Wang Boleh Cari Tapi Tak Sama Dengan Rezeki Punya Anak 10 Tahun Menanti Zuriat Anugerah Paling Bernilai


Menanti saat kelahiran anak adalah momen terindah dalam hidup pasangan bergelar suami isteri. Apa lagi kelahiran zuriat yang dinantikan sejak sekian lamanya. Bagi Nor Murni Jusoh, 37 tahun dan suaminya, Mohd Khairul Azman Hashim, 38 tahun, menanti tempoh 10 tahun untuk melihat wajah cahaya mata sendiri bukanlah tempoh yang singkat. Terlalu lama.
Namun penantian mereka berakhir bila mana Nurul Masyitah Mohd Khairul Azman hadir memberi cahaya dalam kehidupan mereka berdua selepas menjalani rawatan IVF.
Keduanya sepakat memilih jalan akhir setelah melalui bermacam-macam jenis rawatan. Tidak mahu menanti lebih lama akhirnya IVF menjadi pilihan mereka.

“ Kami berkahwin pada 2008 dan masih belum dikurniakan anak walaupun menanti lama. Masuk tahun keempat perkahwinan kami, saya dan suami mencuba rawatan IUI. Proses untuk membuat rawatan ini mengambil masa yang agak lama. Bukan satu dua tempat tetapi di beberapa tempat dan hospital yang kami telah pergi. Proses yang lama ditambah dengan pelbagai masalah lain membuatkan saya tak sempat untuk mencuba IUI dan akhirnya pasrah.
Selepas empat hingga lima tahun mencuba, masih tidak nampak hasilnya. Kami penat melalui tempoh temujanji, rawatan demi rawatan tetapi tidak nampak hasilnya.
Akhirnya kami tekad untuk cuba melalukan rawatan IVF sebagai peluang akhir untuk punya zuriat sendiri. Saya tak mampu untuk tunggu lebih lama lagi. Saya ternampak Klinik Pakar Kesuburan Kasih ini ketika hendak pergi ke Pasar Karat di Shah Alam. Ketika itulah saya cari pelbagai maklumat di internet dan saya terus telefon.

Alhamdulillah tahun 2017, awal Januari saya buat temujanji untuk jalani pemeriksaan. Saya nampak ada sinar dalam rawatan ini namun saya tidak terlalu berharap, saya hanya berusaha selagi terdaya”.
Jalani Pembedahan Laparoskopi
Pendidik ini juga menyifatkan pertemuannya dengan doktor pakar bakal membuahkan hasil dan meletakkan sepenuh doa dan tawakal pada Allah SWT untuk anugerah rezekinya.
“ Setelah buat pemeriksaan, doktor mulakan rawatan dengan ubat kesuburan yang dibekalkan buat saya. Namun malangkan telur saya tak berjaya dirangsang dan berkembang dengan baik walaupun selepas mengambil ubat kesuburan.
Rupanya saya mengalami masalah pada dinding rahim dan terpaksa menjalani pembedahan laparoskopi untuk mencuci rahim yang terlalu tebal akibat darah yang melekat pada dinding rahim setiap kali senggugut.

Selepas berehat selamat dua bulan, pada bulan April barulah saya kembali menyambung rawatan dan barulah telur saya bertindak balas untuk menjalani rawatan selanjutnya. Apabila tiba waktu subur, doktor keluarkan telur untuk disenyawakan dan bila embrio dimasukkan ke rahim saya, doktor beri saya cuti selama 14 hari.”
Syukur Allah Beri Rezeki
Debaran selama 14 hari terasa cukup hebat. Inilah yang dilalui oleh guru pendidikan Islam ini lagi. Baginya dan suami tempoh 14 hari adalah waktu yang cukup mendebarkan. Namun mereka berserah pada Allah SWT.
“ Saya tak keluar rumah langsung dalam tempoh ini kerana saya dilarang untuk buat kerja lasak dan bergerak aktif. Aktiviti saya setiap hari adalah baca Quran dan dalam tempoh itu saya sempat habiskan 30 juzuk Al Quran.
Bila doktor beritahu saya mengandung, saya rasa tak sangka, bersyukur yang tak terhingga pada Allah SWT atas kurniaannya. Antara rasa sebak, terharu dan bersyukur semuanya bercampur baur dalam hati saya. Saya tak sangka akhirnya selepas usia 36 tahun barulah saya berpeluang hamil seperti wanita lain.
Walaupun menanti pada tempoh yang cukup lama iaitu 10 tahun namun saya percaya pada rezeki Allah. Rezeki setiap orang berbeza dan saya yakin ada rezeki saya untuk punya anak. Saya bersyukur.
Saya menjalani tempoh kehamilan yang cukup indah. Macam wanita hamil lain, saya elakkan makan benda yang dilarang dan ambil makanan yang sihat sepanjang hamil. Cuma sepanjang hamil saya terpaksa berjumpa doktor pakar di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang untuk rujukan kerana saya menjalani proses IVF.

Alhamdulillah selepas minggu ke 39 saya selamat melahirkan anak sulung kami, Masyitah di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM). Rasa tak percaya ketika pertama kali melihat wajahnya. Saya bersyukur kerana saya sempat melihat wajah zuriat saya sendiri. Walaupun terpaksa bersalin secara pembedahan kerana tali pusat terbelit pada leher bayi, saya syukur kerana semuanya selamat.
Bagi saya wang boleh dicari jika dibandingkan dengan rezeki penyambung keturunan yang satu ini. Saya bersyukur,” luah guru anak kelahiran Kemaman, Terengganu ini lagi.
The post “Wang Boleh Cari Tapi Tak Sama Dengan Rezeki Punya Anak”, 10 Tahun Menanti Zuriat, Anugerah Paling Bernilai! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/wang-boleh-cari-tapi-tak-sama-dengan-rezeki-punya-anak-10-tahun-menanti-zuriat-anugerah-paling-bernilai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belum Rezeki Anak Perempuan Pun Boleh Mental Rasa Down Tapi Respons Kita Mesti Win

Belum Rezeki Anak Perempuan Pun Boleh Mental Rasa Down Tapi Respons Kita Mesti Win

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 347 hits
Kehadiran anak dalam keluarga memang dinanti nantikan bagi setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga Namun sudah menjadi kebiasaan dalam masyarakat setelah ada anak lelaki ditanya pula bila nak ada anak perempuan Rasa down kadangkala tak...
Anak Merangkak Sesekali Ibu Ayah Boleh Ikut Sama Barulah Si Kecil Cepat Belajar

Anak Merangkak Sesekali Ibu Ayah Boleh Ikut Sama Barulah Si Kecil Cepat Belajar

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 429 hits
Pernah tak main merangkak sama sama dengan anak Ibu bapa tahu tak aktiviti ni bagus untuk koordinasi badan motor kasar dan konsentrasi anak Bila buat aktiviti ni semua anggota badan digunakan serentak dan ia dapat menguatkan kaki dan tangan...
Mak Boleh Jadi Harimau Kalau Stres Jaga Anak Muka Tenang Tapi Dalam Hati Geramnya

Mak Boleh Jadi Harimau Kalau Stres Jaga Anak Muka Tenang Tapi Dalam Hati Geramnya

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 541 hits
Siapa kata ibu yang bekerja dari rumah atau bergelar suri rumah lebih banyak masa untuk berehat dan bertenang Pendapat ini tak betul kerana setiap wanita yang bergelar ibu mesti ada cabarannya Tak kiralah yang bekerja sendiri makan gaji ata...
Lambat Rezeki Anak Izzue Islam Cari Jawapan

Lambat Rezeki Anak Izzue Islam Cari Jawapan

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 641 hits
Rezeki adalah kurniaan Allah yang hadir dalam berbagai bentuk Atas alasan tersebut seandainya poket semakin nipis atau sering kekeringan baki dalam akaun bank tidak bermakna kita tergolong dalam kelompok manusia yang jauh daripada limpahan ...
Boleh Nak Jadi Anak Mak Tapi Suami Kena Adil Baru Isteri Boleh Cool

Boleh Nak Jadi Anak Mak Tapi Suami Kena Adil Baru Isteri Boleh Cool

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 578 hits
Suami seorang anak emak adalah pilihan yang tepat Apabila dia menjaga ibunya bermakna dia boleh menjaga isteri dengan baik Namun dalam keadaan tertentu ada jika tidak ditangani dengan baik boleh membawa masalah dalam perhubungan Lelaki anak...
Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 585 hits
Melihat perkembangan anak kecil kita yang sudah pandai berkawan dan berinteraksi pada usia dua tahun memang seronok Mama pun rasa lega bila anak dah pandai bergaul dengan rakan rakan Namun satu hal yang sentiasa membuatkan mama risau bila m...
Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 470 hits
Biasanya anak sulung sering dimarah dan dijadikan sasaran namun jauh di sudut hati ibu ayah anak pertama adalah yang paling istimewa di sudut hati Anak sulung biasanya mempunyai karektor yang tenang tetapi tegas Di sebalik ketenangan dan ke...
Ingatkan Ada Lelaki Dalam Hidup Boleh Berehat Tapi Tidak Ezlynn Akui Masa Untuk Dapatkan Zuriat Semakin Singkat

Ingatkan Ada Lelaki Dalam Hidup Boleh Berehat Tapi Tidak Ezlynn Akui Masa Untuk Dapatkan Zuriat Semakin Singkat

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 357 hits
Ezlynn mahu seorang suami yang bertanggungjawab dalam memikul amanah Allah SETELAH hampir dua tahun memegang status janda penyanyi Ezlynn berkata dia masih belum menemui pengganti yang layak menjadi teman hidupnya Menurut Ezlynn atau nama s...
Saya Sebenarnya Mengandung Anak Kembar Tapi

Saya Sebenarnya Mengandung Anak Kembar Tapi

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 180 hits
Tidak pernah didedahkan kepada umum sebelum ini baru baru ini Lisa Surihani menceritakan detik mengalami keguguran sewaktu kandungan pertama Perkara itu dikongsikan oleh The post appeared first on
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo