahan agak jelas, dengan sokongan orang Melayu di satu pihak dan bukan Melayu khususnya Cina di sebelah lain. Corak politik berasaskan kaum ini tidak akan hilang dalam masa terdekat dan akan terus merumitkan tadbir urus dan hubungan kaum pada masa akan datang.
UMNO pula hampir hilang sokongan kecuali di Negeri Sembilan. Namun, banyak kerusi dimenangi UMNO disebabkan sokongan bukan Melayu. Adakah ketirisan sokongan terhadap UMNO berpunca daripada penolakan orang Melayu terhadap UMNO atau seperti dikatakan ramai, penolakan kepimpinan parti berkenaan?
Untuk UMNO terus relevan dalam senario politik negara, pembedahan, pembugaran dan penjenamaan semula perlu dilakukan segara. Walaupun ramai menyatakan masih sayang dan menyokong parti keramat ini, namun pelbagai isu dalaman perlu diberikan naratif dan jawapannya sehingga di peringkat akar umbi. Kepimpinan UMNO perlu mengambil kira pandangan dan perasaan di peringkat bawahan.
Banyak iktibar dan pengajaran serta hikmah berdasarkan keputusan PRN ini. Semua parti politik menganalisis, merangka strategi dan memfokuskan hala tuju di era politik baharu yang semakin kompleks. Namun, sejauh mana keputusan ini dapat diterjemahkan sehingga Malaysia mampu bangkit sebagai sebuah negara yang stabil dari segi politik dan pembangunan lainnya?

Profesor Datuk Dr. Ismail SualmanFakulti Komunikasi & Pengajian Media,Universiti Teknologi Mara (UiTM)
Asal dari SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/08/orang-melayu-tolak-umno-atau-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Liabiliti Terbesar Dalam Kerajaan Anwar Adakah Umno Atau Zahid

Liabiliti Terbesar Dalam Kerajaan Anwar Adakah Umno Atau Zahid

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 94 hits
agendaily com15 08 2023Anwar atas pentas UMNO bersama anak muridnya Zahid semasa Perhimpunan Agung UMNO 2023 Foto kredit Astro AwaniKerajaan campuran ibarat dilanda badai tsunami selepas keputusan teruk pada enam Pilihan Raya Negeri diumumk...
Terimalah Hakikat Rakyat Tolak Umno Sebab Kamu Zahid

Terimalah Hakikat Rakyat Tolak Umno Sebab Kamu Zahid

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 188 hits
ismaweb net 04 08 2023Presiden UMNO koyak setiap kali Annuar buka mulutBANGI 17 Muharram 1445H Jumaat Bekas Timbalan Ketua UMNO Putrajaya Datuk Tun Faisal Ismail Aziz yakin UMNO akan pulih dan kembali diterima rakyat jika Datuk Seri Ahmad Z...
Najib Letak Jawatan Presiden Masalah Umno Tak Selesai Puad Ulas Desakan Zahid Undur

Najib Letak Jawatan Presiden Masalah Umno Tak Selesai Puad Ulas Desakan Zahid Undur

papar berkaitan - pada 20/8/2023 - jumlah : 183 hits
Puad Zarkashi berkata mencari apa yang salah lebih penting bukannya mencari siapa salah PETALING JAYA Puad Zarkashi berkata tuding jari mencari siapa salah membawa prestasi buruk Umno pada PRN baru baru ini tidak akan menyelesaikan masalah ...
Zahid S Resignation Alone Not Enough To Reform Umno Say Experts

Zahid S Resignation Alone Not Enough To Reform Umno Say Experts

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 97 hits
Umno will need to undergo an extended period of reform to recover from its abject performance at the six state elections last Saturday a political analyst said Jeniri Amir a senior fellow of the National Council of Professors said Ahmad Zah...
Anwar True That Zahid Facing Court Case But Salute Him For Defending Umno From Shutdown

Anwar True That Zahid Facing Court Case But Salute Him For Defending Umno From Shutdown

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 210 hits
Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim said Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi should be commended for resisting an alleged request by Tun Dr Mahathir Mohamad to close down Umno Bernama picKUALA LUMPUR Aug 5 Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibra...
Pemimpin Umno Pulau Pinang Tolak Reezal Sebagai Tkm

Pemimpin Umno Pulau Pinang Tolak Reezal Sebagai Tkm

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 202 hits
GEORGE TOWN Tiada konflik kepentingan melantik bekas pemaju sebagai exco bertanggungjawab ke atas perumahan dan alam sekitar kata Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow Beliau mempertahankan pelantikan S Sundarajoo sebagai exco perumahan ...
Zahid Hadapi Tugas Mencabar Pulihkan Umno

Zahid Hadapi Tugas Mencabar Pulihkan Umno

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 114 hits
Mungkin ramai teruja Sanusi Nor mendakwa memiliki sembilan hayat Andainya panglima perang Perikatan Nasional itu benar demikian apa kurangnya Zahid Hamidi Presiden Umno itu harus mempunyai lebih beberapa hayat lagi Semalam Zahid mengambil t...
Zahid Vows To Work Towards Regaining People S Confidence In Umno

Zahid Vows To Work Towards Regaining People S Confidence In Umno

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 131 hits
Amid louder calls for him to step down Umno president Ahmad Zahid Hamidi has vowed to march on and do more to help the party regain confidence He said it was not the first time an Umno president was called to resign following a poor elector...
Masih Yakinkah Orang Melayu Pada Umno

Masih Yakinkah Orang Melayu Pada Umno

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 149 hits
UMNO adalah parti utama orang Melayu yang mempunyai sumbangan besar tidak boleh disangkal oleh sesiapa pun Sumbangan dan jasa UMNO sangat besar dan tidak terbilang kepada bangsa Melayu khususnya dan negara amnya Sokongan besar pengundi dan ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users