Taiwan Part 5 Xincheng To Taroko

DAY 3 - 23 MAC 2019Xincheng - Taroko Gorge

Assalamualaikum
Pagi kami bermula jam 7 pagi. Kalau ikutkan itenari yang aku susun, pukul 7 dah sepatutnya tunggu bas ke Taroko. Tapi terlewat disebabkan lambat check-out ..5minit jer terlepas bas.

Starry Inn Hotel (Xincheng Station membelakangkan kamera)
Dari Hotel berjalan kaki ke Xincheng Station, terus ke kaunter untuk letak beg. So tak perlu risau dengan beg, tak payah buang masa tinggal kat hotel lepas tu  nak kena patah balik pulak...hanya bayar sikit dan boleh  tinggal dengan senang hati.

Xincheng Station

Bas shuttle bukan berhenti di depan pintu station, tapi di sebelah kiri seberang jalan aje. Mujur bas on time dan kami naik bas pukul 8.00pagi. Suhu dalam 18c

Kat sini timbul masalah bila si driver tak reti langsung English. Aku tanya dia nak beli 1day pass guna easycard boleh tak..aku tunjuk easy card lepas tu dia suruh touch.. bas jalan..eh..eh.. bongok betul. So bila dah gerak, aku pun malas nak cakap banyak. Bukan semua tempat aku nak turun..belasah sajalah aku touch kad bila nak turun..tak adalah mahal mana pun. Bila naik bas ke2 pulak barulah jumpa driver yang ramah..boleh speaking sikit. Dia kata 1day pass kena beli cash aje..hawaw betul. Aku dan Iera panggil dia Si Sireh sebab dia makan sireh wehh.

Ok kat sini aku nak bagitau.. kelebihan beli 1day pass, bas apa yang kau beli..hanya valid naik bas tu aje. Kalau pakai easycard, lantak kaulah nak naik bas mana pun..sebab bas yang berlainan company atau lain nombor ni..mempunyai beberapa hentian yang tak sama. Contoh bas A berhenti kat Buluwan..bas B pulak tak berhenti. So fikirlah mana korang nak pergi. Aku belasah je. Kira-kira balik beli 1 day pass jimatlah RM10 camtu..tak banyak pun

Ok berbalik pada  bas yang aku nak naik..di Xincheng Station aku naik bas No.302. Inilah yang terbaik. Sebab bas ni memang bermula dari Xincheng. Ada lagi bas lain tapi datangnya dari Hualien  bernombor 1133 dan 1133A, bas ni memang penuh orang.. kalau kau rasa nak alami pengalaman macam naik bas bapak kau sendiri boleh buat perangai sesuka hati..orang tak ramai naiklah bas No.302 ni. Kalau korang nak beli 1day pass, bagilah duit cash NTD150 dan untuk mudahkan driver tak paham bahasa ni, aku cadangkan korang google translate bahasa Mandarin , print dan tunjuk kat driver
Dari Xincheng Station, bus stop sebelah kiri.. tunggu kat situ

Bus stop. Bas dari Hualien pun akan lalu sini. Tapi bas 302 yang aku naik, mula gerak dari Xincheng

Itenari aku dah susun waktu bas sampai..memang sangat berguna untuk aku bajet masa untuk berada di 1-1 tempat. Tempat pertama kami sampai adalah Taroko National Park. Kejab je dah sampai, jam belum pukul 9..seingat aku dalam pukul 8.30pagi. Taroko Visitor Center pun tak buka lagi. Kami lepak-lepak ambil gambar.

Taroko National Park

Ralit bersembang punya pasal, bas 302 untuk ke destinasi seterusnya jam 8.59pagi pun kami terlepas..aku ni dah lama tak lari...pulun ligan bas...bas pun blah . Adui. Nak tunggu next bas lambat lagi, pukul 9.49 baru sampai. Aku dan Iera ambik keputusan untuk berjalan kaki hingga ke Shakadang Trail.

Dalam terowong
Dipertangahan terowong, sebelah kiri ..inilah Shakadang Trail. Kalau baik bas, memang takkan jumpa laluan ke traik ni

Aku berjalan ke hujung laluan tadi, ada trail melalui tebing bukit,,tak berani lalu AKA tak larat nak menapak sebenarnya..so kami patah balik ke terowong dan teruskan perjalanan ke hujung terowong

Pengalaman weh..berjalan kaki dalam terowong yang panjang..gelap tapi adalah lampu malap-malap. Tak sangka terowong tu dan jarak perjalanan kaki kami ni 1.3km. Kaki dah mula minta dimaki.

Selesai di Shakadang Trail, kami tunggu bas untuk ke Xipan. Jangan risau, bus-stop tepi jalan tu ada signboard. Kau tunggu aje dan tahan..dia berhentilah. Kadang-kadang tak tahan pun dia berhenti sebab ada orang nak turun.

Pukul 9.57 bas pun sampai. Bas ni boleh dikatakan ontime. Kalau lewat pun dalam 10minit tak pernah lah terawal dari jadual yang aku attached kat atas tu

Xipan ni tak ada apa sangat. Hanya ada empangan yang tengah under construction. Bolehla capap 7-8keping gambar pemandangan sungai simen.

Next stop..Swallow Grotto. Bas lewat 10minit..sepatutnya 10.02pagi..sekali bas sampai 10.20 macam tu. jarak ke Swallow Grotto dari Xipan jauh jugak.

Ok..ada kisah di Swallow Grotto.. Kami tak ikut pelancong lain lalu bawah gunung batu tu..diorang semua dapat helmet.. aku ni harap tempurung kepala aje.so lepas puas ambik gambar , kami tunggu bas seterusnya. Masa ni lah kami nampak 3 mat salleh nak 2biji skuter. Ntah macam mana Iera boleh buat bahan bersembang pasal 3 mat salleh tu..diorang tak turun motor pun..stop kejab aje lepastu diorang blah. Cerita ni tak habis kat sini nanti aku sambung..

PEN BIRU...menulis

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Taiwan Part 3 Taipei City Tour

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 331 hits
DAY 2 22 MAC 2019Taipei City Tour XinchengAssalamualaikum Letih tidur tak cukup Pukul 7 30 kami mula gerak Check out terus Mujur hotel yang aku duduk tu sebelah je dengan 7e Masuk ke 7e beli mineral dan print tiket train untuk ke Xincheng T...
Taiwan Part 11 Jalan Jalan Cari Makan

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 286 hits
Assalamualaikum Segalanya berubah itenary yang tersusun cantik tak dapat diikut Selesai jalan jalan di Zoo aku ambik keputusan nak kembali ke Ximending untuk cari ole ole Ambik MRT dari Zoo terus ke Ximen Station Sini pun masih hujan rintik...
Taiwan Part 8 Yehliu Geopark

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 276 hits
AssalamualaikumKami sampai di Tamsui Station lebih kurang pukul 12 Melilau juga masa ni sebab nak cari tempat bas shuttle ke Yehliu Aku tanya kat Information Counter ok katanya 1day pass beli dalam bas dekat driver Keluar dari Tamsui Statio...
Taiwan Part 1 Preparation

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 311 hits
AssalamualaikumKetika aku menulis entri ini hati aku masih lagi dalam keadaan hiba kehilangan abah yang aku sayangi setelah 1 hari aku tiba di Malaysia Mujurlah Allah sempatkan aku berjumpa abah berbual mohon ampun dan maaf halalkan segalan...
Taiwan Part 10 National Palace Museum Taipei Zoo

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 426 hits
DAY 5 25 MAC 2019National Palace Museum Taipei ZooAssalamualaikumKalau ikutkan itenari aku atur dah cantik dah Patut selepas ke National Palace terus ke Yangmingshan Park sebab dah tak jauh Apakan daya hujan Mujurlah aku dah cekap pasal sta...
Taiwan Part 9 Tamsui Ningxia Night Market

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 340 hits
Assalamualaikum Sampai di Tamsui pukul 6 00petang hujan dah berhenti waktu ni tapi masih gerimis Kami masuk 7e redho lah dengan apa yang jumpa Seharian kami tak makan gile Akhirnya beli juga sweet potato dan aku jumpa Banana Milk yang sama ...
Part 2 Ph Government Falling Down Worst And Best Performing Ministers

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 1225 hits
To whoever did this thank you Someone sent these to me via wsapp Here are some ratings on the performance and non performance of the PH Cabinet Ministers First here are the Top 10 worst performing Ministers 1 From bottom up the worst perfor...
Percutian Di Interlaken Hari 6 Part 1

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 281 hits
Hari ini saya mahu menyambung catatan perjalanan kami di Switzerland Boleh klik di dan di untuk catatan di Rheinfall dan Mount Titlis Kami berada di Switzerland selama 4 malam dengan menginap di 2 hotel 2 malam di Lucerne dan 2 malam lagi d...
Top 10 Scary Pieces Of Evidence That Alternate Realities Exist Part 2

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 225 hits
Top 10 Scary Pieces Of Evidence That Alternate Realities Exist Part 2 Subscribe To Most Amazing Top 10 http bit ly 2Ibyk6i Become A Most Amazing Top 10 Member https bit ly 2OgwCmN More Scary Lists https www youtube com watch v SiJGJKjnR8w
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo