Buah Kundur Penyejuk Badan 5 Khasiat Lain Kepada Kesihatan


Musim panas, semua orang mencari sesuatu yang boleh menyegarkan badan seperti buah kundur.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat yang terdapat dalam buah kundur dan resepi ringkas untuk anda cuba di rumah.
Baca juga:
Khasiat Buah Tin Khasiat Buah Naga Khasiat Buah Tembikai Apa itu buah kundur? Buah kundur (Benincasa hispida) adalah sejenis buah-buahan yang hampir sama dengan timun. Ia memiliki bentuk yang menyerupai tembikai dengan isi buah yang tebal, berwarna putih dan berair.
Buah ini boleh dijadikan jus dan pati buah serta diolah sebagai hidangan sayuran yang bernutrisi.
Buah ini dipercayai berasal dari Asia Tenggara dan telah ditanam di seluruh dunia. Justeru itu tidak hairanlah namanya berbeza-beza dikenali oleh setiap masyarakat tempatan .
Fakta kandungan nutrisi Setiap 100 gram buah kundur mengandungi kandungan nutrisi seperti berikut:
Air: 96.1 g Tenaga: 13 kcal Protein: 0.4 g Jumlah lemak: 0.2 g Karbohidrat: 3 g Serat: 2.9 g Kalsium: 19 mg Zat besi: 0.4 mg Magnesium: 10 mg Fosforus: 19 mg Kalium: 6 mg Natrium: 111 mg Zink: 0.6 1mg Kuprum: 0.023 mg Mangan: 0.058 mg Selenium: 0.2 Thiamin: 0.04 mg Riboflavin: 0.11 mg Niasin: 0.4 mg Vitamin C: 12 mg Nama-nama buah kundur Negara Nama PanggilanUnited KingdomWax Gourd, Ash Gourd, Winter Melon, Fuzzy Melon, Green Pumpkin, White Gourd, Hairy MelonJepunTo’gan ChinaDoggua ThailandTak, Faeng, MafaengPerancis Courge a la cire, Courge cireuseFilipinaKondol, TabiyanIndonesiaKundo, Kundur, BligoIndiaPetha, pethakaddu, Torobot, Neer poosanikai, Boodida Gummadikaaya, Kumbalanga Khasiat dan manfaat Antara khasianya dalam kesihatan adalah seperti berikut:
1. Boleh meningkatkan penghadaman
Kandungan buah kundur yang rendah kalori, berserat tinggi, dan tinggi air boleh meningkatkan proses penghadaman seseorang dan menggalakkan berat badan yang lebih sihat.
Hal ini disyorkan sendiri oleh para saintis yang mencadangkan orang ramai untuk makan makanan yang rendah kalori, padat air kerana ia boleh membantu bagi sesiapa yang ingin menurunkan berat badan.
Serat dalam kundur juga adalah sejenis serat yang baik kerana ia boleh membentuk bahan seperti gel dalam usus anda untuk membantu menggalakkan rasa kenyang lebih lama.
2. Mengawal paras gula dalam darah
Bagi pesakit diabetes mellitus jenis 2, memasukkan kundur dalam diet pemakanan harian berpotensi untuk menurunkan paras gula dalam darah anda.
Seperti yang anda tahu, kundur merupakan salah satu dari keluarga sayur-sayuran Cucurbitaceae yang juga membekalkan serat yang sihat, karoten (pro-vitamin A), kalium, dan vitamin C.
3. Menyihatkan mata
Mata merupakan salah satu organ yang sangat penting kepada manusia. Namun menurut kajian dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), masyarakat di Asia Tenggara sangat tinggi peratusan mereka yang menghidap miopio (rabun jauh).
Justeru itu, menjaga pemakanan yang sihat sejak dari kecil adalah sangat disarankan. Misalnya memasukkan kundur dalam diet pemakanan harian boleh meningkatkan penglihatan seseorang kerana ia mengandungi tinggi riboflavin dan vitamin C.
Bahkan antioksidan yang lain juga membantu dalam mengurangkan degenerasi makula dan tekanan oksidatif pada retina.
4. Merawat ulser
Ulser peptik adalah adalah satu keadaan bila mana selaput dalam perut atau susu kecil mengalami luka sehingga mengakibatkan kesan kaustik oleh asid hidroklorik dan pepsin di dalam lumen.
Kundur dikatakan boleh mencegah ulser peptik dengan memusnahkan radikal bebas dan mengurangkan keasidan perut.
5. Meningkatkan sistem imun
Kandungan vitamin C dalam kundur mampu untuk menggalakkan pengeluaran sel darah putih yang seterusnya menjadi penggalak kepada benteng sistem imun lebih kuat.
Bahkan kandungan zink yang banyak di dalamnya juga adalah salah satu dari elemen penting dalam pembentukan imuniti tubuh.
Cara pengunaan buah kundur Buah kundur boleh dijadikan bahan dalam pelbagai masakan dan minuman. Berikut adalah antara hidangan yang popular boleh anda cuba.
1. Buah kundur tumis air
Bahan-bahannya:
1 biji buah kundur (dibuang kulit dan dipotong kecil) 2 ulas bawang merah (dihiris halus) 2 ulas bawang putih (dihiris) 1 biji cili merah (dihiris memanjang) Sedikit udang kering 2 kiubu pati ikan bilis Air secukupnya Sedikit minyak masak Cara memasak:
Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan udang kering dan goreng seketika sehingga berubah warnanya. Masukkan air secukupnya dan tambahkan juga buah kundur yang sudah dipotong. Masukkan kuib pati ikan bilis dan hirisan cili merah. Buah kundur tumis air sedia untuk dihidangkan. 2. Air teh kundur
Bahan-bahannya:
100g buah kundur 150g gula perang 50g gula batu 300g air Cara penyediaanya:
Basuh buah kundur, buang biji dan hiris harus supaya lebih mudah cari apabila dimasak. Masukkan buah ke dalam periuk, diikuti air dan gula batu. Renehkan dengan api yang perlahan selama 1 jam. Buah ini akan mengeluarkan jusnya dan cair semasa proses memasak tersebut. Sesekali kacau untuk mengelakkan ia dari melekat pada periuk. Tapiskan pati air rebusan itu tadi ke dalam bekas. Untuk menghidangkannya kepasa tetamu, anda boleh ambil sesudu pati kundur (mengikut tahap manis sendiri) tadi dan bancuh bersama air. Tips pilih buah kundur Untuk pilih buah kundur yang segar dan manis anda boleh cari yang mempunyai kulit hijau tua atau hijau pucat, isinya perlu padat dan berat ketika dipegang.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan khasiat buah kundur ini dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
What Is Ash Gourd? All You Need to Know. Healthline Kundur (Benincasa hispida). Universiti Putra Malaysia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/buah-kundur/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=buah-kundur

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Markisa 8 Khasiat Pada Kesihatan Cara Makan

Buah Markisa 8 Khasiat Pada Kesihatan Cara Makan

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 97 hits
Buah markisa disebut sebagai buah yang mempunyai gabungan rasa tembikai nenas dan kiwi Selain rasanya yang unik dan harganya mahal tahukah anda buah ini mempunyai manfaat yang banyak kepada kesihatan manusia kerana kaya dengan kandungan nut...
Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

papar berkaitan - pada 23/4/2024 - jumlah : 111 hits
Tahukah anda buah kecil seperti buah tin ini ternyata memiliki kandungan vitamin mineral serat dan antioksida yang tinggi Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat yang terdapat dalam buah tin dan keheba...
Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 92 hits
Satu satunya buah yang boleh direbus dibakar dikeringkan serta dijadikan jem dan tepung semestinya adalah buah berangan Ia adalah sejenis kacang yang sangat popular di dunia dengan rasa yang sangat unik dan sedikit manis Namun tahukah anda ...
7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba Untuk Kesihatan

7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 60 hits
7 Khasiat Utama Ginkgo Biloba Sebagai Tumbuhan Purba untuk Kesihatan 18 Adakah anda tahu bahawa ginkgo biloba adalah tumbuhan purba yang telah ada di bumi sejak 270 juta tahun yang lepas Tumbuhan purba ini mempunyai banyak khasiat untuk kes...
Buah Rambai Tak Terkenal Tapi Kaya Dengan Khasiat Semulajadi

Buah Rambai Tak Terkenal Tapi Kaya Dengan Khasiat Semulajadi

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 63 hits
Buah rambai tidak begitu popular sebagaimana langsat atau duku langsat tetapi ia mengandungi nutrisi yang bermanfaat kepada kesihatan Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat buah rambai pada kesihatan ...
Buah Gajus Penyebab Alergik Ini Khasiat Kesan Sampingannya

Buah Gajus Penyebab Alergik Ini Khasiat Kesan Sampingannya

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 60 hits
Tahukah anda buah gajus adalah satu satunya kacang yang tumbuh melalui pokok Bukan itu sahaja gajus juga biasanya dijual di kedai tanpa kulit luarnya tidak seperti kekacang yang lain Apakah sebabnya Artikel pada kali ini kami akan berkongsi...
Iqbal Dakwa Bekas Adik Ipar Bertunang Dalam Iddah Ada Lelaki Lain Sebelum Bercerai

Iqbal Dakwa Bekas Adik Ipar Bertunang Dalam Iddah Ada Lelaki Lain Sebelum Bercerai

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 49 hits
Usahawan sensasi Ahmad Iqbal Zulkefli dedah bekas adik ipar bertunang dalam tempoh iddah selepas sah bercerai dengan adiknya Ahmad Weldan Menurut Iqbal adiknya mengalami tekanan akibat sedih bercerai dengan isterinya dan hampir melakukan pe...
2 Isteri Kahwin Lain Tanpa Pengetahuan Suami

2 Isteri Kahwin Lain Tanpa Pengetahuan Suami

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 68 hits
KOSMODua wanita ditahan dan disiasat polis selepas menikah lagi tanpa pengetahuan suami masing masing TRIBUNNEWSJAKARTA Dua wanita di wilayah Sulawesi Barat tular selepas nbsp menikahi lelaki lain tanpa pengetahuan suami masing masing lapor...
Janna Nick Komen Kek Viral Mita Siap Bagi Rate 3 10 Yang Lain Lagi Sedap

Janna Nick Komen Kek Viral Mita Siap Bagi Rate 3 10 Yang Lain Lagi Sedap

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 91 hits
Pelakon dan pengacara Janna Nick terkenal dengan sikap jujurnya ketika membuat penilaian rasa makanan yang dimakan Terbaru Janna dan suami Dini Schatzamann berpeluang merasai keenakan kek butter cheese dari Sarawak yang sedang viral Menerus...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Pipe And Drape Backdrop Ideas For Weddings Budget Friendly Elegance

Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis