Darurat Agong Ada Kuasa Ambil Milikan Sementara Aset Swasta Individu Untuk Perangi Covid 19


Oleh Saadiah Ismail dan Nor Azizah Mokhtar KETUA Pengarah Keselamatan Negara, Datuk Mohd Rabin Basir (kanan) ketika sesi Bicara Naratif. KUALA LUMPUR: Pengisytiharan darurat memberikan kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong mengambil milikan sementara tanah, bangunan atau harta alih daripada mana-mana pihak yang bersesuaian untuk memerangi jangkitan COVID-19 di negara ini.
Ketua Pengarah Keselamatan Negara, Datuk Mohd Rabin Basir, berkata perkara itu jelas mengikut Seksyen 3 sehingga 5 Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021.
"Ini terpaksa dilakukan kerana kerajaan tidak boleh berlengah dalam membuat perkiraan dengan pihak swasta untuk menggunakan premis perubatan swasta serta sumber mereka, utiliti dan juga aset.
"Selain itu, pengkuatkuasaan peraturan berkenaan kawalan penularan pandemik ini boleh disegerakan, tanpa urusan birokrasi dan peraturan yang menyukarkan.
Disyorkan Untuk Anda Ordinan Darurat: PM, menteri boleh jalankan kuasa eksekutif, perundanganBN Sabah sokong darurat di BugayaAgong isytihar darurat Parlimen Gerik dan DUN BugayaRakyat usah bimbang berlaku salah guna kuasa PM, Kabinet ketika darurat"Walaupuan tidak dapat dinafikan Akta 342 sudah memperuntukkan kuasa tertentu untuk mendapatkan kerjasama daripada pihak swasta, kuasa itu tidak mencukupi," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjadi panel jemputan pada program Bicara Naratif bertajuk Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021: Strategi Penting Memerangi COVID-19, malam tadi.
Pogram yang disiarkan di TV1 RTM itu turut disertai oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali sebagai panel jemputan.
Mengulas lanjut, katanya semua pihak perlu mematuhi arahan Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana pihak yang diberikan kuasa oleh baginda untuk menggunakan sumber seperti sumber manusia dan bangunan, dapat digunakan sebagai satu kemudahan.
"Selain utiliti dan aset, sekarang ini yang penting adalah sumber manusia akan dapat diberikan daripada semasa ke semasa kepada Kementerian Kesihatan (KKM), yang mana perkara ini tidak wujud dalam Akta 342.
"Sebab itu kita perlukan Perkara 150 (Perlembagaan Persekutuan) untuk memastikan kerjasama daripada individu, syarikat dan sesiapa sahaja yang mempunyai kemudahan itu, dapat diberikan kepada kerajaan," jelas beliau.
Katanya lagi, isu pengambil alihan itu bukan bermakna diambil secara tetap tetapi ia adalah perpindahan sementara yang mana ia membabitkan taksiran atau pampasan untuk segala kemudahan yang digunakan kerajaan.
"Sekiranya individu atau syarikat itu tidak berpuashati atau enggan memenuhi keperluan kerajan itu, mereka boleh didenda maksimum RM5 juta atau penjara 10 tahun atau kedua-duanya sekali.
"Dalam kedudukan sekarang yang mana rakyat Malaysia sangat sensitif dengan penambahan jumlah jangkitan semasa COVID-19 yang mencecah jumlah 160,000 dengan kes aktif lebih 38,000, maka musuh (COVID-19) berada di sekeliling kita.
"Kita tahu di peringkat ini, kemudahan hospital kerajaan tidak mencukupi dan jika tiada orang membantu, negara kita akan menjadi padang jarak padang tekukur," kata beliau.
Justeru, katanya menerusi peruntukan mengikut Perkara 150 itu, kerjasama daripada individu dan swasta dapat dilaksanakan seterusnya berjaya mengurangkan isu berkaitan ketidak cukupan aset, tenaga manusia untuk menguruskan kesihatan serta peralatan.
Kata beliau, pihaknya dimaklumkan hampir 300 hospital swasta di negara ini mulai cenderung untuk membantu dalam hal-hal berkaitan aset dan keperluan berkaitan Seksyen 3 hingga 5 Ordinan Darurat itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/darurat-agong-ada-kuasa-ambil-milikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Perkenan Darurat Covid 19

Agong Perkenan Darurat Covid 19

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 151 hits
malaysiakini comDiterbitkan 12 Jan 2021 9 44 amYang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah memberi perkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala w...
Agong Isytihar Darurat Sehingga 1 Ogos 2021 Untuk Bendung Covid 19

Agong Isytihar Darurat Sehingga 1 Ogos 2021 Untuk Bendung Covid 19

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 253 hits
Agong isytihar darurat sehingga 1 Ogos 2021 untuk bendung Covid 19Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah memberi perkenan Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sehingga 1 Ogos sebagai langkah p...
Tak Perlu Darurat Kerajaan Ada Kuasa Kawal Covid 19 Kata Tun M

Tak Perlu Darurat Kerajaan Ada Kuasa Kawal Covid 19 Kata Tun M

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 267 hits
PUTRAJAYA Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat kerajaan mempunyai kuasa yang cukup untuk menangani penularan COVID 19 tanpa perlu mengisytiharkan darurat Bekas Perdana Menteri berkata ia berikutan rakyat di negara ini patuh kepada arahan ker...
Yang Di Pertuan Agong Isytihar Darurat Bagi Membendung Penularan Pandemik Covid 19

Yang Di Pertuan Agong Isytihar Darurat Bagi Membendung Penularan Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 217 hits
KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah memberi perkenan Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sehingga 1 Ogos sebagai langkah proaktif membendung wabak COVID 19 di Malaysia Datuk P...
Ordinan Darurat Kuasa Mutlak Agong

Ordinan Darurat Kuasa Mutlak Agong

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 270 hits
Oleh Prof Madya Dr Mohamed Azam Mohamed Adil 1Media my 11 Januari 2021 menyaksikan negara Malaysia menutup pintu Parlimen kepada 222 ahlinya Badan perundangan di peringkat Persekutuan digantung fungsinya Kuasa eksekutif diserahkan kepada ke...
Ydp Agong Mempunyai Kuasa Ini Penjelasan Peguam Tentang 20 Kesan Darurat 2021

Ydp Agong Mempunyai Kuasa Ini Penjelasan Peguam Tentang 20 Kesan Darurat 2021

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 274 hits
182 total views 182 views today Negara kita telah mencipta sejarah apabila Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah mengisytiharkan darurat buat negara ini pada 12 Januari lalu Proklamasi Darurat 2021 yang diperkenan Ser...
Agong Titah Semua Pihak Ketepi Perbezaan Perangi Covid 19

Agong Titah Semua Pihak Ketepi Perbezaan Perangi Covid 19

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 152 hits
ismaweb netNegara mampu landaikan lekuk kes jangkitan ringankan bebas petugas Gambar BernamaKUALA LUMPUR 6 Jamadilakhir 1442H Selasa Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menitahkan rakyat mengetepikan...
Darurat Kuasa Dipusat Kepada Agong Birokrasi Diketepikan

Darurat Kuasa Dipusat Kepada Agong Birokrasi Diketepikan

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 220 hits
ismaweb netTumpuan kini pada langkah selesaikan krisis ekonomi kesihatan dihadapi negaraOleh Ainul Illia Meor SuzurudinBANGI 28 Jamadilawal 1442H Selasa Proklamasi darurat yang diisytiharkan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatu...
Pru 15 Secepat Mungkin Dan Darurat Covid 19

Pru 15 Secepat Mungkin Dan Darurat Covid 19

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 245 hits
Sebenarnya UMNO telah bagi satu kenyataan yang sangat jelas tentang tempoh PRU 15 dan di putar belit oleh sesetengah portal MKT UMNO minta PRU15 secepat yang mungkin TAPI tertakluk kepada keadaan Covid 19 Maksudnya tiada PRU 15 jika kes cov...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain