Ultra Kiasu Akan Bantah Syor Ajar Subjek Islam Kata Ridhuan Tee


Oleh Athirah Huda Zalhe Negara akan lebih aman jika bukan Islam faham mengenai agama Islam


BANGI– Malaysia akan lebih aman jika orang bukan Islam memahami agama Islam, walaupun tidak menganut agama itu, kata pendakwah bebas, Prof Dr Riduan Tee Abdullah.
Menyokong cadangan pemimpin PAS supaya subjek kenali agama Islam diperkenalkan kepada murid Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), beliau berkata, salah faham yang timbul hari ini kerana kegagalan orang bukan Islam memahami agama majoriti di negara ini, seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Pernah menyuarakan cadangan sama sebelum ini, Ridhuan Tee menjangkakan bahawa syor itu pastinya akan dibantah oleh golongan ultra kiasu.
“Sejarah membuktikan bukan Islam boleh hidup senang-lenang dalam sebuah negara Islam, berbanding orang Islam yang hidup dalam negara bukan Islam.
“Tidak pernah aman, sentiasa umat Islam menjadi mangsa keadaan, dianiayai, dizalimi, dan dibunuh. Contoh yang berlaku di Myanmar, India, China dan lain-lain,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.
Membanding keadaan di Thailand, beliau berkata, agama Buddha tidak boleh disentuh langsung kerana dilindungi, bahkan umat Islam di negara itu wajib menghormatinya.
“Bandingkan juga di Terengganu dan Kelantan, kenapa orang Cina di sana begitu lunak dan amat lembut terhadap Islam? Kerana mereka begitu rapat dengan budaya Melayu dan Islam. Sebab itulah orang Melayu begitu baik dengan mereka.
“Di Jalan Pusara, bandar Kuala Terengganu, orang Melayu berjiran lagi dengan kubur orang Cina,Kristian dan India. Bolehkah orang Cina berjiran atau mendirikan rumah berhampiran kubur Melayu? Fikirkan,” katanya.
Justeru, beliau menegaskan bahawa agama Islam yang membawa keadilan sejagat mesti diketengahkan sebagai subjek wajib untuk diambil oleh pelajar bukan Islam.
“Memahami cara berfikir orang Melayu yang bersifat horizontal (mendatar) selalu berfikir apa yang boleh diberikan, disumbangkan, dengan Islam yang menjadi pegangan.
“Sudah tentu orang Cina yang berfikir secara vertikal (menegak) yang tidak puas, begitu dengan kecenderungan India yang lebih kepada lateral, pastinya dengan kefahaman Islam kepada mereka ini, keadaan akan menjadi lebih baik,” katanya.
Sebelum ini, Ahli Majlis Syura Ulama PAS, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali mencadangkan supaya memperkenalkan subjek mengenali agama Islam kepada murid bukan Islam, di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) peringkat rendah dan menengah.
Khairuddin berkata, syor itu lebih tepat untuk dilaksanakan berbanding cadangan mewujudkan subjek mengenali agama lain di sekolah dan universiti diutarakan oleh Majlis Belia Malaysia (MBM) pada minggu lalu, bertujuan memupuk perpaduan dan keharmonian antara kaum di negara ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/ultra-kiasu-akan-bantah-syor-ajar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ridhuan Tee Berhentilah Kaitkan Islam Dengan Bangsa Melayu Pemimpin Pan

Ridhuan Tee Berhentilah Kaitkan Islam Dengan Bangsa Melayu Pemimpin Pan

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 269 hits
KUALA LUMPUR Pimpinan Nasional Parti Amanah Negara menasihatkan Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah agar berhenti mengaitkan Islam dengan bangsa Melayu Sambil menyifatkan pendakwah agama itu sebagai satu contoh hasil faham politik parti penun...
Zakat Dari Islam Untuk Islam Dan Diuruskan Islam Kata Pas

Zakat Dari Islam Untuk Islam Dan Diuruskan Islam Kata Pas

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 253 hits
Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi hari ini meminta pemimpin politik bukan Islam agar tidak mengambil kesempatan terhadap pemberian zakat terhadap orang Islam Katanya tindakan itu sebagai sesuatu yang tidak wajar dan belum pernah b...
Agih Zakat Pimpinan Dap Tunggang Agama Hukum Islam Kata Tak Boleh Hujah Netizens

Agih Zakat Pimpinan Dap Tunggang Agama Hukum Islam Kata Tak Boleh Hujah Netizens

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 612 hits
SOSMED Sehari dua ini hangat isu pimpinan DAP yang memainkan peranan mengagihkan bantuan zakat ke umat Islam yang layak menerimanya Hal ini menjadi persoalan kerana ramai pihak berpendapat tujuan pimpinan DAP mengagihkan bantuan zakat adala...
Islam Terancam Jangan Adakan Benda Tak Ada Kata Nik Omar

Islam Terancam Jangan Adakan Benda Tak Ada Kata Nik Omar

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 255 hits
Kata pemimpin Yadim itu isu tersebut diuar uarkan pihak tertentu antara lain untuk menunjukkan mereka kuat dan dapat sokongan ramai
Umat Islam Perlu Lebih Memahami Intipati Al Quran Berbanding Ritual Kata Nik Omar

Umat Islam Perlu Lebih Memahami Intipati Al Quran Berbanding Ritual Kata Nik Omar

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 342 hits
Umat Islam perlu sedar tentang pentingnya penghayatan terhadap pesanan yang terkandung dalam al Quran dan sunnah Nabi berbanding melaksanakan ritual keagamaan itu tanpa disertai dengan pemahaman Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysi...
Musuh Agama Mahu Perlahankan Gerakan Islam Kata Nasrudin

Musuh Agama Mahu Perlahankan Gerakan Islam Kata Nasrudin

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 316 hits
Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan hari ini mengingatkan tentang apa yang menurutnya sebagai usaha musuh Islam untuk memperlahankan gerakan Islam dan umat Islam Tanpa menamakan mana mana pihak secara khusus Nasrudin dalam kenyataan hari i...
Perginya Seorang Sejarawan Yang Amat Dimusuhi Ultra Kiasu

Perginya Seorang Sejarawan Yang Amat Dimusuhi Ultra Kiasu

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 224 hits
Prof Dr Ridhuan Tee AbdullahKhoo Kay Kim kekal kata Malaysia tanah Melayu hingga akhir hayat DALAM kalangan orang Cina sebut sahaja tiga nama ini kepada ultra kiasu Khoo Kay Kim Teo Kok Seong dan saya Tee Chuan Seng Ridhuan Tee lalu akan di...
Buang Menteri Ultra Kiasu Ingat Kerajaan Bapa Dia Punya

Buang Menteri Ultra Kiasu Ingat Kerajaan Bapa Dia Punya

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 253 hits
24 05 2019Perancangan lagak Yahudi mungkin betul mereka belajar dari YahudiBANGI 19 Ramadan 1440H Jumaat Nafsu serakah menteri ultra kiasu sejak mendapat kuasa terlalu membuak buak sehingga merosakkan pembangunan pendidikan dan pembangunan ...
Ultra Kiasu Sudah Tua Nyanyuk

Ultra Kiasu Sudah Tua Nyanyuk

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 207 hits
Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah Kempen malu apa bossku dikata bercanggah Rukun Negara kempen Malaysian Malaysia lagi teruk bertentangan Perlembagaan NegaraKEMPEN maluapabossku bercanggah dengan Rukun Negara Kempen Malaysian Malaysia atau Malay...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Pipe And Drape Backdrop Ideas For Weddings Budget Friendly Elegance

Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis