Umno Lemas Dalam Kolam Yang Cetek Shamsul Amri



(Astro Awani) – UMNO kini diumpamakan ibarat sebuah parti yang lemas di kolam yang cetek, serta masih terkapai-kapai mencari haluan, selepas tewas pada Pilihan Raya Umum 2018, kata Pengerusi Majlis Profesor Negara (MPN) Profesor Ulung Shamsul Amri Baharuddin.
Dalam ruangan pendapat yang disiarkan oleh Sinar Harian hari ini, beliau berkata, kehilangan kuasa, keseluruhan organisasi UMNO mula terungkai dari atas hingga ke bawah, seperti si latah yang disergah menanggal pakaian satu demi satu.
Katanya lagi, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) yang sekian lamanya diibaratkan jantung dan otak UMNO, tidak berfungsi dengan baik, hingga mengakibatkan parti itu dikuasai pihak-pihak yang berkepentingan peribadi.
“Selepas PRU14, UMNO yang kini bersendirian mula terpecah kepada beberapa ‘kelompok strategik’ setiapnya diikat oleh kepentingan-kepentingan tertentu oleh para anggota dalam kelompok itu kerana pimpinan Pusat kian di MKT tidak terpusat, malah tidak keharuan.
“Di peringkat bahagian dan cawangan UMNO, seperti retak menanti belah, keadaan perselisihan pra-PRU14 menjana pecahan dalaman yang berserpihan. Ramai yang masih menjadi ahli berdaftar tetapi telah tidak mengundi UMNO atau BN dalam PRU14,” katanya lagi.
Shamsul berkata, UMNO merupakan parti yang cukup lama, tertubuh pada tahun 1946 di pekarangan istana sebagai suatu gabungan beberapa kumpulan sosial Melayu daripada golongan profesional, guru dan aktivis nasionalis yang anti-Malayan Union.
Menurutnya lagi, UMNO yang bakal menjejak usia 75 tahun pada bulan Mei ini, telah menjadi parti peneraju negara untuk lebih 60 tahun, dan seharusnya sudah matang, terutamanya para pemimpinnya, tetapi jelasnya tidak.
Shamsul berkata, MKT semakin lemah kerana Presiden UMNO (Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi), beberapa ahli MKT dan pimpinan utamanya kini terperangkap dalam ‘kluster mahkamah’.
“Apabila tamat riwayat kerajaan Pakatan Harapan, pada Februari 2020 dan muncul kerajaan Pakatan Nasional (PN), apa yang tinggal pada UMNO, yang kini telah bersama Pas membentuk Muafakat Nasional (MN), seolah-olah diberi ‘nyawa kedua.’ Mereka jadi sebahagian daripada kerajaan tapi tanpa sebarang taring.
“Dulu, semua menteri UMNO adalah ahli MKT. Kuasa UMNO dengan itu terpusat di MKT. Malah banyak dasar kerajaan tercetus di MKT dan akhirnya dilaksanakan,” katanya lagi.
Shamsul berkata, jurang antara elit UMNO dan akar umbi UMNO jauh sekali dan tak mudah dirapatkan.
“Biduk lalu, kiambang sudah tidak bertaup lagi. MKT tidak berani membuat sebarang keputusan setelah 189 UMNO bahagian menolak kerjasama dengan Bersatu.
“Bila MKT lemah, jurangnya dengan UMNO bahagian dan akar umbi sungguh melebar dan para wakil rakyat UMNO di Parlimen dan ADUN pula kebanyakan membisu, maka satu-satunya jalan keluar adalah mengadakan Perhimpunan Agung UMNO pada 31 Januari,” katanya lagi.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/01/13/umno-lemas-dalam-kolam-yang-cetek-shamsul-amri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersatu Tunggu Keputusan Mt Umno Isu Penolakan Kerjasama

Bersatu Tunggu Keputusan Mt Umno Isu Penolakan Kerjasama

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 226 hits
Pimpinan Tertinggi Bersatu mengambil pendekatan tunggu dan lihat keputusan Majlis Tertinggi Umno berhubung gesaan Umno bahagian yang menyuarakan penolakan kerjasama dengan Bersatu untuk Pilihan Raya Umum ke 15 Tidak terkejut dengan perkemba...
Umno Cukup Kuat Untuk Tanding Bersendirian Kata Nazri Bung

Umno Cukup Kuat Untuk Tanding Bersendirian Kata Nazri Bung

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 328 hits
PETALING JAYA Dua pemimpin UMNO menolak dakwaan parti itu tidak cukup kuat untuk bertanding bersendirian melawan Perikatan Nasional jika pilihan raya umum akan datang Bekas ahli Majlis Tertinggi Nazri Aziz dan Ketua UMNO Sabah Bung Moktar R...
Umno Korbankan Keselamatan Rakyat Demi Rebut Kuasa

Umno Korbankan Keselamatan Rakyat Demi Rebut Kuasa

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 211 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 5 10 pmSeramai 13 ahli parlimen pembangkang dan seorang senator membidas Umno kerana berterusan menuntut pilihan raya diadakan dalam keadaan negara mencatatkan peningkatan kes Covid 19 dan banjir buruk d...
Umno Tiada Kata Putus Atas Lantikan Singkir Pm Kata Peguam

Umno Tiada Kata Putus Atas Lantikan Singkir Pm Kata Peguam

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 186 hits
freemalaysiatoday com January 5 2021 11 40 AMPeguam Muhammad Rafique Rashid Ali berkata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin perlu mengadakan sidang Parlimen tergempar untuk menguji keabsahannya PETALING JAYA Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pe...
For Umno S Survival Tajuddin Says Bn Harapan Alliance Possible

For Umno S Survival Tajuddin Says Bn Harapan Alliance Possible

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 190 hits
An existential threat to Umno means the party cooperating with Pakatan Harapan including DAP which it had demonised as anti Malay and anti Islam is not beyond a possibility This is according to Umno supreme council member Tajuddin Abdul Rah...
Three Election Losses But Lembah Pantai Umno Won T Make Way For Zafrul In Ge15

Three Election Losses But Lembah Pantai Umno Won T Make Way For Zafrul In Ge15

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 227 hits
Umno grassroots in Lembah Pantai are reportedly ready for the party to re contest the seat it had lost in the past three general elections amid speculation that Bersatu will move to field its own candidate in the parliamentary constituency ...
Umno Vs Bersatu A List Of Key Federal And State Seats Where Sibling Rivalry Could Spark Multi Cornered Fights

Umno Vs Bersatu A List Of Key Federal And State Seats Where Sibling Rivalry Could Spark Multi Cornered Fights

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 204 hits
An election poster featuring Perikatan Nasional chairman Tan Sri Muhyiddin Yassin is seen in Moyog Sabah September 21 2020 Picture by Firdaus LatifKUALA LUMPUR Jan 5 The tension between Umno and Parti Pribumi Bersatu Malaysia has been amped...
Priority On Diesel Rationalisation Before Ron95 Mof

Macam Ni Hancur Negara 11 Pegawai Kastam Ditahan Sprm Rampas Duit Rm4 4 Juta

Salam Khamis

Temui Michael Owen Di Aeon Mall

Nhms 2023 A Million People Aged Above 15 In Malaysia Suffer From Depression

Kolestrol Borderline Nak Buat Apa

Kerajaan Dukung Prisip Kebebasan Berkespresi Karya

Palestin Solidariti D 8 Pas Jelajah Selamatkan M Sia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024

10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online

8 Fakta Biodata Johan Ghazali Jojo Atlet Muay Thai Malaysia Yang Tewas Pada Nguyen Di One Championship

10 Fakta Biodata Haneesya Hanee Dewi Remaja Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Gandingan Erysha Emyra Tayangan TV3 Malaysia Tonton


53 Tempat Makan Menarik Di Melaka Restoran Sedap Best

36 Tempat Makan Menarik Di Kajang Syurga Makanan Best Untuk Foodie

30 Tempat Makan Menarik Di Langkawi Restoran Paling Best

Bagaimana Cara Memastikan Haid Sudah Berhenti

How To Quickly Dry A Wet Car Carpet

Eco Friendly Mobile Pet Grooming Redefining Pampering For Your Furbaby