Bahasa Melayu Mampu Memandaikan Anak Bangsa



SHAH ALAM – Ilmuan terkenal negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Teo Kok Seong berpendapat sistem pendidikan kebangsaan negara mempunyai dua matlamat iaitu pertamanya untuk memandaikan anak bangsa dan kedua, menyatukan anak bangsa.
Menurut Kok Seong, untuk matlamat pertama iaitu memandaikan anak bangsa, beliau melihat ia tidak mempunyai apa-apa masalah besar dan berada di landasan yang betul walaupun berkemungkinan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama akan dipertikaikan.
“Bagi saya, bahasa Melayu memang ada kemampuan untuk memandaikan anak bangsa. Hanya kita atau sesetengah daripada rakyat tidak yakin terhadap kemampuan bahasa Melayu untuk memandaikan anak bangsa.
“Matlamat kedua iaitu sistem pendidikan kita untuk menyatupadukan anak bangsa, yang ini ada masalah besar. Buktinya polarisasi kaum dan ini tidak dapat dinafikan oleh sesiapa pun.
“Ia telah wujud iaitu anak-anak bangsa kita tidak bergaul pada kadar yang sepatutnya atau pergaulan itu tidak ada langsung,” katanya kepada Sinar Harian mengulas mengenai cadangan untuk masa depan sistem pendidikan negara yang lebih baik.
Sinar Harian sebelum ini melaporkan Pengerusi Ikhlas Capital, Tan Sri Mohamed Nazir Tun Razak bersama 54 orang lagi tokoh masyarakat, bekas pemimpin dan tokoh korporat bergabung tenaga membentuk apa yang dinamakan Better Malaysia Assembly atau Himpunan Malaysia Yang Lebih Baik untuk berbincang, berbahas dan mengemukakan idea-idea dan syor ke arah Malaysia yang lebih baik pada masa hadapan.
Kumpulan tersebut yang bakal berkolaboratif secara musyawarah selama dua tahun akan membentangkan syor atau cadangan tentang bagaimana demokrasi, institusi dan ekonomi negara kita harus berfungsi dengan lebih baik serta berkesan.
 
Keutamaan
Mengulas lanjut, Kok Seong yang juga merupakan Felo Utama, Institut Kajian Etnik (KITA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata, apa yang boleh dilakukan oleh kumpulan ini mengenai sistem pendidikan ialah tentang tujuan kedua terbabit iaitu masalah dalam menyatupadukan anak bangsa.
“Bagi saya itulah yang sepatutnya menjadi keutamaan untuk kelompok 55 orang ini (tentang) sistem pendidikan negara kita,” ujarnya.
Menurut Kok Seong, tidak dapat dinafikan bahawa sistem pendidikan negara ini khususnya di peringkat sekolah rendah menggalakkan pengasingan etnik berlaku pada usia yang cukup muda.
“Sewaktu tadika lagi anak-anak kita dipisah-pisahkan. Yang Melayu dengan tadika Melayu-Islam dan begitu juga lain-lain. Seterusnya, di sekolah rendah pun berpecah-pecah. Yang sekolah vernakular, sekolah kebangsaan dan yang Melayu ada yang ke sekolah agama.
“Pada usia yang begitu muda iaitu ‘usia rebung’ itu sepatutnya kita menyatupadukan mereka, tetapi sebaliknya kita memecahbelahkan mereka melalui sistem terbabit.
“Jadi, perlu sangatlah sistem itu diperbaiki supaya ada usaha penyatupaduan di situ, bukan usaha pemecahan pada usia begitu muda,” tegas beliau.
‘Bahasa Melayu mampu memandaikan anak bangsa’
Baca Artikel Menarik:
Kerajaan dulu tegang, kerajaan kini tenang Wanita dipaksa kahwin maut kena siram asid Polis serbu majlis pendaftaran kongsi gelap Kerana Muhyiddin, prestasi ekonomi negara buruk berbanding negara jiran Sakarstik Zahiril ajak Amerul Affendi beli pengikut di Shopee Kailan ikan masin kayangan, KPDNHEP beri tempoh 2 hari buat penjelasan Syok Sendiri Jadi Hero Hindustan, Shah Rukh Khan ‘Copy ORI’ Buat Ramai Netizen Gelak [VIDEO] Empat beranak rosakkan kereta ditangkap (Video) Wanita tertembak ‘karipap’ sendiri Pukul, seret hingga mati Baby bump Mira Filzah, netizen ucap tahniah Layari Laman Facebook MYKMU.NET
MN seperti anjing dengan kucing – Ku Li

The post ‘Bahasa Melayu mampu memandaikan anak bangsa’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/30/bahasa-melayu-mampu-memandaikan-anak-bangsa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 468 hits
Bila anak nak masuk Tahun Satu kebanyakan ibu bapa akan mula fokus bab membaca Sama ada lancar membaca buku Bahasa Melayu dan dan Bahasa Inggeris dua dua penting Tambah lagi dalam keadaan sekarang yang memerlukan penguasaan pembacaan yang b...
Azizulhasni Awang Kongsi Tip Ajar Anak Kuasai Bahasa Memang Mencabar Tapi Practice Makes Perfect

Azizulhasni Awang Kongsi Tip Ajar Anak Kuasai Bahasa Memang Mencabar Tapi Practice Makes Perfect

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 415 hits
Pelumba basikal trek negara Datuk Mohd Azizulhasni Awang berkongsi cabaran membesarkan anak anak di perantauan Paling mencabar baginya adalah tahap penguasaan bahasa Melayu kedua dua puterinya yang kurang lancar setelah sekian lama di besar...
Wanita Ini Sedih Masih Ada Golongan Tolak Ilmu Belajar Dan Mengajar Mandarin Dikatakan Agungkan Bahasa Bangsa Lain

Wanita Ini Sedih Masih Ada Golongan Tolak Ilmu Belajar Dan Mengajar Mandarin Dikatakan Agungkan Bahasa Bangsa Lain

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 200 hits
TIDAK memiliki dar4h kacukan Cina wanita dari Skudai Johor ini membuktikan dirinya mampu mengajar bahasa Mandarin seperti seorang profesional Menurut Faiezah Ahmad Fauzi dia tidak memiliki ramai kawan Melayu selain pelajarnya sendiri sebali...
Sesi Pembelajaran Interaktif Anak Lebih Yakin Dengan Kelas Bahasa Inggeris Di Novakid

Sesi Pembelajaran Interaktif Anak Lebih Yakin Dengan Kelas Bahasa Inggeris Di Novakid

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 214 hits
Kemahiran berbahasa lebih daripada satu bahasa sememangnya cukup baik untuk anak anak kita Malah anak anak yang mampu menguasai pelbagai bahasa ketika awal usia dapat mengasah kemahiran dan perkembangan otak anak itu sendiri Tercari cari pu...
Tafsir Al Azhar Tulisan Asal Hamka Dalam Bahasa Melayu

Tafsir Al Azhar Tulisan Asal Hamka Dalam Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 296 hits
Suatu tamadun atau bangsa hanya dapat dibina melalui masyarakat yangmengamalkan budaya ilmu Cara utama dalam membina budaya ilmu dalam sesebuah masyarakat berkemahiran tinggi ialah melalui amalantabiat membaca yang berterusan Apa kata kita ...
Malu Jadi Duta Bahasa Melayu

Malu Jadi Duta Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 229 hits
SETELAH 64 tahun negara mencapai kemerdekaan isu penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat berterusan diperdebatkan Memang tidak dinafikan pelbagai usaha telah dilakukan untuk mengangkat bahasa Melayu dan menjadikan bahasa ini anta...
Sembuhkan Penyakit Bahasa Melayu

Sembuhkan Penyakit Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 194 hits
MUKADIMAHDALAM pertemuan 20 minit di pejabat Yang Dipertua Dewan Negara di Parlimen tengah hari kelmarin TAN SRI DR RAIS YATIM menarik perhatian satu isu yang pada pengamatannya cukup besar hari ini Iaitu untuk mengembalikan bahasa Melayu s...
Hilang Bahasa Hilanglah Bangsa

Hilang Bahasa Hilanglah Bangsa

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 273 hits
Abdullah Munsyi pada tahun 1882 mengenai mentaliti bangsa Melayu terhadap bahasa mereka sendiri Adalah suatu hairan lagi tercengang aku sebab melihat dan memikirkan hal orang Melayu ini belum sedar akan dirinya dia tinggal dalam bodohnya it...
Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia Salin Dan Tampal

Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia Salin Dan Tampal

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 192 hits
oleh Cikgu Azmi10 Sept 2021Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia mereka mendapati sector yang kuat rasuah dapat disenaraikansebagai berikut Pegawai polis Pemungut Hasil Ahli Majlis Tempatan Pejawat Awam Pen...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms