Permohonan Rentas Negeri Pada Musim Pkp Dan Pkpb


 Assalamualaikum sahabat reader sekalian 💖


Semua orang tahu PKP 2.0 telah dilanjutkan sehingga 4 Feb 2021, jadinya semua rakyat tidak dibenarkan merentas negeri dan daerah sesuka hati kerana kes covid 19 makin galak sekarang...angka kes cecah ribuan kes sehari.
Bagi mengurangkan bilangan kes semakin bertambah dan virus semakin merebak dan juga mengurangkan jangkitan, pihak kerajaan telah melaksanakan sekatan jalan raya untuk mengurangkan pergerakan kelaur masuk dari negeri yang bergejala.
Akan tetapi pihak kerajaan masih beri peluang kepada mereka yang mempunyai urusan yang terpaksa merentas negeri sebagai contoh ada kematian ahli keluarga, isteri nak bersalin, ibu ayah masuk hospital dan alasan-alasan seangkatan dengan nya masih lagi mendapat pertimbangan daripada pihak polis.
Susulan dengan itu, JM nak kongsi dengan korang pengalaman JM sendiri membuat permohonan rentas negeri.
Caranya :
1. Cetak borang borang permohonan rentas negeri dari laman web PDRM. Bagaimana nak dapatkan borang tu?
 - Klik link ni Permit Pergerakan PKP  dan klik link ni  Permit Pergerakan PKPB
- Borang permit pergerakan PKP ni dalam bentuk imej JPEG jadi korang kena right click pada image tu, pastu copy image kedalam microsoft word. Kemudian baru cetak. Kalau direct print image tu nanti, size borang adalah separuh dari kertas A4. Mungkin staff IT PDRM perlu tambahbaik supaya borang yang di upload masuk adalah dalam format PDF fail jadi bila download boleh terus print tanpa perlu edit.
Contoh Borang Permohonan Rentas Negeri PKP- Untuk borang pergerakan PKPB, korang klik je link yang JM share kat atas tu, klik download dan save dalam mana-mana folder, pastu boleh terus cetak sebab memang dah dalam format PDF.
**Tak ada cara lain untuk dapatkan borang ni tau melainkan download dari laman web PDRM, sebab kalau pergi balai polis minta borang ni pun dorang akan cakap "Sila muat turun dari laman sesawang PDRM"
Hari JM nak sumbit borang ni, makcik depan JM tu tanya pegawai yang bertugas :
 "Encik! saya nak mohon rentas negeri tapi borang tak ada lagi, boleh ambil kat sini tak"
"Tak ada puan, kami tak sediakan borang kena pergi Pustaka Rawang..bagi tau nak borang ni..bla..bla....bla..nanti dorang tahu"
2. Bila dah cetak borang ni, complete kan semua butiran dalam borang tu sebagai contoh item 1.9 Bilangan orang..sekiranya yang nak rentas negeri tu seorang je letak bilangan 1, kalau lebih masukan jumlah yang akan rentas negeri, kemudian kepilkan salinan kad pengenalan setiap orang yang ingin rentas negeri.
3. Selesai isi borang dan nyatakan sebab-sebab untuk merentas, perlu sediakan juga Surat Rasmi yang menyatakan dengan terperinci keperluan merentas negeri, senaraikan ahli keluarga yang akan ikut serta semasa merentas negeri nanti.
4. Kepilkan dokumen sokongan yang menguatkan lagi sebab untuk merentas, contoh nya ibu bapa masuk wad, kepilkan surat daripada hospital. 
5. Sekiranya alamat pada Kad Pengenalan tidak sama sepeti alamat kediaman sekarang, perlu kepilkan bil letrik atau bil air. Jika sama tak perlu just salinan kad pengenalan sahaja.
Semua dokumen no 1 -5 perlu disediakan dalam 2 salinan kerana selepas mendapat kelulusan, satu salinan untuk simpanan balai polis dan satu salinan untuk kita bawa semasa rentas negei nanti. Faham??? hihih
Bila dah siap sedia semua dokumen, bawa ke balai polis berdekatan, waktu JM pergi balai polis hari tu, just submit kat pondok pengawal polis je..dorang dan semak situ kalau complete, dia akan cakap tunggu dorang akan call semula untuk kutip semula surat permohonan yang telah di luluskan.
Hari tu JM hantar jam lebih kurang 4.30 petang, pada jam 8.15 malam JM terima panggilan daripada balai polis dan memaklumkan perm0honan telah lulus dan boleh ambil esok pagi atau bebila masa sahaja.
Kawan ofis JM pernah cakap dia ada submit juga permohonan untuk bawak anak buat rawatan di hopital pakar memang perlu rentas negeri, dia submit awal pagi dengan harapan dapat kelulusan cepat sudahnya malam juga baru dia terima call kata lulus hahahaha.
Nasihat JM, let say korang nak rentas negeri tu lagi 2,3 hari so hari ni baik submit yang tunggu esok nak rentas hari ni baru nak submit biar ada buffer time so tak kelam kabut.
Rupanya hari yang JM pergi hantar borang tu...ramai jugak yang mohon..Q panjang kat pondok pengawal tu..maksudnya masing-masing ada hal penting yang perlu diselesaikan. Apa-apa pun JM doakan juga semua urusan pembaca blog JM berjalan lancar aaminnn
*** Peringatan : JIKA TIADA URUSAN PENTING DI LUAR SILA DUDUK DIAM-DIAM DI RUMAH 
Sekian untuk laporan hari ni..bobaiiii hihihhi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://jarimanistravel.blogspot.com/2021/01/permohonan-rentas-negeri-pada-musim-pkp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Tamatkan Pkp Tetapi Ketatkan Sop Tiada Rentas Negeri Pakar Perubatan

Boleh Tamatkan Pkp Tetapi Ketatkan Sop Tiada Rentas Negeri Pakar Perubatan

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 184 hits
PKP tetapi macam tak PKP Itulah persepsi dan tanggapan rata rata masyarakat dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang sedang dilaksanakan di seluruh negara kecuali Sarawak Isu itu timbul apabila PKP 2 0 dikatakan tidak begitu berjaya melandai...
Menteri Rentas Negeri Kebal Langgar Pkp

Menteri Rentas Negeri Kebal Langgar Pkp

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 278 hits
Prosidur Operasi Standard Perintah Kawalan Pergerakan telah pun wujud sejak Mac 2020 Namun malangnya pihak berkuasa sering memburu dan mengkompaun rakyat marhaen yang melanggar SOP sedangkan pada masa sama kurang bertindak ke atas menteri m...
Rentas Negeri Punca Zon Hijau Di Kenakan Pkp

Rentas Negeri Punca Zon Hijau Di Kenakan Pkp

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 364 hits
Assalammualaikum Salam pagi minggu yang tak ada bezanya dengan hari hari biasa Biasa la berada di negeri zon merah 24jam 7 hari seminggu hanya berkurung dalam rumah la dengan anak anak bila tak ada urusan penting untuk keluar Sampaikan buda...
Covid19 Pakar Perubatan Cadangkan Ketatkan Sop Serta Tiada Rentas Negeri Bagi Tamatkan Pkp

Covid19 Pakar Perubatan Cadangkan Ketatkan Sop Serta Tiada Rentas Negeri Bagi Tamatkan Pkp

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 261 hits
Covid19 Pakar perubatan cadangkan ketatkan SOP serta tiada rentas negeri bagi tamatkan PKP Covid19 Pakar perubatan cadangkan ketatkan SOP serta tiada rentas negeri bagi tamatkan PKP PKP tetapi macam tak PKP Itulah persepsi dan tanggapan rat...
Pkp 2 0 Disambung Hingga 18 Februari Rentas Negeri Aktiviti Sosial Masih Tidak Dibenarkan

Pkp 2 0 Disambung Hingga 18 Februari Rentas Negeri Aktiviti Sosial Masih Tidak Dibenarkan

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 215 hits
Hasimi MuhamadFebruari 2 2021 Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata keputusan itu dibuat berikutan peningkatan kes dan kluster membabitkan aktiviti rentas negeri Gambar hiasanKUALA LUMPUR Rentas negeri dan aktiviti...
Lelaki Rentas Negeri Dicekup Berkhalwat Di Rumah Kekasih

Lelaki Rentas Negeri Dicekup Berkhalwat Di Rumah Kekasih

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 241 hits
Kulim Seorang lelaki sanggup ingkar Perintah Kawalan Pergerakan datang dari Pulau Pinang semata mata untuk bertemu dengan kekasihnya di daerah ini sebelum dicekup berkhalwat di rumah wanita itu di kawasan perumahan di sini tengah malam tadi...
Mengejutkan Polis Kelantan Lulus Lebih 52 000 Kebenaran Rentas Daerah Negeri

Mengejutkan Polis Kelantan Lulus Lebih 52 000 Kebenaran Rentas Daerah Negeri

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 330 hits
Polis Kelantan meluluskan lebih 52 000 surat kebenaran rentas daerah dan negeri kepada golongan yang dibenarkan sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan di negeri itu bermula 16 Januari lalu di negeri itu Ketua Polis Kelantan DCP Shafi...
Pkp Di Seluruh Kedah Perak Pahang Terengganu Perlis Negeri Sembilan

Pkp Di Seluruh Kedah Perak Pahang Terengganu Perlis Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 408 hits
Salam to all readers PKP di Seluruh Kedah Perak Pahang Terengganu Perlis Negeri Sembilan Semalam sekali lagi kita dikejutkan dengan pengumuman Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dimana PKP diperluaskan lagi untuk seluruh negeri Ke...
Simple Birthday Celebration Musim Pkp Ni

Simple Birthday Celebration Musim Pkp Ni

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 474 hits
Happy Birthday to this beautiful lady Ewah perasan cantik je tau kakak fiezz ni haha Ala kasi chance lah kan Birtday sis hari ni hehe Kalau bukan birthday pun memang perasan cantik hari hari pun hahaDari semalam mr hubby duk wish happy birt...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na