Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah


Wajib periksa beg anak. Selain itu guru ini kongsi 6 perkara ibu ayah mesti buat lepas anak balik sekolah. Nampak remeh tapi penting untuk kepentingan semua.
Bila anak ke sekolah, si kecil di luar kawalan ibu ayah dan ada guru yang memantau. Perkongsian daripada Mohd Fadli Salleh ini amat berguna untuk ibu bapa.
Ini kerana apabila di sekolah, guru-guru yang melihat pelbagai masalah yang boleh timbul dan pemantauan ibu bapa boleh mengelakkan ia berlaku pada peringkat awal lagi.
Menurut Mohd Fadli, penting untuk memantau apa yang anak makan di sekolah, apa yang dibeli di sekolah, apa yang dipelajari di sekolah, bertanyakan tentang kerja rumah (homework) dan ambil masa memeriksa beg sekolah anak.
Katanya keprihatinan ibu bapa boleh mengelakkan berlakukan pelbagai masalah seperti buli, tidak membuat kerja rumah dan mengambil barang rakan-rakan di sekolah. Berikut ialah perkongsian beliau;

BILA ANAK PULANG DARI SEKOLAH, APA YANG PERLU IBUBAPA TANYA? 1. Tanya makan apa di sekolah? – Sangat penting untuk memantau pemakanan anak-anak agar mereka membeli makanan yang sihat. Lebih-lebih lagi, kita kena tahu mungkin anak kita tidak makan hari tu atas beberapa sebab ; bekal makanan tumpah, duit hilang atau duit kena pau.
– Atau mungkin juga anak kita meminjam duit kawan kerana duit hilang. Kena tahu dengan siapa dia pinjam, bayar semula esok hari.
– Sangat aku galakkan ibu-ibu yang gemar memasak dan membekalkan bekalan makanan untuk anak-anak mereka untuk memasak lebih. Ajar anak berkongsi dengan kawan mereka.

2. Tanya beli apa disekolah? – Ibubapa perlu tahu ke mana anak mereka membelanjakan wang saku. Ada murid, sampai sahaja di sekolah, terus habiskan wang saku!
– Beli macam-macam benda tidak berfaedah. Sampai waktu rehat, dia dah kelaparan dan mula meminjam/meminta duit kawan.
– Malah, ada murid berbulan tidak berbelanja di sekolah. Bukan kerana duit mereka dibelanjakan awal, sebaliknya ‘diminta’ oleh kawan mereka. Murid jenis pendiam, ibubapa pula tidak bertanya. Maka kes sebegini lambat sampai ke pengetahuan cikgu untuk tindakan lanjut. Apa kau ingat cikgu ada kuasa sakti nak tahu semua benda?

3. Tanya belajar apa hari ini? – Penting soalan ini agar murid ‘recall’ balik apa yang mereka belajar di sekolah. Apa yang guru ajar, kemudian ‘dipanaskan’ oleh ibubapa dirumah menjadikan pembelajaran mereka hari itu kekal diingatan. Kalau tidak, hanya menjadi memori sementara. Tanyalah!
4. Tanya ada kerja rumah atau tidak? – Soalan ini biasanya hampir semua ibubapa bertanya pada anak. MALANGNYA, mereka sekadar bertanya sahaja. Tidak membantu bimbing anak untuk membuat kerja rumah.
– Maaf katakan, ramai murid menipu mak ayah bahawa tiada kerja rumah diberikan dan mak ayah terus percaya tanpa periksa. PERIKSA beg anak dan setiap buku untuk pastikan semua kerja rumah mereka disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.

5. Tolong periksa beg anak. Tolong? – Tolonglah. Sesekali periksa la beg anak-anak. Bekas pensil mereka, alat tulis mereka. Ada murid dari golongan berada berbulan-bulan datang sekolah tanpa alat tulis. Meminjam je kerja dia setiap hari.
– Ada yang tak bawa buku mengikut jadual. Dia main letak ikut suka dia je. Tolong la bantu dia susun jadual.
– Ada murid bawa mainan ke sekolah tanpa pengetahuan mak ayah. Malah, pernah berlaku murid bawa kucing dalam beg nak tunjuk kat kawan-kawan! Ini bukan gurauan, ini kejadian benar.

6. Barang ini milik siapa? – Kalau perasan ada pertambahan alat tulis dan buku, soal anak siapa punya. Kembalikan semula kepada pemilik asal barang-barang itu.
– Ada murid suka ambil barang kawan dan bawa pulang. Yang minta barang kawan pun ramai juga, kawan tu terpaksa bagi kerana diugut, ‘kalau awak tak bagi pensil tu, saya tak nak kawan’.
– Ugutan ini walau nampak remeh, tapi sangat berkesan kat budak-budak. Aku tahulah, aku kan cikgu.
Sumber: Mohd Fadli Salleh
The post Wajib Periksa Beg! Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/wajib-periksa-beg-guru-ini-kongsi-6-perkara-ibu-ayah-mesti-buat-lepas-anak-balik-sekolah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jarak 150km Pergi 150km Balik Saya Tak Mahu Anak Membesar Tak Kenal Ayah Pasangan Guru Duka Lara

Jarak 150km Pergi 150km Balik Saya Tak Mahu Anak Membesar Tak Kenal Ayah Pasangan Guru Duka Lara

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 554 hits
Jarak 150km pergi 150km balik Saya tak mahu anak membesar tak kenal ayah Pasangan guru duka lara Nur Farizan terpaksa menaiki kereta api setiap hari untuk ulang alik ke sekolah Itulah jarak yang harus ditempuh oleh seorang guru wanita demi ...
Dr Harlina Kongsi Tip Kalau Anak Terjatuh Kepala Dahulu 6 Perkara Ini Mesti Diperiksa

Dr Harlina Kongsi Tip Kalau Anak Terjatuh Kepala Dahulu 6 Perkara Ini Mesti Diperiksa

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 408 hits
Anak keempatnya Noah terjatuh dari kaunter dapur Dr Harlina kongsikan tip yang berguna kepada ibu bapa terutamanya kalau anak terjatuh Anak kecil akan banyak meneroka dan tidak akan lepas daripada terjatuh Sebagai doktor dan ibu Dr Harlina ...
Tonsil Dikeluarkan Sebesar Guli Ibu Kongsi Pengalaman Anak Alami Tonsilitis Pendarahan Lepas Bedah Dalam Pa Ma Tv

Tonsil Dikeluarkan Sebesar Guli Ibu Kongsi Pengalaman Anak Alami Tonsilitis Pendarahan Lepas Bedah Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 712 hits
Anaknya kerap demam bengkak tonsil dan lalui pembedahan untuk membuang tonsil Ibu ini menceritakan detik cemas dilalui akibat komplikasi pembedahan Puan Nurul Shazalina Zainudin ibu kepada Alexander Akil 5 tahun yang telah muncul dalam ranc...
Buat Doh Aktiviti Ibu Bapa Dan Anak Anak Di Sekolah Kemas

Buat Doh Aktiviti Ibu Bapa Dan Anak Anak Di Sekolah Kemas

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 719 hits
BUAT DOH AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK ANAK DI SEKOLAH KEMAS KEMAS ini mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama sama anak Walau Dhia...
Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 364 hits
Si kecil menunjukkan simptom sukar untuk tidur dan menghantuk kepala ke dinding rupanya tanda tanda si kecil sedang stres Pengalaman ini dikongsikan oleh ibu ini dalam rancangan TV Pa Ma Puan Siti Fairuz berkongsi tentang puterinya Nur Zalf...
Nak Kuatkan Antibodi Anak Doktor Sarankan 5 Makanan Ini Ibu Ayah Kena Rajin Sediakan

Nak Kuatkan Antibodi Anak Doktor Sarankan 5 Makanan Ini Ibu Ayah Kena Rajin Sediakan

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 549 hits
Nak kuatkan daya tahan dan kekebalan tubuh anak doktor sarankan 5 makanan ini Ibu ayah kena rajin sediakannya supaya tidak mudah diserang penyakit Pemakanan memainkan peranan penting untuk memastikan si kecil membesar menjadi anak yang siha...
Jika Anak Kerap Jatuh Kepala Terhantuk Boleh Menyebabkan Pendarahan Dalam Periksa 8 Perkara Ini

Jika Anak Kerap Jatuh Kepala Terhantuk Boleh Menyebabkan Pendarahan Dalam Periksa 8 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 533 hits
Bila bayi anda sudah mula belajar berjalan dan jatuh dia memang berisiko untuk kerap terjatuh Terjatuh tanpa kesan luka atau kecederaan adalah perkara normal sepanjang tempoh tumbesaran seorang anak tetapi jika terlalu kerap terjatuh sehing...
Tantrum Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Control Dengan 7 Tips Ini

Tantrum Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Control Dengan 7 Tips Ini

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 416 hits
Tantrum adalah salah satu perkara yang biasa bagi kanak kanak dua tahun ke atas Pada fasa ini ibu ayah perlu lah banyakkan bersabar kerana ia ada kaitan dengan perkembangan otak si manja Ibu ini telah berkongsi mengenai tantrum yang dihadap...
Baru Solat Anak Duduk Depan Menangis 3 Tip Ini Membantu Ibu Ayah Solat Dengan Tenang

Baru Solat Anak Duduk Depan Menangis 3 Tip Ini Membantu Ibu Ayah Solat Dengan Tenang

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 913 hits
Solat yang khusyuk tercapai apabila hati fikiran perasaan dan seluruh pancaindera tunduk patuh kepada Allah sepanjang waktu mengerjakan solat Semasa solat itulah waktu kita berhubung secara langsung dengan Allah Tapi ada waktu tertentu kita...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte