Prk Nenggiri Selepas Seminggu Kempen Mood Ketika Ini Memihak Bn Penganalisis Politik


bharian.com.my
Oleh Mohammad Khairil Ashraf Mohd Khalid 
[email protected]
- Ogos 13, 2024 
GUA MUSANG 10 OGOS 2024.. Bendera parti politik yang bertanding iaitu Barisan Nasional dan Perikatan Nasional (PN) mula dipasang di sekitar kawasan jalan besar yang memasuki kampung Sungai Terah dan Bertam Lama ssempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) N.43 Nenggiri di sini. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari mengundi pada 17 Ogos, manakala hari mengundi awal pada 13 Ogos ini. STR/NIK ABDULLAH NIK OMAR
KUALA LUMPUR: Selepas lebih seminggu berkempen, Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri dilihat memihak kepada Barisan Nasional (BN) pada ketika ini.

Penganalisis politik dari Universiti Malaya (UM), Dr Mohammad Tawfik Yaakub berkata, berdasarkan pemerhatian pihaknya yang telah turun padang di kawasan itu, ia disebabkan pengundi Orang Asli secara besarnya memihak kepada BN.

Kedua katanya, pengaruh bekas Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang masih lagi besar di kawasan berkenaan khususnya di Nenggiri.

"Walaupun kawasan itu majoritinya orang Melayu, tetapi keadaan politik di Nenggiri atau Gua Musang itu 'templatenya' kita tak boleh samakan dengan Sungai Bakap, Kuala Kubu Baharu atau Pelangai. Setiap kawasan ada 'template' yang berbeza.

"Dalam tempoh minggu pertama ini, saya nampak BN mendahului kerana disebabkan deposit BN ada menerusi pengundi orang asli. Kedua, kekuatan dan pengaruh Tengku Razaleigh yang menyelinap di setiap peringkat akar umbi," katanya kepada Harian Metro.

Bagaimanapun katanya, keadaan politik itu juga boleh berubah pada bila-bila masa mengikut persepsi.

Sebagai contoh katanya, tawaran dikemukakan bagi menyelesaikan masalah tanah Lembaga Kamajuan Kelantan Selatan (KESEDAR) dalam PRK Nenggiri.

"Kemudiannya, kita lihat ada perdebatan itu memihak kepada sesetengah pihak. Contohnya (Pengarah Operasi Perikatan Nasional PRK Nenggiri), Tan Sri Annuar Musa pada awal itu agak 'low profile' tetapi apabila diserang memakai LV (Louis Vuitton), jadi orang kampung nampak ini seolah-olah macam berlakon.

"Serangan ini boleh berubah serta memberi persepsi yang berbeza dan boleh mempengaruhi kecenderungan keputusan pilihan raya di PRK Nenggiri," katanya.

Sementara itu, Mohammad Tawfik menyifatkan Ahli Parlimen Machang, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal, sebagai bongkak apabila secara terbuka mencabar Menteri Ekonomi Rafizi Ramli dan Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berdebat menentangnya seorang diri.

Menurutnya, pelaksanaan debat bukanlah untuk mencari siapa individu yang hebat, menang atau lebih unggul berbanding orang lain.

"Bagi saya, tak perlulah kedua-dua itu turun untuk berdepan dengan Wan Ahmad Faysal kerana kedua-dua ini level (tahap) Menteri, bukan ahli Parlimen biasa dan sebelum ini pun, Wan Ahmad Fayhsal hanyalah Timbalan Menteri Belia dan Sukan dalam kerajaan sebelum ini.

"Namun, kalau betul-betul nak buat debat, bagi saya ia mestilah ada impaknya kepada rakyat dan kita letakkan pemimpin yang sama taraf.

"Kemudian, hasil daripada debat itu dapat dilaksanakan kepada dasar dan rakyat mendapat manfaatnya. Bukan sekadar mencabar antara satu sama lain," katanya.

Baru-baru ini, Wan Ahmad Fayhsal dilapor menyatakan beliau tidak kisah untuk melawan dua orang Menteri daripada Kerajaan Perpaduan.

Menerusi kemaskini di aplikasi X, Ketua Armada Bersatu itu menamakan Rafizi dan Fahmi untuk berdebat dengannya berkenaan topik Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) yang didakwanya menjual saham kepada syarikat pro-Zionis.

Rafizi sebelum itu mengajak Wan Ahmad Fayhsal untuk berdebat mengenai topik 'bagaimana merancakkan ekonomi dengan mencetak wang'.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/08/prk-nenggiri-selepas-seminggu-kempen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Nenggiri Bersatu Berkubur Di Nenggiri Selepas 480 Ahlinya Sokong Umno

Prk Nenggiri Bersatu Berkubur Di Nenggiri Selepas 480 Ahlinya Sokong Umno

papar berkaitan - pada 4/8/2024 - jumlah : 116 hits
bharian com myOleh Ogos 3 2024 6 23pmBekas Timbalan Ketua Bahagian BERSATU Gua Musang Che Ariffin Hussin menyerahkan borang keahlian 480 bekas ahli BERSATU DUN Nenggiri kepada Pengerusi BN Kelantan Datuk Seri Ahmad Jazlan Yaakub di Kampung ...
Sentuh Isu Agama Raja Dan Kaum Ketika Kempen Prk Polis Terima 28 Laporan Terhadap Muhyiddin

Sentuh Isu Agama Raja Dan Kaum Ketika Kempen Prk Polis Terima 28 Laporan Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 76 hits
KUANTAN Polis Pahang menerima sebanyak 28 laporan terhadap Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyentuh isu agama raja dan kaum ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggiri di Gu...
Prk Dun Nenggiri Pertandingan Satu Lawan Satu Calon Bn Pas

Prk Dun Nenggiri Pertandingan Satu Lawan Satu Calon Bn Pas

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 192 hits
Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggiri menyaksikan pertandingan satu lawan satu di antara calon Barisan Nasional dan PAS pada 17 Ogos ini BN mempertaruhkan Ketua Pemuda UMNO Kelantan Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani sebagai calon me...
Prk Nenggiri Bukan Gelenyar Nak Jadi Calon Bersatu Sendiri Yang Lamar Ustaz Wadi

Prk Nenggiri Bukan Gelenyar Nak Jadi Calon Bersatu Sendiri Yang Lamar Ustaz Wadi

papar berkaitan - pada 6/8/2024 - jumlah : 115 hits
Calon Bersatu mewakili Perikatan Nasional Mohd Rizwadi Ismail pada awalnya menolak ketika dilamar Bersatu untuk menjadi calon Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggiri Pengarah Operasi PN PRK Nenggiri Tan Sri Annuar Musa ketika mema...
Prk Nenggiri Ahli Bersatu Gua Musang Diajak Sertai Umno Kelantan Sokong Calon Bn

Prk Nenggiri Ahli Bersatu Gua Musang Diajak Sertai Umno Kelantan Sokong Calon Bn

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 164 hits
Ketua Penerangan UMNO Kelantan Datuk Zawawi Othman berkata ia kerana pucuk pimpinan BERSATU dianggap meminggirkan mereka apabila memilih bekas ahli PAS untuk bertanding sebagai calon mewakili Perikatan Nasional pada PRK itu nanti UMNO Kelan...
Mungkinkah Pn Berubah Wajah Selepas Nenggiri

Mungkinkah Pn Berubah Wajah Selepas Nenggiri

papar berkaitan - pada 7/8/2024 - jumlah : 185 hits
Apabila Perikatan Nasional menamakan calonnya untuk PRK Nenggiri saya melihat implikasi mendalam dan boleh membuka kemungkinan PN berubah wajah Dalam lain perkataan ubah komposisi Kerusi DUN Nenggiri pada PRN tahun lalu diperuntukkan kepada...
Penganalisis Pengundi Nenggiri Pilih Bn Kerana Bersatu Pas Bertelingkah

Penganalisis Pengundi Nenggiri Pilih Bn Kerana Bersatu Pas Bertelingkah

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 103 hits
Anne MuhammadPETALING JAYA Pertelingkahan antara Bersatu dan PAS dilihat menjadi faktor utama mendorong pengundi Nenggiri memilih Barisan Nasional menurut penganalisis Lau Zhe Wei daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata pert...
Umno Pekan Ingatkan Semua Pemimpin Politik Tidak Mainkan Isu 3r Dalam Kempen Pilihan Raya

Umno Pekan Ingatkan Semua Pemimpin Politik Tidak Mainkan Isu 3r Dalam Kempen Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 89 hits
PEKAN UMNO Pekan mengingatkan semua pemimpin politik agar tidak mengamalkan budaya fitnah dan menyentuh isu agama raja dan kaum ketika berkempen pilihan raya Ketuanya Datuk Mohammad Fakhruddin Mohd Ariff berkata peringatan itu diberikan bag...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Infinix Memperkenalkan Siri Tablet Pertama Xpad 4g Di Malaysia

Kl Bird Park

Welfare Future Prospects Of Rescued Children Discussed Dpm

Kesatuan Guru Minta Sistem Penilaian Tahun 6 Tingkatan 3 Dikekalkan

Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays