Kisah Tiga Wanita Ini Sebelum Mereka Jadi Jutawan Dan Usahawan Berjaya Di Malaysia Rileks Media


Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Itulah yang mungkin sesuai dengan 4 orang usahawanita yang hebat ini. Mereka adalah antara ikon bisnes yang dikagumi di Malaysia kerana kejayaan dan kelainan yang dibawakan oleh mereka mencetuskan fenomena di kalangan masyarakat.
Adakah anda tahu siapa mereka sebelum bergelar usahawan berjaya? Adakah mereka anak-anak orang kaya yang mudah dapat modal dari keluarga? Pastinya anda ingin mengetahui siapa mereka. Maka, inilah kisah asam garam mereka sebelum berjaya dan terkenal di Malaysia tercinta.
1. Faridah Zakaria
Pengasas tudung Fareeda Nyata Jelita
Tudung Fareeda mencetuskan fenomena apabila peminat-peminatnya sanggup bermalam dan beratur di depan kedai semata-mata untuk membeli design terbaru. Antara produknya yang terkenal ialah Fareeda Sabreena, Fareeda Suraiya, Fareeda Suzana, Fareeda Aisya, Fareeda Mariya, Fareeda Nour Sara, dan Fareeda Nour Sofea.

Pengasas Fareeda ialah Puan Faridah Zakarian yang berasal dari Pulau Pinang. Beliau merupakan seorang suri rumah yang mula berniaga secara kecil-kecilan dengan membuat dan menjual pakaian dan langsir untuk mengurangkan beban kewangan suaminya.
Puan Faridah mula membuat tudung sendiri apabila dia tidak menjumpai tudung yang disukainya. Selepas tudungnya siap, ia telah menarik minat saudara-maranya dan rakan-rakan yang menyatakan berminat untuk membeli tudung tersebut.
Setelah itu, beliau memulakan bisnes ini dengan 2 buah mesin jahit untuk menjahit tudung sahaja. Beliau pernah tertidur di mesin jahit semata-mata ingin menyiapkan tudungnya. Mawar Abdul Karim, anak sulung Puan Fareeda turut membantunya sejak awal dengan melakukan kerja-kerja mengukur, menggunting dan menjahit kain.
Mawar Abdul Karim yang turut menjadi model dan duta rasmi Fareeda merupakan isteri kepada pelakon dan usahawan, Fizo Omar.
2. Rozita Ibrahim
Pengasas produk Sendayu Tinggi
Ini ialah ibu kepada pengasas tagline ‘Terlajak Laris’, Datuk Aliff Syukri. Puan Rozita Ibrahim berasal dari Sungai Besar, Selangor dan dibesarkan di Gemas, Negeri Sembilan. Beliau merupakan anak sulung dari enam adik-beradik adalah anak kepada pasangan guru agama dan suri rumah.

Beliau menamatkan zaman gadisnya pada usia 18 tahun tetapi jodoh tidak panjang. Perceraian itu menyebabkan beliau sehingga dipulaukan oleh keluarga. Dengan status ibu tunggal dan tidak berpelajaran tinggi, Puan Rozita Ibrahim gigih membesarkan anak-anaknya.
Sebelum beliau bergelar jutawan pada hari ini, anaknya pernah diberi minum sirap bagi menggantikan susu seawal usia 3 bulan dan membeli baju lelong berharga RM0.50 setiap satu sebagai baju raya anak-anaknya. Ia tidak berhenti setakat itu sahaja apabila salah seorang anaknya meninggal dunia kerana tiada wang untuk mendapatkan rawatan terbaik bagi menyembuhkan keadaaan anaknya.
Kehidupannya yang susah itu telah membentuk jati diri yang kuat di dalam diri Puan Rozita Ibrahim. Pengalaman bekerja sebagai penoreh getah yang keluar menoreh seawal 1 pagi, bekerja di kilang, menjadi penyambut tetamu dan eksekutif promosi dan pemasaran serta menjalankan perniagaan jualan langsung telah memberikan pengajaran yang bermakna dalam membentuk empayarnya.
Puan Rozita Ibrahim menceburi bidang perniagaan secara kecil-kecilan dengan menjual surat khabar, majalah dan nasi lemak dengan menggunakan motosikal. Setelah itu, beliau menggandaikan barang kemasnya untuk memulakan perniagaan herba dengan modal RM400. Herba-herba itu dijual secara direct selling dari rumah ke rumah.
Bagi meyakinkan para pelanggannya, Puan Rozita Ibrahim sendiri yang mencuba produk herba itu dan menjadi testimoni pertama produknya. Maka, beliau menggemukkan badan sebanyak 3 kali dan memakan produk herba tersebut sehingga memberikan hasil yang memuaskan.
3. Faiza Bawumi Sayed Ahmad
Pengarah Urusan Syarikat Faiza Sdn. Bhd.
Selama ini saya fikir Puan Faiza adalah orang Pulau Pinang. Rupa-rupanya Puan Faiza Bawumi Sayed Ahmad ini berasal dari Mesir dan berhijrah ke Malaysia pada tahun 1964.
Beliau berkelulusan Diploma Jahitan mengambil upah menjahit sulaman dengan modal hanya RM4.00. Selain itu, beliau membuat baju gaun untuk anak-anak jirannya yang masil kecil dan menghasilkan set sarung bantal.

Beliau juga pernah bekerja sebagai juruwang di kedai bapanya, menjual set ensiklopedia, melakukan bisnes pinggan mangkuk dan menjual pelbagai barangan dapur.
Kemudian, Puan Faiza mula membuat rempah kari jenama Bunga Raya dan mengedarkannya di kedai-kedai berdekatan. Beliau menghasilkannya sendiri di rumah, dengan melibatkan proses mencuci, menjemur dan menggoreng rempah ratus hingga menghantarnya sendiri ke kedai untuk dikisar dan diedarkan.
Bagi bisnes beras pula, Puan Faiza pernah pergi dari 1 kedai ke kedai lain untuk mendapatkan respon penjual dan pengguna berkenaan beras.
Sungguh dahsyatnya asam garam kehidupan 4 orang wanita yang bijak berbisnes ini sebelum mereka bergelar jutawan di dalam bidang yang diceburi masing-masing. Moga pendedahan ini sedikit sebanyak dapat memberikan inspirasi kepada anda semua.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook
Sumber: Vocket
Source link
The post Kisah Tiga Wanita Ini Sebelum Mereka Jadi Jutawan Dan Usahawan Berjaya Di Malaysia – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/kisah-tiga-wanita-ini-sebelum-mereka-jadi-jutawan-dan-usahawan-berjaya-di-malaysia-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Rumah Tangga Rezekinya Sempit Akibat Si Suami Suka Lakukan Hal Ini Kepada Isterinya Rileks Media

Kisah Rumah Tangga Rezekinya Sempit Akibat Si Suami Suka Lakukan Hal Ini Kepada Isterinya Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 632 hits
Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit Semua serba tak cukup Terasa dunia ni sempit Dah usaha macam macam Semua cara dah buat Hati pun resah dan rasa nak marah Abang ada ibubapa lagi ke Mak ayah saya dah tiada Abang ada isteri tak Ada...
Mengapakah Wanita Dilarang Menghantar Jen4zah Suaminya Ke Kubvr Rupa Rupanya Ini Sebabnya Rileks Media

Mengapakah Wanita Dilarang Menghantar Jen4zah Suaminya Ke Kubvr Rupa Rupanya Ini Sebabnya Rileks Media

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 396 hits
BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JEN4ZAH SUAMINYA KE KUBVR Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar AlHamid Jawapan TIDAK BOLEH khususnya bagi isteri yg suaminya yg men1nggal kerana iddahnya telah bermula dan isteri tidak blh keluar men1nggalkan rum...
Maksud Tersirat Sebalik Ayat Seorang Wanita Rileks Media

Maksud Tersirat Sebalik Ayat Seorang Wanita Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 434 hits
Apabila sudah berumah tangga ramai pasangan mengalami masalah komunikasi disebabkan kerana salah faham Ini berlaku kerana biasanya lelaki tidak faham double meaning ayat yang digunakan oleh wanita Kadang kala perkara kecil boleh jadi gaduh ...
Cara Wanita Mencabar N4fsu Lelaki Rileks Media

Cara Wanita Mencabar N4fsu Lelaki Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 509 hits
Zaman sekarang ni macam macam benda yang tak pernah kita terfikir akan berlaku dah pun berlaku Bukan sekali tapi berkali kali Siapa sangka zaman sekarang datuk boleh tergo da dengan cucu sendiri Bapa boleh ter kam anak yang lahir dari rahim...
8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media

8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 443 hits
Memang la pakai tutup aurat dah boleh solat tapi orang hari ini dah permudahkan apa yang sudah mudah sebab dia tak ada ilmu Belajar 1 minit saja takut anda hanya dapat tahu solat anda seumur hidup ini tak sah bila ia dihisab di depan Allah ...
Wanita Seperti Ini Akan Dipakaikan 2 Gelang Api Dari Ner4ka Saat Ki4mat Rileks Media

Wanita Seperti Ini Akan Dipakaikan 2 Gelang Api Dari Ner4ka Saat Ki4mat Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 393 hits
Rasulullah SAW dalam sabdanya bahkan mengatakan jika mayoritas penduduk neraka adalah wanita Di sana kaum hawa didera dengan beragam siksa Bukan tanpa alasan siksaan ini merupakan balasan atas tindakan di dunia yang bertentangan dengan ajar...
Kelebihan Dan Hikmat Ayat Seribu Dinar Rileks Media

Kelebihan Dan Hikmat Ayat Seribu Dinar Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 429 hits
Ayat 2 dan 3 surah At Talaq atau lebih dikenali sebagai Ayat 1000 Dinar merupakan amalan yang masyhur dalam hal berkaitan rezeki dan perlindungan diri Ramai yang mengamalkan ayat ini untuk tujuan meminta agar Allah SWT mengurniakan kemuraha...
9 Artis Lelaki Yang Dulu Rock Habis Kini Bergelar Pendakwah Yang Last Tu Paling Femes Gitaris Tersohor Rileks Media

9 Artis Lelaki Yang Dulu Rock Habis Kini Bergelar Pendakwah Yang Last Tu Paling Femes Gitaris Tersohor Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 570 hits
Tahun demi tahun industri seni kini memperlihatkan peningkatan golongan selebriti yang tampil dengan penghijrahan ke arah kebaikan Tidak kira lelaki mahupun wanita penghijrahan mereka wajar dijadikan contoh kepada rakan selebriti yang masih...
Usaha Penyanyi Ini Harus Dijadikan Contoh Siapa Sangka Ayu Damit Kini Saudagar Cili Rileks Media

Usaha Penyanyi Ini Harus Dijadikan Contoh Siapa Sangka Ayu Damit Kini Saudagar Cili Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 515 hits
BENARLAH bagai dikata berbudi pada tanah pasti ada hasilnya Perumpamaan itu sesuai sekali bagi menggambarkan hasil usaha anak jati Sabah yang bergelar penyanyi dicungkil bakatnya menerusi program realiti televisyen Peluang meninjau tanaman ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya