Saya Takut Dan Fobia Nak Bagi Orang Pegang Anak Lepas Ni Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit


The Reporter


Seringkali dinasihatkan, ibu bapa usah terlalu membenarkan orang lain menyentuh anak-anak kecil mereka terutamanya bayi. Bukan sombong, bukan juga kedekut, tetapi demi keselamatan anak-anak yang umum tahu sistem keimunan badan mereka masih belum matang dan mudah dijangkiti penyakit yang tidak diingini.

Orang ramai juga perlu faham bahawa pentingnya menjaga kebersihan diri sebelum menyentuh bayi atau kanak-kanak. Jangan disebabkan kemalasan anda memastikan diri itu bersih, kanak-kanak yang tidak bersalah menjadi mangsa.

Dalam kes terbaru ini, si ibu mengakui dia masih takut dan fobia selepas melihat apa yang berlaku terhadap anak perempuannya yang disahkan dijangkiti penyakit kulit kerana anaknya disentuh oleh individu yang tidak menitik beratkan kebersihan. 
PLEASE all parent yang ada baby, please alert. Jadikan sebagai pengajaran, jangan kita baik hati bagi orang lain dukung anak kita sesuak hati lebih-lebih lagi golongan bapa yang suka bagi orang pegang anak tanpa fikir keselamatan anak.

Tapi Allah nak tunjuk, semoga menjadi teladan untuk kita semua. Pengalaman yang memang pahit untuk ditelan dan hampir hitam dunia untuk minggu ini. Semoga selepas ini kami lebih berjaga-jaga.

2 Ogos 2019


Anak perempuan kedua saya, Eldryna Saffyia, 5 bulan. Masa ini kami ingat Eldryna kena gigit semut sebab bengkak mata kanan. Sebelum ini dia memang pernah digigit semut.


Di sebelah malam, dah naik merah di kawasan mulut dan mata, mula membengkak. Masa itu saya dah tak sedap hati kenapa tiba-tiba jadi begini dan masih fikir ia kesan gigitan semut.

3 Ogos 2019


Masa ini dah pergi klinik, ingatkan alergik sebab saya makan ubat tahan sakit di mana saya mengalami cirit birit, muntah-muntah pada hari Khamis. Tiba-tiba di hari Jumaat, anak jadi begini. Masa itu doktor suruh kami rujuk hospital dan kami pun pergi ke bahagian kecemasan KPJ.


Sampai di KPJ, saya ceritakan apa yang berlaku dan rasa semua itu salah saya, ingatkan anak jadi begini disebabkan saya.

Anak diberi ubat susut bengkak di emergency. Tak ditahan wad, ubat habis boleh balik. Diorang bagi ubat sapu. Masa ini saya rasa happy sebab ingatkan semua dah selesai dan tiada apa yang serius.

4 Ogos 2019


Semuanya bermula pada hari itu, pagi itu tiba-tiba tengok mulut anak mengelupas. Saya menggigil melihat keadaannya dan terus bawa ke bahagian kecemasan KPJ semula. Sampai di sana, mereka terus hubungi Dr PAED yang on call pada hari itu. Syukur sangat masa itu, dr yang on call adalah Dr Syed.

Masa ni tengah tunggu nak masuk wad. Keadaan anak dah semakin teruk. Mata tak boleh buka, bengkak teruk. Saya tak tahu lagi apa yang terjadi pada anak dan masih menyalahkan diri sendiri. Sepanjang hari itu saya meraung macam orang gila, rasa nak pitam.


Malam itu keadaannya semakin teruk. Masa nak habis jadi cecair dan ada tinggal kesan darah. Ya Allah, hanya Allah saja yang tahu apa yang saya rasa pada masa itu.


Dr Syed datang menjelaskan apa yang berlaku pada Eldryna, bukan disebabkan alergik ubat tetapi disebabkan jangkitan kulit iaitu impetigo dan scalded skin syndrome.

Puncanya dari orang ramai yang pegang baby atau persekitaran serta mungkin juga disebabkan air kotor. Tetapi punca utamanya ialah kuman.

Jadi semenjak dari itu, maaf kalau saya jadi paranoid yang amat kalau orang luar nak pegang anak saya selepas ini. Remuk hati saya tengok keadaan anak begini yang tak boleh buka mata, meraung menahan kesakitan. Hancur hati dan berlinangan air mata satu hari suntuk.

5 Ogos 2019


Selepas on antibiotik, Alhamdulillah nampak kuman di muka anak jadi kering sikit, tinggal salin kulit baru. Mata boleh buka selepas dibersihkan oleh jururawat tetapi tak dapat buka luas sebab masih bengkak.

6 Ogos 2019


Masa ini Alhamdulillah mata anak yang bengkak dah surut dan kulit yang terkena kuman itu sudah mula kering dan nak ganti dengan kulit baru.

Dr Syed kata ia mungkin mengambil masa dua minggu dan anak kenad admit. Saya redha saja masa itu dan berdoa tak putus-putus untuk anak saya.

7 Ogos 2019


Saya dah mula positif semula sebab tengok muka anak dah semkain elok, ada peningkatan yang sangat cepat. Tak sangka anak cepat pulih, Eldryna memang kuat.

8 Ogos 2019


Dr Syed kata mungkin boleh balik Jumaat nanit tetapi kena confirmkan dulu sebab dia nak tengok anak dah pulih sepenuhnya atau belum.

Muka anak bertambah elok selepas dibersihkan oleh jururawat.


Malam itu, sian anak kena cucuk tujuh kali sebab tak jumpa line untuk masukkan ubat. Selepas cuba beberapa kali, akhirnya dapat juga di kaki. Meraunglah dia malam itu. Sian dia, demi nak baik bersabarlah anak.


9 Ogos 2019

Hari ini anak kelihatan riang sangat sebab dia tahu dia dah boleh balik. Dr Syed datang pagi itu dan kata 99% dia bgi anak balik petang itu. Sebelum balik, dia nak check anak sekali lagi. Semua dah mula elok, cuma tinggal sikit-sikit untuk salin kulit baru. Saya happy sangat, tak sangka cepat juga anak pulih dari tempoh yang sepatutnya. Eldryna memang kuat, mama sayang adik.


Petang itu Dr Syed beritahu anak boleh balik. Allah, happy sangat masa itu, syukur tapi dalam masa yang sama takut dan fobia. Mohon rakan-rakan doakan Elydryna selalu sihat sentiasa ye dan jadikan pengajaran buat semua.

Sejuta penghargaan buat Dr Syed Jefrizal Syed Jamal (KPJ Seremban Specialist Hospital). Penerangan yang sangat baik dan terperinci serta padat. Semua kakitangan jururawat Sri Tanjung yang tak berhenti memberikan semangat dan kekuatan kepada saya, terima kasih banyak-banyak. Hanya Allah dapat membalas jasa kalian. 

IMPETIGO AND SCALDED SKIN SYNDROME

Apa itu Impetigo? 

Ia adalah jangkitan pada kulit yang disebabkan oleh bakteria tertentu (Streptococcus atau Staphylococcus). Bakteria tersebut memasuki bahagian kulit yang rosak disebabkan menggaru, luka atau lain-lain masalah kulit. Ia biasanya berlaku pada bayi dan kanak-kanak dan mudah tersebar kepada orang lain.

Apa itu Scalded Skin Syndrome (SSS)?

Infeksi kulit serius yang disebabkan oleh bakteria Staphylococcus aureus. Bakteria ini menghasilkan racun eksfoliatif yang menyebabkan lapisan luar kulit melepuh dan menggelupas seperti terbukar. Selain itu, ia juga merupakan penyakit yang jarang ditemui dan seringkali menyerang anak-anak berusia enam tahun terutamanya bayi.

Penyakit ini jarang sekali menyerang orang dewasa kecuali pada orang yang mengalami kegagalan ginjal atau sistem keimunannya yang lemah

Seperti infeksi stafilokokus lainnya, SSS merupakan penyakit yang menular. Penyakit ini boleh menyebabkan kematian jika bakteria menyerang dengan lebih dalam ke badan anda, memasuki aliran darah, sendi, tulang, paru-paru dan jantung. 
Sumber: Munie Suraya

August 16, 2019 at 03:22AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2019/08/saya-takut-dan-fobia-nak-bagi-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 95 hits
Seringkali dinasihatkan ibu bapa usah terlalu membenarkan orang lain menyentuh anak anak kecil mereka terutamanya bayi Bukan sombong bukan juga kedekut tetapi demi keselamatan anak anak yang umum tahu sistem keimunan badan mereka masih belu...
Rindu Nak Susukan Raid Hanya Demam Ibu Hilang Anak 4 Bulan Otak Dijangkiti Kuman

Rindu Nak Susukan Raid Hanya Demam Ibu Hilang Anak 4 Bulan Otak Dijangkiti Kuman

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 64 hits
Tanpa disangka si kecil pergi dulu belum sempat membesarkannya seperti adik beradiknya yang lain Hanya dengan simptom demam tidak disangka sangka ada kuman yang sedang menyerang otak si kecil Perkongsian mengundang titisan air mata sesiapa ...
Muka Bengkak Mata Tertutup Ibu Meraung Hampir Pitam Anak 5 Bulan Dijangkiti Bakteria Rare

Muka Bengkak Mata Tertutup Ibu Meraung Hampir Pitam Anak 5 Bulan Dijangkiti Bakteria Rare

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 53 hits
Ibu mana yang sanggup melihat anak dalam kesakitan dan derita apabila mata anak tidak boleh dibuka dan mukanya membengkak Dari hati seorang pasti ada sesuatu yang tidak kena dan ia bukan biasa biasa Pengalaman ibu ini menghadapi situasi cem...
Bayi 7 8 Bulan Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Cuba Buat Ini

Bayi 7 8 Bulan Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Cuba Buat Ini

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 66 hits
Bayi takut berpisah biasa terjadi Apa yang mama papa boleh lakukan untuk menghadapi kelakuan ini Ketahui 5 strategi menghadapinya Tengok mama pakai tudung atau papa bersiap nak keluar dia pun mulalah tidak tentu arah Mula menangis minta did...
Ya Allah Bangunkan Aqil Ibu Rindu Anak 3 Tahun Koma 15 Bulan Lepas Pendarahan Otak

Ya Allah Bangunkan Aqil Ibu Rindu Anak 3 Tahun Koma 15 Bulan Lepas Pendarahan Otak

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 81 hits
Tiada yang paling menghibakan bagu seorang ibu apabila anak yang dilahirkan normal tidak lagi lincah Dulu menjadi penghibur hati mama dan baba kini Aqil terlantar koma Bagai terngiang ngiang lagi suara si manja kesayangan memanggil mama ata...
Gadis Alami Penyakit Kulit Cepat Tua Sejak Berusia 4 Bulan

Gadis Alami Penyakit Kulit Cepat Tua Sejak Berusia 4 Bulan

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 69 hits
Seorang gadis 20 Claudia Amaral alami kulit kedut bernama Hutchinson Gilford progeria sejak berusia 4 bulan JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www faceb...
Ni Bukan Anak Haram Ibu Buang Bayi Sebab Takut Anak Kena Jual Dengan Suami

Ni Bukan Anak Haram Ibu Buang Bayi Sebab Takut Anak Kena Jual Dengan Suami

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 95 hits
Hampir setiap hari kita baca berita tentang pembuangan bayi dan rata ratanya dah tentulah ada sebab tersendiri Antara sebab yang common adalah melahirkan anak luar nikah Namun kes yang berlaku di negara jiran kita ni lain pula Seorang pendu...
Bayi Nangis Peluk Jasad Ayah Yang Tiga Hari Membusuk Kulit Jenazah Menempel Di Pipi Sang Anak

Bayi Nangis Peluk Jasad Ayah Yang Tiga Hari Membusuk Kulit Jenazah Menempel Di Pipi Sang Anak

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 51 hits
Warga Perumahan Kaliwining Asri Blok C6 Kecamatan Rambipuji Kabupaten Jember Jawa Timur tak mendapati bayi perempuan menangis memeluk sang ayah Aan Junaidi atau Fauzi Bayi perempuan yang berinisial N itu masih berusia 14 bulan Penemuan bayi...
Salah Sikit Terus Marah Jangan Hairan Kalau Anak Tak Nak Dekat Dengan Kita

Salah Sikit Terus Marah Jangan Hairan Kalau Anak Tak Nak Dekat Dengan Kita

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 43 hits
Kanak kanak kadangkala akan berkelakuan buruk mengikut emosinya Bergantung kepada tahap keterukan kenakalan mereka time out perlu dilaksanakan Walau bagaimanapun ia perlu dilakukan dengan cara yang betul Ikuti artikel ini untuk mengetahui 6...
Malaysia Wilayah Ltte

Kongres Maruah Melayu Punca Wong Yan Ke Zahirkan Protes Atas Pentas Konvokesyen

Di Kalangan Netizen Ada Keldai Lembu Anjing Dan Babi Yasin Sulaiman

Bas Terbakar 35 Orang Jemaah Maut Kemalangan Di Madinah

13 Amalan Punca Rezeki

Arti Kata Ambyar Yang Lagi Trending

Jadual Waktu Badan Manusia Bekerja Nak Sihat Anda Wajib Tahu

Pemandu Grab Bangsa Cina Sanggup Tunggu Gadis Ini Solat



Biodata Farzana Zainul Calon Dewi Remaja 2019 Yang Viral Kerana Terjatuh

Biodata Dian Fernandez Peserta Dewi Remaja 2019

5 Bandar Rahsia Yang Dahulunya Disembunyikan Dari Peta

Ini Sebab Kenapa Manny Pacquiao Layak Digelar Manusia Hebat

Kisah Bagaimana Lelaki Ini Menjadi Guru Terbaik Dunia Peter Tabichi


Tangan Yg Menaip Mampu Membunuh

10 Messed Up Scientific Experiments Of Real Mad Scientists

Vana Belle Koh Samui Luxury Collection Resort

Isteri Lama Vs Isteri Baharu

Hidup Sederhana Itu Bahagia

Lirik Lagu Pengemis Cinta Alif Tarmeze