Taiwan Part 1 Preparation

Assalamualaikum
Ketika aku menulis entri ini..hati aku masih lagi dalam keadaan hiba..kehilangan abah yang aku sayangi setelah 1 hari aku tiba di Malaysia. Mujurlah Allah sempatkan aku berjumpa abah, berbual, mohon ampun dan maaf, halalkan segalanya dalam keadaan abah tidak lagi bersuara namun hanya mengangguk tanda dia masih mendengar.

Aku teruskan coretan ini..bimbang terlupa beberapa perkara yang aku nak kongsikan dengan korang semua. Cerita pengembaraan ke Taiwan ini, sebenarnya dah lama aku plan nak pergi..plan pun setelah beli tiket yang agak murah dengan kesusahpayahan mencari info dan tips mengenai Taiwan yang amat terhad, tak ramai blogger Malaysia yang kesana..kalau adapun, bila aku tanya apa-apa..tetap tak berjawab

Tak apalah. Aku usahakan sendiri buat itenari, google map dan bergantung 100% dengan sumber yang ada di internet..tanpa bantuan 1 orang manusia pun..aku pulak jenis malas nak tanya banyak-banyak kali..tambah-tambah blogger yang sombong dan kedekut ilmu

Alhamdulillah, hampir 1 bulan aku susun itenari, standby kan plan A dan plan B..maklumlah backpackers ni macam-macam ujian yang menunggu. Apapun aku dah bersedia. Pertama sekali aku beli insuran dengan Etiqa, iaitu Tripcare360 dengan harga promosi RM61 lebih kurang. Disebabkan aku kerja gomen, dapatlah aku claim balik RM46

Tips-tips lain aku akan bagi di entri terakhir nanti. Benda pertama aku buat lepas beli tiket.

Google map Taipei dan tanda mana tempat nak pergi

Download Apps Map of Taiwan Offline dan app MRT. ke2-2 app ni sangat berguna untuk aku cari tempat, station, check tembang MRT tanpa perlu internet

Baju yang nak dibawa.. Kali ni aku betul-betul cerewet pasal baju sebab nak kecikkan dan ringankan beg bagi memastikan beg aku kurang dari 7kg
Tukar RM ke NTD (New Taiwan Dollar) Aku tukar sebanyak RM2000 dapat lebih kurang NTD14,000
Booking tiket train dari Taipei ke Xincheng melalui website ni ->  http://railway.hinet.net/Foreign/US/etno1.html tapi sebelum tu check dulu schedule dan tambang di website ni ->  http://twtraffic.tra.gov.tw/twrail/EN_QuickSearch.aspxSiap print untuk ditukar kepada tiket sebenar di 7e
Booking hotel di Agoda dan print booking itenary dan invoice.. WAJIB
Selain dari tu, aku juga siap print itenari cantik-cantik..bersedia, manalah tahu imigresen sana buat-buat tanya banyak..tunjuk itenari dan semua ni sebagai bukti yang korang tak hadap pun nak duduk sana sampai mati

Ok..esok aku akan release kan entri perjalanan percutian aku di sana.

Adeuss!!!PEN BIRU...menulis

Taiwan Part 5 Xincheng To Taroko

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 309 hits
DAY 3 23 MAC 2019Xincheng Taroko GorgeAssalamualaikumPagi kami bermula jam 7 pagi Kalau ikutkan itenari yang aku susun pukul 7 dah sepatutnya tunggu bas ke Taroko Tapi terlewat disebabkan lambat check out 5minit jer terlepas bas Starry Inn ...
Taiwan Part 3 Taipei City Tour

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 335 hits
DAY 2 22 MAC 2019Taipei City Tour XinchengAssalamualaikum Letih tidur tak cukup Pukul 7 30 kami mula gerak Check out terus Mujur hotel yang aku duduk tu sebelah je dengan 7e Masuk ke 7e beli mineral dan print tiket train untuk ke Xincheng T...
Percutian Di Interlaken Hari 6 Part 1

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 283 hits
Hari ini saya mahu menyambung catatan perjalanan kami di Switzerland Boleh klik di dan di untuk catatan di Rheinfall dan Mount Titlis Kami berada di Switzerland selama 4 malam dengan menginap di 2 hotel 2 malam di Lucerne dan 2 malam lagi d...
Percutian Eropah Di Rheinfall Hari 5 Part I

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 465 hits
Kini saya tiba ke catatan hari ke 5 percutian United Kingdom dan Eropah tahun 2019 Catatan ini seperti yang tulis sebelum ini bukan sesuatu yang luar biasa bagi yang telah pernah ke bercuti ke sana Sekarang ini ramai orang telah boleh bercu...
Kasturi Cabin Part I

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 456 hits
Assalamualaikum Masa cuti Labour Day haritu kitorang pergi ke Kasturi Cabin dekat Hulu Langat Check in sehari je pon Hahahaha Jadiklaaaa dari takde apa Patut minggu tu plan nak gather dengan John Apit Pidaus and Cikgu Khairy punya family de...
Top 10 Scary Pieces Of Evidence That Alternate Realities Exist Part 2

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 227 hits
Top 10 Scary Pieces Of Evidence That Alternate Realities Exist Part 2 Subscribe To Most Amazing Top 10 http bit ly 2Ibyk6i Become A Most Amazing Top 10 Member https bit ly 2OgwCmN More Scary Lists https www youtube com watch v SiJGJKjnR8w
Gunung Syue Snow Mountain Taiwan

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 606 hits
Ada empat jalur menuju ke puncak Gunung Syue atau Snow Mountain ini dengan tahap kesukaran yang berbeza Jalur paling popular paling mudah dan trek paling singkat adalah dari Jalur Timur Saya bersama 13 orang teman yang diketuai oleh Apip se...
Taiwan Excellence Hi Tech Week Di Plaza Low Yat Padat Dengan Produk Inovasi Dari Taiwan

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 223 hits
Aku dapat tahu yang Taiwan Excellence Hi Tech Week ni baru je start harini Sebabkan aku dengan Hilmi pun tengah boring dekat rumah bila aku ajak dia jalan jalan Plaza Low Yat dia on je Lagipun memang dia suka tengok barang barang gadget or ...
Part 2 Ph Government Falling Down Worst And Best Performing Ministers

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 1234 hits
To whoever did this thank you Someone sent these to me via wsapp Here are some ratings on the performance and non performance of the PH Cabinet Ministers First here are the Top 10 worst performing Ministers 1 From bottom up the worst perfor...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia