Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit


Seringkali dinasihatkan, ibu bapa usah terlalu membenarkan orang lain menyentuh anak-anak kecil mereka terutamanya bayi. Bukan sombong, bukan juga kedekut, tetapi demi keselamatan anak-anak yang umum tahu sistem keimunan badan mereka masih belum matang dan mudah dijangkiti penyakit yang tidak diingini.
Orang ramai juga perlu faham bahawa pentingnya menjaga kebersihan diri sebelum menyentuh bayi atau kanak-kanak. Jangan disebabkan kemalasan anda memastikan diri itu bersih, kanak-kanak yang tidak bersalah menjadi mangsa.
Dalam kes terbaru ini, si ibu mengakui dia masih takut dan fobia selepas melihat apa yang berlaku terhadap anak perempuannya yang disahkan dijangkiti penyakit kulit kerana anaknya disentuh oleh individu yang tidak menitik beratkan kebersihan. 
PLEASE all parent yang ada baby, please alert. Jadikan sebagai pengajaran, jangan kita baik hati bagi orang lain dukung anak kita sesuak hati lebih-lebih lagi golongan bapa yang suka bagi orang pegang anak tanpa fikir keselamatan anak.
Tapi Allah nak tunjuk, semoga menjadi teladan untuk kita semua. Pengalaman yang memang pahit untuk ditelan dan hampir hitam dunia untuk minggu ini. Semoga selepas ini kami lebih berjaga-jaga.
2 Ogos 2019
Anak perempuan kedua saya, Eldryna Saffyia, 5 bulan. Masa ini kami ingat Eldryna kena gigit semut sebab bengkak mata kanan. Sebelum ini dia memang pernah digigit semut.
Di sebelah malam, dah naik merah di kawasan mulut dan mata, mula membengkak. Masa itu saya dah tak sedap hati kenapa tiba-tiba jadi begini dan masih fikir ia kesan gigitan semut.
3 Ogos 2019
Masa ini dah pergi klinik, ingatkan alergik sebab saya makan ubat tahan sakit di mana saya mengalami cirit birit, muntah-muntah pada hari Khamis. Tiba-tiba di hari Jumaat, anak jadi begini. Masa itu doktor suruh kami rujuk hospital dan kami pun pergi ke bahagian kecemasan KPJ.
Sampai di KPJ, saya ceritakan apa yang berlaku dan rasa semua itu salah saya, ingatkan anak jadi begini disebabkan saya.
Anak diberi ubat susut bengkak di emergency. Tak ditahan wad, ubat habis boleh balik. Diorang bagi ubat sapu. Masa ini saya rasa happy sebab ingatkan semua dah selesai dan tiada apa yang serius.
4 Ogos 2019
Semuanya bermula pada hari itu, pagi itu tiba-tiba tengok mulut anak mengelupas. Saya menggigil melihat keadaannya dan terus bawa ke bahagian kecemasan KPJ semula. Sampai di sana, mereka terus hubungi Dr PAED yang on call pada hari itu. Syukur sangat masa itu, dr yang on call adalah Dr Syed.
Masa ni tengah tunggu nak masuk wad. Keadaan anak dah semakin teruk. Mata tak boleh buka, bengkak teruk. Saya tak tahu lagi apa yang terjadi pada anak dan masih menyalahkan diri sendiri. Sepanjang hari itu saya meraung macam orang gila, rasa nak pitam.
Malam itu keadaannya semakin teruk. Masa nak habis jadi cecair dan ada tinggal kesan darah. Ya Allah, hanya Allah saja yang tahu apa yang saya rasa pada masa itu.
Dr Syed datang menjelaskan apa yang berlaku pada Eldryna, bukan disebabkan alergik ubat tetapi disebabkan jangkitan kulit iaitu impetigo dan scalded skin syndrome.
Puncanya dari orang ramai yang pegang baby atau persekitaran serta mungkin juga disebabkan air kotor. Tetapi punca utamanya ialah kuman.
Jadi semenjak dari itu, maaf kalau saya jadi paranoid yang amat kalau orang luar nak pegang anak saya selepas ini. Remuk hati saya tengok keadaan anak begini yang tak boleh buka mata, meraung menahan kesakitan. Hancur hati dan berlinangan air mata satu hari suntuk.
5 Ogos 2019
Selepas on antibiotik, Alhamdulillah nampak kuman di muka anak jadi kering sikit, tinggal salin kulit baru. Mata boleh buka selepas dibersihkan oleh jururawat tetapi tak dapat buka luas sebab masih bengkak.
6 Ogos 2019
Masa ini Alhamdulillah mata anak yang bengkak dah surut dan kulit yang terkena kuman itu sudah mula kering dan nak ganti dengan kulit baru.
Dr Syed kata ia mungkin mengambil masa dua minggu dan anak kenad admit. Saya redha saja masa itu dan berdoa tak putus-putus untuk anak saya.
7 Ogos 2019
Saya dah mula positif semula sebab tengok muka anak dah semkain elok, ada peningkatan yang sangat cepat. Tak sangka anak cepat pulih, Eldryna memang kuat.
8 Ogos 2019
Dr Syed kata mungkin boleh balik Jumaat nanit tetapi kena confirmkan dulu sebab dia nak tengok anak dah pulih sepenuhnya atau belum.
Muka anak bertambah elok selepas dibersihkan oleh jururawat.
Malam itu, sian anak kena cucuk tujuh kali sebab tak jumpa line untuk masukkan ubat. Selepas cuba beberapa kali, akhirnya dapat juga di kaki. Meraunglah dia malam itu. Sian dia, demi nak baik bersabarlah anak.
9 Ogos 2019
Hari ini anak kelihatan riang sangat sebab dia tahu dia dah boleh balik. Dr Syed datang pagi itu dan kata 99% dia bgi anak balik petang itu. Sebelum balik, dia nak check anak sekali lagi. Semua dah mula elok, cuma tinggal sikit-sikit untuk salin kulit baru. Saya happy sangat, tak sangka cepat juga anak pulih dari tempoh yang sepatutnya. Eldryna memang kuat, mama sayang adik.
Petang itu Dr Syed beritahu anak boleh balik. Allah, happy sangat masa itu, syukur tapi dalam masa yang sama takut dan fobia. Mohon rakan-rakan doakan Elydryna selalu sihat sentiasa ye dan jadikan pengajaran buat semua.
Sejuta penghargaan buat Dr Syed Jefrizal Syed Jamal (KPJ Seremban Specialist Hospital). Penerangan yang sangat baik dan terperinci serta padat. Semua kakitangan jururawat Sri Tanjung yang tak berhenti memberikan semangat dan kekuatan kepada saya, terima kasih banyak-banyak. Hanya Allah dapat membalas jasa kalian. 
IMPETIGO AND SCALDED SKIN SYNDROME
Apa itu Impetigo? 
Ia adalah jangkitan pada kulit yang disebabkan oleh bakteria tertentu (Streptococcus atau Staphylococcus). Bakteria tersebut memasuki bahagian kulit yang rosak disebabkan menggaru, luka atau lain-lain masalah kulit. Ia biasanya berlaku pada bayi dan kanak-kanak dan mudah tersebar kepada orang lain.
Apa itu Scalded Skin Syndrome (SSS)?
Infeksi kulit serius yang disebabkan oleh bakteria Staphylococcus aureus. Bakteria ini menghasilkan racun eksfoliatif yang menyebabkan lapisan luar kulit melepuh dan menggelupas seperti terbukar. Selain itu, ia juga merupakan penyakit yang jarang ditemui dan seringkali menyerang anak-anak berusia enam tahun terutamanya bayi.
Penyakit ini jarang sekali menyerang orang dewasa kecuali pada orang yang mengalami kegagalan ginjal atau sistem keimunannya yang lemah.
Seperti infeksi stafilokokus lainnya, SSS merupakan penyakit yang menular. Penyakit ini boleh menyebabkan kematian jika bakteria menyerang dengan lebih dalam ke badan anda, memasuki aliran darah, sendi, tulang, paru-paru dan jantung. 
Sumber: Munie Suraya
THEREPORTER
The post Bayi 5 bulan dijangkiti penyakit kulit appeared first on Media Serius.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediaserius.my/bayi-5-bulan-dijangkiti-penyakit-kulit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Takut Dan Fobia Nak Bagi Orang Pegang Anak Lepas Ni Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

Saya Takut Dan Fobia Nak Bagi Orang Pegang Anak Lepas Ni Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 516 hits
The ReporterSeringkali dinasihatkan ibu bapa usah terlalu membenarkan orang lain menyentuh anak anak kecil mereka terutamanya bayi Bukan sombong bukan juga kedekut tetapi demi keselamatan anak anak yang umum tahu sistem keimunan badan merek...
Gadis Alami Penyakit Kulit Cepat Tua Sejak Berusia 4 Bulan

Gadis Alami Penyakit Kulit Cepat Tua Sejak Berusia 4 Bulan

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 218 hits
Seorang gadis 20 Claudia Amaral alami kulit kedut bernama Hutchinson Gilford progeria sejak berusia 4 bulan JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www faceb...
Semua Ingat Cedera Teruk Kereta Terbalik Car Seat Selamatkan Nyawa Bayi 4 Bulan

Semua Ingat Cedera Teruk Kereta Terbalik Car Seat Selamatkan Nyawa Bayi 4 Bulan

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 508 hits
Kemalangan boleh berlaku bila bila masa Kadang kita dah beringat pun orang akan langgar Ibaratnya sedikit kecuaian boleh menyebabkan kecederaan atau kehilangan nyawa Bagaimanapun kesedaran mengenai penggunaan car seat di kalangan rakyat Mal...
Bayi 7 8 Bulan Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Cuba Buat Ini

Bayi 7 8 Bulan Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Cuba Buat Ini

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 320 hits
Bayi takut berpisah biasa terjadi Apa yang mama papa boleh lakukan untuk menghadapi kelakuan ini Ketahui 5 strategi menghadapinya Tengok mama pakai tudung atau papa bersiap nak keluar dia pun mulalah tidak tentu arah Mula menangis minta did...
Pembantu Rumah Didakwa Tuduhan Bunuh Bayi 13 Bulan

Pembantu Rumah Didakwa Tuduhan Bunuh Bayi 13 Bulan

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 286 hits
Pembantu rumah anak yatim didakwa di Mahkamah Majistret Selayang pada Isnin atas tuduhan membunuh bayi 13 bulan yang ditemukan dengan 39 kesan kecederaan pada badannya di sebuah rumah di Gombak baru baru ini Bagaimanapun tiada sebarang peng...
Rindu Nak Susukan Raid Hanya Demam Ibu Hilang Anak 4 Bulan Otak Dijangkiti Kuman

Rindu Nak Susukan Raid Hanya Demam Ibu Hilang Anak 4 Bulan Otak Dijangkiti Kuman

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 401 hits
Tanpa disangka si kecil pergi dulu belum sempat membesarkannya seperti adik beradiknya yang lain Hanya dengan simptom demam tidak disangka sangka ada kuman yang sedang menyerang otak si kecil Perkongsian mengundang titisan air mata sesiapa ...
Dukung Bayi 4 Bulan Dengan Air Mata Suasana Pilu Menanti Jenazah Suami

Dukung Bayi 4 Bulan Dengan Air Mata Suasana Pilu Menanti Jenazah Suami

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 337 hits
Kemeriahan Hari Raya Aidiladha kali ini sedikit tercalar apabila satu insiden yang berlaku sehingga menyebabkan kematian seorang lelaki Kejadian yang berlaku di Lebuhraya Kuala Lumpur Seremban berhampiran susur keluar Bangi yang melibatkan ...
7 Tanda Livermu Terserang Penyakit Perut Buncit Dan Kulit Menguning Tanpa Sebab Wajib Diwaspadai

7 Tanda Livermu Terserang Penyakit Perut Buncit Dan Kulit Menguning Tanpa Sebab Wajib Diwaspadai

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 391 hits
Hati atau liver merupakan organ tubuh yang memiliki banyak fungsi Akan sangat berakibat fatal untuk tubuh jika livermu terserang penyakit Jadi mengetahui tanda tanda kerusakan liver sangatlah diperlukan Berikut ini 7 tanda livermu tererang ...
Bayi 12 Bulan Maut Dengan 39 Kesan Kecederaan Penangan Pengasuh Durjana

Bayi 12 Bulan Maut Dengan 39 Kesan Kecederaan Penangan Pengasuh Durjana

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 207 hits
Kes dera dalam kalangan pengasuh bukan perkara biasa di Malaysia Banyak mangsa ditemukan sekiranya ibu bapa nekad mengambil tindakan undang undang ke atas pengasuh durjana Tidak dinafikan banyak pengasuh yang baik hati dan ikhlas menjaga an...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan