Khasiat Ikan Haruan Selain Menyembuhkan Luka Yang Tak Ramai Orang Tahu Rileks Media


Haruan memakan ikan lain yang lebih kecil dan kadangkala katak turut menjadi habuannya. Oleh kerana ia adalah ikan air tawar, ia sering boleh ditemui di kawasan-kawasan tasik dan sungai.
Fakta menarik tentang ikan haruan:
Ikan haruan merupakan satu sumber protein yang baik, iaitu kira-kira 60-70 peratus protein kepada manusia. Ikan haruan mengandungi lemak yang rendah berbanding dengan ikan air tawar lain iaitu kira-kira 20 peratus daripada keseluruhan beratnya. Ikan haruan turut mengandungi sejumlah besar Vitamin A yang membantu menambah daya penglihatan, melembabkan kulit dan bertindak sebagai anti oksidan yang melambatkan proses penuaan. Ikan haruan juga mengandungi asid amino yang penting untuk menyembuhkan luka dan juga baik untuk penyakit gastrik. Selain itu ikan haruan juga mengandungi glisin yang merupakan satu daripada komponen penting kolagen dalam kulit manusia. Ikan haruan turut mengandungi a sid arakidonik yang tinggi yang membantu memulakan proses da rah menjadi beku dan bertanggungjawab untuk pertumbuhan semula sel baru. Apakah khasiat ikan haruan?
1. Menyembuhkan luka
Ikan haruan juga digunakan untuk membantu menyembuhkan luka selain meredakan penyakit berkaitan kulit seperti radang, gatal-gatal dam sebagainya.
Kebiasaannya, wanita selepas bersalin terutamanya yang melalui pembedahan C Sec akan mengambil pati haruan untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka pembe dahan.
Ekstrak haruan mempunyai kandungan khasiat tertentu yang membantu penyembuhan luka. Haruan mengandungi glisin, asid amino penting yang diperlukan.
Ia juga mempunyai as id arakidonat dan asid lemak tak tepu pada tahap yang tinggi yang menghasilkan kesan anti-radang dan menggalakkan sintesis prostaglandin, penting dalam membantu badan menangani kerosakan atau jangkitan tisu.
Ia juga menggalakkan pembentukan semula kolagen melalui sintesis sambung-silang inter dan intramolekul protein. Ini menghasilkan peningkatan ketara dalam kekuatan tegangan yang menyegerakan penyembuhan luka.
Satu kajian yang pernah dilakukan oleh Prof. DR. Dr. Nurpudji dari Universiti Hasanudin, Makassar, menunjukkan bahwa kadar albumin pada pesakit di RS Wahidin Sudiro Husodo banyak mengalami peningkatan setelah beberapa kali memakan ikan haruan, sehingga mempercepat proses penyembuhannya.
Kajian yang sama juga telah dilakukan di RS Umum Dr. Saiful Anwar Malang menunjukkan, bahwa pemberian 2 kg ikan haruan masak setiap hari kepada pesakit selepas pembedah dapati meningkatkan albumin mereka menjadi normal. Sementara itu kajian yang dilakukan di Universiti Hasanudin juga menunjukkan peningkatan kadar albumin dalam darah pesakit dari 0,6 hingga 0,8 g/dl setelah diberikan ekstrak ikan haruan selama 10 hingga 14 hari.
Resepi sup ikan haruan:
Bahan bahannya:
1 ekor ikan 2 cawan air 2 sudu minyak jagung 1 sudu lada hitam ditumbuk 3 ulas bawang merah ditumbuk 2 ulas bawang putih ditumbuk 2 cm halia 1 keping asam keping Garam Daun bawang dan daun sup Tumis semua bahan kecuali ikan, daun sup dan daun bawang. Masukkan air dan biarkan mendidih. Masukkan ikan dan asam keping dan amsak sehingga isi ikan empuk. Taburkan daun bawang dan daun sup, sedia untuk dimakan.
2. Menyembuhkan sakit kulit
Hampir semua penyakit kulit menunjukkan tanda penyembuhan lebih cepat apabila pesakit memakan ikan haruan ataupun produk berasaskan pati ikan haruan, atau disapukan krim berasaskan ikan haruan. Antara penyakit kulit yang dikatakan termasuk kurap, kayap dan juga luka kecil serta bengkak.
Hasil kajian menunjukkan asid arachidonik yang terkandung dalam isi ikan haruan amat bermanfaat dalam membantu proses penyembuhan penyakit kulit. Berdasarkan kajian itu, isi ikan haruan turut disahkan mengandungi kesemua asid amino dan as id lemak yang bermanfaat untuk proses perubatan dan penyembuhan pen yakit kulit.
“Krim haruan boleh digunakan kepada pe sakit kulit ekzema, psoriasis dan ruam di kalangan kanak-kanak dan dewasa selain mereka yang menghidap penyakit arthritis dan sendi. “Namun masih banyak kajian yang perlu dilakukan sebelum pengesahan dapat dibuat berhubung khasiat ikan haruan terhadap penyembuhan penyakit kulit.
3. Mencantikkan kulit & melambatkan proses penuaan
Ikan haruan juga mengandungi vitamin A yang membantu menambah daya penglihatan, melembapkan kulit dan bertindak sebagai antioksidan serta melambatkan proses penuaan. Lendirnya pula mengandungi asid olelik dan linolik tidak tepu dan menariknya, kandungan kolagen dapat mencantikkan kulit.
4. Membantu dalam proses pertumbuhan kanak-kanak
Kekurangan albumin boleh terjadi pada tubuh manusia, yang mana suatu keadaan disebut dengan hipoalbumin. Hal ini boleh menyebabkan zat tidak dapat diedarkan dengan baik keseluruh tubuh, sehinggakan bagi anak kecil boleh menyebabkan terbantutnya pertumbuhan, perkembangan otak yang tidak maksimal, penurunan kekebalan tubuh juga menyebabkan anak mudah sakit.
Satu kajian menunjukkan bahawa anak kecil yang mengambil ikan haruan secara teratur memiliki kadar albumin jauh lebih tinggi, dan mengalami peningkatan berat badan dan kadar hemoglobin darah secara nyata.
Albumin sangat diperlukan untuk perkembangan otak, terutama bagi anak kecil yang berada pada fase emas pertumbuhan (golden age). Dengan demikian, memberinya makan ikan haruan dapat membantu mencegah masalah anak yang kurang cerdas.
Kadar albumin yang normal antara 3,5-4,5 g/dl, jika kurang dari 2,2 g/dl boleh menyebabkan masalah pada tubuh. Ianya boleh dilihat pada anak yang mengalami terbantutnya pertumbuhan, padahal jika diperhatikan sebenarnya tak pernah kekurangan makan atau gizi. Jika hal ini terjadi terus-menerus, anak akan mengalami gangguan pertumbuhan yang boleh menyebabkan kurus atau seperti anak yang kekurangan zat.
Banyak sungguh khasiat ikan haruan, kan? Semoga perkongsian ini bermanfaat buat anda.
Source link
The post Khasiat Ikan Haruan Selain Menyembuhkan Luka Yang Tak Ramai Orang Tahu – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/khasiat-ikan-haruan-selain-menyembuhkan-luka-yang-tak-ramai-orang-tahu-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kebaikan Dan Khasiat Mandi Sebelum Menunaikan Solat Subuh Yang Masih Ramai Tidak Tahu Rileks Media

Kebaikan Dan Khasiat Mandi Sebelum Menunaikan Solat Subuh Yang Masih Ramai Tidak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 357 hits
Menurut kajian sains kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain Oleh itu gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda Jika anda mandi sebelum waktu subuh ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran ...
Subhanallah Inilah Perkara Yang Menjadi Punca Malaikat Rahmat Enggan Masuk Ke Rumah Kita Rileks Media

Subhanallah Inilah Perkara Yang Menjadi Punca Malaikat Rahmat Enggan Masuk Ke Rumah Kita Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 330 hits
Subhanallah Inilah Perkara Yang Menjadi PUNCA Malaikat Rahmat ENGGAN Masuk Ke Rumah Kita No 14 Paling Banyak Dilakukan Tapi Tak Ramai Yang Sedar Rumahku Syurgaku Kalau Rumah Kita Pun Tiada Rahmat Bagaimana Mahu Hidup Bahagia Kan Rumah adala...
Zikir Yang Dapat Menghapus Dosa Besar Zikir Mudah Selalu Bermain Di Mulut Rileks Media

Zikir Yang Dapat Menghapus Dosa Besar Zikir Mudah Selalu Bermain Di Mulut Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 350 hits
Dari Zaid bin Haritsah maula Nabi Shallallahu alaihi wasallam berkata Aku mendengar Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda Siapa yang membaca Astaghfirullaah Laa Ilaaha Illaa HuwalHayyal Qayyuma wa atuubu Ilaihi maka akan diampuni ...
Jangan Manjakan Anak Lelaki Doktor Nasihatkan Ibu Bapa Jangan Didik Anak Jadi Raja Rileks Media

Jangan Manjakan Anak Lelaki Doktor Nasihatkan Ibu Bapa Jangan Didik Anak Jadi Raja Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 564 hits
Pernah berlaku di depan mata di mana seorang anak lelaki yang berumur lebih 20 tahun masih mengarahkan ibu atau bapanya melakukan kerja kerja seperti mengemas rumah membasuh tandas membersihkan halaman rumah dan yang sewaktu dengannya Apa y...
Tips Mudah Gunakan 2 Bahan Ni Untuk Buang Angin Dalam Badan Rileks Media

Tips Mudah Gunakan 2 Bahan Ni Untuk Buang Angin Dalam Badan Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 400 hits
Masalah angin bagi kebanyakan individu mungkin tidak menjadi satu masalah kesihatan yang luar biasa Gejala yang dialami oleh seseorang individu dengan individu lain mungkin sama tetapi punca sebenar masalah itu terjadi mungkin berbeza Angin...
7 Pelaburan Saham Akhir4t Yang Perlu Kita Lakukan Sewaktu Hidup Di Duni4 Rileks Media

7 Pelaburan Saham Akhir4t Yang Perlu Kita Lakukan Sewaktu Hidup Di Duni4 Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 309 hits
Sudah bersediakah anda dalam menghadapi kehidupan yang tiada penghujung iaitu alam Akh irat Jika belum tahukah anda bahawa terdapat beberapa pilihan saham dimana setelah kita mening gal dunia sekalipun pahalanya tetap mengalir kepada si pem...
Solat Sunat Yang Rugi Besar Jika Ditinggalkan Rileks Media

Solat Sunat Yang Rugi Besar Jika Ditinggalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 323 hits
Memang tidak wajib Namun jika solat solat sunat ini ditinggalkan kita boleh rugi besar Sebab keutamaannya luar biasa dan Rasulullah Shalallahu Alaihi Wassalam mewasiatkan agar kita berupaya selalu melaksanakannya VIDEO PENUH DISINI Memang t...
Diy Rak Dapur Mudah Alih Super Hebat Lagi Comel Menarik Rileks Media

Diy Rak Dapur Mudah Alih Super Hebat Lagi Comel Menarik Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 678 hits
Rak dapur kecil yang selalunya kita letakkan disini dapur sebenarnya besar kegunaannya buat dapur comel kita Ia sebagai pelengkap untuk meletakkan beberapa barangan kecil yang berselerak di atas kabinet Rak bagi meletakkan periuk nasi pemba...
Siapa Temankan Kamu Keluar Tadi Demam Selepas Bertemu Dengan Orang Tua Mist3ri Rileks Media

Siapa Temankan Kamu Keluar Tadi Demam Selepas Bertemu Dengan Orang Tua Mist3ri Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 452 hits
Susulan viral kisah empat sekawan menjamu selera di RNR yang telah ditutup bertahun tahun ada seorang pekerja swasta yang berkongsi pengalaman yang hampir sama namun kejadian berlaku di kawasan berhampiran SATU hari itu saya dan seorang lag...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord