Darurat Demi Mudahkan Kerajaan Urus Covid 19


Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM ISMAIL SABRI YAAKOBPUTRAJAYA: Pelaksanaan darurat yang dikuatkuasakan sehingga 1 Ogos ini meletakkan keutamaan untuk mempermudahkan segala tindakan kerajaan menguruskan pandemik Covid-19 yang semakin meningkat di negara ini.
Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, di bawah ordinan darurat yang akan diwartakan, kerajaan boleh mengarahkan hospital swasta menerima pesakit Covid-19 selain membolehkan makmal mereka turut diguna pakai bagi melaksanakan ujian saringan.
Kata beliau, ini termasuk membolehkan hospital swasta digunakan untuk fasiliti kuarantin jika fasiliti kesihatan awam tidak mampu lagi menampung kes-kes Covid-19.
“Di bawah ordinan darurat juga memberi kuasa kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sama seperti polis iaitu untuk menangkap dan dibawa ke lokap bagi kes-kes tangkapan pendatang asing tanpa izin (PATI) merentasi sempadan terutama di laluan tikus.
“Kementerian Sumber Manusia juga boleh mengambil tindakan ke atas majikan yang berdegil tidak menghantar pekerja mereka melakukakan ujian saringan.
“Jadi banyak perkara boleh membantu kerajaan untuk mengatasi masalah pandemik Covid-19 yang sedang meningkat. Sebab itu pelaksanaan darurat diperlukan,” katanya dalam sidang akhbar hari ini.
Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata, polis menahan 389 individu atas kesalahan ingkar prosedur operasi standard (SOP) dan daripada jumlah itu, 371 dikompaun manakala 18 direman.
Antara kesalahan itu katanya, tidak memakai pelitup muka (149), gagal menyediakan rekod butiran diri pelanggan (92), tiada penjarakan fizikal (61), membawa penumpang berlebihan (27), aktiviti pusat hiburan (16), rentas negeri atau daerah tanpa kebenaran (9) dan aktiviti perjudian (8).
Jelas beliau, selain kesalahan itu ialah membawa pekerja asing tanpa permit atau gagal kemukakan dokumen pengenalan diri (7), ingkar arahan kuarantin (1) serta makan atau minum di premis tanpa kebenaran (3) dan lain-lain kesalahan (16).
“Operasi Benteng berjaya menangkap 138 PATI dan enam orang tekong serta merampas sebuah bot atau kapal dan 13 kenderaan darat selain sebanyak 267 sekatan jalan raya.
“Mengenai kuarantin wajib, secara kumulatif seramai 103,140 individu pulang ke tanah air melalui pintu masuk sempadan antarabangsa dan daripada jumlah itu seramai 7,963 individu sedang menjalani kuarantin wajib di 82 hotel dan 16 premis lain,” katanya.
Mengulas lanjut, kata beliau, sehingga semalam sebanyak 275 kertas siasatan telah dibuka pihak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) berhubung berita palsu berkaitan Covid-19.
Daripada jumlah itu, katanya sebanyak 138 masih dalam siasatan, manakala 35 kes didakwa di mahkamah, 21 didapati bersalah, 13 dalam proses perbicaraan dan 12 diberikan notis amaran.
“Dalam masa sama sebanyak 420 penafian dan penjelasan mengenai berita palsu diperjelaskan kepada orang ramai oleh Pasukan Respons Pantas (PRP) Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia yang ditubuhkan bagi membantu membendung penyebaran berita palsu berkaitan Covid-19,” katanya.
Ismail Sabri berkata, sehingga 12 Januari lalu, Kementerian Sumber Manusia memaklumkan seramai 142,009 pekerja warga asing menjalani ujian saringan Covid-19 yang melibatkan 5,164 majikan.
“Daripada jumlah ini sebanyak 2,846 disahkan positif dan kerajaan telah menguatkuasakan arahan ini bermula 1 Januari lalu di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Akta 342) di mana majikan yang gagal mematuhi arahan ini akan dikenakan tindakan undang-undang dan penalti,” katanya. – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/darurat-demi-mudahkan-kerajaan-urus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Darurat Kerajaan Ada Kuasa Kawal Covid 19 Kata Tun M

Tak Perlu Darurat Kerajaan Ada Kuasa Kawal Covid 19 Kata Tun M

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 267 hits
PUTRAJAYA Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat kerajaan mempunyai kuasa yang cukup untuk menangani penularan COVID 19 tanpa perlu mengisytiharkan darurat Bekas Perdana Menteri berkata ia berikutan rakyat di negara ini patuh kepada arahan ker...
Darurat Kerana Covid 19 Bukan Semata Mata Mahu Selamatkan Kerajaan

Darurat Kerana Covid 19 Bukan Semata Mata Mahu Selamatkan Kerajaan

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 195 hits
Kes jangkitan naik mendadak kemelut politik berlaku serentak secara kebetulan BANGI Langkah kerajaan melaksanakan darurat yang turut diperkenankan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah adalah suatu yan...
Terkini Kerajaan Mungkin Pertimbang Perintah Darurat Untuk Kendalikan Covid 19

Terkini Kerajaan Mungkin Pertimbang Perintah Darurat Untuk Kendalikan Covid 19

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 237 hits
by on 1 11 2021 04 23 00 PmSHAH ALAM Perintah darurat mungkin akan segera digunakan untuk mengendalikan lonjakan kes Covid 19 yang membimbangkan Memetik laporan The Star banyak sumber di Putrajaya mengatakan bahawa krisis Covid 19 dan keper...
Intipati Proklamasi Darurat Covid 19

Intipati Proklamasi Darurat Covid 19

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 189 hits
by1Media my January 13 2021KUALA LUMPUR 12 Jan Berikut adalah intipati Proklamasi Darurat yang diisytiharkan oleh Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah untuk memerangi wabak COVID 19 dan pengumuman sus...
Pasca Covid Kerajaan Selangor Sedia Pelbagai Inisiatif Ekonomi

Pasca Covid Kerajaan Selangor Sedia Pelbagai Inisiatif Ekonomi

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 199 hits
Kerajaan Selangor pada 2021 akan meneruskan tradisi membela ekonomi rakyat dengan memperkenalkan lebih banyak kemudahan kemudahan ekonomi digital bagi memudahkan penduduk negeri itu memperbaiki taraf kehidupan sepanjang tempoh pasca Covid 1...
Darurat Kuasa Tiada Batasan Kerajaan Boleh Langgar Sekatan Dalam Perlembagaan

Darurat Kuasa Tiada Batasan Kerajaan Boleh Langgar Sekatan Dalam Perlembagaan

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 210 hits
malaysiadateline comPakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari bimbang proklamasi darurat sehingga Ogos ini akan memberikan kuasa mutlak tanpa batasan kepada kerajaan Perikatan Nasional yang hanya memiliki sokongan 109 Ahli Parlimen sahaja Tegas...
Kerajaan Tidak Perlu Kotakan Janji Peruntukan Jika Darurat

Kerajaan Tidak Perlu Kotakan Janji Peruntukan Jika Darurat

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 211 hits
Perisytiharan darurat yang dilakukan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sejak 11 Januari lalu terus dikritik pelbagai pihak Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu Azan Ismail berkata darurat tiada kena mengena denga...
Awani Ringkas Sawit Kerajaan Yakin Wto Akan Berlaku Adil Kumpulan Penasihat Covid 19 Ditubuhkan

Awani Ringkas Sawit Kerajaan Yakin Wto Akan Berlaku Adil Kumpulan Penasihat Covid 19 Ditubuhkan

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 272 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terk
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover