Taiwan Part 10 National Palace Museum Taipei Zoo

DAY 5 - 25 MAC 2019National Palace Museum - Taipei Zoo

Assalamualaikum
Kalau ikutkan itenari aku atur dah cantik dah. Patut selepas ke National Palace terus ke Yangmingshan Park sebab dah tak jauh. Apakan daya..hujan. Mujurlah aku dah cekap pasal station MRT. Tukar plan, lepas melawat National Palace Museum, naik MRT terus ke Taipei Zoo sebab jarak jauh . Harapnya bila  jarak jauh, kawasan zoo tak hujanlah

Ok..semalam aku ada sebut pasal hotel. Apa yang aku marah sangat dengan hotel ni..??? Aku dengan Iera kena gigit pijat wehhh.. habis berbintat tangan dan jari. Aku lah yang paling teruk. Gatal jangan cakaplah. Sampai ke harini..masa dok tengah menaip ni..parut dan gatal tak hilang lagi. Ok.sila BANNED hotel yang bernama KING PLAZA HOTEL

Jauhi hotel yang tersenarai ni..dah lah jauh gile dari MRT stesen.. bilik yang aku duduk pulak ada pijat

Hari ini masa aku tengah tulis entri 9 mei..parut dan gatal masih tak hilang.. gambar di atas, selepas 2 hari sampai di Malaysia
Berbalik kepada cerita jalan-jalan harini. Dari Zhongshan Station ke Shilin Station (Red Line-Tamsui). Tambang NTD16. Macam mana nak ke muzium ni? Ok baca betul-betul aku nak cerita

Sampai di Shilin Station, keluar ikut Exit 1..jalan terus sampai hujung.. korang tengok sebelah kanan nampak Watson, dari jauh dah nampak. Lintas sikit kedepan Watson dan belok kanan sikit aje. Kat situ lah tempat tunggu bas. Ada signboard bas kat situ. Takkan sesat punyalah

Untuk ke National Palace Museum, boleh ambil mana-mana bas yang bernombor 304,255,815 atau shuttle bus 18 dan 19. Tambang NTD15. Jangan risau dalam bas mesin tolong bagitau nama bus-stop. Aku keluar dari hotel pukul 7.30pagi. Dari Shilin Station ke muzium tu  dalam 20minit juga.

Waktu kami sampai hujan mula turun dengan lebat. Aku dan Iera berlari ke 7e seberang jalan muzium.. shopping payung pagi-pagi.

Kawasan muzium ni besar. Kalau tak hujan memang aku nak pergi semua bangunan yang cantik tu nak tangkap gambar. Bila dah jadi macamni, kami tunggu je pintu muzium buka. Beratur dan beli tiket masuk NTD350.

Untuk makluman..aku tak galakkan korang masuk. Rasa macam membazir gile masuk muzium ni. Sangat membosankan dan tak ada apa yang menarik. Nak jalan pun asyik bertembung dengan pelancong China dan Jepun. Kalau korang yang jenis minat muzium..masuklah.. tapi serius aku cakap..haram tak best. Lebih baik korang jalan kat luar tangkap gambar dan blah.
Disebabkan aku dah masuk..jalan kejab dalam setengah jam..kami blah. Tengah-tengah hujan renyai kami ambil gambar dan turun ke tepi jalan untuk tunggu bas. Jangan risau..bas banyak je untuk balik ke Shilin

Patah balik ke Shilin Station, ambik MRT (Red Line- Xiangshan) turun di Zhongshan Station untuk tukar train line hijau. Naik MRT (Green Line -Songshan) turun di Nanjiang Fuxing Station. Sampai situ, turun dan tukar train line coklat arah Taipei Zoo.  Tambang NTD32.  Kat sini puas jugak menapak untuk cari train ke Zoo tapi jangan risau, ikut je signboard dalam station tu.

Zoo dia oklah. Kalau ikutkan, zoo ni ada dalam itenari untuk hari terakhir sebelum balik ke Airport. Tapi disebabkan aku taknak buang masa merenung nasib dibasahi hujan, aku pergi jugaklah.Tiket masuk tersangatlah murah NTD60 aje..boleh tengok kakmah.. eh..panda huhuh
Waktu kami masuk, orang tak ramai lagi..hujan jugak weh..tapi gerimis aje. Aku dan Iera lepak kat Mc D sebelah kiri dan buka Kembara Meal. Iera pergi beli air untuk minum. Selesai makan kami pun jalan-jalan ..hujan mula lebat dan sempatlah kami masuk ke tempat panda

Tak boleh lama...dah kena halau..jibbon betul. Kat sini ada gift shop. Apalagi, aku pun menyopping la apa yang patut untuk dibawak balik. Jam baru pukul 12..apa nak buat..awal lagi..nak ke Yangmingshan...kompom lah hujan..so tukar lagi itenari..nak cari FM dan makan mee halal..
Bersambung
PEN BIRU...menulis

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Taiwan Part 3 Taipei City Tour

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 336 hits
DAY 2 22 MAC 2019Taipei City Tour XinchengAssalamualaikum Letih tidur tak cukup Pukul 7 30 kami mula gerak Check out terus Mujur hotel yang aku duduk tu sebelah je dengan 7e Masuk ke 7e beli mineral dan print tiket train untuk ke Xincheng T...
Taiwan Part 8 Yehliu Geopark

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 284 hits
AssalamualaikumKami sampai di Tamsui Station lebih kurang pukul 12 Melilau juga masa ni sebab nak cari tempat bas shuttle ke Yehliu Aku tanya kat Information Counter ok katanya 1day pass beli dalam bas dekat driver Keluar dari Tamsui Statio...
Taiwan Part 5 Xincheng To Taroko

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 309 hits
DAY 3 23 MAC 2019Xincheng Taroko GorgeAssalamualaikumPagi kami bermula jam 7 pagi Kalau ikutkan itenari yang aku susun pukul 7 dah sepatutnya tunggu bas ke Taroko Tapi terlewat disebabkan lambat check out 5minit jer terlepas bas Starry Inn ...
Taiwan Part 9 Tamsui Ningxia Night Market

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 343 hits
Assalamualaikum Sampai di Tamsui pukul 6 00petang hujan dah berhenti waktu ni tapi masih gerimis Kami masuk 7e redho lah dengan apa yang jumpa Seharian kami tak makan gile Akhirnya beli juga sweet potato dan aku jumpa Banana Milk yang sama ...
Taiwan Part 14 Beimen Station To Airport

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 247 hits
Assalamualaikum Bersambung sikit lagi dari dari entri semalam Dari Yangming Park naik bas ke Jiantan Station kemudian ambik MRT turun di Zhongshan Station dan tukar ke Green Line Xindian dan turun di Beimen Station Tiba disini aku menghala ...
Taiwan Part 1 Preparation

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 316 hits
AssalamualaikumKetika aku menulis entri ini hati aku masih lagi dalam keadaan hiba kehilangan abah yang aku sayangi setelah 1 hari aku tiba di Malaysia Mujurlah Allah sempatkan aku berjumpa abah berbual mohon ampun dan maaf halalkan segalan...
Taiwan Part 13 Qingtiangang Yangmingshan Park

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 272 hits
Assalamualaikum Panjangkan entri pasal Taiwan ni Aku tak reti nak pendekkan sebab banyak tips dan petua yang aku nak kongsikan kepada korang Rakyat Malaysia terutama melayu ni jarang nak ke Taiwan Info mengenainya agak terhad Sebab itulah a...
Taiwan Part 11 Jalan Jalan Cari Makan

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 289 hits
Assalamualaikum Segalanya berubah itenary yang tersusun cantik tak dapat diikut Selesai jalan jalan di Zoo aku ambik keputusan nak kembali ke Ximending untuk cari ole ole Ambik MRT dari Zoo terus ke Ximen Station Sini pun masih hujan rintik...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian