10 Makanan Malaysia Yang Buatkan Lelaki Jadi Penyayang Dan Setia Perempuan Pasti Suka Rileks Media


Lelaki buncit itu penyayang dan setia. Dan ini 10 makanan tempatan yang boleh buat anda buncit. Heh. Mengikut Majalah Forbes, Malaysia berada di tempat ketiga sebagai negara yang mempunyai masakan paling sedap di dunia. Malaysia berada di belakang dua negara Asia Tenggara iaitu Singapura dan Thailand. Banyak masakan Malaysia memenangi pertandingan masakan antarabangsa, seperti Catherine Chin Wan Ping yang muncul juara Master Chef UK musim ke-10 dengan hidangan Nasi Lemak. Jika rakyat Malaysia pergi keluar negara sekalipun, mereka pasti akan mencari restoran yang menyajikan masakan Malaysia.
Hari ini kami ingin kongsikan, 10 makanan paling tidak sihat di Malaysia. Makanan ini adalah makanan kegemaran rakyat Malaysia. Mungkin selepas anda baca artikel ini, anda akan tahu kenapa ramai rakyat Malaysia mengalami masalah obesiti atau perut buncit.
Ukuran akan diberikan berdasarkan jumlah kandungan kalori setiap makanan. Untuk maklumat anda, kalori adalah unit untuk mengukur tenaga. Tubuh kita memerlukan kalori untuk menjana tenaga tetapi kalori yang diambil terlalu banyak akan menjadi lemak dan disimpan didalam badan. Secara tidak langsung, kalori ini sebenarnya yang membuatkan anda gemuk. Jangan ingat semua makanan yang masuk ke dalam badan akan menjadi tinja.
10. Satay = 185kalori (5 cucuk Satay) Angka kalori diatas nampak kecil. Jadi apa yang perlu dibimbangkan? Untuk 10 cucuk Satay, anda telah mengambil 1/3 dari jumlah lemak yang dibenarkan setiap hari. Kebiasaannya anda juga akan memakan Satay bersama makanan lain seperti nasi impit, rendang ayam, lontong dan sebagainya. Jadi bayangkan berapa banyak kalori yang anda ambil apabila anda memakan Satay.
9. Cendol = 386kalori Cendol adalah salah satu masakan asli Malaysia. Antara cendol kegemaran kami adalah cendol pulut Wahab Wangsa Maju. Tetapi tahukah anda, semangkuk cendol bersamaan 9 sudu gula. Cendol mengandungi kandungan Glycaemic Index (GI) yang tinggi yang memberi anda tenaga segara dan menyebabkan anda cepat lapar.
8. Bihun Goreng = 427kalori Jika anda pergi ke rumah terbuka, masakan yang selalu anda jumpa adalah Bihun. Masakan ini paling senang disediakan oleh golongan pekerja seperti kami yang tidak punya banyak masa dan bajet. Satu hidangan yang diambil melebihi jumlah kolesterol untuk setiap individu iaitu 300mg dan mempunyai jumlah MSG yang tinggi yang menyebabkan dahaga. Jadi semasa anda memakan masakan ini, pastikan anda meminum air kosong.
7. Kek Karrot Goreng = 493kalori Jika difikirkan, hidangan ini adalah menyihatkan kerana terdapat sayuran di dalamnya. Sebaliknya, terdapat banyak lemak (35g) kerana kebiasaannya masakan ini digoreng dengan minyak haiwan. Kandungan gulanya juga tinggi dari campuran kicap manis.
6. Mee Goreng = 500kalori Ini antara makanan yang merbahaya kerana mempunyai jumlah garam melebihi kandungan yang ditetapkan untuk orang dewasa. Mungkin boleh menyebabkan anda mengalami hipertensi.
5. Laksa = 591kalori Kandungan santan yang tinggi memberi rasa yang sangat enak dan berlemak. Tetapi santan ini mengandungi lemak tepu didalam yang boleh menyebabkan sakit jantung. Antara restoran laksa yang popular adalah terletak di Kedah. Jika kami ke Alor Setar, mesti kami akan singgah ke Zakaria Laksa di Teluk Kechai.
4. Nasi Ayam = 607kalori Kandungan lemak didalam hidangan ini adalah 23g iaitu separuh dari kandungan lemak untuk keperluan individu, bergantung kepada jantina. Lemak didalam makanan mengambil masa sehingga 4 jam untuk dicernakan. Jadi selepas anda memakan nasi ayam, pastikan anda tidur selepas 4 jam anda memakannya untuk mengelakkan masalah perut buncit. Nasi ayam yang paling kami gemari adalah Nasi Ayam Mesh Datuk Keramat.
3. Nasi Lemak = 657kalori Antara restoren kegemaran kami menjamu nasi lemak adalah di Mali’s Corner Danau Kota. Selalunya kami akan pergi ke restoren ini pada lewat malam setelah penat berjalan-jalan di Downtown berdekatan. Hidangan ini pernah menjadi kontroversi dan diharamkan untuk dijual di kantin-kantin sekolah seluruh Malaysia. Selain menyebabkan kanak-kanak mengantuk di dalam bilik darjah, sebab utama adalah kerana kandungan santan di dalamnya yang menyumbang 25g lemak melebihi keperluan individu dewasa. Bayangkan jika kanak-kanak yang memakannya.
2. Mee Siam = 694kalori Mee siam mengandungi jumlah karbohidrat dan sodium yang tinggi. Sodium untuk satu hidangan adalah 2659mg iaitu bersamaan 1 setengah hari kandungan yang ditetapkan. Lain kali jika anda memasak mee siam, pastikan anda kurangkan jumlah Aji-nomoto yang campurkan.
1. Char Kway Teow = 744kalori Mengandungi 38g lemak – iaitu 70% lemak tepu dan kolesterol. Kebanyakkan kandungan kalori ini terdapat dari campuran kicap, daging dan udang. Ia juga mempunyai kandungan sodium yang banyak iaitu 1459mg. Antara restoran Char Khay Teow yang kami gemari adalah di Mali’s Corner Danau Kota. Untuk menu Char Kway Teow special, anda akan dapat 5 ekor udang. Cubalah datang sekali (jangan risau artikel ini tidak ditaja oleh Mali’s Corner)
Kesimpulan Obesiti dan berperut buncit merupakan satu kesalahan undang-undang di Negara Jepun, tetapi tidak di Malaysia. Oleh itu, rakyat Malaysia perlulah beringat-ingat ketika menjamah makanan. Janganlah makan sehingga menjejaskan kesihatan sehingga menyebabkan obesiti dan perut buncit . Tiada guna anda mengambil Herbalife dan berulang alik ke gym jika anda tidak boleh mengawal dari melantak makanan hingga melebihi kalori yang dibenarkan oleh setiap individu.
kredit : thevocket via 101viral
Source link
The post 10 Makanan Malaysia Yang Buatkan Lelaki Jadi Penyayang Dan Setia. Perempuan Pasti Suka – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/10-makanan-malaysia-yang-buatkan-lelaki-jadi-penyayang-dan-setia-perempuan-pasti-suka-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Perkara Yang Pasti Anda Lakukan Dengan Salah Setiap Hari Berulang Ulang Kali Rileks Media

10 Perkara Yang Pasti Anda Lakukan Dengan Salah Setiap Hari Berulang Ulang Kali Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 306 hits
Sejak kecil lagi kita telah didik oleh kedua orang tua kita untuk melakukan sesuatu perkara dan sehinggalah kita meningkat dewasa kita masih menggunakan cara yang sama mengikut apa yang telah diajarkan kepada kita sejak kecil Walau bagaiman...
Kisah Rumah Tangga Rezekinya Sempit Akibat Si Suami Suka Lakukan Hal Ini Kepada Isterinya Rileks Media

Kisah Rumah Tangga Rezekinya Sempit Akibat Si Suami Suka Lakukan Hal Ini Kepada Isterinya Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 632 hits
Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit Semua serba tak cukup Terasa dunia ni sempit Dah usaha macam macam Semua cara dah buat Hati pun resah dan rasa nak marah Abang ada ibubapa lagi ke Mak ayah saya dah tiada Abang ada isteri tak Ada...
Dah Kahwin Atau Belum Perempuan Umur 30an Tolong Jangan Abaikan 5 Perkara Ini Rileks Media

Dah Kahwin Atau Belum Perempuan Umur 30an Tolong Jangan Abaikan 5 Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 356 hits
Kalau anda salah seorang perempuan yang berada dalam umur 30an kena ingat bahawa kesihatan wanita tidak akan sama seperti ketika di usia remaja hingga hujung 20an Potongan badan pun banyak mula lari tak seperti masa zaman da ra dulu tambah ...
Kisah Tiga Wanita Ini Sebelum Mereka Jadi Jutawan Dan Usahawan Berjaya Di Malaysia Rileks Media

Kisah Tiga Wanita Ini Sebelum Mereka Jadi Jutawan Dan Usahawan Berjaya Di Malaysia Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 692 hits
Bersusah susah dahulu bersenang senang kemudian Itulah yang mungkin sesuai dengan 4 orang usahawanita yang hebat ini Mereka adalah antara ikon bisnes yang dikagumi di Malaysia kerana kejayaan dan kelainan yang dibawakan oleh mereka mencetus...
Hukum C1um Mushaf Al Quran Dengar Apa Kata Dari Ss Dato Dr Asri Tentang Perkara Ini Rileks Media

Hukum C1um Mushaf Al Quran Dengar Apa Kata Dari Ss Dato Dr Asri Tentang Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 305 hits
Waktu saya kecil setiap selesai belajar Al Qur an saya selalu menci umnya Ini ajaran orang tua saya Kebiasan ini kemudian saya teruskan kepada anak anak saya Saya yakin ini adalah kebiasaan yang baik Saya ingin bertanya kepada redaksi Bahts...
Menahan Kentut Ketika Solat Makruh Atau Batal Rileks Media

Menahan Kentut Ketika Solat Makruh Atau Batal Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 289 hits
Soalan Apa hukum menahan kentut ketika solat Jawapan UAI Semasa solat ada beberapa perkara yang mungkin kita hendak buat Contohnya hendak kencing berak tidur makan minum dan ji m4k bagi sesiapa yang ketika itu hendak menunaikan solat tetapi...
Khasiat Ikan Haruan Selain Menyembuhkan Luka Yang Tak Ramai Orang Tahu Rileks Media

Khasiat Ikan Haruan Selain Menyembuhkan Luka Yang Tak Ramai Orang Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 328 hits
Haruan memakan ikan lain yang lebih kecil dan kadangkala katak turut menjadi habuannya Oleh kerana ia adalah ikan air tawar ia sering boleh ditemui di kawasan kawasan tasik dan sungai Fakta menarik tentang ikan haruan Ikan haruan merupakan ...
Rezeki Turun Mencurah Curah Dari Langit Laut Dan Bumi Amalkan 20 Perkara Ini Rileks Media

Rezeki Turun Mencurah Curah Dari Langit Laut Dan Bumi Amalkan 20 Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 314 hits
Amalan amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian Nya Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan Allah memberi jalan buat setiap hamba Nya untuk memperolehi rezeki dalam pel...
Ini 10 Free Gift Hotel Yg Tak Berd0sa Pun Jika Anda Bawa Balik Rileks Media

Ini 10 Free Gift Hotel Yg Tak Berd0sa Pun Jika Anda Bawa Balik Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 527 hits
Sebenarnya ada 10 free gift yang memang percuma untuk anda pun Kalau anda tak ambil ia akan dibuang oleh pihak hotel pun Jom semak 10 barangan tersebut okey Bercuti dan menginap di hotel itu umpama me time yang dinanti nanti oleh ramai oran...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan