Kerajaan Bn Johor Beri Peruntukan Adun Pembangkang Naik Tiga Kali Ganda



ISKANDAR PUTERI – Peruntukan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pembangkang di negeri ini dinaikkan tiga kali ganda daripada RM50,000 menjadi RM150,000 bermula tahun depan.
Perkara itu diumumkan Menteri Besar Johor, Datuk Ir Hasni Mohammad semasa membentangkan Belanjawan Johor 2021 pada Persidangan Ketiga Dewan Undangan Negeri Johor Ke-14 di Bangunan Sultan Ismail, Kota Iskandar di sini hari ini.
Menurut Hasni, peruntukan itu sebagai bukti tanggungjawab dan keprihatinan kerajaan negeri membantu wakil rakyat pembangkang dalam menyelesaikan masalah rakyat di kawasan masing-masing.
Beliau memberitahu, elaun bagi Ketua Pembangkang juga dinaikkan daripada RM3,000 menjadi RM5,000.
“Bagi meraikan peranan pembangkang yang bersifat konstruktif dan mengangkat martabat institusi wakil rakyat, saya dengan berbesar hati akan menaikkan peruntukan ADUN pembangkang daripada RM50,000 menjadi RM150,000.
“Selain itu, bagi memberikan lebih pengiktirafan kepada Ketua Pembangkang, saya mencadangkan elaun beliau dinaikkan daripada RM3,000 kepada RM5,000 dan disediakan seorang pembantu tadbir,” katanya.
Menteri Besar Johor berkata, menerusi Agenda Governans Johor, kerajaan negeri tetap beriltizam untuk menambah baik kualiti penyampaian perkhidmatan dan urus tadbir supaya lebih cekap, berintegriti dan memenuhi aspirasi rakyat.
“Transformasi Governans Johor dapat dilaksanakan menerusi pemerkasaan penjawat awam dan inisiatif pemodenan seperti berikut.
“Pertama, bagi meningkatkan kompetensi dan kapasiti penjawat awam, kerajaan negeri telah mewujudkan Akademi Perkhidmatan Tadbir Negeri Johor (Johor Civil Service Academy),” katanya.
Kedua katanya, kerajaan negeri akan bekerjasama dengan badan-badan profesional bagi membuka ruang kepada penjawat awam negeri untuk memiliki kelayakan profesional dalam bidang teknikal dan bukan teknikal seperti Insinyur (Ir), Surveyor (Sr) dan akauntan bertauliah (CA).
Beliau berkata, kerajaan negeri juga akan melaksanakan kenaikan pangkat berdasarkan tempoh perkhidmatan berasaskan kecemerlangan untuk kali kedua.
Ini bertujuan untuk memberikan laluan kerjaya yang lebih baik kepada pegawai kumpulan pelaksana dalam perkhidmatan awam negeri, katanya.
Keempat ujarnya, kerajaan negeri juga merafak sembah takzim Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar atas perkenan mengisytiharkan Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG) menjadi sebuah bandar raya berkuat kuasa pada 22 November lalu.
“Dengan pemasyhuran Majlis Bandaraya Pasir Gudang (MBPG) ini, ia akan meningkatkan keupayaan MBPG dalam menguruskan pembangunan pesat, melestarikan sektor ekonomi yang berteraskan industri dan pelabuhan di Pasir Gudang serta memelihara alam sekitar selaras dengan Dasar Kelestarian Negeri Johor,” katanya.
Kerajaan negeri kata Hasni, kini turut dalam proses meneliti cadangan untuk menaik taraf Majlis Daerah Pontian menjadi perbandaran selain menggiatkan lagi pendigitalan tadbir urus kerajaan
The post Kerajaan BN Johor beri peruntukan ADUN pembangkang naik tiga kali ganda appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/26/kerajaan-bn-johor-beri-peruntukan-adun-pembangkang-naik-tiga-kali-ganda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiga Kali Undi Bukti Pn Kerajaan Tanpa Mandat Majoriti

Tiga Kali Undi Bukti Pn Kerajaan Tanpa Mandat Majoriti

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 290 hits
ARIF ATANPakatan Harapan berjanji untuk meneliti di peringkat jawatankuasa kesemua kementerian dan setakat ini tiga kementerian berjaya dibuat belah bagi iaitu Jabatan Perdana Menteri Kementerian Kewangan serta Kementerian Perladangan dan K...
Kes Covid 19 Di Lembah Klang Naik 2 5 Kali Ganda

Kes Covid 19 Di Lembah Klang Naik 2 5 Kali Ganda

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 269 hits
Suasana di sekitar kawasan perumahan Medan 88 ketika tinjauan Lensa Malaysia Gazette berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan di Medan 88 Bandar Baru Salak Tinggi Sepang foto AFIQ HAMBALI PUTRAJAYA Sebanyak 1 304 kes positif Covi...
Legitimasi Kerajaan Pn Telah Diakui Ph Kekal Pembangkang Sehingga Pru 15

Legitimasi Kerajaan Pn Telah Diakui Ph Kekal Pembangkang Sehingga Pru 15

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 268 hits
Agak mengejutkan bila membaca komentar keras Prof Dr Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari USM ke atas PH hari ini yang sudah menyamai komentar saya sendiri pula kerana beliau yang saya kenali selama ini adalah seorang yang boleh dianggap agak mesra...
Peruntukan Beli Kenderaan Lulus Kerajaan Ph

Peruntukan Beli Kenderaan Lulus Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 279 hits
HARAKAH DAILY ALOR SETAR Dakwaan kononnya Kerajaan Perikatan Nasional Kedah melulus peruntukan bagi membeli kereta baharu adalah tidak berasas Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor berkata peruntukan itu sebenarnya dilulus dalam Bajet Kedah ...
Kang Sora Muat Naik Foto Buat Kali Pertama Selepas Umum Sedang Hamil

Kang Sora Muat Naik Foto Buat Kali Pertama Selepas Umum Sedang Hamil

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 290 hits
Selepas mengumumkan perkahwinannya pada Ogos lepas Kang So ra sekali lagi membuat kejutan dengan berkongsi bahawa pada tahun hadapan Terbaru pelakon wanita itu buat pertama kalinya memuat naik foto selepas mengumumkan berita menggembirakan ...
Kerajaan Ada Kaedah Dapatkan Sokongan Mp Pembangkang Kata Zahid

Kerajaan Ada Kaedah Dapatkan Sokongan Mp Pembangkang Kata Zahid

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 230 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi memberi gambaran bahawa kerajaan Perikatan Nasional telah meminta sokongan untuk Belanjawan 2021 daripada ahli parlimen pembangkang Bercakap kepada Malaysia Gazette dalam wawancara yang diterbitkan malam tad...
Pembangkang Iktiraf Kerajaan Pn Mahathir

Pembangkang Iktiraf Kerajaan Pn Mahathir

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 273 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa kerajaan Perikatan Nasional sudah diiktiraf pembangkang apabila membenarkan Belanjawan 2021 diluluskan tanpa tentangan di peringkat bacaan kali ke 2 di Dewan Rakyat semalam Mahathir berkata...
Enggan Tolak Belanjawan Pembangkang Iktiraf Kerajaan Kecuali 13 Mp

Enggan Tolak Belanjawan Pembangkang Iktiraf Kerajaan Kecuali 13 Mp

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 221 hits
TUN DR MAHATHIR MOHAMADApabila belanjawan dilulus tanpa tentangan di peringkat bacaan kali ke 2 di Dewan Rakyat ini bermakna Kerajaan sudah pun diiktiraf oleh pembangkang kecuali 13 ahli yang berdiri menentang Menentang di peringkat jawatan...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik