Larangan 2 Minggu Perjalanan Masuk Keluar Ke Melaka Kelegaan Buat Sesetengah Pimpinan Umno


MALAYSIA NOW
Langkah tersebut boleh menyekat menteri dan pemegang jawatan kanan kerajaan daripada menyertai kempen PRN Melaka.

Umno bakal bertembung PAS dan Bersatu dalam Pilihan Raya Negeri Melaka. Gambar: Bernama Pihak berkuasa dijangka bakal menghentikan pergerakan penduduk Melaka daripada memasuki negeri itu menjelang penamaan calon pada Isnin, menjadikannya sebagai satu masalah kepada beberapa ahli politik kanan yang perlu masuk ke negeri itu hari ini dan terpaksa berkampung di sana selama dua minggu untuk berkempen, MalaysiaNow difahamkan.
Ia susulan garis panduan yang dikeluarkan kerajaan, di mana ia mengenakan 15 hari larangan keluar masuk berkuat kuasa hari ini terhadap sesiapa yang bukan pengundi berdaftar untuk memasuki negeri tersebut.
Menurut garis panduan yang dikeluarkan jabatan kesihatan negeri itu akhir bulan lalu, larangan melakukan perjalanan tersebut bermula dua hari sebelum hari penamaan calon dan berakhir pada hari pengundian pada 20 November depan.
Satu sumber rapat dengan beberapa pemimpin kanan Umno dan Bersatu berkata langkah tersebut berkesan untuk menyekat menteri dan pegawai kanan jabatan daripada turut menyertai kempen pilihan raya.
“Anggota Kabinet terutama perdana menteri tidak akan boleh berkampung di sebuah negeri pada satu-satu masa kerana kerja mereka,” kata sumber kepada MalaysiaNow.
Bagaimanapun, garis panduan tersebut membenarkan perjalanan kecemasan ke Melaka dengan kebenaran polis.
Ia juga turut mengecualikan pengundi yang tidak divaksinasi dari luar Melaka yang bakal mengundi pada 20 November, walaupun kumpulan tersebut mendapat kebenaran istimewa, namun ia tetap dihadkan bagi sehari sebelum dan sehari selepas mengundi.
Bagaimanapun, sumber Umno tersebut berkata sebahagian ahli politik kanan sedang mencari jalan untuk mengelak sekatan-sekatan tersebut namun katanya ada juga dalam kalangan mereka yang “senyap-senyap gembira dengannya”.
“Ada juga yang sudahpun berspekulasi bahawa garis panduan tersebut adalah satu kelegaan yang sangat disenangi bagi sebahagian pemimpin kanan Umno yang tidak selesa untuk menyertai kempen parti mereka kerana meletakkan situasi bercanggah dengan pemimpin Bersatu,” tambahnya.
Terdahulu, MalaysiaNow melaporkan dilema yang dihadapi Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tentang apakah beliau harus hadir di Melaka sepanjang tempoh kempen pilihan raya.
Ismail yang perlu mematuhi Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi turut dilaporkan menghadapi tekanan untuk turut menyertai kempen.
Seorang sumber dalaman Umno Pahang memaklumkan kepada MalaysiaNow perkara itu akan memdatangkan masalah kepada Ismail memandangkan Umno dilihat bakal bertembung dengan Bersatu dan PAS yang bakal bertanding di bawah logo Perikatan Nasional (PN).
Ismail menduduki jawatan utama pentadbiran negara pada Ogos selepas Muhyiddin yang merupakan pengerusi PN merangkap presiden Bersatu membawa sokongan 50 ahli Parlimen daripada gabungan tersebut.
Zahid yang mengetuai kempen untuk menggulingkan Muhyiddin selepas gagal mendapatkan bantuan pemimpin Bersatu itu berhubung kes jenayahnya bertegas agar Umno tidak bekerjasama dengan Bersatu dalam pilihan raya negeri walaupun mendapat tentangan ketua-ketua Umno Bahagian Melaka.
Situasi tersebut semakin buruk bagi Umno selepas PAS yang merupakan sekutunya dalam Muafakat Nasional bakal bertanding di bawah logo PN.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/larangan-2-minggu-perjalanan-masuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guna Logo Pn Sukarkan Penyokong Umno Undi Pas Dalam Prn Melaka

Guna Logo Pn Sukarkan Penyokong Umno Undi Pas Dalam Prn Melaka

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 204 hits
MALAYSIA DATELINETindakan Pas menggunakan logo Perikatan Nasional dalam pilihan raya negeri Melaka akan menyukarkan penyokong Umno untuk mengundi Pas ketika Umno sudah bertegas tidak akan bekerjasama dengan Bersatu Jurucakap utama pimpinan ...
Prn Melaka Sama Ada Kekal Berkerjasama Dengan Umno Atau Tidak Pas Tetap Bersedia

Prn Melaka Sama Ada Kekal Berkerjasama Dengan Umno Atau Tidak Pas Tetap Bersedia

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 410 hits
KUALA LUMPUR Sama ada kekal bekerjasama dengan UMNO atau sebaliknya PAS sudah membuat persediaan sewajarnya kata salah seorang pemimpin parti itu hari ini Timbalan Presiden PAS Dato Sri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata pada dasarnya mereka mah...
Rauf Kunci Emas Kemenangan Umno Beliau Mesti Dinamakan Calon Km Melaka

Rauf Kunci Emas Kemenangan Umno Beliau Mesti Dinamakan Calon Km Melaka

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 175 hits
Di dalam UMNO hampir tidak ada yang tidak kenal siapa Ab Rauf Yusoh Semua orang mengenalinya kalau pun tidak semua pernah bertegur sapa dengannya setidak tidaknya sosok nama dan perwatakannya amat dikenali sekali Dengan pernah menjadi Ketua...
Prn Melaka Pas Bersama Pn Tanpa Membelakangkan Umno

Prn Melaka Pas Bersama Pn Tanpa Membelakangkan Umno

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 169 hits
By November 3 2021KEPUTUSAN PAS untuk bersama Perikatan Nasional termasuk menggunakan lambangnya pada Pilihan Raya Negeri Melaka tidak bermakna parti itu membelakangkan UMNO dalam kerjasama politik Mursyidul Amnya Datuk Hashim Jasin berkata...
Pas Hilang Kepercayaan Pada Umno Kekal Bersama Bersatu Di Prn Melaka

Pas Hilang Kepercayaan Pada Umno Kekal Bersama Bersatu Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 298 hits
puteradaily comKeputusan Pas untuk menggunakan lambang Perikatan Nasional di Pilihan Raya Negeri Melaka membuktikan Pas tidak percaya sepenuhnya kepada Umno sebaliknya memilih kekal dengan Bersatu Penganalisis politik dari UTM Dr Mazlan Ali...
Sukar Kempen Di Melaka Mungkin Pengundi Tidak Keluar Mengundi

Sukar Kempen Di Melaka Mungkin Pengundi Tidak Keluar Mengundi

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 189 hits
Sukar kempen di Melaka mungkin pengundi tidak keluar mengundi Oleh November 12 2021Peraturan berkempen atau Prosedur Operasi Piawai yang terlalu ketat dalam Pilihan Raya Negeri Melaka mungkin menyebabkan jumlah keluar mengundi rendah pada 2...
Rentasan 1007 Gempar Prn Melaka Ini Sebabnya Dua Bekas Adun Umno D

Rentasan 1007 Gempar Prn Melaka Ini Sebabnya Dua Bekas Adun Umno D

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 168 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 10071 APA ADA PADA MANIFESTO PH DAN BN 2 ADLY CALON KETUA MENTERI MELAKA 3 KATAK ATAU BUKAN ANDA NILAIKAN 4 INIKAH YANG DINAMAKAN KESEJAHTERAAN RAKYAT
Panas Umno Cuba Jerat Pas Tawar Kerjasama Dalam Prn Melaka

Panas Umno Cuba Jerat Pas Tawar Kerjasama Dalam Prn Melaka

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 177 hits
October 29 2021 Umno memutuskan untuk meneruskan kerjasama dengan PAS melalui Muafakat Nasional pada Pilihan Raya Negeri Melaka Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan berkata keputusan itu dicapai dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang berl...
Prn Melaka Parti Perlu Pastikan Rakyat Keluar Mengundi

Prn Melaka Parti Perlu Pastikan Rakyat Keluar Mengundi

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 248 hits
Parti parti politik yang bertanding di Pilihan Raya Negeri Melaka perlu membuat satu janji bahawa tidak akan ada kes positif COVID 19 dari petugas dan calon masing masing SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub conf...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli