Ramadhan 1440h Bukan Sekadar Menu




بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Ramadhan 1440H Bukan Sekadar Menu / Allhamdulillah dapat kita melaksanakan ibadah puasa pada 1 Ramadhan 1440H kelmarin. Semoga Madrasah Ramadhan yang kita masuki pada bulan ini akan memberi kita satu perubahan lebih baik daripada sebelumnya

Apa ye menu hari ni? erm.... biasa sahaja, dek saya masih dilanda sakit dan pening kepala. Menu saya hari ni belum lengkap lagi, menu uols camana.... menu Ramadhan:

1. Solat diawal waktu
2. Solat sunat
3. Mengaji Al Quran
4. Sedekah setiap hari
5. Sunat Tarawih

Menu lima diatas menu zahir yang mampu kita laksanakan. Kalau menu batin macamana pula? Menu batin...

1. Memaafi
2. Membuang rasa dendam
3. Jangan ada benci
4. Menjauhi hasad dengki
5. Jangan bersangka buruk

Nur Jannah kata peace
Hanya lima sahaja yang saya senaraikan untuk menu batin.... Susah ke tak nak laksanakan menu zahir dan batin ni? Apa pun tepuk dada tanya iman!Menu saya yang belum lengkap. Menu zahir kelmarin tak sempat nak habiskan 1 juz Al Quran dan juga bersedekah. Kelmarin saya cuti 1 Ramadhan kan.... so, tak keluar rumah.... jenguk kat luar rumah pun idak... hehehe.....

Berbalik pada menu batin pula, ia lebih kepada hati. Susah tak susah sebagai umat Islam kita dilarang mempunyai perasaan berkenaan. Memang sukar nak maafkan orang yang buat salah dengan kita, namun jika kita mampu melaksanakan, insyaaAllah syurga.... betul! kalau tengok drama syurga itu mahal, memang betul! susah nak dapat syurga sebab kita bukan alim, perkara nak maafkan orang yang buat salah dengan kita sangat terkesan kat hati. Macamana nak maafi orang?

Pertanyaan macamana tu kena tanya Allah! berbalik semula pada Allah. Bagi saya yang tak seberapa nak pandai ni, setiap apa yang berlaku pada kita adalah ujian kita untuk kita back to Allah. Allah takkan datangkan makhluk untuk membenci kita, menghina kita, berbuat buruk dan jahat pada kita melainkan Allah mahu kita tetap istiqamah dan bertaqwa padaNya.

Setiap apa yang bertapa mesti ada sebab dan akibat! Sebabnya Allah nak suruh kita dekat dan bertaqwa kepadanya, akibatnya Allah datangkan makhluk-makhluk di kelilingi kita berbuat buruk pada kita!

Namun, sifat kita sebagai manusia yang lemah ni selalu berdendam, selalu terlepas cakap.... ada kala jika geram sahaja mulut mesti akan terlepas cakap "kalau ko tak minta maaf dengan aku, ko akan merangkak kat padang masyar cari aku untuk minta maaf"....

Ada juga yang saya pernah dengan ustaz mengulas tentang perkara ini.... saya lupa ustaz mana! tapi apa yang disampaikan, kalau kita berkata demikian, bukan sahaja orang yang berbuat buruk dengan kita akan tergendala untuk masuk syurga malah, kita juga tergendala untuk masuk syurga kerana tidak memaafkan hamba itu ketika di dunia.... seperti mana Allah janjikan ganjaran kepada hambaNya yang memberi maaf kepada orang lain.

1) Mendapat keampunan daripada Allah SWT. وَلۡيَعۡفُواْ وَلۡيَصۡفَحُوٓاْ‌ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغۡفِرَ ٱللَّهُ لَكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ "..hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (An-Nuur [24] : 22) 2) Mendapat redha Allah SWT. فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّهُ ۥ لَا يُحِبُّ ٱلظَّـٰلِمِينَ "...sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (atas tanggungan Allah dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim". (Asy-Syura [42] : 40) Maksud أَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ ialah ganjaran pahala yang dikurniakan sendiri oleh Allah SWT, bukan oleh manusia seperti raja atau pemimpin dan sebagainya, malah ganjaran itu datang daripada raja sekelian raja iaitu Allah SWT. Maka apakah yang kita mahukan lebih daripada itu? Allah memberi jaminan dengan ganjaran yang begitu besar. 3) Mendapat keuntungan yang besar (حَظٍّ عَظِيمٍ۬) وَلَا تَسۡتَوِى ٱلۡحَسَنَةُ وَلَا ٱلسَّيِّئَةُ‌ۚ ٱدۡفَعۡ بِٱلَّتِى هِىَ أَحۡسَنُ فَإِذَا ٱلَّذِى بَيۡنَكَ وَبَيۡنَهُ ۥ عَدَٲوَةٌ۬ كَأَنَّهُ ۥ وَلِىٌّ حَمِيمٌ۬ وَمَا يُلَقَّٮٰهَآ إِلَّا ٱلَّذِينَ صَبَرُواْ وَمَا يُلَقَّٮٰهَآ إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ۬ "Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta-merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat". (Fussilat [41] : 34 - 35)

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto 1. Mendapat keampunan daripada Allah SWT.


 وَلۡيَعۡفُواْ وَلۡيَصۡفَحُوٓاْ‌ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغۡفِرَ ٱللَّهُ لَكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ


"hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (An-Nuur [24] : 22)
1) Mendapat keampunan daripada Allah SWT. وَلۡيَعۡفُواْ وَلۡيَصۡفَحُوٓاْ‌ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغۡفِرَ ٱللَّهُ لَكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ "..hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (An-Nuur [24] : 22) 2) Mendapat redha Allah SWT. فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّهُ ۥ لَا يُحِبُّ ٱلظَّـٰلِمِينَ "...sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (atas tanggungan Allah dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim". (Asy-Syura [42] : 40) Maksud أَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ ialah ganjaran pahala yang dikurniakan sendiri oleh Allah SWT, bukan oleh manusia seperti raja atau pemimpin dan sebagainya, malah ganjaran itu datang daripada raja sekelian raja iaitu Allah SWT. Maka apakah yang kita mahukan lebih daripada itu? Allah memberi jaminan dengan ganjaran yang begitu besar. 3) Mendapat keuntungan yang besar (حَظٍّ عَظِيمٍ۬) وَلَا تَسۡتَوِى ٱلۡحَسَنَةُ وَلَا ٱلسَّيِّئَةُ‌ۚ ٱدۡفَعۡ بِٱلَّتِى هِىَ أَحۡسَنُ فَإِذَا ٱلَّذِى بَيۡنَكَ وَبَيۡنَهُ ۥ عَدَٲوَةٌ۬ كَأَنَّهُ ۥ وَلِىٌّ حَمِيمٌ۬ وَمَا يُلَقَّٮٰهَآ إِلَّا ٱلَّذِينَ صَبَرُواْ وَمَا يُلَقَّٮٰهَآ إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ۬ "Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta-merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat". (Fussilat [41] : 34 - 35)

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Sebab itu syurga itu mahal! sebab perkara yang susah nak lakukan jika hati kita berbalik-balik... Hati yang berbalik-balik ni mesti kita cuci, sebab itu untuk kita dekat dengan Allah dengan hati yang cuci. Saya mengenangkan hidup saya yang diselubungi dosa. Kita tak tahukan dosa kita banyak sangat bagaimana? Pahala walhal sedikit sangat!

2. Mendapat Redha Allah


 فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّهُ ۥ لَا يُحِبُّ ٱلظَّـٰلِمِينَ
"...sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (atas tanggungan Allah dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim". (Asy-Syura [42] : 40)


Maksud أَجۡرُهُ ۥ عَلَى ٱللَّهِ ialah ganjaran pahala yang dikurniakan sendiri oleh Allah SWT, bukan oleh manusia seperti raja atau pemimpin dan sebagainya, malah ganjaran itu datang daripada raja sekelian raja iaitu Allah SWT. Maka apakah yang kita mahukan lebih daripada itu? Allah memberi jaminan dengan ganjaran yang begitu besar.
Kisah Umar Al Khatab
Saya suka tentang kisah Saidina Umar Al Khattab, bagaimana beliau seorang yang benci Rasulullah saw. menerima hidayah Allah untuk memaafi dan seterusnya menjadi pemimpin agama!

3. Allah Mengangkat Darjat Si PemaafOrang yang memaafkan kesalahan orang lain, Allah akan angkat darjatnya. Allahuakhbar! bukan sekadar biasye-biasye sahaja k, sebagaimana Allah mengangkat darjat Umar Al Khattab sebegitulah allah menjanjikan kita kepada sesiapa yang memaafi kesalahan orang lain.

Dan..... saya terfikir dan berfikir! Apa ye saya buat kat dunia ni untuk ummah? langsung tak ada!
1. buat rumah anak yatim
2. buat masjid
3. wakaf masjid
4. rumah kebajikan

Langsung tak ada apa yang saya buat! hanya fikir untuk keluarga saya hidup sahaja. Tapi Allah itu maha besar, saya yakin, jika niat kita dengan Allah baik untuk membantu ummah walaupun tidak dengan perkara yang besar itu, insyaaAllah Allah akan terima.

InsyaAllah menu hari ni semoga mampu melaksanakan keduanya menu zahir mahupun batin.... Masa ni la kita semaikan kasih sayang jangan ada benci, jangan pilih kasih dan sebagainya. Kalau niat kita betul dengan Allah bukan untuk kepentingan diri, insyaaAllah Allah berkati apa yang kita laksanakan!

Allhamdulillah....




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sheilainspire.com/2019/05/ramadhan-1440h-bukan-sekadar-menu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menu Ramadhan Peha Dan Jagung

Menu Ramadhan Peha Dan Jagung

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 149 hits
assalamualaikum selamat pagi Sabtu pagi ni kakak kakak berdua tuisyen terhasil la entry pendek ni moist saya hidangkan sekali dgn air ayam tu kalau saya buat nasi ayam air ayam tu dijadikan kicap nyer tambahkan kicap manis sikit bagi hitam ...
Hasilkan Menu Baru Sempena Ramadhan Mcdonald S Bagi Kupon Diskaun Istimewa 30 Days 30 Deals

Hasilkan Menu Baru Sempena Ramadhan Mcdonald S Bagi Kupon Diskaun Istimewa 30 Days 30 Deals

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 96 hits
Ramadhan kembali lagi Mesti ramai yang dah tak sabar nak sambut Ramadhan lebih meriah kali ini dengan keluarga dan rakan rakan Setiap kali tiba bulan puasa kita tercari cari bazar Ramadhan yang menawarkan juadah makanan yang lazat Tapi ada ...
Menu Ramadhan Day 1

Menu Ramadhan Day 1

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 200 hits
Menu Ramadhan Day 1 Wah start semalam nieyl dah nampak ramai kawan kawan di media sosial khususnya post menu menu sahur dan berbuka puasa Tak kurang juga yang share share resepi untuk menu berbuka puasa Setiap petang sebelum balik rumah ota...
Iftar 1st Day Ramadhan 1440h

Iftar 1st Day Ramadhan 1440h

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 100 hits
Asalamualaikum dan salam Ramadhan ke 2semuga kita diberikan kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah dibulan kemuliaan ini mangga harum manis yang sangat manissss dan red grapes yang besar2 dan crunchy macam tahun lepas jugak kak rose nak...
Simple Je Menu Berbuka Sa Ramadhan Pertama

Simple Je Menu Berbuka Sa Ramadhan Pertama

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 125 hits
Hi korang Alhamdulillah semalam SA berjaya mengharungi moment puasa pertama dengan jayanya syukur ke hadrat allah s w t sebak rasa rasa hati semalam sebab berjaya puasa SA menjangkakan yang SA bakal kecundang sebab SA menghidap gastrik Tapi...
Salam Ramadhan 1440h

Salam Ramadhan 1440h

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 248 hits
Assalammualaikum wbtSALAM RAMADHAN 1440H Kembali lagi Syukur Kerana ENGKAU menginzini kami menikmatinya lagi kali ini MasyaAllah Apa yang dinanti Dibilang setiap hari Semakin berkurang hitungannya bererti semakin mendekat detiknya Untuk umm...
Mcdonald S Malaysia Keluarkan Pelbagai Menu Sempena Ramadhan

Mcdonald S Malaysia Keluarkan Pelbagai Menu Sempena Ramadhan

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 222 hits
hai assalammualaikumMcDonald s Malaysia Keluarkan Pelbagai Menu Sempena Ramadhan McDonald s Malaysia Keluarkan Pelbagai Menu Sempena Ramadhan Hah bulan puasa nanti kalau dah buntu nak makan apa pergi je bersahur dan berbuka di McDonald s Bu...
Menu Iftar Homemade Ramadhan Day 2 Ayam Masak Paprik Simple Dan Sedap

Menu Iftar Homemade Ramadhan Day 2 Ayam Masak Paprik Simple Dan Sedap

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 337 hits
As Salam Menu Iftar Homemade Ramadhan Day 2 Ayam Masak Paprik Simple Dan Sedap Kemain update post bulan bulan puasa ni kann hehe Kalau korang rajin ikut update blog ni korang mesti perasan saya biasanya hanya akan kongsikan resepi resepi ya...
Ramadhan Menu At Caffe Abnomal

Ramadhan Menu At Caffe Abnomal

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 59 hits
Assalamualaikum Hari Sabtu haritu I pergi ke Caffe Abnomal untuk try dorang punya Ramadhan Platter Set Sorry la I dulu yang try walaupon Ramadhan tak masuk lagi Haha Cam tetiba eh teringat dia punya Spicy Olio Sedapnyaaaaa Memang kena denga...
Isu Video Cium Mulut Anak Norman Hakim Menganjing Siapa

Subhanallah Dulu Mewah Kehidupan 3 Anak Bekas Staf Pelantar Minyak Kini Daif Kerana Satu Sebab

Berang Anak Kena Marah Guru Tendang Perut Anggota Polis Wanita Yang Baru 5 Bulan Melahirkan Anak

Campurkan Bahan Ini Dalam Shampoo Rambut Tak Gugur Lagi

Ketua Pemuda Umno Sokong Mukhriz Jadi Pm Ke 8

Pemandu Bas Rapid Di Tumbuk Oleh Penumpang

Pasangan Tidur Tepi Jalan Akibat Mabuk Teruk

Permaisuri Dan Agong Terima Cucu Lelaki



Info Drama Kerana Dia Manusia Biasa Slot Samarinda

Punca Syafie Naswip Dan Aishah Azman Putus Tunang Terjawab

7 Gambar Palsu Popular Yang Dipercayai Oleh Warga Maya Tanpa Usul Periksa

Sejarah Perkembangan Sushi Yang Sebenarnya Bukan Berasal Dari Jepun

Kisah 7 Individu yang Mewariskan Harta Mereka Kepada Orang Tidak Dikenali


Penangtolaktambak Spreads To Mainland Penang

Cara Terbaik Melupakan Masa Silam Pasangan Tanpa Sakit Hati

21 Hotel Menarik Menghadap Pantai Di Terengganu Boleh Ditempah Melalui Bagasi My

Ingin Diet Kamu Cepat Sukses Gunakan Catering Untuk Diet Berkualitas

Harimau Jinak Awang Besol Disahkan Mati

Skuad Bawah 15 Malaysia Juara Kejohanan Bola Sepak Remaja Antarabangsa Haikou