Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita


Tahukah anda, buah kecil seperti buah tin ini ternyata memiliki kandungan vitamin, mineral, serat dan antioksida yang tinggi?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat yang terdapat dalam buah tin dan kehebatannya dalam Islam.
Baca juga:
Khasiat Buah Naga Khasiat Tembikai Khasiat Air Kelapa Laut Apa itu buah tin? Buah tin (Ficus carica) adalah salah satu tumbuhan pertama yang ditanam oleh manusia.
Menurut sejarah, dikatakan buah ini sudah menjangkau usia sekurang-kurangnya 11,000 tahun ketika zaman Mesopotamia di kawasan yang kini dikenali sebagai Timur Tengah.
Sepanjang sejarah, buah tin juga telah digunakan sebagai simbol keamanan, kemakmuran, dan kesuburan.
Buah ini adalah perkara penting dalam kehidupan masyarakat Yunani dan Rom Purba dan seterusnya memainkan peranan penting dalam agama tertentu seperti Kristian, Islam, Hindu, Yahudi dan Buddhisme.
Jenis-jenis buah tin Terdapat beratus-ratus jenis buah tin yang berbeza warna, saiz, tetapi dari segi rasanya manis dan teksturnya yang lembut. Berikut adalah antara yang popular.
Adriatic: Mempunyai kulit hijau muda dan merah muda di bahagian dalamnya. Black Mission: Berwarna ungu kehitaman di luar dan merah muda di bahagian dalamnya. Ia memiliki saiz yang kecil dengan isi yang berwarna merah muda. Kadota: Berwarna hijau dengan isi berwarna ungu. Isinya sangat halus dan manis. Ia disebut-sebut sebagai buah yang paling enak dan manis. Brown Turkey: Mempunyai kulit berwarna ungu dan isi merah. Rasanya lebih ringan dan kurang manis berbanding yang lain. Calimyrna: Mempunyai warna kuning kehijaunan di bahagian luar dan merah muda di bahagian dalamnya. Ia memiliki saiz yang lebih besar berbanding jenis yang lain. Fakta kandungan nutrisi Setiap 100 gram buah tin mengandungi kandungan nutrisi seperti berikut:
Air: 79.1 g Tenaga: 74 kcal Protein: 0.75 g Jumlah lemak: 0.3 g Karbohidrat: 19.2 g Serat: 2.9 g Jumlah gula: 16.3 g Kalsium: 35 mg Zat besi: 0.37 mg Magnesium: 17 mg Fosforus: 14 mg Kalium: 232 mg Natrium: 1 mg Zink: 0.15 mg Kuprum: 0.07 mg Mangan: 0.128 mg Vitamin C: 2 mg Vitamin E: 0.11 mg Vitamin A: 7 µg Vitamin K: 4.7 µg Kolin: 4.7 mg Selenium: 0.2 µg Khasiat dan manfaat 1. Sumber yang kaya dengan nutrien
Buah tin mengandungi sejumlah besar nutrien penting seperti vitamin, mineral, dan serat.
Ia adalah sumber vitamin B kompleks, termasuk B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (asid pantotenik), dan B6 (piridoksin).
Selain itu, ia mengandungi vitamin C, vitamin K, folat, dan beberapa vitamin lain yang penting untuk kesihatan anda.
2. Serat untuk meningkatkan pencernaan
Buah tin mengandungi serat diet yang tinggi, yang membantu dalam pencernaan yang sihat.
Serat membantu mencegah sembelit dengan meningkatkan pergerakan usus, menjaga konsistensi tinja yang normal, dan mengurangkan risiko masalah pencernaan seperti divertikulosis.
3. Penurunan kolesterol
Kandungan serat yang tinggi dalam buah tin juga dapat membantu mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.
Serat larut dalam air dapat mengikat kolesterol berlebihan dan membawanya keluar dari tubuh melalui proses penyingkiran.
4. Menyokong kesihatan jantung
Kandungan kalium dalam buah tin membantu menjaga tekanan darah dalam keadaan normal.
Dengan mengawal tekanan darah, buah tin membantu menjaga kesihatan jantung dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.
5. Pengurangan risiko kanser
Buah tin mengandungi antioksidan seperti flavonoid, polifenol, dan karotenoid, yang membantu melindungi sel-sel dari kerosakan radikal bebas.
Kerosakan radikal bebas boleh menyumbang kepada perkembangan kanser, dan antioksidan dalam buah tin membantu mengurangkan risiko ini.
6. Menyokong kesihatan kulit
Vitamin C dalam buah tin membantu dalam pembentukan kolagen, yang penting untuk kesihatan kulit yang baik.
Ia juga membantu mencerahkan kulit dan mengurangkan tanda-tanda penuaan seperti kedutan dan garis halus.
7. Menurunkan risiko diabetes
Buah ini mengandungi senyawa yang membantu mengawal gula darah.
Ini bermakna ia dapat membantu dalam pengurangan risiko diabetes jenis 2 dan membantu mereka yang sudah menghidapi penyakit ini dalam mengawal tahap gula darah mereka.
8. Meningkatkan fungsi otak
Kandungan antioksidan dalam buah tin, khususnya flavonoid, dapat membantu meningkatkan fungsi otak.
Antioksidan membantu melindungi sel-sel saraf daripada kerosakan dan mengurangkan risiko penyakit neurodegeneratif seperti Alzheimer dan Parkinson.
9. Kesihatan tulang yang lebih baik
Buah ini mengandungi kalsium, fosforus, dan magnesium, yang semua penting untuk kesihatan tulang yang baik.
Kalsium, khususnya, membantu dalam pembentukan dan pemeliharaan tulang yang kuat.
10. Anti-penuaan
Antioksidan dalam buah tin membantu melawan tanda-tanda penuaan seperti kerusakan kulit, hilangnya keanjalan kulit, dan kerutan.
Ia juga membantu mencerahkan kulit dan memberikan cahaya semulajadi.
Kehebatan buah tin Allah SWT berfirman dalam surah at-Tiin, ayat 1 hingga 4 yang bermaksud:
“Demi buah Tin dan Zaitun, Dan Gunung Tursina, serta negeri (Mekah) yang aman ini, – Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).” (Surah at-Tiin: 1-4).
Kehebatan dan kemuliaan buah ini mempunyai kedudukan yang istimewa di dalam Islam seperti mana kurma dan makanan sunnah yang lain.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan khasiat buah tin ini dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Real Food Encyclopedia | Figs. Foodprint Figs: Benefits, Side Effects, and Nutrition. Medical News Today

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/buah-tin/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=buah-tin

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Kundur Penyejuk Badan 5 Khasiat Lain Kepada Kesihatan

Buah Kundur Penyejuk Badan 5 Khasiat Lain Kepada Kesihatan

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 61 hits
Musim panas semua orang mencari sesuatu yang boleh menyegarkan badan seperti buah kundur Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat yang terdapat dalam buah kundur dan resepi ringkas untuk anda cuba di ru...
Buah Markisa 8 Khasiat Pada Kesihatan Cara Makan

Buah Markisa 8 Khasiat Pada Kesihatan Cara Makan

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 96 hits
Buah markisa disebut sebagai buah yang mempunyai gabungan rasa tembikai nenas dan kiwi Selain rasanya yang unik dan harganya mahal tahukah anda buah ini mempunyai manfaat yang banyak kepada kesihatan manusia kerana kaya dengan kandungan nut...
7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba Untuk Kesihatan

7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 57 hits
7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba untuk Kesihatan 18 Adakah anda tahu bahawa ginkgo biloba adalah tumbuhan purba yang telah ada di bumi sejak 270 juta tahun yang lepas Tumbuhan purba ini mempunyai banyak khasiat untuk kes...
Buah Rambai Tak Terkenal Tapi Kaya Dengan Khasiat Semulajadi

Buah Rambai Tak Terkenal Tapi Kaya Dengan Khasiat Semulajadi

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 62 hits
Buah rambai tidak begitu popular sebagaimana langsat atau duku langsat tetapi ia mengandungi nutrisi yang bermanfaat kepada kesihatan Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat buah rambai pada kesihatan ...
Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 92 hits
Satu satunya buah yang boleh direbus dibakar dikeringkan serta dijadikan jem dan tepung semestinya adalah buah berangan Ia adalah sejenis kacang yang sangat popular di dunia dengan rasa yang sangat unik dan sedikit manis Namun tahukah anda ...
Simbah Air Panas Pada Pemuda Oku Tindakan Wanita Ini Diselar Netizen

Simbah Air Panas Pada Pemuda Oku Tindakan Wanita Ini Diselar Netizen

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 103 hits
Tular di media sosial seorang wanita simbah air panas ke arah pemuda orang kelainan upaya Sindrom Down sehingga menerima kecaman dalam kalangan netizen Wanita simbah air panas Menerusi rakaman video menerusi kamera litar tertutup yang berdu...
Wanita Ditahan Bantu Siasatan Kes Simbah Oku Dengan Air Panas

Wanita Ditahan Bantu Siasatan Kes Simbah Oku Dengan Air Panas

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 106 hits
BALIK PULAU Polis menahan seorang wanita bagi membantu siasatan kejadian seorang lelaki sindrom Down melecur pada bahagian badan disyaki akibat disimbah air panas ketika berada di dalam lif sebuah pangsapuri di Jalan Rajawali di sini semala...
Lyon Bangkit Untuk Menewaskan Psg 3 2 Dalam Separuh Akhir Perlawanan Pertama Liga Juara Juara Wanita

Lyon Bangkit Untuk Menewaskan Psg 3 2 Dalam Separuh Akhir Perlawanan Pertama Liga Juara Juara Wanita

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 52 hits
OLYMPIQUE Lyonnais telah membalas dengan hebat untuk meraih kemenangan 3 2 di rumah menentang Paris St Germain dalam perlawanan separuh akhir pertama UEFA Women s Champions League yang kesemuanya dari Perancis pada Sabtu dengan kesemua tiga...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan