Buah Markisa 8 Khasiat Pada Kesihatan Cara Makan


Buah markisa disebut sebagai buah yang mempunyai gabungan rasa tembikai, nenas dan kiwi.
Selain rasanya yang unik dan harganya mahal, tahukah anda buah ini mempunyai manfaat yang banyak kepada kesihatan manusia kerana kaya dengan kandungan nutrisi yang baik?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat buah markisa dan cara makannya yang betul.
Baca juga:
Khasiat Buah Kundur Khasiat Buah Naga Khasiat Buah Tembikai Apa itu buah markisa? Treehugger Buah markisa (Passiflora edulis / Passiflora flavicarpa) adalah sejenis buah tropika yang banyak ditanam di kawasan tropika dan subtropika seperti Amerika Selatan, Afrika Selatan, Florida, dan Caribbean.
Buah ini mempunyai warna kulit luar yang sangat menarik iaitu ungu dan kuning. Kulit luarnya keras dan ada pulpa yang lembut di dalamnya yang penuh dengan biji.
Biji dan pulpa tersebut boleh dimakan dan mengandungi nutrien penting termasuklah antioksidan, serat, vitamiin dan mineral untuk menyokong kesihatan lebih baik.
Gabungan rasa masam dan manisnya menjadikan ia begitu unik dan menarik di antara buah-buahan lain di dunia ini.
Jenis-jenis buah markisa The Essential Store Fakta kandungan nutrisi Setiap 100 gram buah kundur mengandungi kandungan nutrisi seperti berikut:
Air: 72.9 g Tenaga: 97 g Protein: 2.2 g Jumlah lemak: 0.7 g Karbohidrat: 23.4 g Serat: 10.4 g Jumlah gula: 11.2 g Kalsium: 12 mg Zat besi: 1.6 mg Magnesium: 29 mg Fosforus: 68 mg Kalium: 348 mg Natrium: 28 mg Zink: 0.1 mg Folat: 14 µg Kuprum: 0.086 mg Selenium: 0.6 µg Vitamin C: 30 mg Riboflavin: 0.13 mg Niasin: 1.5 mg Kolin: 7.6 mg Vitamin A: 64 µg Karotena: 743 µg Khasiat buah markisa Antara khasianya dalam kesihatan adalah seperti berikut:
1. Meningkatkan sistem imun
Buah markisa kaya dengan vitamin C iaitu antioksidan yang membantu melindungi tubuh daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.
Vitamin C boleh meningkatkan sistem imun dengan membantu badan menyerap lebih banyak zat besi daripada makanan berasaskan tumbuhan dan meningkaykan keupayaan badan untuk melawan jangkitan dalam badan.
2. Menyokong kesihatan jantung
Kajian telah membuktikan buah ini memberi manfaat yang luar biasa kepada kesihatan jantung berpunca dari keupayaannya mengawal tahap kolesterol.
Serat larut (pektin) dalam buah ini akan mengikat kolesterol dalam saluran penghadaman dan seterusnya menghalang berlakunya penyerapan dalam badan. Ini membolehkan kolesterol jahat dalam badan berkurangan.
Bukan itu sahaja, makan buah markisa juga dapat mengawal tekanan darah yang menyumbang kepada risiko serangan jantung.
Ini jelas kerana di dalam kalium mengandungi sekitar 63 mg kalium yang menyumbang kira-kira 2% daripada keperluan kalium harian manusia (2,600-3,400 mg kalium setiap hari).
3. Menyokong kesihatan usus
Di samping itu, buah markisa juga adalah sumber serat yang baik yang mana banyak memberi manfaat kepada mikrobium usus.
Mereka yang mempunyai masalah pada mikrobium usus boleh menyebabkan keradangan dan membawa kepada masalah kesihatan yang lebih kronik.
4. Membaiki seri kulit
Buah markisa adalah sumber vitamin A yang hebat dan bermanfaat untuk menjaga kulit lebih sihat.
Antioksidan lain dalam buah ini seperti vitamin C, riboflavin dan karotena juga meningkatkan kesihatan kulit, menghidratkan kulit serta melambatkan tanda-tanda penuaan pramatang.
Ia kaya dengan piceatannol yang mungkin mempunyai kesan positif sebagai agen anti penuaan.
5. Menguatkan tulang
Kandungan magnesium, kalsium, zat besi dan fosforus dalam buah ini menjadi pelengkap kepada diet harian anda untuk mengekalkan ketumpatan tulang dan mencegah osteoporosis.
6. Rendah kadar indeks glisemik
Indeks glisemik (GI) adalah diukur seberapa cepat makanan yang mengandungi karbohidrat seperti nasi dan gandum mampu meningkatkan paras gula dalam darah anda selepas dimakan.
Buah markisa antara buah-buahan yang mempunyai tahap GI yang rendah hanya sekitar 30 sahaja.
7. Bagus untuk wanita hamil
Ibu hamil disyorkan untuk makan buah markisa. Hal ini kerana, buah ini mengandungu folat yang membantu dalam pertumbahan dan perkembangan janin serta mencegah kecatatan tiub saraf pada bayi.
Folat adalah sangat penting sebelum dan semasa kehamilan. Bahkan semasa penyusuan pun keperluannya semakin bertambah.
8. Membantu masalah insomnia
Harman dalam buah ini mempunyai sifat sedatif yang membantu merawat masalah insomnia dan anxiety.
Walau bagaimanapun, penyelidikan yang lebih mendalam dan menyeluruh perlu dilakukan untuk mendapatkan maklumat lebih tepat.
Cara makan yang betul Getty Image Buah markisa hanya boleh dimakan isi di dalamnya sahaja. Manakala kulit luarnya dibuang. Jadi untuk memakannya, anda perlu belah menjadi dua bahagian.
Kemudian, korek dengan sudu isi buah tersebut dan makan bersama biji. Bijinya mengandungi sera yang sangat tinggi bagus untuk sistem penghadaman lebih sihat.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan khasiat buah markisa ini dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
What are The Health Benefits of Passion Fruit? Medical News Today Passion Fruit 101 — Everything You Need to Know. Heathline

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/buah-markisa/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=buah-markisa

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

papar berkaitan - pada 23/4/2024 - jumlah : 111 hits
Tahukah anda buah kecil seperti buah tin ini ternyata memiliki kandungan vitamin mineral serat dan antioksida yang tinggi Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat yang terdapat dalam buah tin dan keheba...
Buah Kundur Penyejuk Badan 5 Khasiat Lain Kepada Kesihatan

Buah Kundur Penyejuk Badan 5 Khasiat Lain Kepada Kesihatan

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 62 hits
Musim panas semua orang mencari sesuatu yang boleh menyegarkan badan seperti buah kundur Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat yang terdapat dalam buah kundur dan resepi ringkas untuk anda cuba di ru...
Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 93 hits
Satu satunya buah yang boleh direbus dibakar dikeringkan serta dijadikan jem dan tepung semestinya adalah buah berangan Ia adalah sejenis kacang yang sangat popular di dunia dengan rasa yang sangat unik dan sedikit manis Namun tahukah anda ...
7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba Untuk Kesihatan

7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 60 hits
7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba untuk Kesihatan 18 Adakah anda tahu bahawa ginkgo biloba adalah tumbuhan purba yang telah ada di bumi sejak 270 juta tahun yang lepas Tumbuhan purba ini mempunyai banyak khasiat untuk kes...
Elak Makan 7 Jenis Ikan Ini Kalau Hendak Jaga Kesihatan

Elak Makan 7 Jenis Ikan Ini Kalau Hendak Jaga Kesihatan

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 173 hits
ELAK MAKAN 7 JENIS IKAN INI KALAU HENDAK JAGA KESIHATAN1 Ikan GindaraIkan laut dalam ini boleh ditemui di kedalaman antara 280 900 meter dan dikatakan mempunyai banyak manfaat kesihatan Namun ramai yang tidak sedar bahawa ikan gindara menga...
Buah Rambai Tak Terkenal Tapi Kaya Dengan Khasiat Semulajadi

Buah Rambai Tak Terkenal Tapi Kaya Dengan Khasiat Semulajadi

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 63 hits
Buah rambai tidak begitu popular sebagaimana langsat atau duku langsat tetapi ia mengandungi nutrisi yang bermanfaat kepada kesihatan Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat buah rambai pada kesihatan ...
Daun Salam 10 Khasiat Luar Biasa Cara Untuk Simpan

Daun Salam 10 Khasiat Luar Biasa Cara Untuk Simpan

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 93 hits
Benarkah daun salam boleh membantu mengatasi masalah rambut gugur dan tidak sihat Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat daun salam dam cara penyimpanannya yang betul agar tidak mudah rosak Baca juga ...
Buah Gajus Penyebab Alergik Ini Khasiat Kesan Sampingannya

Buah Gajus Penyebab Alergik Ini Khasiat Kesan Sampingannya

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 60 hits
Tahukah anda buah gajus adalah satu satunya kacang yang tumbuh melalui pokok Bukan itu sahaja gajus juga biasanya dijual di kedai tanpa kulit luarnya tidak seperti kekacang yang lain Apakah sebabnya Artikel pada kali ini kami akan berkongsi...
Cara Buat Jelly Ball Viral Dan Cara Buat Jelly Ball Buah

Cara Buat Jelly Ball Viral Dan Cara Buat Jelly Ball Buah

papar berkaitan - pada 27/4/2024 - jumlah : 56 hits
Ramai yang cari cara buat Jelly Ball Sejak kebelakangan ini makanan viral yang paling diminati di media sosial adalah jelly ball Trend ini menjadi fenomena di kalangan anak kecil yang teruja dengan bentuk bulat dan berwarna warni serta kand...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Antara Pilihan



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Kes Denggi Meningkat

Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah