Amalkan Perkara Ini Insyaallah Akan Bersama Nabi Muhammad Saw Di Syurga Rileks Media


1. Mutaba’ah (mengikuti) & Taat Kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman,
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا
“Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul-Nya, mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, yaitu : para nabi, para siddiiqiin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang solih dan mereka Itulah teman yang sebaik-baiknya.” (QS. Al-Nisa’: 69)
Disebutkan dalam Al-Mu’jam al-Kabir milik Al-Thabrani, dari Ibnu Abas radhiyallahu ‘anhuma: ada seseorang datang kepada Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan berkata: Wahai Rasulullah, sungguh aku mencintaimu sehingga aku ingin menyampaikan kepadamu jika aku datang dan tidak melihatmu maka aku merasa nyawaku keluar. Aku juga sampaikan kalaulah aku masuk syurga dan berada di bawah tempatmu maka hal itu sangat menyedihkan buatku. Aku ingin satu tingkat bersama dirimu. Maka Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak menjawab sedikitpun sehingga Allah ‘Azza Wa Jalla menurunkan ayat di atas. Kemudian Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam memanggilnya dan membacakan ayat tersebut kepadanya.
2. Mencintai Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam
Disebutkan dalam Shahihain, dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, berkata: Ada seseorang bertanya kepada Rasulullah tentang hari kiamat dan berkata, “Bilakah hari kiamat tiba?”, baginda menjawab, “Apa yang engkau persiapkan untuk menghadapinya ?” Ia menjawab, “Tidak ada, melainkan saya mencintai Allah dan Rasul-Nya”. Maka Rasulullah bersabda, “Engkau akan bersama dengan orang yang engkau cintai.”
Anas bin Malik berkata: “Kami tidak pernah merasa gembira seperti kegembiraan kami dengan ucapan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam:
أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ
“Engkau akan bersama dengan orang yang engkau cintai (di akhirat kelak).”
Kemudian Anas berkata: “Sungguh saya mencintai Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam, Abu Bakar dan Umar dan berharap agar saya boleh bersama mereka (di akhirat kelak) disebabkan cintaku terhadap mereka, walaupun saya tidak beramal seperti amalan mereka .” (HR. Bukhari)
Tetapi pecinta sejati yang akan mendapatkan kemuliaan ini adalah yang menempuh jalan orang yang dicintainya, mengikuti langkah-langkahnya, berada di atas manhajnya, dan mengambil petunjuknya. Ingat, Yahudi dan Nasrani mengaku mencintai para nabi mereka tetapi tidak mendapatkan nikmat menemani mereka di akhirat disebabkan mereka menyalahi petunjuk para nabinya.
Kita lihat Abu Thalib sangat mencintai anak saudaranya namun tidak boleh membersamanya di akhirat kerana ia tidak mengikuti Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dalam keimanan dan petunjuk. Siapa yang ingin bersama orang yang dicintainya ia harus menempuh jalan orang tersebut.
Ingat, Yahudi dan Nasrani mengaku mencintai para nabi mereka tetapi tidak mendapatkan nikmat menemani mereka di akhirat disebabkan mereka menyalahi petunjuk para nabinya.
3. Memperbanyak Solat Sunat
Disebutkan dalam Shahih Muslim, Rabi’ah bin Ka’ab Al Aslami radhiyallahu ‘anhu bercerita bahawa dia pernah bermalam bersama Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Kemudian ia meyiapkan air wuduk dan keperluannya. Baginda lalu bersabda kepadaku, “Mintalah sesuatu kepadaku”, saya berkata, “Saya meminta agar saya boleh bersamamu di syurga.” Baginda menjawab, “Adakah permintaan selain itu”, saya berkata, “hanya itu.” Baginda lalu bersabda, “Maka bantulah aku atas dirimu (untuk memohon kepada Allah agar memenuhi permintaanmu) dengan memperbanyak sujud (solat)”.” (HR. Muslim)
Dari hadits ini, Ibnul Qayyim mengatakan, “apabila kamu ingin mengetahui tingkatan semangat, maka lihatlah kepada semangatnya Rabi’ah bin Ka’ab al-Aslami radhiyallahu ‘anhu, di mana Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda kepadanya, “Mintalah sesuatu kepadaku”, lalu ia berkata, “Saya meminta agar saya boleh menemanimu di syurga,” sementara orang selainnya meminta sesuatu yang memenuhi perutnya atau menutupi kulitnya.” (Madarij al-Saalikin: 3/147)
Hadits ini juga menjadi dalil bahwa membersamai Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam di akhirat kelak tidak diperoleh hanya dengan berangan-angan semata, harus dibuktikan dengan amal nyata.
4. Berakhlak Mulia
Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:
إِنَّ مِنْ أَحَبِّكُمْ إِلَيَّ وَأَقْرَبِكُمْ مِنِّي مَجْلِسًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَحَاسِنَكُمْ أَخْلَاقًا
“Sesungguhnya orang yang paling saya cintai dan paling dekat majlisnya denganku di antara kalian hari kiamat kelak (di syurga) adalah yang paling baik akhlaknya…”. (HR. Al-Tirmidzi dinyatakan shahih oleh Syaikh Al-Albani)
5. Memperbanyak Membaca Selawat
Dari Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:
أَوْلَى النَّاسِ بِي يَوْمَ القِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلاَةً
“Manusia yang paling utama (dekat) denganku hari kiamat kelak adalah yang paling banyak berselawat atasku.” (HR. Al-Tirmidzi, dan disebutkan oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad)
Al-Munawi rahimahullah menjelaskan makna hadits di atas, yaitu orang yang paling dekat kepadaku (Rasulullah) dan paling dimuliakan dengan syafa’atku serta paling berhak terhadap limpahan kebaikan-kebaikan dan dihindarkan dari keburukan-keburukan pada hari kiamat. (Lihat: Faidhul Qadir Syarh al-Jami’ al-Shaghir: 2/560)
6. Merawat, Menyantuni & Membantu Anak Yatim
Berbuat baik kepada anak-anak yatim termasuk sebab keberuntungan di akhirat dengan mendapatkan syurga tertinggi. Diriwayatkan dari Sahl bin Sa’d radhiyallahu ‘anhu, ia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,
أَنَا وَكَافِلُ الْيَتِيمِ فِي الْجَنَّةِ هَكَذَا
“Saya dan orang yang merawat anak yatim di syurga kelak seperti ini,” seraya baginda mengisyaratkan jari tengah dan telunjuknya lalu merenggangkan keduanya.” (HR. Muttafaq ‘Alaih)
Imam al-Nawawi menjelaskan makna Kaafil al-Yatim: orang yang mengurusi keperluannya. (Riyadhus shalihin. Bab: Mulathafah al-Yatim)
Ibnu Baththal rahimahullah –disebutkan dalam Fathul Baari- berkata: “wajib bagi siapa yang mendengar hadits ini untuk mengamalkannya, supaya ia boleh menemani Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam di syurga, dan tidak ada kedudukan di akhirat yang lebih utama darinya.”
7. Mendidik Anak-anak Wanita Agar Menjadi Mukminah Solehah
Imam Bukhari meriwayatkan dalam al-Adab al-Mufrad, dari Anas radhiyallahu ‘anhu, dari Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, baginda bersabda:
مَنْ عَالَ جَارِيَتَيْنِ حَتَّى تدركَا، دَخَلْتُ أَنَا وَهُوَ فِي الْجَنَّةِ كَهَاتَيْنِ
“Barangsiapa yang memelihara (mendidik) dua wanita sampai mereka dewasa, maka saya akan masuk syurga bersamanya di syurga kelak seperti ini”, baginda mengisyaratkan jari telunjuk dan jari tengahnya.” (Imam Muslim juga meriwayatkan serupa dalam Shahihnya
Dalam Mushannaf Ibnu abi Syaibah, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: Siapa yang mempunyai dua orang saudari atau dua orang puteri lalu ia berbuat baik kepada keduanya selama mereka bersama dirinya maka saya dan dia di syurga seperti ini,” baginda mendekatkan kedua jarinya.
8. Memperbanyak Do’a
Yakni doa agar didekatkan dengan Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan menemani baginda di akhirat. Dalil umumnya adalah apa yang diminta Rabi’ah kepada Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam agar baginda mendoakannya untuk menemaninya di syurga. Juga doa yang dipanjatkan Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu,
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَانًا لَا يَرْتَدُّ، وَنَعِيمًا لَا يَنْفَدُ، وَمُرَافَقَةَ مُحَمَّدٍ فِي أَعْلَى جَنَّةِ الْخُلْدِ
“Ya Allah saya meminta kepada-Mu keimanan yang tidak akan berubah dengan kemurtadan, kenikmatan yang tiada putus, dan (aku memohon kepada-Mu) agar menjadi pendamping Muhammad shallallahu’alaihi wasallam di derajat tertinggi dari syurga yang kekal.” (HR. Ahmad dengan sanad shahih. Syaikh Al-Albani menyatakan isnadnya hasan). [Baca: Doa Menemani Rasulullah di Syurga]
Doa ini bagian tawakkal hamba dalam mengusahakan sebab-sebab supaya bole bersama Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam di syurga. Wallahu Ta’ala A’lam.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 
Sumber : Ustaz Abu Basyer via kifarah media
Source link
The post Amalkan Perkara Ini, InsyaAllah Akan Bersama Nabi Muhammad SAW di Syurga – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/amalkan-perkara-ini-insyaallah-akan-bersama-nabi-muhammad-saw-di-syurga-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rezeki Turun Mencurah Curah Dari Langit Laut Dan Bumi Amalkan 20 Perkara Ini Rileks Media

Rezeki Turun Mencurah Curah Dari Langit Laut Dan Bumi Amalkan 20 Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 234 hits
Amalan amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian Nya Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan Allah memberi jalan buat setiap hamba Nya untuk memperolehi rezeki dalam pel...
Perkara Yang Melemahkan Ingatan Jangan Lakukannya Rileks Media

Perkara Yang Melemahkan Ingatan Jangan Lakukannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 200 hits
Faktor pertama ialah makan makanan yang dicemari oleh semut kerana semut dipercayai mempunyai sejenis kimia yang boleh menyebabkan daya ingatan menjadi lemah Faktor kedua pula ialah makan makanan ringan atau makanan segera Kita perlu elakka...
Amalkan Baca Al Mathurat Pagi Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Rileks Media

Amalkan Baca Al Mathurat Pagi Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 410 hits
Doa merupakan senjata bagi umat Islam Malah Al Quran juga adalah sumber penawar baik daripada segi zahir mahupun batin Justeru sebagai suami isteri menjadi kewajipan suami untuk membimbing isteri dan keluarga mendekatkan diri dengan agama s...
Inginkan Rezeki Terbuka Luas Amalkan 2 Perkataan Zikir Ini 2 Perkataan Sahaja Rileks Media

Inginkan Rezeki Terbuka Luas Amalkan 2 Perkataan Zikir Ini 2 Perkataan Sahaja Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 323 hits
Mahu rezeki terus terbuka dan lancar Berzikirlah Zikir itu adalah jalan pintas atau jalan termudah untuk mendekatkan diri kepada Allah Kerana zikir tidak terbatas ruang dan waktu Setiap saat kita boleh melakukannya Bukan hanya setelah solat...
Hukum C1um Mushaf Al Quran Dengar Apa Kata Dari Ss Dato Dr Asri Tentang Perkara Ini Rileks Media

Hukum C1um Mushaf Al Quran Dengar Apa Kata Dari Ss Dato Dr Asri Tentang Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 210 hits
Waktu saya kecil setiap selesai belajar Al Qur an saya selalu menci umnya Ini ajaran orang tua saya Kebiasan ini kemudian saya teruskan kepada anak anak saya Saya yakin ini adalah kebiasaan yang baik Saya ingin bertanya kepada redaksi Bahts...
Subhanallah Inilah Perkara Yang Menjadi Punca Malaikat Rahmat Enggan Masuk Ke Rumah Kita Rileks Media

Subhanallah Inilah Perkara Yang Menjadi Punca Malaikat Rahmat Enggan Masuk Ke Rumah Kita Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 254 hits
Subhanallah Inilah Perkara Yang Menjadi PUNCA Malaikat Rahmat ENGGAN Masuk Ke Rumah Kita No 14 Paling Banyak Dilakukan Tapi Tak Ramai Yang Sedar Rumahku Syurgaku Kalau Rumah Kita Pun Tiada Rahmat Bagaimana Mahu Hidup Bahagia Kan Rumah adala...
Dah Kahwin Atau Belum Perempuan Umur 30an Tolong Jangan Abaikan 5 Perkara Ini Rileks Media

Dah Kahwin Atau Belum Perempuan Umur 30an Tolong Jangan Abaikan 5 Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 279 hits
Kalau anda salah seorang perempuan yang berada dalam umur 30an kena ingat bahawa kesihatan wanita tidak akan sama seperti ketika di usia remaja hingga hujung 20an Potongan badan pun banyak mula lari tak seperti masa zaman da ra dulu tambah ...
8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media

8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 321 hits
Memang la pakai tutup aurat dah boleh solat tapi orang hari ini dah permudahkan apa yang sudah mudah sebab dia tak ada ilmu Belajar 1 minit saja takut anda hanya dapat tahu solat anda seumur hidup ini tak sah bila ia dihisab di depan Allah ...
Inilah Adab Minum Rasulullah S A W Untuk Mengelakkan Pelbagai P3nyakit Amalkan Rileks Media

Inilah Adab Minum Rasulullah S A W Untuk Mengelakkan Pelbagai P3nyakit Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 254 hits
Rasululullah S A W telah menunujukkan contoh yang terbaik dalam 24 jam kehidupan baginda Hari ini admin aakan berkongsikan Adab Dan Cara Minum Rasulullah SAW yang boleh diikuti untuk menjaga kesihatan tubuh badan agar sentiasa sihat bagi me...
Jangan Tertipu Dengan Iklan Jawatan Kosong

Aku Ingat Fizo Ni Bagus Orangnya Netizen Tegur Fizo Omar Pakai Seluar Pendek Ketika Bercuti

Punca Karang Gigi Petua Cara Bersihkan Karang Gigi Sendiri Di Rumah

Kelebihan Berzikir Rugi Kalau Kita Tak Buat

Amalkan 6 Langkah Berkesan Ini Setiap Kali Anda Mahu Selesaikan Masalah

Pr4nk Member Nak Tunang Rupanya Niat Baik Lelaki Ini Buat Ramai Seb4k

The Colours Of Life Sunway Big Box Cny 2022

Wahh Sweetnya Kucing Ni Ramai Terkedu Lihat Dua Kucing Bergabung Ekor Jadi Bentuk Love



6 Selebriti Hollywood yang Pernah Terjebak Ajaran Atau Ideologi Sesat

Restoran Ini Pemegang Rekod Dunia Hidangan Terpantas

Senarai Peserta Big Stage 2022 Musim 4

Saya Jarang Kongsi Cerita Tentang Maryam Kerana Jarang Muatnaik Foto Anak Ini Jawapan Balas Mawar Karim

Nusantara Konsep dan Sejarah Nama Baru Ibu Negara Indonesia


Ayahanda Stroke Selepas Vaksin Booster Mufti Perlis Perli Pihak Berkuasa

Dr Kamilin Jamilin Tegur Najib Razak

Netizen B4ntai Bekas Isteri Fizo Omar Saya Maafkan Mawar Dia Tetap Emak Kepada Anak Saya

Baju Sekolah Lengan Pendek Jadi Lengan Panjang Labuh Bawah Lutut Guru Kongsi Kisah Dvka Murid Dia Bagus Tak Segan Pun

Transparency Needed In Recruitment Of Bangladeshi Workers

Lee Zii Jia Resignation Sports Minister Lacks Leadership Says Steven Sim