Politik Had Umur Mengundi




PADA minggu lalu, Dewan Rakyat telah meluluskan RUU Perlembagaan (Pindaan) 2019 bagi menurunkan had umur kelayakan mengundi daripada 21 tahun ke 18 tahun dan pendaftaran pengundi secara automatik apabila mencecah usia tersebut.
RUU itu sebenarnya akan gagal jika tidak mendapat sokongan ahli Parlimen blok pembangkang. Ini kerana kerajaan tidak mempunyai dua pertiga kerusi untuk meminda perlembagaan secara semberono.
Justeru, rentetan usaha melakukan pindaan ini sangat menarik untuk ditelaah sikap sebenar ahli politik kerajaan sama ada mereka benar-benar mahu melaksanakan hasrat ini atau sekadar bermain politik untuk mendapat sokongan orang muda.
Kerajaan dari awal, walaupun mengetahui tiada majoriti dua pertiga, langsung tidak berunding dan mengambil kira pandangan ahli Parlimen blok pembangkang dalam menggubal dan membaca RUU itu buat kali pertama.
Langkah itu boleh ditafsir sebagai bertujuan menggagalkan pindaan tersebut dan meletakkan kegagalan kepada blok pembangkang.
Pada masa akan datang mudahlah mereka menjual mimpi kepada orang muda lagi bahawa Barisan Nasional (BN) dan Pas tidak memberi tempat kepada muda.
Mereka mungkin berpendapat usul ini akan ditolak oleh BN kerana sebahagian besar punca kegagalan parti tersebut dalam pilihan raya lalu kerana kehilangan sokongan anak muda di bawah 40 tahun.
Bagaimanapun, BN menyedari sokongan orang muda boleh berubah-ubah dan lumrahnya orang muda merupakan kumpulan anti-establishment, pemberontak dan mempunyai pandangan yang agak sinis. Senario itu lebih menguntungkan parti pembangkang berbanding parti kerajaan seperti mana yang telah dibuktikan dalam beberapa pilihan raya umum lalu.
Justeru, blok pembangkang, BN dan Pas telah memberi janji akan menyokong pindaan Perlembagaan tersebut dengan syarat kerajaan melaksanakan pendaftaran automatik dan turut menurunkan had umur wakil rakyat daripada 21 tahun kepada 18 tahun.
Tuntutan blok pembangkang itu telah mengubah senario semasa dan meletakkan kerajaan dalam keadaan tersepit. Ini kerana permintaan yang dibuat sangat rasional dan mudah untuk dipenuhi oleh kerajaan sekiranya mereka benar-benar ikhlas mahu membuat pindaan tersebut.
Akhirnya selepas pertemuan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan blok pembangkang yang diketuai oleh Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kerajaan bersetuju memenuhi permintaan blok pembangkang untuk pendaftaran secara automatik.
Pada 10 julai lalu, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, mengusulkan penarikan semula RUU tersebut yang telah dibentangkan buat kali pertama seminggu sebelumnya.
RUU itu terpaksa ditarik balik bagi memasukkan cadangan pindaan berhubung pendaftaran pemilih secara automatik dan menurunkan had umur calon pilihan raya. Akhirnya ia diluluskan sebulat suara ketika dibentangkan semula.
Pindaan Perlembagaan hanyalah langkah pertama. Masih ada beberapa langkah untuk dilaksanakan oleh kerajaan bagi memenuhi kehendak pindaan ini.
Kita akan menunggu bila Kerajaan akan meminda Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5), Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981 dan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002 bagi membolehkan pindaan Perlembagaan berkuat kuasa.Perubahan hak mengundi dari segi umur dan pendaftaran automatik datang dengan tanggungjawab lebih berat kepada kerajaan dan ahli politik.
Kerajaan harus menyediakan prasarana dan infra yang sesuai dengan pertambahan jumlah pengundi sekali ganda dalam pilihan raya umum akan datang; dianggarkan jumlah pengundi akan meningkat daripada sekitar 14 juta orang kepada 25 juta orang menjelang pilihan raya akan datang.
Parti politik pula berhadapan tanggungjawab lebih serius untuk memberi kefahaman dan pengetahuan mengenai pentadbiran, ekonomi dan kewangan negara kepada golongan muda.
Dari sudut masyarakat Islam juga akan wujud kebimbangan generasi muda ini secara tidak sedar akan terpengaruh dengan gerakan menghakis kedudukan Islam di Malaysia. Jika dilihat dari komentar media sosial anak muda Islam di negara ini, tidak mustahil status quo agama Islam di negara ini akan terhakis sedikit demi sedikit melalui idea-idea liberalis Muslim.
Penulis sentiasa berpendapat hak mengundi harus datang dengan kematangan berfikir, namun aliran semasa sukar untuk kita menolak idea-idea pembaharuan seperti ini. Justeru, persoalan terbesar kepada negara hari ini ialah bagaimana kita mahu mewujudkan pengundi yang matang dan berpengetahuan pada usia muda.
Jika tidak kita akan berhadapan dengan satu keadaan demokrasi yang terlalu besar dan luas hanya menyebabkan keputusan memilih kerajaan dihasilkan melalui emosi dan persepsi semata-mata.* Ab Jalil Backer ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasional (Akar)
Sinar Harian



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/23/politik-had-umur-mengundi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Turun Had Umur Mengundi Beri Peluang Anak Muda Terlibat Memilih Kerajaan

Turun Had Umur Mengundi Beri Peluang Anak Muda Terlibat Memilih Kerajaan

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 422 hits
NILAI 12 Julai Penurunan had umur mengundi daripada 21 kepada 18 tahun memberi peluang kepada anak muda terlibat secara langsung dalam memilih kerajaan sekali gus menentukan masa depan negara Rata rata pelajar Universiti Sains Islam Malaysi...
Had Umur Mengundi 18 Thn Ph Pasang Perangkap Sendiri

Had Umur Mengundi 18 Thn Ph Pasang Perangkap Sendiri

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 323 hits
PH memang saja cari penyakit Tanpa kajian dan penelitian PH tiba2 nk tunjuk baik Konon atas alasan negara lain bnyk yg dah buat kita pun kena ikut Tanpa melihat ke dalam diri kita kerajaan baru setahun jagung yg masih terumbang ambing penuh...
Penurunan Had Umur Mengundi Tunjuk Keyakinan Rakyat Terhadap Belia

Penurunan Had Umur Mengundi Tunjuk Keyakinan Rakyat Terhadap Belia

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 189 hits
Kota Bahru Penurunan had umur mengundi kepada 18 tahun adalah wajar kerana golongan belia pada usia itu telah matang untuk membuat pilihan kerana arus kemajuan teknologi telah mendedahkan mereka kepada senario politik seluruh dunia Mereka b...
Langkah Johor Kekal Had Umur Belia Dibimbangi Beri Kesan Kata Menteri

Langkah Johor Kekal Had Umur Belia Dibimbangi Beri Kesan Kata Menteri

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 239 hits
Langkah Johor kekal had umur belia dibimbangi beri kesan kata menteri Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 11 Jul 2
Dewan Negara Lulus Pindaan Akta Turunkan Had Umur Belia Kepada 30 Tahun

Dewan Negara Lulus Pindaan Akta Turunkan Had Umur Belia Kepada 30 Tahun

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 229 hits
KUALA LUMPUR Rang Undang Undang Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia 2019 bertujuan antara lain menurunkan had umur dalam takrif belia daripada 40 tahun kepada 30 tahun diluluskan Dewan Negara hari ini Ia diluluskan pada sesi yang dipenge...
Ketua Armada Johor Tembak Menteri Isu Had Umur Belia

Ketua Armada Johor Tembak Menteri Isu Had Umur Belia

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 379 hits
MALAYSIAKINI Ketua Pemuda Bersatu Johor Norul Haszarul Abu Samah menyatakan sokongan terhadap keputusan kerajaan negeri itu dalam mengekalkan had umur maksimum belia kepada 40 tahun Menurut Haszarul rakyat Johor mempunyai citra tersendiri d...
Umur 18 Tahun Kini Boleh Mengundi Di Malaysia

Umur 18 Tahun Kini Boleh Mengundi Di Malaysia

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 517 hits
Usul pindaan Perlembagaan Persekutuan yang dibentangkan di Dewan Rakyat bagi menurunkan had umur layak mengundi daripada 21 kepada 18 tahun kini telah diluluskan menjadikan Malaysia menyertai majoriti negara di dunia yang memberikan hak men...
Had Umur Belia Johor Dianggap Selesai Kerajaan Negeri Akan Jumpa Persatuan

Had Umur Belia Johor Dianggap Selesai Kerajaan Negeri Akan Jumpa Persatuan

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 286 hits
Isu had umur belia di Johor dianggap selesai dan kerajaan negeri akan mengadakan pertemuan dengan pelbagai persatuan belia berhubung isu berkenaan Menteri Besar Johor Dr Sahruddin Jamal berkata kerajaan negeri juga tetap dengan pendirian un...
Tular Kejadian Kepala Air Di Lata Iskandar Lata Kinjang

Fitnah Azmin Ali Rosakkan Hari Lahir Saya Deepak Jaikishan

Lori Dipandu Remaja Terbakar Rempuh Treler Penumpang Maut

Drama Kiblat Ke Syurga

Raya Dikampung

Gelombang Hijau Pn Sudah Mencapai Tahap Maksimum

Makan Cendol Di Bismillah Cendol Taiping

Hukum Mengerjakan Solat Sunat Istisqa Sedangkan Hujan Telah Turun



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Cita Cita Mahasiswi Ini Bikin Ulama Al Azhar Takjub

15 Diy Bean Bag Designs To Make For Fun And Relaxation

Rm15 11bil For 270 Entrepreneurship Programmes In 2024

Clarify E Invoicing To Ease Hawkers Worries Govt Told

In Full Bloom Discovering The Thc Thrills Of Exquisite Flowers

Crystal Palace Mengeluarkan Respons Kejam Terhadap Minat Bayern Munich Terhadap Oliver Glasner