Yang Di Pertuan Agong Isytihar Darurat Bagi Membendung Penularan Pandemik Covid 19


 


KUALA LUMPUR -- Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah memberi perkenan Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sehingga 1 Ogos sebagai langkah proaktif membendung wabak COVID-19 di Malaysia.
Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin dalam kenyataan Istana Negara memaklumkan Seri Paduka memberi perkenan tempoh pelaksanaan darurat itu atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal jika angka kes positif COVID-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.
Al-Sultan Abdullah turut berkenan dengan cadangan kerajaan bagi pembentukan satu Jawatankuasa Bebas yang akan dianggotai oleh Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang serta pakar-pakar kesihatan dan yang berkaitan.
“Jawatankuasa Bebas ini akan mengesyorkan kepada Seri Paduka Baginda sekiranya pelaksanaan darurat ini dapat ditamatkan lebih awal,” katanya.
Ahmad Fadil berkata perkenan itu telah mengambil kira rundingan Seri Paduka dengan Raja-Raja Melayu.
“Jawatankuasa Bebas ini akan mengesyorkan kepada Seri Paduka Baginda sekiranya pelaksanaan darurat ini dapat ditamatkan lebih awal,” katanya.
Ahmad Fadil berkata perkenan itu telah mengambil kira rundingan Seri Paduka dengan Raja-Raja Melayu.
Menurutnya, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyembah maklum keputusan Mesyuarat Jemaah Kabinet berhubung cadangan pelaksanaan Pengisytiharan Proklamasi Darurat ketika menghadap Al-Sultan Abdullah di Istana Negara pada 5.30 petang semalam (11 Jan) untuk membendung dan melandaikan kes positif COVID-19 harian yang kini mencecah empat angka.

Beliau berkata Seri Paduka memperhalusi penjelasan Perdana Menteri dan sembah taklimat daripada Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali, Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun, Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Affendi Buang, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Abdul Ghani Salleh.
“Maka Al-Sultan Abdullah berpandangan bahawa penularan wabak COVID-19 di negara ini berada di tahap yang amat kritikal dan adanya keperluan Pengisytiharan Proklamasi Darurat berdasarkan Fasal (1) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan,” katanya.
Ahmad Fadil berkata perkenan Al-Sultan Abdullah berkenaan turut mengambil kira keselamatan diri rakyat dan kepentingan negara berdasarkan statistik semasa COVID-19, khususnya kekangan kemudahan-kemudahan logistik mengikut negeri-negeri yang dipersembahkan semasa sesi taklimat itu.
Menurut statistik, 15 hospital COVID-19 mencatatkan kadar penggunaan katil COVID-19 (bukan Unit Rawatan Rapi (ICU) melebihi 70 peratus dengan di Lembah Klang, penggunaan katil ICU untuk pesakit COVID-19 di Hospital Kuala Lumpur dan Pusat Perubatan Universiti Malaya telah mencapai 100 peratus, manakala di Hospital Sungai Buloh (83 peratus).
Kadar penggunaan katil ICU untuk pesakit COVID-19 di Perak, Selangor, Melaka, Terengganu dan Sarawak pula melebihi 70 peratus.
Ahmad Fadil berkata Al-Sultan Abdullah amat prihatin terhadap keselamatan diri rakyat jelata, khususnya pada ketika ini rakyat di beberapa negeri masih mengharungi bencana banjir.
“Seri Paduka Baginda menzahirkan rasa kegusaran terhadap kesan bencana banjir dan kenaikan mendadak angka jangkitan COVID-19 di negara ini. Sekiranya tidak dibendung dan dikawal dengan berkesan, maka ia akan memudaratkan kesihatan rakyat dan kesejahteraan negara,” katanya.
Setakat semalam, jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 di Malaysia adalah 28,554 kes menjadi jumlah kes positif  sebanyak 138,224. Sebanyak 2,232 kes baharu dilaporkan semalam. 
Sehubungan itu, Al-Sultan Abdullah menasihati rakyat supaya bertenang, tabah dan cekal menghadapi pelaksanaan darurat dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) demi keselamatan dan kepentingan bersama.
Semalam perdana menteri mengumumkan penguatkuasaan PKP di enam negeri - Pulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan), Melaka, Johor dan Sabah, selama 14 hari bermula 13 Jan.
Pada masa sama, enam negeri lagi - Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan dikenakan PKP Bersyarat (PKPB) manakala PKP Pemulihan (PKPP) bagi Perlis serta Sarawak.
Al-Sultan Abdullah menitahkan rakyat supaya berdisiplin mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dan semua perintah ditetapkan kerajaan dan agensi yang berkaitan semasa pelaksanaan darurat dan PKP.
“Seri Paduka menzahirkan keyakinan bahawa dengan semangat jitu dan kerjasama rakyat jelata seperti yang telah dipamerkan semasa pelaksanaan PKP pada tahun lepas, kita mampu sekali lagi membendung penularan wabak COVID-19 dengan berkesan,” menurut Ahmad Fadil.
Al-Sultan Abdullah turut menzahirkan harapan supaya vaksin COVID-19 yang bakal diterima kelak akan melandaikan keluk pandemik, sekali gus memutuskan jangkitan COVID-19 di Malaysia.
Seri Paduka menzahirkan setinggi-tinggi penghargaan kepada wira dan wirawati petugas barisan hadapan yang bersabung nyawa dan bertungkus lumus tanpa mengira penat lelah serta masa dalam memikul tanggungjawab memerangi wabak COVID-19.
Selain itu, Al-Sultan Abdullah mengajak rakyat untuk bersama-sama Seri Paduka mendoakan semoga Malaysia sentiasa dilindungi daripada segala bentuk ancaman dan wabak COVID-19 dapat dibendung dengan berkesan dan diakhiri dengan segera.
Yang di-Pertuan Agong turut mengajak seluruh rakyat mendoakan agar bencana banjir yang melanda beberapa negeri pada ketika ini tidak berpanjangan. #sumber

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/01/yang-di-pertuan-agong-isytihar-darurat.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Isytihar Darurat Sehingga 1 Ogos 2021 Untuk Bendung Covid 19

Agong Isytihar Darurat Sehingga 1 Ogos 2021 Untuk Bendung Covid 19

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 252 hits
Agong isytihar darurat sehingga 1 Ogos 2021 untuk bendung Covid 19Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah memberi perkenan Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sehingga 1 Ogos sebagai langkah p...
Darurat Agong Ada Kuasa Ambil Milikan Sementara Aset Swasta Individu Untuk Perangi Covid 19

Darurat Agong Ada Kuasa Ambil Milikan Sementara Aset Swasta Individu Untuk Perangi Covid 19

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 185 hits
Oleh KETUA Pengarah Keselamatan Negara Datuk Mohd Rabin Basir ketika sesi Bicara Naratif KUALA LUMPUR Pengisytiharan darurat memberikan kuasa kepada Yang di Pertuan Agong mengambil milikan sementara tanah bangunan atau harta alih daripada m...
Tiga Asas Untuk Agong Isytihar Darurat

Tiga Asas Untuk Agong Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 208 hits
MALAYSIA GAZETTEDi bawah Perkara 150 Yang di Pertuan Agong juga boleh membuat proklamasi darurat sekiranya baginda berpuas hati ancaman darurat besar atas sebab keselamatan negara atau kehidupan ekonomi atau ketenteraman awam hampir berlaku...
Agong Perkenan Darurat Covid 19

Agong Perkenan Darurat Covid 19

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 147 hits
malaysiakini comDiterbitkan 12 Jan 2021 9 44 amYang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah memberi perkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala w...
Darurat Demi Mudahkan Kerajaan Urus Covid 19

Darurat Demi Mudahkan Kerajaan Urus Covid 19

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 242 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM ISMAIL SABRI YAAKOBPUTRAJAYA Pelaksanaan darurat yang dikuatkuasakan sehingga 1 Ogos ini meletakkan keutamaan untuk mempermudahkan segala tindakan kerajaan menguruskan pandemik Covid 19 yang semakin meningkat di n...
Tiga Alasan Boleh Digunakan Ydpa Isytihar Darurat Takiyuddin

Tiga Alasan Boleh Digunakan Ydpa Isytihar Darurat Takiyuddin

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 166 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah boleh mengisytiharkan darurat di bawah Perkara 150 sekiranya baginda berpuas hati ancaman darurat besar atas sebab keselamatan negara kehidupan ekonomi dan ketente...
Darurat Untuk Bendung Covid Atau Selamatkan Muhyiddin

Darurat Untuk Bendung Covid Atau Selamatkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 258 hits
Pengumuman PKP 2 0 dan pengisytiharan darurat telah menimbulkan pelbagai reaksi dalam kalangan rakyat Meskipun PKP 2 0 dianggap ada asasnya kerana kes positif Covid 19 yang mencanak namun apa kaitannya dengan pengisytiharan darurat Saya tid...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



7 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya