8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media


Memang la pakai tutup aurat dah boleh solat, tapi orang hari ini dah permudahkan apa yang sudah mudah sebab dia tak ada ilmu! Belajar 1 minit saja takut anda hanya dapat tahu solat anda seumur hidup ini tak sah bila ia dihisab di depan Allah nanti
Aurat wanita di dalam dan di luar solat adalah sama. Jika pakaian yang anda pakai semasa di luar solat menutup aurat dengan sempurna, maka ia boleh digunakan juga semasa bersolat.
Solat adalah kewajipan bagi setiap umat Islam. Ia perlu dijaga dengan sebaik-baiknya, maka kefahaman mengenainya adalah amat penting supaya solat yang dikerjakan tidak menjadi sia-sia. Antara perkara penting berkaitan solat adalah mengenai aurat semasa mengerjakannya.
Berikut adalah beberapa perkara penting yang perlu diketahui oleh seorang wanita muslimah berkaitan aurat semasa solat;
#1 – Bertelekung Atau Tidak Bertelekung
Kita biasa melihat telekung digunakan wanita muslimah di Malaysia. Pada satu tahap, ada di antara kita yang berasa janggal atau pelik apabila melihat orang lain bersolat tanpa memakai telekung.
Sebenarnya, telekung hanya terkenal dalam kalangan muslimah Nusantara. Sebab itulah kita tidak melihatnya digunakan oleh muslimah di negara-negara yang lain.
#2 – Aurat Di Dalam Dan Di Luar Solat Adalah Sama
Oleh itu, jika pakaian yang anda pakai semasa di luar solat menutup aurat dengan sempurna, maka ia boleh digunakan juga semasa bersolat.
Ini memudahkan mereka yang bermusafir juga kerana kesukaran membawa telekung pada keadaan seperti itu.
#3 – Terbuka Aurat
Aurat besar adalah dua kemaluan lelaki dan wanita manakala aurat kecil pula adalah bahagian badan selain kema luan iaitu seperti paha, lutut, betis, dan da da. Kedua-dua istilah ini digunapakai oleh sarjana fikah.
Dalam solat, jika aurat kecil terbuka dan ditutup semula dengan segera, solat tidak terbatal. Solat terbatal kalau dibiarkan. Tapi, bagi aurat besar, solat terbatal walaupun tidak sengaja atau sekejap.
#4 – Tidak Ketat
Pada masa ini, pemakaian seluar jeans bukanlah sesuatu yang luar biasa di kalangan wanita muslimah. Jika anda mahu memakainya ketika solat, pastikan ia tidak terlalu ketat dan tidak menampakkan bahagian pung gung ketika bersujud.
Pemilihan seluar yang sesuai untuk solat termasuk jeans amat mudah diperolehi pada masa ini kerana telah ada banyak pilihan yang sesuai untuk muslimah yang telah direka.
#5 – Nipis
Bagi memudahkan muslimah yang sedang bermusafir, ada direka telekung khas bagi mereka yang boleh dilipat menjadi saiz kecil dan mudah dibawa ke mana-mana. Walaupun begitu, ada sejenis kain bagi telekung ini yang amat nipis sehingga menampakkan susuk tu buh dan warna kulit pemakainya.
Antara syarat pakaian menutup aurat adalah kain yang tebal sekadar dapat menutup warna kulit daripada pandangan orang lain. Berikutan kefahaman agama yang semakin meningkat di kalangan pereka, telekung yang mesra musafir tanpa mengabaikan aurat ini juga kini boleh didapati.
#6 – Tidak Was-Was
Anda mesti yakin bahawa pakaian yang anda pakai untuk solat adalah menepati syarat menutup aurat. Buangkan semua rasa was-was. Namun, jika terbukti pakaian anda tak menutupi aurat, solat yang anda kerjakan wajib diulangi.
#7 – Muka Dan Dua Pergelangan Tidak Wajib Ditutup
Tentang kaki pula, Abu Daud ada melaporkan daripada Ummu Salamah mengenai hal ini. Menurutnya, tudung dan baju diharuskan dipakai semasa solat selagi ia menutup kedua-dua kakinya. Maka, adalah lebih baik jika kaki ditutup semasa bersolat.
Berkaitan hal niqab pula, ia adalah suatu perbuatan yang makruh di dalam solat. Oleh itu, hendaklah membuka niqab semasa hendak bersolat. Imam Nawawi menjelaskan hal ini menerusi Raudhatul-Tholibin:
“Makruh (dilarang) seorang lelaki bersolat dengan menutup muka dan seorang wanita berniqab. Begitu juga dilarang menutup mulut dengan tangan ketika bersolat, kecuali ketika menguap. Meletakkan tangan pada mulut ketika menguap adalah sunat.”
#8 – Tutup Aurat Walaupun Berada Di Tempat Yang Gelap
Solat tidak sah jika tak menutup aurat walaupun anda berada dalam bilik yang tertutup dan gelap. Namun, jika keadaan memaksa seperti anda betul-betul tidak dapat menemui pakaian atau benda untuk menutup aurat, maka hukumnya adalah harus.
Adalah dinasihatkan juga supaya anda tidak sujud atau rukuk terlalu lama dalam keadaan ini untuk mengelakkan terlihat aurat besar.
Rujukan: Anda Bertanya, Ustaz Menjawab Mengenai Solat, Rohidzir, Rais, PTS Islamika
VIDEO:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! LM
Sumber : DiariDunia
Source link
The post 8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/8-perkara-yang-ramai-orang-silap-besar-mengenai-aurat-wanita-semasa-solat-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bacalah Surah Al Insan 7 Kali Selepas Solat Besar Ganjarannya Rileks Media

Bacalah Surah Al Insan 7 Kali Selepas Solat Besar Ganjarannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 355 hits
Sabda Rasulullah S A W Barangsiapa membaca surah Al Insan maka balasannya ialah syurga Harir Surah ini jika dibaca selalu dapat menenangkan hati dan menguatkan jiwa Jika ditulis surah ini kemudian dihapuskan dengan air yang suci Berilah air...
Solat Sunat Yang Rugi Besar Jika Ditinggalkan Rileks Media

Solat Sunat Yang Rugi Besar Jika Ditinggalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 323 hits
Memang tidak wajib Namun jika solat solat sunat ini ditinggalkan kita boleh rugi besar Sebab keutamaannya luar biasa dan Rasulullah Shalallahu Alaihi Wassalam mewasiatkan agar kita berupaya selalu melaksanakannya VIDEO PENUH DISINI Memang t...
Adakah Solat Kita Sah Mari Kita Kaji Syarat Sah Solat Rileks Media

Adakah Solat Kita Sah Mari Kita Kaji Syarat Sah Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 384 hits
Bukan bermakna syarat sah solat ini untuk orang yang mudah lupa sahaja Ia adalah untuk semua orang Islam Anggap pengetahuan basic itu sebagai ulangkaji untuk kita semua Kita selalu mengerjakan solat Kita seronok bersolat Tapi sedarkah kita ...
Mist3ri Mengenai Ikan Yang Menelan Nabi Yunus Dikatakan Masih Hidup Sehingga Sekarang Rileks Media

Mist3ri Mengenai Ikan Yang Menelan Nabi Yunus Dikatakan Masih Hidup Sehingga Sekarang Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 1939 hits
Bagi kita yang beragama Islam kisah tentang Nabi Yunus tentu bukan sesuatu yang baru lagi Ya seperti yang kamu tahu cerita ini begitu dramatis Bukan hanya soal menerima penolakan dari kaumnya Nabi Yunus juga pernah merasakan kejadian luar b...
Jangan Abaikan Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Rileks Media

Jangan Abaikan Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 407 hits
Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Dalam islam seluas luas pintu adalah pintu taubat Allah S W T tidak akan jemu untuk mengampunkan hambaNya selagi hambNya percaya bahawasanya Allah S W T adalah satu satunya Tuhan Yang M...
Kerana Naik Kereta Wira Lelaki Di Reject Kawan Wanita Buat Buat Tak Kenal Rileks Media

Kerana Naik Kereta Wira Lelaki Di Reject Kawan Wanita Buat Buat Tak Kenal Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 378 hits
Pengakuan Benar Lelaki Ini Di REJECT Sebab Pakai Kereta Buruk Dah biasa dah tengok orang Malaysia ni yang pandang status hidup berdasarkan kereta yang dibawa Tapi tak sangka pulak sampai macam ni sekali Baru baru ni menurut WORLD OF BUZZ se...
Anak Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Amalkan Doa Ini Rileks Media

Anak Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Amalkan Doa Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 421 hits
Bagaimana membuat anak anak solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah Seorang sahabat pernah bercerita Aku menceritakan satu kisah yang terjadi padaku Anak perempuanku yang berumur 16 tahun solat baginya adalah h...
Panduan Solat Jamak Taqdim Ta Khir Yang Betul Rileks Media

Panduan Solat Jamak Taqdim Ta Khir Yang Betul Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 710 hits
CARA SOLAT JAMAK Selalunya di hentian R R Lebuh Raya Utara Selatan kita biasa nampak tatacara panduan dan cara solat jamak dan qasar di dinding surau Bila mahu solat kita baca Lepas itu lupa Jika singgah lagi di R R baca lagi Selepas itu lu...
Doa Selepas Solat Sunat Dhuha Rileks Media

Doa Selepas Solat Sunat Dhuha Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 539 hits
ALLAHUMMA INNADH DHUHA A DHUHA UKA WAL BAHAA A BAHAA UKA WAL JAMAALA JAMAALUKA WAL QUWWATA QUWWATUKA WAL QUDRATA QUDRATUKA WAL ISHMATA ISHMATUKA ALLAHUMMA INKAANA RIZQI FISSAMA I FA ANZILHU WA INKAANA FIL ARDHI FA AKHRIJHU WA INKAANA MU ASS...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Strategic Alliances For Business

Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024

Faja Skali Angga Dermawan Chord

Biodata Akhyar Rashid Penyerang Kebangsaan Malaysia

9 Makanan Yang Tidak Boleh Dipanaskan

Mega Minion Hadir Membantu Gru Dalam Trailer Terbaru Despicable Me 4