Tonsil Dikeluarkan Sebesar Guli Ibu Kongsi Pengalaman Anak Alami Tonsilitis Pendarahan Lepas Bedah Dalam Pa Ma Tv


Anaknya kerap demam bengkak tonsil dan lalui pembedahan untuk membuang tonsil. Ibu ini menceritakan detik cemas dilalui akibat komplikasi pembedahan.
Puan Nurul Shazalina Zainudin, ibu kepada Alexander Akil, 5 tahun yang telah muncul dalam rancangan TV Pa&Ma yang ke udara pada 22 Januari 2019, jam 12 tengah hari & ulangannya 9 malam di slot Dewi Astro Prima & Astro Maya HD.

TONSIL..BAHAYA ATAU TIDAK
Anak saya Alexander Akil (5 tahun) menjalani satu prosedur membuang tonsilnya.Dan nasib tidak begitu baik, dia mendapat komplikasi selepas pembedahan tersebut.
Akil sudah lama ada tonsil, sejak dari kecil. Dalam umurnya 2-3 tahun dulu dah direfer ke pakar ENT, tapi doktor pakar kata tunggu dia besar sikit baru boleh buat pembedahan untuk buang.

Menurut Shazalina setiap bulan dia demam. Dan demamnya sangat tinggi. Selalunya melebihi 39°C. Dan kebanyakan masa memang disebabkan tonsilnya dijangkiti, membengkak dan merah. Rawatan antibiotik perlu diambil.

Nasib baik selalu dapatkan rawatan di klinik yang sama, jadi doktor bertugas perasan rekod Akil yang sentiasa demam dan masalah tonsil. Jadi, beliau memberi surat refer ke pakar ENT.
“Saya pun bawa Akil ke Hospital Pakar An Nur, Bangi. Memang perlu dibuang. Tapi dr minta tunggu lagi dua minggu sebab nak betul-betul sihat dari demam dan sakit. Sampai tarikhnya, seawal 7 pagi admit ke wad, akil menunggu masa untuk masuk dibedah. Pukul 10.45 pagi mula pembedahan dan tamat  pada 11.30 pagi. Alhamdulillah semua selamat,” kata Shazalina. Dalam pembedahan itu, Shazalina berkata doktor juga buang adenoid di belakang hidung Akil.

MUNTAH DARAH SELEPAS BEDAH “Lepas pembedahan, Akil tidur je,tapi Akil tidur lama sangat. Dari lepas bedah sampai pukul 4. Tu pun puas kejutkan. Kejap2 je dia bangun merengek, pegang tekak, kata batuk2.. Maknanya dia tak selesa di tekak. Saya ingatkan perkara biasa lepas operate.
“Rupanya tak. Dia asyik menelan darah rupanya. Bila dia bangun, kejap tu, dia muntah darah.. Penuh sekatil.. Memang banyak.. Bukan darah sikit2.. Seperti dicurahkan darahnya.

“Saya masih ingat, ini kesan bius. Dan darah tu yang dia telan masa operate tadi. Bagi dia kumur dengan air ais, minum air sejuk. Lepas tu bagi makan jelly sikit.. Dia taknak aiskrim lagi. Kejap tu dia muntah lagi. Lagi banyak. Dan semuanya darah. Kebetulan nurse ada masa tu. Ok takpe.. Mungkin kesan bius lagi.
Air ais yang digunakan Akil untuk berkumur. “Kali ketiga, Akil muntah darah lagi. Bukan sikit, tetap juga banyak. Saya tahu ada tak kena. Sebab Akil dah mula sangat lemah, buka mata pun tak larat, bibirnya pucat lesi.
“Tak lama tu kebetulan doktor datang, nurse pun maklumkan perkara ni. Dr check. Memang sangat pucat dah masa tu Akil. Dr terus kata, ok siap, kita masuk bilik bedah semula. Sekarang juga,” Kata Shazalina yang berdebar kerana tidak menyangka prosedur buang tonsil boleh jadi begitu teruk pendarahannya.

KOMPLIKASI JARANG BERLAKU Kata Shazalina, sementara mereka siapkan bilik bedah, doktor menerangkan, jarang sangat komplikasi seleas surgery ni berlaku. Sejak dia di sini, Akil ni kes kedua yang ada komplikasi sepertinya. Doktor perlu siasat punca pendarahan dan hentikan sebelum keadaan lagi teruk. Kebetulan, di luar bilik bedah, Akil muntah darah lagi sekali. Depan doktor sendiri. Jadi doktor dapat tengok darahnya macam mana.

KUMUR DENGAN AIR AIS & UBAT KUMUR LEPAS BEDAH Sampai sekarang Akil dah ok. Bangun keesokannya, terus mintak makan minum sebab sangat lapar. “Saya risau nak bagi makan terus, tapi akil kata tak sakit. Alhamdulillah
Kumur dengan air ais, dengan ubat kumur (difflam) , antara cara terbaik untuk cepat sembuhkan luka pembedahan,” kata ibu ini.
Ubat kumur yang diberikan untuk Akil berkumur selepas pembedahan. JANGAN TAKUT UNTUK BEDAH Shazalina berkongsi kepada semua agar ibu bapa jangan untuk membedah membuang tonsil. “Nasib Akil je kurang baik.komplikasi bleeding. Tapi sangat cepat sembuh lukanya tu..so sepatutnya memang ok,” katanya.
Bahagian tonsil Akil yang telah dibedah buang oleh doktor. The post Tonsil Dikeluarkan Sebesar Guli. Ibu Kongsi Pengalaman Anak Alami Tonsilitis & Pendarahan Lepas Bedah Dalam Pa&Ma TV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/tonsil-dikeluarkan-sebesar-guli-ibu-kongsi-pengalaman-anak-alami-tonsilitis-pendarahan-lepas-bedah-dalam-pama-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirnya Dapat Juga Anak Perempuan Setelah Dapat 6 Anak Lelaki Ibu Ini Kongsi Pengalaman Tip Berguna

Akhirnya Dapat Juga Anak Perempuan Setelah Dapat 6 Anak Lelaki Ibu Ini Kongsi Pengalaman Tip Berguna

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 392 hits
Apabila sesebuah keluarga mempunyai zuriat lelaki pasti cita cita mereka juga inginkan anak perempuan Tapi bukan senang untuk dapatkan seperti yang kita impikan Selain berdoa kita juga harus berusaha untuk mendapatkanya Begitu juga yang ber...
Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah

Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 546 hits
Wajib periksa beg anak Selain itu guru ini kongsi 6 perkara ibu ayah mesti buat lepas anak balik sekolah Nampak remeh tapi penting untuk kepentingan semua Bila anak ke sekolah si kecil di luar kawalan ibu ayah dan ada guru yang memantau Per...
Alami Pendarahan Otak Masa Dilahirkan Seberat 1 4kg Aulia Kini Membesar Dengan Bijak Ibu Kongsi 5 Tips

Alami Pendarahan Otak Masa Dilahirkan Seberat 1 4kg Aulia Kini Membesar Dengan Bijak Ibu Kongsi 5 Tips

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 338 hits
Anak ini mengalami pendarahan otak semasa lahir dan ibunya melalui beberapa komplikasi semasa hamil dan bersalin Namun ia sama sekali tidak mengganggu perkembangannya ibunya berkongsi tips Melalui proses kehamilan dan kelahiran yang agak me...
Pernah Terfikir Nak Terjatuhkan Anak Dari Tingkat 6 Ibu Kongsi Pengalaman Teruk Kemurungan Sehingga Pulih

Pernah Terfikir Nak Terjatuhkan Anak Dari Tingkat 6 Ibu Kongsi Pengalaman Teruk Kemurungan Sehingga Pulih

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 384 hits
Kemurungan jangan dipandang remeh kesannya boleh menggugat emosi Kaum ibu sering kami menjadi mangsa rentan emosi ini Ikuti perkongsian ibu ini tentang pengalamannya pernah mengalami fasa kemurungan serta cara mengatasinya Kesihatan mental ...
Ibu Ini Kongsi Cara Berkesan Tak Mahu Bagi Anak Makanan Rapu Berkesan Kalau Betul Disiplin

Ibu Ini Kongsi Cara Berkesan Tak Mahu Bagi Anak Makanan Rapu Berkesan Kalau Betul Disiplin

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 972 hits
Konsep makanan rapu adalah sebagai kudapan Tapi disebabkan makanan ini diambil untuk isi perut inilah yang menyebabkan ketagihan Kenapa ketagihan Kerana bahan didalamnya Jadi macam mana nak buat kalau anak memang tak nak makan sebab sukakan...
Anak Fobia Lepas Kena Tampal Gigi Dekat Sekolah Doktor Gigi Kongsi Tip Untuk Pujuk Anak Ke Klinik

Anak Fobia Lepas Kena Tampal Gigi Dekat Sekolah Doktor Gigi Kongsi Tip Untuk Pujuk Anak Ke Klinik

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 984 hits
Bila sebut tentang gigi klinik pergigian doktor gigi bukan sahaja kanak kanak yang terasa takut malah orang dewasa turut terasa ngilu dan sakit Walaubagaimanapun Rawatan pergigian sangat diperlukan untuk memastikan gigi sentiasa bersih gusi...
Hari Ke 9 Luka Caeser Terbuka Keluar Air Bisa Ibu Kongsi Pengalaman Tip Cuci Luka

Hari Ke 9 Luka Caeser Terbuka Keluar Air Bisa Ibu Kongsi Pengalaman Tip Cuci Luka

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 2083 hits
Luka caeser terbuka semula igauan ngeri bagi ibu ibu yang bersalin secara pembedahan Ikuti pengalaman tips yang dikongsikan ibu ini yang melalui episod mendebarkan di mana luka bedahnya terbuka semula Dia yang tidak mahu dikenali berkongsi ...
Ibu Kongsi Tips Latih Anak Lelaki Berdikari Dalam Pa Ma Tv Mama Papa Pun Boleh Tiru

Ibu Kongsi Tips Latih Anak Lelaki Berdikari Dalam Pa Ma Tv Mama Papa Pun Boleh Tiru

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 272 hits
Anak boleh dididik untuk berdikari dari awal sekiranya mendapat latihan awal daripada ibu bapa Perkongsian ibu ini menerusi Pa Ma TV boleh memberikan anda panduan Puan telah muncul dalam rancangan TV Pa Ma episod 6 yang membawa tajuk Mendid...
Anak Hang Dah Selamat Semua Dah Selamat Mandi Darah Jerit Suspek Pada Ibu Mangsa

Anak Hang Dah Selamat Semua Dah Selamat Mandi Darah Jerit Suspek Pada Ibu Mangsa

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 458 hits
Anak hang dah selamat semua dah selamat mandi darah Jerit suspek pada ibu mangsa Anak hang dah selamat semua dah selamat mandi darah demikian jeritan suspek yang membunuh dua beradik Nurul Hanim Idris 5 dan Mohammad Hafiz 1 dalam kejadian j...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau