Pembangkang Iktiraf Kerajaan Pn Mahathir


Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa, kerajaan Perikatan Nasional (PN) sudah diiktiraf pembangkang apabila membenarkan Belanjawan 2021 diluluskan tanpa tentangan di peringkat bacaan kali ke-2 di Dewan Rakyat, semalam.
Mahathir berkata, tindakan Ahli Parlimen pembangkang lain yang mengambil keputusan menentang Belanjawan 2021 di peringkat jawatankuasa tidak membawa apa-apa kesan signifikan ke atas kerajaan.
“Ia hanya usaha untuk mengalih pandangan kritikan rakyat yang kecewa dengan sikap pembangkang. Selama kerajaan Muhyiddin Yassin tertubuh, pihak pembangkang berusaha menjatuhkannya dengan undi tidak percaya di Parlimen.
“Tetapi ini tidak berlaku. Apabila diminta adakan undi belah bahagi, hanya 13 ahli pembangkang yang berdiri. Maka belanjawan dilulus dengan lebihan suara,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Semalam, Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-undang Perbekalan 2021 atau Belanjawan 2021 di peringkat dasar melalui undian suara, selepas sebahagian besar Ahli Parlimen, termasuk pembangkang tidak menyokong cadangan undi belah bahagi.
Hanya 13 Ahli Parlimen yang bangun menyokong cadangan Mahfuz Omar (PH-Pokok Sena) untuk undi belah bahagi diadakan berbanding syarat minimum 15 Ahli Parlimen bagi menyokong cadangan itu.
Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim berkata, keputusan majoriti pembangkang untuk tidak menyokong cadangan mengadakan undian secara belah bahagi kerana tidak mahu mengganggu Belanjawan 2021 di peringkat awal.
Anwar turut mengingatkan Belanjawan 2021 masih boleh ditolak pada bacaan dan perbahasan seterusnya sekiranya ia masih tidak memenuhi aspirasi rakyat.
Mahathir berkata, sebelum persidangan Dewan Rakyat bermula, tidak kurang 25 usul undi tidak percaya dikemukakan oleh Ahli Parlimen pembangkang terhadap Speaker Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun.
“Bahkan, ada pemimpin yang datang berjumpa saya sehari sebelum nyatakan tentangan mereka. Tidak dapat tidak, kita cenderung untuk percaya yang pelbagai gula-gula ditawar untuk dapat sokongan,” katanya.
Beliau mendakwa, Ahli Parlimen dari blok pembangkang sanggup berkompromi dan menolak prinsip mereka, serta menggadai sokongan rakyat untuk kepentingan sendiri.
“Saya dan kumpulan Pejuang akan terus tolak belanjawan ini. Ini kerana kami tidak nampak apa-apa manfaat jangka panjang kepada negara dalam usaha tangani masalah ekonomi yang merudum akibat Covid-19,” katanya.
Katanya, kerajaan tidak mempunyai apa-apa rancangan untuk pulih dan kembangkan ekonomi serta bantu perniagaan yang terjejas teruk akibat penularan Covid-19.
“Yang ada hanya pemberian wang dan lebih banyak wang yang ditawar untuk menawan hati rakyat. Tidak dinyata di mana dan bagaimana kerajaan akan dapat hasil untuk biayai semua ini,” katanya. FMT
Undi belah bahagi : Pembangkang ditewaskan oleh pembangkang sendiri

The post Pembangkang iktiraf kerajaan PN – Mahathir appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/27/pembangkang-iktiraf-kerajaan-pn-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Enggan Tolak Belanjawan Pembangkang Iktiraf Kerajaan Kecuali 13 Mp

Enggan Tolak Belanjawan Pembangkang Iktiraf Kerajaan Kecuali 13 Mp

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 219 hits
TUN DR MAHATHIR MOHAMADApabila belanjawan dilulus tanpa tentangan di peringkat bacaan kali ke 2 di Dewan Rakyat ini bermakna Kerajaan sudah pun diiktiraf oleh pembangkang kecuali 13 ahli yang berdiri menentang Menentang di peringkat jawatan...
Mahathir Bidas Wakil Pembangkang Sokong Belanjawan Kerajaan Korup

Mahathir Bidas Wakil Pembangkang Sokong Belanjawan Kerajaan Korup

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 225 hits
Dr Mahathir Mohamad mengkritik anggota parlimen bukan kerajaan yang tidak bangun menyokong undi belah bahagi untuk pengundian Belanjawan 2021 petang ini Kerajaan yang didirikan melalui rasuah dan sogokan pada ahli parlimen dan kerajaan yang...
Pembangkang Menang Belanjawan 2021 Kerajaan Pn Menang Diiktiraf

Pembangkang Menang Belanjawan 2021 Kerajaan Pn Menang Diiktiraf

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 327 hits
Undian Belanjawan 2021 berakhir dengan kesudahan yang tidak dijangka Arahan ketua pembangkang Anwar Ibrahim di saat saat akhir mengubah keputusan belanjawan yang mana sebelum ini ahli ahli Parlimen Pakatan Harapan cuba mengucar ngacirkan me...
Ph Gagal Ambil Alih Semula Kerajaan Sebab Anwar Tolak Saya Kata Mahathir

Ph Gagal Ambil Alih Semula Kerajaan Sebab Anwar Tolak Saya Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 314 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata keengganan Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk menerima penglibatannya dalam rancangan Pakatan Harapan mengambil alih semula Putrajaya menyebabkan usaha itu gagal Usaha untuk tumbangkan kerajaa...
Kerajaan Bn Johor Beri Peruntukan Adun Pembangkang Naik Tiga Kali Ganda

Kerajaan Bn Johor Beri Peruntukan Adun Pembangkang Naik Tiga Kali Ganda

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 226 hits
ISKANDAR PUTERI Peruntukan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri pembangkang di negeri ini dinaikkan tiga kali ganda daripada RM50 000 menjadi RM150 000 bermula tahun depan Perkara itu diumumkan Menteri Besar Johor Datuk Ir Hasni Mohammad semas...
Legitimasi Kerajaan Pn Telah Diakui Ph Kekal Pembangkang Sehingga Pru 15

Legitimasi Kerajaan Pn Telah Diakui Ph Kekal Pembangkang Sehingga Pru 15

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 265 hits
Agak mengejutkan bila membaca komentar keras Prof Dr Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari USM ke atas PH hari ini yang sudah menyamai komentar saya sendiri pula kerana beliau yang saya kenali selama ini adalah seorang yang boleh dianggap agak mesra...
Mahathir Cuba Halang Ph Jadi Kerajaan Semula Jawab Pkr Kepada Mahathir

Mahathir Cuba Halang Ph Jadi Kerajaan Semula Jawab Pkr Kepada Mahathir

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 408 hits
PKR mendakwa bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad cuba menghalang Pakatan Harapan kembali berkuasa Ini selepas Mahathir yang merupakan bekas pengerusi Pakatan Harapan secara terbuka mendakwa Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak mampu memim...
Pkr Dakwa Mahathir Cuba Gagalkan Usaha Ph Jadi Kerajaan

Pkr Dakwa Mahathir Cuba Gagalkan Usaha Ph Jadi Kerajaan

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 185 hits
November 14 2020 Kenyataan terkini Tun Dr Mahathir Mohamad disifatkan sebagai cubaan untuk mengkhianati serta menggagalkan usaha Pakatan Harapan bagi mendapatkan semula kerajaan kata Ketua Penerangan PKR Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Aki...
Kerajaan Ada Kaedah Dapatkan Sokongan Mp Pembangkang Kata Zahid

Kerajaan Ada Kaedah Dapatkan Sokongan Mp Pembangkang Kata Zahid

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 227 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi memberi gambaran bahawa kerajaan Perikatan Nasional telah meminta sokongan untuk Belanjawan 2021 daripada ahli parlimen pembangkang Bercakap kepada Malaysia Gazette dalam wawancara yang diterbitkan malam tad...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai