Daun Salam 10 Khasiat Luar Biasa Cara Untuk Simpan


Benarkah daun salam boleh membantu mengatasi masalah rambut gugur dan tidak sihat?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat daun salam dam cara penyimpanannya yang betul agar tidak mudah rosak.
Baca juga:
Khasiat Jambu Batu Khasiat Buah Pelaga Khasiat Buah Dabai Apa itu daun salam? Testing Table Daun salam atau daun bay (Laurus nobilis) adalah daun yang tumbuh dari pokok laurel. Daunnya yang berwarna hijau gelap ini berbentuk bujur dengan permukaan tepi yang rata.
Ia mempunyai rasa yang tajam dan pahit dengan aroma khas yang hanya dimiliki olehnya.
Pokoknya telah ditanam di seluruh negera Eropah, tropika, subtropika, dan Asia. Daun ini telah digunakan selama beribu-ribu tahun sebagai perasa makanan, diolah menjadi minyak pati dan perubatan tradisional lainnya.
Menariknya, daun bay banyak terlibat dalam aktiviti biologi seperti aktiviti penyembuhan luka, aktiviti antioksidan, aktiviti antibakteria, aktiviti antivirus, aktiviti imunostimulan, aktiviti antikolinergik, aktiviti antikulat, aktiviti penghalau serangga, aktiviti antikonvulsan, aktiviti antimutagenik, aktiviti analgesik dan antiradang.
Fakta kandungan nutrisi Setiap 100 gram daun bay mengandungi kandungan nutrisi seperti berikut:
Air: 5.44 g Tenaga: 313 kcal Protein: 7.61 g Jumlah lemak: 8.36 g Karbohidrat: 75 g Serat: 26.3 g Kalsium: 834 mg Zat besi: 43 mg Magnesium: 120 mg Fosforus: 113 mg Kalium: 529 mg Natrium: 23 mg Zink: 3.7 mg Kuprum: 0.416 mg Selenium: 2.8 µg Vitamin C: 46.5 mg Thiamin: 0.009 mg Riboflavin: 0.421 mg Niasin: 2 mg Vitamin B-6: 1.74 mg Folat: 180 µg Vitamin A: 6180 IU Asid lemak: 2.28 g Jenis-jenis duan salam Berikut adalah jenis daun salam yang popular digunakan untuk menyediakan makanan:
Daun bay California (Umbellularia californica) Daun bay India (Cinnamomum tamala) Daun bay Indonesia (Syzygium polyanthum) Daun bay Mexico (Litsea glaucescens) Daun bay India Barat (Pimenta Racemosa) Daun bay Turki (Laurus nobilis) Khasiat dan manfaat Antara khasiatnya dalam kesihatan adalah seperti berikut:
1. Memperbaiki penghadaman
Menambah daun salam pada makanan boleh membantu dalam meningkatkan penghadaman. Ia mempunyai kesan positif pada sistem gastrousus untuk mengelakkan kerosakan gastrik yang serius.
Beberapa sebatian organik yang terkandung dalam daun ini didapati berkesan untuk mengatasi sakit perut dan melegakan simptom usus yang merengsa.
Teh daun salam boleh membantu meredakan sakit perut, masalah sinus dan hidung tersumbat
2. Mengawal keradangan
Jika anda terluka atau tercedera, anda boleh cuba menyapukan minyak daun salam pada permukaan kulit yang terdedah.
Sifat antiradang dalam daun salam berpotensi untuk mengurangkan keradangan di kawasan yang cedera. Ia juga boleh mengelakkan jangkitan luka dan merawat bisul yang timbul.
3. Melindungi jantung
Jantung boleh berfungsi dengan lebih baik kerana adanya rutin dan asid kafeik. Tahukah anda, kedua-dua bahan antioksidan ini terdapat dalam daun salam?
Kedua-duanya ini boleh menguatkan dinding kapilari jantung dan membantu dalam menurunkan paras kolesterol jahat.
4. Mempunyi sifat antikanser
Menurut Journal of Nutrition Research, daun salam adalah agen antikanser.
Gabungan unik antioksidan dan sebatian organik dalam daun ini termasuk seperti fitonutrien, katekin, linalool, dan parthenolide membantu menghalang badan daripada kesan radikal bebas disebabkan oleh kanser.
5. Menjadikan rambut lebih sihat dan lebat
Kaum wanita pasti tidak akan memandang ringan terhadap masalah rambut kusut dan gugur yang dialaminya.
Situasi ini boleh dikawal dengan menggunakan minyak rambut daun salam. Penggunaan minyak ini mampu meningkatkan kesihatan kulit kepala dan melebatkan rambut.
Daun salam mengandungi vitamin dan mineral yang menyihatkan kulit kepala, menguatkan folikel rambut, menggalakkan pertumbuhan rambut, mengurangkan kelemumur dan mencegah jangkitan kulit kepala lainnya.
6. Mengawal paras gula dalam darah
Sebatian yang terdapat dalam daun salam berpotensi mengawal paras gula dalam darah.
Ia bahkan meningkatkan lagi kepekatan insulin dan mengurangkan lonjakan gula dalam darah selepas makan, menjadikan ia cukup bermanfaat bagi penghidap diabetes atau mereka yang berisiko untuk mengalami masalah kesihatan tersebut.
7. Menghalang pembentukan batu karang
Daun salam boleh membantu mengelakkan batu karang. Menurut kajian, daun ini didapati dapat mengurangkan jumlah urease (enzim yang menyebabkan batu karang bagi pesakit gastrousus) dalam badan.
Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian perlu dilakukan untuk mengesahkan kenyataan ini.
8. Meningkatkan penjagaan oral
Mengunyah daun salam segar atau menggunakan ubat kumur yang mengandungi ramuan daun ini boleh membantu meningkatkan kesihatan oral.
Hal ini kerana ia mempunyai sifat antimikrob yang boleh membantu membunuh bakteria dalam mulut, mengurangkan masalah nafas berbau, dan mencegah masalah pergigian seperti kaviti serta penyakit gusi.
9. Mengawal tekanan
Aroma daun bay mempunyai kesan positif untuk memberi ketenangan pada fikiran, badan, dan mengurangkan tekanan.
Anda boleh cuba tambahkan daun ini ke dalam minuman teh hangat atau teh herba untuk merasai perubahan mood anda nanti.
10. Menjadikan kulit lebih sihat dan lembut
Daun salam mengandungi sebatian dengan sifat antibakteria dan antikulat yang memberi manfaat khusus kepada kesihatan kulit.
Penggunaan krim atau losyen yang mengandungi ekstrak daun salam dikatakan boleh membantu mengatasi masalah jerawat, mengurangkan keradangan, dan menggalakkan kulit yang bersih dan sihat.
Hal ini kerana, di dalamnya mengandungi bahan seperti parthenolide yang mempunyai sifat anti-radang.
Ciri unik ini boleh membantu merawat kulit yang merengsa, mengurangkan kemerah-merahan, serta gejala radang kulit seperti ekzema, psoriasis atau dermatitis.
Cara simpan yang betul Bagi memastikan daun salam boleh bertahan lama, anda boleh simpan di dalam bekas kedap udara di tempat yang bersuhu bilik dan gelap dari cahaya matahari langsung dan lembap.
Penyimpanan yang betul akan mengekalkan rasa dan aromanya untuk satu tempoh yang lama.
Elak juga dari simpan berdekatan dengan rempah yang berbau kuat, kerana daun salam boleh menyerap bau dengan cepat.
Cara menggunakan daun salam Daun salam biasanya digunakan dalam masakan untuk menambahkan rasa aromatiknya.
Selain itu, kerana sifat semula jadinya ia juga boleh memberi manfaat kepada alam sekitar.
Bila daun ini dikeringkan dan dihancurkan, ia boleh mengeluarkan minyak pati bagi menghalau serangga perosak seperti semut, lalat, dan sebagainya secara organik tanpa menggunakan bahan kimia berbahaya.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan khasiat daun salam ini dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Bay Leaf: Health Benefits, Nutrition, and Uses. WebMD Bay Leaf. National Library of Medicine Possible Uses for the Bay Leaf. Heathline

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/daun-salam/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=daun-salam

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Markisa 8 Khasiat Pada Kesihatan Cara Makan

Buah Markisa 8 Khasiat Pada Kesihatan Cara Makan

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 109 hits
Buah markisa disebut sebagai buah yang mempunyai gabungan rasa tembikai nenas dan kiwi Selain rasanya yang unik dan harganya mahal tahukah anda buah ini mempunyai manfaat yang banyak kepada kesihatan manusia kerana kaya dengan kandungan nut...
Erick Thohir Puji Pemainan Timnas Usai Kalahkan Australia Luar Biasa Menunjukkan Indonesia Sesungguhnya

Erick Thohir Puji Pemainan Timnas Usai Kalahkan Australia Luar Biasa Menunjukkan Indonesia Sesungguhnya

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 67 hits
Erick berharap kemenangan melawan Australia ini menjadi modal besar untuk laga penentu melawan Jordania pada Minggu 21 April 2024
Panduan Dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat Dan 1 Salam Serta Kelebihannya

Panduan Dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat Dan 1 Salam Serta Kelebihannya

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 78 hits
Panduan dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat dan 1 Salam serta Kelebihannya 22 Solat dhuha adalah ibadah sunat yang kerap dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW Amalan ini mengandungi banyak keutamaan iaitu salah satunya adalah melancarkan rezeki seseor...
Elok Sprm Buka Semula Siasatan Dan Semak Semula Fail Lama Mesti Ada Kerana Kekayaan Yang Luar Biasa

Elok Sprm Buka Semula Siasatan Dan Semak Semula Fail Lama Mesti Ada Kerana Kekayaan Yang Luar Biasa

papar berkaitan - pada 3/5/2024 - jumlah : 71 hits
MSO Seorang penceramah di pirake Kuala Kubu membilang akan kehebatan pencapaiannya satu persatu Dia kata dia jadi Adun dalam usia 29 tahun jadi menteri dalam masa 35 tahun dan pegang empat kementerian Empat kementerian apa sumbangannya kepa...
Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

papar berkaitan - pada 25/4/2024 - jumlah : 100 hits
Dalam era yang didominasi oleh kemajuan teknologi dan perubahan sosial yang cepat Generasi Z atau sering disebut juga dengan istilah Gen Z menjadi pusat perhatian dalam berbagai aspek kehidupan Bicara mengenai Generasi Z kita harus memahami...
Cara Qada Solat Fardhu

Cara Qada Solat Fardhu

papar berkaitan - pada 27/4/2024 - jumlah : 104 hits
Selama kita hidup pernah tak kita tinggal solat Tentunya sebab kita manusia akhir zaman yang lemah imannya Sering lalai dalam menunaikan kewajiban sebagai hambaNya Allah Mungkin kita dalam golongan orang yang pernah tinggal solat baik senga...
Panduan Pemasaran Cara Kampung Yang Mudah Untuk Dibuat Pada Perniagaan Anda

Panduan Pemasaran Cara Kampung Yang Mudah Untuk Dibuat Pada Perniagaan Anda

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 109 hits
Bagi anda yang sudah lama jalankan perniagaan tapi rasa jumlah jualan masih tidak meningkat atau paling tak best masih tak mencukupi untuk perniagaan berada dalam keadaan selesa dari seg kewangan apa yang anda lakukan untuk selesaikan masal...
Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 124 hits
CIMB kini menyediakan pelbagai inisiatif yang memudahkan pengguna termasuk Check status loan CIMB kini boleh dibuat secara atas talian bagi memudahkan anda dari menyemak secara manual Sebelum anda menikmati kelebihan yang disediakan oleh pi...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls