Jarak 150km Pergi 150km Balik Saya Tak Mahu Anak Membesar Tak Kenal Ayah Pasangan Guru Duka Lara


“Jarak 150km pergi, 150km balik, Saya tak mahu anak membesar tak kenal ayah” – Pasangan guru duka lara. Nur Farizan terpaksa menaiki kereta api setiap hari untuk ulang alik ke sekolah. Itulah jarak yang harus ditempuh oleh seorang guru wanita demi mencurahkan ilmu kepada anak bangsa yang tinggal di kawasan pedalaman.
Rutin harian Nur Farizan Mat Ghani, 31, adalah bangun pada pukul 3 pagi setiap hari untuk mengejar kereta api seawal pukul 4 pagi dari Tanah Merah menuju ke Dabong, Kelantan.
Selepas lebih tiga jam membelah keheningan pagi, guru pra-sekolah di Sekolah Kebangsaan(SK) Kuala Geris itu akhirnya tiba di sekolah pada pukul 7.30 pagi untuk memulakan tugas sebagai pendidik.
Suami Seorang Guru
Suaminya yang juga seorang guru di kawasan pedalaman di Sarawak, Mohd Khairul Izzuddin Shaari, 30, mengakui tidak lagi sanggup berjauhan dengan Nur Farizan dan anak mereka yang baru berusia empat bulan.
“Jarak 150km pergi, 150km balik. Itulah rutin isteri saya setiap Ahad hingga Khamis dan dia akan sampai di rumah semula sekitar pukul 8 malam.
“Isteri saya terpaksa berulang alik kerana dia masih menyusukan bayi lelaki kami. Cuma, semasa hamil dulu, dia tinggal di asrama sekolah bersama murid-murid,” katanya ketika dihubungi mStar Online selepas postingnya di Twitter meraih perhatian netizen.
Hati suami mana yang tidak sayu apabila melihat isteri tercinta terpaksa berkorban masa dan tenaga sehingga memudaratkan diri sendiri demi melaksanakanan tanggungjawabnya sebagai guru.
Tambah guru Pendidikan Seni di SK Long Palai, Baram itu, dia semakin bimbang apabila isterinya sering mengadu tertekan kerana tidak cukup rehat dan kurang masa untuk memberi perhatian kepada anak mereka.
“Tiada pilihan lain selain naik kereta api ke sekolah sebab kalau nak memandu seorang diri memang bahaya.
“Kuarters guru pula penuh dan persekitaran untuk menyewa rumah di kawasan berdekatan pula tidak selamat. Dia sampai tiada masa nak bersama dengan ‘baby’ kerana terlalu penat.
“Jadi, dia terpaksa tinggal dengan ibu bapa mertua di Kota Bharu. Kadang-kadang dia ‘depressed’ untuk uruskan semuanya sendiri,” ujar Mohd Khairul Izzuddin yang kesal permohonannya untuk ditukarkan ke Semenanjung dipandang sepi.
Menurut guru yang berasal dari Setiu, Terengganu itu, dia tidak mengharapkan untuk dipindahkan ke sekolah yang sama dengan isterinya, namun sudah cukup jika dapat berkhidmat di Semenanjung.
“Dapat pindah Semenanjung pun jadilah. Sekurang-kurangnya kalau ada kecemasan atau jadi apa-apa, saya boleh sampai dalam masa sehari.
saya Tidak Mahu Anak membesar Tak Kenal Ayah
“Bayangkan, macam mana saya nak balik jenguk anak isteri kalau saya sendiri nak keluar pun kena naik kereta pacuan empat roda selama hampir lapan jam ikut jalan balak untuk ke Miri?,” katanya yang sudah tiga tahun mengemukakan permohonan ke Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).
Pasangan guru ‘duka lara’ itu pernah mengajar di sekolah sama iaitu SK Long Palai pada 2017, namun Nur Farizan menerima surat arahan untuk dipindahkan ke Kelantan pada penghujung tahun sama.
“Saya tak nak anak membesar tak kenal ayah dia. Saya harap sangat pihak KPM buka mata isu guru ‘duka lara’ ni.
“Sebab situasi ni boleh membawa kepada keadaan yang lebih serius. Macam kemurungan, malahan ada yang bercerai disebabkan masalah ini,” katanya mendirikan rumah tangga pada 2017.
Sumber: Mstar Online
The post “Jarak 150km pergi, 150km balik, Saya tak mahu anak membesar tak kenal ayah” – Pasangan guru duka lara appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/jarak-150km-pergi-150km-balik-saya-tak-mahu-anak-membesar-tak-kenal-ayah-pasangan-guru-duka-lara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah

Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 545 hits
Wajib periksa beg anak Selain itu guru ini kongsi 6 perkara ibu ayah mesti buat lepas anak balik sekolah Nampak remeh tapi penting untuk kepentingan semua Bila anak ke sekolah si kecil di luar kawalan ibu ayah dan ada guru yang memantau Per...
Peluang Guru Duka Lara Pulang Ke Semenanjung Masih Ada

Peluang Guru Duka Lara Pulang Ke Semenanjung Masih Ada

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 353 hits
Gambar hiasanKUALA LUMPUR 5 Jan Hanya tiga negeri di Se menanjung masih mem punyai kekoso ngan untuk menempat kan guru guru yang me ngajar di Sabah dan Sarawak Menurut pegawai khas yang mengendalikan penempatan gu ru guru di Kementerian Pen...
Anak Selalu Melalak Bila Bangun Pagi Mak Ayah Nak Pergi Kerja Pun Lambat Ini Tip Mudah Anak Bangun Awal

Anak Selalu Melalak Bila Bangun Pagi Mak Ayah Nak Pergi Kerja Pun Lambat Ini Tip Mudah Anak Bangun Awal

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 691 hits
Alahai biasalah budak budak Memang susah nak bangun pagi Diorang dah biasa dari bayi lagi kita bangun pagi senyap senyap takut bising nanti anak terbangun Masa hantar kat pengasuh pun anak masih tidur lagi ANAK LIAT NAK BANGUN PAGI Memang m...
Anak Pergi Sekolah Pun Sedih

Anak Pergi Sekolah Pun Sedih

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 292 hits
Alaaa sekejap je pun adik pergi sekolah Nanti tengahari sayang jumpa semula dengan adik Yang nak sedih sedih sangat tu dah kenapa Abang tak tau apa perasaan sayang Emmm bila isteri dah jawab macam tu aku malas lah nak tanya lebih lebih lagi...
Nak Anak Hafal Al Quran Dari Kecil Ibu Ayah Kena Usaha Buat 5 Tip Penting Ini

Nak Anak Hafal Al Quran Dari Kecil Ibu Ayah Kena Usaha Buat 5 Tip Penting Ini

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 391 hits
Kebanyakan ibu bapa ak anak hafal al quran dari kecil ibu ayah kena gigih Cuba fahami buat 5 tip penting yang dikongsikan ibu ini Puan Lina Karim dari Islamic Parenting Network yang mempunyai pengalaman mendidik dua orang anak yang sedang m...
Guru Tahfiz Muda Ini Rebah Ketika Azan Status Terakhir Di Facebook Ini Seolah Olah Sudah Tahu Dia Akan Pergi

Guru Tahfiz Muda Ini Rebah Ketika Azan Status Terakhir Di Facebook Ini Seolah Olah Sudah Tahu Dia Akan Pergi

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 345 hits
Setiap hari ar wah berpesan kepada saya supaya banyak melakukan amal ibadat dan kebaikan kerana kita tidak pasti bila akan dijemput Ilahi Kita tidak tahu amalan mana yang Allah SWT terima di sana nanti kata Nurul Izzati Nazirmuddin 32 ister...
Membesar Tanpa Ayah Disisi Untuk Menegur Tapi Pengalaman Adalah Bapa Pak Nil Rakan Artis Nasihatkan Haneesya

Membesar Tanpa Ayah Disisi Untuk Menegur Tapi Pengalaman Adalah Bapa Pak Nil Rakan Artis Nasihatkan Haneesya

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 510 hits
Gelaran Dewi Remaja 2018 2019 milik Haneesya Hanee ditarik semula ekoran penularan video kontroversi yang membabitkan dirinya baru baru ini Penarikan gelaran terbabit diumumkan menerusi sebuah sidang media yang diadakan di pejabat Nu Ideakt...
Tantrum Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Control Dengan 7 Tips Ini

Tantrum Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Control Dengan 7 Tips Ini

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 415 hits
Tantrum adalah salah satu perkara yang biasa bagi kanak kanak dua tahun ke atas Pada fasa ini ibu ayah perlu lah banyakkan bersabar kerana ia ada kaitan dengan perkembangan otak si manja Ibu ini telah berkongsi mengenai tantrum yang dihadap...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ