Sukar Kempen Di Melaka Mungkin Pengundi Tidak Keluar Mengundi




Sukar kempen di Melaka, mungkin pengundi tidak keluar mengundi?Oleh: Redzuan RF8 MediaNovember 12, 2021SharePeraturan berkempen atau Prosedur Operasi Piawai (SOP) yang terlalu ketat dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka mungkin menyebabkan jumlah keluar mengundi rendah pada 20 November dan dipersoalkan keputusannya.
Bagi Prof Madya Dr Hamdan Datuk Mohd Saleh dari Institut Kajian Pilihan Raya dan Pemajuan Demokrasi (IESAD) Unisel, pihak berkuasa atau Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlulah mengkaji peraturan yang dilaksanakan sepanjang minggu pertama berkempen bagi diperbaiki untuk minggu terkahir, sebelum hari pembuangan undi.
Katanya, kelembapan kempen dan calon tidak boleh memperkenalkan diri secara normal mungkin menyebabkan pengundi kurang berminat untuk membuang undi.
“Kalau kita lihat naratif kempen, ini satu yang unik. Apabila kita tengok kepada SOP yang ketat hanya untuk kempen, tetapi pantai di Melaka penuh, pusat beli belah penuh.
“Dalam masa sama kita lihat, kalau orang boleh bercuti di bandar Melaka, itu penuh. Kenduri kahwin boleh, kalau ceramah tak boleh. Itu masalahnya, seolah-olah Covid ini kenal, ini politik yang ini bercuti, dia tak kacau.
“Itu masalahnya bila tak konsisten. SOP itu bagus tetapi bagaimana SPR mahu memastikan tahap keluar mengundi tinggi, sekurang-kurangnya 70%?
“Apa akan berlaku kalau macam PRK sebelum ini 40%. Ini Pilihan Raya Negeri,” katanya dalam forum maya anjuran IDE, malam tadi.
Selain itu, Dr Hamdan juga mengulas mengenai strategi parti-parti yang bertanding, terutama yang memerintah di peringkat pusat tetapi berseteru di peringkat negeri.
Katanya, strategi di Melaka mungkin menjadi strategi yang akan digunakan menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 kelak.
“Strategi juga menarik. PN keluarga tetapi di Melaka mereka seteru
“Ini satu yang cukup menarik. Apakah akan berlaku selepas ini? Ini satu eksperimen? Ini juga (saya rasa) akan menjadi penentu PN dan BN akan berseteru (atau tidak) untuk PRU 15
“Dalam masa sama kita juga lihat konsensus berlaku antara satu sama lain. Tetapi ada yang akan terkorban dalam hal ini. Bagaimana untuk kekal relevan dari segi logo dan sebagainya?
“Gerakan dan MIC yang tidak bergerak pun dapat kerusi yang banyak. Itu yang saya maksudkan konsesusime. Gerakan tidak menang tiba-tiba di Melaka dapat kerusi. Itu natijah bila masuk PN.
“Cuma selepas ini apa akan berlaku? Contoh Pas, mereka bertanding 8 kerusi. Bandingkan kerusi yang diberi adalah kerusi yang sebahagiannya Pas hilang deposit seperti di Linggi, Pas cuma dapat 941 undi (PRU 15). Kenapa Pas tidak bertanding di kerusi yang lebih besar di Klebang yang 2,000 lebih dia dapat, atau di Serkam?
“Untuk kekal relevan itu masalah kerana PN akan bergantung sepenuhnya pada jentera Pas. Begitu juga MIC dan MCA bergantung sepenuhnya kepada Umno,” katanya.
Bagamanapun, hal yang menarik dalam persaingan politik antara PN, BN dan Pakatan Harapan (PH), menurut Dr Hamdan, apakah PH akan menjadi ‘pembunuh senyap’ dan merangkul kejuaraan dalam PRN kali ini.
“Adakah PH di sini menjadi silent killer? Ini yang menarik.
“Ini bergantng kepada minggu kedua kerana strategi politik yang agak mahir antara parti bertanding. Adakah akan guna media sosial? Seluruh Melaka adakah akses internet kuat?
“Di bandar Melaka saya rasa boleh. Sekitar lain di Melaka saya rasa ada masalah. Strategi ini dalam PRU akan datang akan digunakan dengan baik, dalam kita berhadapan dengan endemik dan akan menjadi kaedah baharu kepada parti yang bertanding,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/sukar-kempen-di-melaka-mungkin-pengundi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengundi Melaka Jangan Sia Siakan Isyarat Kehadiran Bekas Tyt Dalam Kempen Ph

Pengundi Melaka Jangan Sia Siakan Isyarat Kehadiran Bekas Tyt Dalam Kempen Ph

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 146 hits
Sudah sudah hari berturut turut bekas Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Khalil Yaakob hadir dalam program kempen PH dalam PRN Melaka ini Semalam beliau bersama Presiden Amanah Mohamad Sabu hadir dalam program kempen PH di DUN Kuala Linggi dan...
Prn Melaka Parti Perlu Pastikan Rakyat Keluar Mengundi

Prn Melaka Parti Perlu Pastikan Rakyat Keluar Mengundi

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 248 hits
Parti parti politik yang bertanding di Pilihan Raya Negeri Melaka perlu membuat satu janji bahawa tidak akan ada kes positif COVID 19 dari petugas dan calon masing masing SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub conf...
Prn Melaka 476 037 Pengundi Biasa Layak Mengundi Sabtu Ini

Prn Melaka 476 037 Pengundi Biasa Layak Mengundi Sabtu Ini

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 144 hits
November 18 2021 Pengundi yang mengetahui maklumat pengundian boleh terus ke saluran mengundi dan disaran membuat semakan lebih awal sebelum hari mengundi MELAKA Seramai 476 037 orang pengundi biasa daripada keseluruhan 495 195 orang pengun...
Warga Melaka Dijangka Tidak Keluar Mengundi

Warga Melaka Dijangka Tidak Keluar Mengundi

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 121 hits
SHAHBUDIN HUSINDijangka separuh daripada pengundi akan memboikot PRN Melaka kali ini kerana kecewa lantaran awal awal lagi Ab Rauf sudah diketepikan sebagai calon Ketua Menteri Ini kerana sejak sekian lama nama Rauf Rauf Rauf telah meniti d...
Warga Emas Melaka Bimbang Keluar Mengundi Kerana Covid 19

Warga Emas Melaka Bimbang Keluar Mengundi Kerana Covid 19

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 188 hits
SPR jamin SOP diguna pakai selamat selepas dapat kelulusan KKM dan MKN Pegawai SPR memerhatikan pengundi mencelup jari dalam dakwat selepas mengundi Warga emas bimbang SOP celupan jari menambah risiko jangkitan Covid 19 Pengundi warga emas ...
Rumah Rm100 Juta Kepada Najib Ph Mahu Pengundi Melaka Protes

Rumah Rm100 Juta Kepada Najib Ph Mahu Pengundi Melaka Protes

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 186 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengayuh beca semasa hadir program santai pada Pilihan Raya Negeri Melaka di Bandar Hilir Melaka Foto SYAFIQ AMBAK BANDAR MELAKA Permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untu...
Kepada Pengundi Melaka Mereka Tidak Sebut Pun Nasib Orang Melaka Itulah Rahsianya

Kepada Pengundi Melaka Mereka Tidak Sebut Pun Nasib Orang Melaka Itulah Rahsianya

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 176 hits
Tuan Tuan sejak beberapa hari ini saya dok ulang saya akan ceritakan satu rahsia berkenaan PRN Melaka Hari ini adalah hari terakhir bagi semua parti politik berkempen Esok 20hb Nov adalah hari mengundi di Melaka Sejak lebih dua minggu yang ...
Prn Melaka Siapa Pilihan Pengundi Pengkota Janji Kaki Kencing Dan Katak Politik

Prn Melaka Siapa Pilihan Pengundi Pengkota Janji Kaki Kencing Dan Katak Politik

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 202 hits
Berbaki kurang 24 jam pintu pusat pengundian Pilihan Raya Negeri Melaka dibuka debaran parti mana yang akan menjadi pilihan hati 495 196 pengundi bumi Hang Tuah semakin hebat dirasakan Dengan 28 kerusi Dewan Undangan Negeri Melaka menjadi t...
Prn Melaka Pengundi Luar Diseru Pulang Untuk Beri Mandat Jelas

Prn Melaka Pengundi Luar Diseru Pulang Untuk Beri Mandat Jelas

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 119 hits
MELAKA Pengundi luar dirayu untuk pulang menunaikan tanggungjawab mereka dalam Pilihan Raya Negeri Melaka esok demi menyelamatkan negeri itu daripada kemelut politik berpanjangan dan tidak berkesudahan Berdasarkan tinjauan Sinar Harian terh...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang

Sultan Mizan Suggests Implementation Of Vertical Farming In Terengganu