Masa Kecil Bonding Kuat Ayah Jangan Berhenti Tunjuk Kasih Sayang Kepada Anak Perempuan


Ayah, figura hebat dalam kehidupan anak perempuan dan sekali gus memberikan pengaruh besar dalam pembentukan diri si kecil. Kuasa bonding semasa kecil dan diteruskan mampu membina anak yang kuat dan berkarakter luar biasa.
Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan sedikit masa. Mulakan dari anak masih kecil. Tunas yang lembut jika dilentur dari kecil mudahlah ia dibentuk dan dijaga. Menyemai hubungan rapat ayah dan anak perempuan amat penting untuk menyediakan si kecil menempuh perkembangan dan cabaran seiring peningkatan usia.

Perkongsian daripada bapa ini wajar diketahui setiap ibu ayah. Bagaimana hubungan antara bapa dan anak perlu dari kecil sehingga menempuhi alam persekolah dan sehingga ke akhirnya.
Tanpa kasih sayang bapa, anak seolah-olah tercari-cari. Dia mungkin sudah tak perlu didukung, tetapi dia mahu seorang ayah yang mendorong. Asas bonding daripada kecil juga sangat penting agar anak tak rasa asing.
“Dia macam ada masalah dengan ayah dia. Ayah dia terlalu sibuk, sampai tak sempat bercakap dengan dia.
Mula-mula dia tak kisah sangat. Dia faham, ayah dia bekerja untuk sara keluarga. Tapi, lama-lama dia macam kecil hati, sebab dengan abang dan kakak dia, ok je ayah dia layan. Dengan adik-adik dia pun ok.” Panjang lebar dia bercerita.
“Tapi, pelajaran dia di sekolah, elok kan. Tak silap abah, ‘Top 5’ lagi.”
“Itulah. Pelajaran dia masih ok. Tapi, itu tahun lepas. Kebelakangan ni, dia macam banyak berkhayal dan tiba-tiba menangis. Risau juga, takut dia ‘stress’ dan ‘effect’ pelajaran dia.”
Abah hanya mengangguk-angguk. Mengenangkan karakter rakan perempuan yang dia diceritakan.

TERLEPAS PANDANG PERASAAN ANAK PEREMPUAN
Abah memang biasa dengan kebanyakan rakan-rakan dia. Hampir satu kelas pernah bersembang dan bergurau mesra dengan abah.
Kebiasaan, semasa mengambil dia di depan sekolah, sempat juga menyapa mereka dan mengambil hati dengan soalan-soalan bertanya khabar.
Ada antara mereka pernah datang ke rumah untuk buat tugasan sekolah dan belajar bersama.
Rakan yang diceritakan ini pernah bertandang ke rumah. Sudah pasti, perasaannya lebih berat apabila terkenang ujian yang sedang dilalui anak remaja ini.
Abah tidak pasti apa yang difikirkan oleh bapa-bapa sehingga ada antara mereka ‘terlepas pandang’ perasaan anak remaja perempuan.

Dalam kes anak ini, dia berada di ranking tengah dalam susunan adik beradik. Dia memiliki kakak dan abang yang hampir dewasa, juga memiliki adik-adik kecil di bawahnya.
Abang dan kakak sudah boleh membawa diri, walaupun tidak dipeduli si ayah.
Adik-adik masih dijaga dan dikawal oleh ibu.
Lalu dia yang di tengah-tengah, seperti terabai. Masih di peringkat awal remaja, tetapi dibiar keseorangan berdikari.
AYAH PERLU KEKAL DISISI ANAK PEREMPUAN
Saya tidak mendabik dada, konon bapa sempurna. Ada masa terlupa juga.
Apabila cerita begini diceritakan oleh anak, ia seperti ‘alarm’ yang mengingatkan diri sendiri supaya kekal berada di sisi anak remaja, terutamanya perempuan.
Walaupun, umumnya, mereka lebih rapat dengan ibu, tetapi ada sisi seorang bapa yang masih mereka perlukan (bagi yang punya bapa).
Para bapa, tanya diri, bila kali terakhir kita benar-benar memperuntukkan masa khusus untuk anak remaja perempuan?
Tanpa ada abang, kakak, atau adik-adik bersama mereka.

PERLUKAN MASA BERKUALITI BERSAMA KITA
Mereka perlukan masa ‘berkualiti’ bersama kita. Mereka tidak akan berbincang isu-isu ‘dewasa’ sekiranya wujud terlalu ramai gangguan di sekeliling mereka.
Macam anak remaja perempuan saya, dia cukup tidak selesa apabila mahu mengadu sikit, adik-adik terlopong mendengar bersama-sama di sebelah abahnya. Dia terus ‘turn off’. Di rumah, memang ruang itu hampir tiada.
Lalu, dia memilih untuk banyak diam. Yang ruginya, saya sebagai bapa. Tempoh paling kritikal perkembangan seorang remaja, tidak dapat dikongsi bersama.
Tetapi, Allah ilhamkan ruang yang saya tidak nampak sebelum ini sebagai ‘sesi berdua berkualiti’ bersama dia.
Waktu pergi dan balik sekolah setiap hari di dalam kereta.
Hanya itu waktu kami boleh bercakap berdua sesuka hati tanpa didengari sesiapa.
Jika sebelumnya, waktu itu dia isi dengan tidur selenanya. Sekarang, seboleh mungkin saya isi dengan aktiviti yang menghalang dia tidur.

DAPATKAN KEPERCAYAAN ANAK
Waktu itulah, saya mendapat pelbagai cerita dari sudut pandang seorang remaja perempuan. Saya boleh kata, bukan mudah mengumpan mereka membuka mulut. Kita perlu dapatkan ‘kepercayaan’.
Bagaimana?
Pastikan, waimma satu patah perkataan yang mereka sebut, tidak disampaikan pada orang lain. Sekali mereka terdengar kita ‘tercerita’, kepercayaan akan hilang. Membina semula kepercayaan, perlukan usaha berkali ganda.
(cerita rakan tadi, dicerita atas keizinan)
Sesekali dia tertidur semasa saya memandu, saya renung wajah anak perempuan remaja ini.

KENANGKAN BONDING SEMASA ANAK KECIL
Dia makin dewasa.
Budak kecil yang saya letak dalam bakul motor dan bawa meronda waktu petang, sudah ‘tiada’.
Budak kecil yang meradang jika saya sorokkan bantal busuknya sudah ‘tiada’.
Budak kecil yang memeluk kaki saya dan minta didukung, sudah ‘tiada’.
Budak kecil yang setiap hari menyanyi riang lagu ‘Barney and friends’ dan memeluk saya sebagai Barney, sudah ‘tiada’.
Tahu-tahu, stereng kereta basah disebabkan tangan yang mengesat airmata terus hinggap padanya.
Begitu saya hiba, kerana,
Budak kecil yang setiap masa dulu, sebelum tidur mahu abah bacakan kisah-kisah Nabi dalam Al-Quran, sudah tidak perlukan abah untuk memeluk dia sebelum tidur.
Dia sudah remaja. Menuju dewasa.
Semuanya telah lepas.
Yang tinggal, kenangan.
Sedang saya hiba,
Kepalanya menunjal-nunjal batang gear manual kereta Myvi yang sedang bergerak.
‘Hai anak. Abah tahu nak tukar gear. Tak perlu tanduk gear abah ni.’
Saya tersenyum dalam leleh airmata. Menolak perlahan kepalanya ke tingkap.
Penat sangat agaknya.
Dia bukan tak perlukan abah.
Cuma, keperluannya sudah berbeza.
Dia sudah tak perlu didukung, tetapi dia mahu seorang abah yang mendorong.
Dia tak perlu pencerita, tetapi dia mahukan seseorang untuk bercerita.
Dia tak perlu bantal busuk, tetapi dia perlukan seseorang yang boleh menenangkan dia dalam sukar, sama seperti fungsi bantal busuk pada dirinya dulu.
USAHAKAN 5 C UNTUK ANAK PEREMPUAN
Bapa.
Ini bukan cerita anak saya saja.
Cerita anak remaja kita jua.
Usahakan ‘5C’ pada anak remaja perempuan.
1. Cakap –
Bapa kena selalu bercakap dengan anak perempuan. Jangan biarkan sehari berlalu dalam hidup kita tanpa sepatah perkataan untuk dia. Dia perlu tahu, dia masih ada tempat dalam hidup ayahnya. Dia perlu rasa ‘visible’ di mata ayahnya.
Anak perempuan yang sunyi dari suara ayahnya, cenderung mencari suara lelaki lain untuk mengisi kekosongan itu.
Mahukah begitu, wahai ayah?
2. Cakna –
Bapa perlu ambil tahu, apa keperluan anak perempuan. Terutama apabila mereka baligh. Mereka sudah mula mempunyai hormon yang dirembes mengikut kitaran. Dia akan berperangai saling tak tumpah seperti ibunya. Haruslah, mereka sedang menuju dewasa. Jadi, emosi mereka, bapa perlu cakna (ambil tahu).
3. Calm – Bapa perlu sentiasa tenang dalam menangani anak perempuan. Tunjukkan pada mereka, kemampuan kita mengawal emosi, barulah mereka dapat meniru yang baik daripada kita.
Ada masa kita betul, ada masa mereka juga mungkin betul.
Elakkan panas baran tak tentu hala. Maki sesedap rasa. Mereka akan takut dan menjauhkan diri.
Tahu kan, statistik menunjukkan ramai lelaki di rumah orang-orang tua? Elakkan daripada puncanya kerana perangai kita yang mudah ‘naik hantu’.

4. Ceria – Bapa perlu menunjukkan sisi ceria seorang ayah. Ayah perlu dilihat ‘jinak’ oleh anak perempuan supaya mudah didekati. Tiada siapa yang berani dengan ayah yang bengis 24 jam.
Kalau pun tidak pandai berhumor, tunjukkan kita mampu ketawa. Kalau mampu ‘gila-gila remaja’, itu lebih mereka suka, kerana kita ‘match’ dengan mereka.
Ya, perkara serius, kita perlu kekal serius.
Bercanda mengikut kesesuaian ya.
5. Cinta – Ini yang terpenting bagi saya, tetapi diletakkan terakhir supaya tidak dilupakan.
Bawa anak remaja perempuan mencintai Allah. Cari ruang menjadi imam untuk mereka. Ambil peluang bercerita kisah-kisah perempuan baik dalam sirah Islam.
Sentiasa ingatkan mereka, “Abah tidak selalu ada, tetapi Allah sentiasa ada dan dekat dengan kita. Mengadu dan meminta pada Dia. “

JANGAN BERHENTI TUNJUK KASIH SAYANG KEPADA ANAK PEReMPUAN
Satu lagi abah,
Dalam masa sama, usah berhenti menunjukkan kasih sayang pada anak perempuan. Peluk dan cium mereka. Elakkan mereka kekok memeluk kita dek kerana lama tidak menyentuh mereka.
Dia, anak kita.
Budak kecil yang kita buatkan susu dan tukar pampersnya. Masih budak yang sama, cuma dia sedang mendewasa.
Jauh dalam hatinya, kita kekal abah dia.
Sampai bila-bila.
Sumber: Ammar Kamilin
The post Masa Kecil Bonding Kuat, Ayah Jangan Berhenti Tunjuk Kasih Sayang Kepada Anak Perempuan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masa-kecil-bonding-kuat-ayah-jangan-berhenti-tunjuk-kasih-sayang-kepada-anak-perempuan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Cepat Kasihan Pujuk Masa Anak Mengamuk Hati Mak Ayah Kena Keras

Jangan Cepat Kasihan Pujuk Masa Anak Mengamuk Hati Mak Ayah Kena Keras

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 122 hits
Ramai ibu bapa tak tahu cara tangani perilaku anak anak Mereka tak tahu apa perlu dilakukan terutamanya bila anak tunjuk tantrum ketika di tempat awam atau di majlis keramaian Tantrum adalah cara anak anak mengambil perhatian kita dan membe...
Ikut Cara Rasulullah Saw Tunjuk Rasa Sayang Ayah Yang Garang Pun Tetap Disayangi Anak Anak

Ikut Cara Rasulullah Saw Tunjuk Rasa Sayang Ayah Yang Garang Pun Tetap Disayangi Anak Anak

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 93 hits
Seorang bapa mungkin lebih tegas berbanding ibu Ekspresi wajahnya saja sudah cukup untuk membuat anak anak merasa takut Nampak garang tetapi di sebalik wajah itu tersembunyi rasa cinta seorang ayah terhadap anak anaknya Menunjukkan rasa say...
Jangan Main Bagi Je Suplemen Periksa Dulu Sebelum Bagi Anak Dan Mak Ayah Kita Dr Izzar Kongsi Tip

Jangan Main Bagi Je Suplemen Periksa Dulu Sebelum Bagi Anak Dan Mak Ayah Kita Dr Izzar Kongsi Tip

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 213 hits
Ibu mana yang tak mahu berikan yang terbaik buat anak anaknya Kalau boleh semua produk dan suplemen kita nak beli demi memastikan mereka sihat dan bijak Begitu juga orang tua kita Lega hati kita bila dapat pastikan mereka sentiasa sihat wal...
Nafas Anak Berbunyi Kuat Masa Tidur Memang Tak Sakit Tapi Petanda Ada Masalah

Nafas Anak Berbunyi Kuat Masa Tidur Memang Tak Sakit Tapi Petanda Ada Masalah

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 171 hits
Bila anak dah tidur kita selalu dengar ada dengkuran dan nafas berbunyi Kadang kala kita rasa bunyi biasa Tapi bila sudah terlalu kerap sesekali kita kena bawa anak kepada yang pakar Ada sebabnya Menurut Dr Ezairy M Sallih doktor telinga hi...
Pakar Psikologi Larang 7 Ayat Ini Mak Ayah Jangan Cakap Pada Anak

Pakar Psikologi Larang 7 Ayat Ini Mak Ayah Jangan Cakap Pada Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 166 hits
Merajuk teruk nampaknya anak aku yang seorang tu Aku ada tersalah cakap ke masa marah dia tadi Ish tapi takkan marah sikit pun tak boleh Apa tips komunikasi dengan anak supaya dia lembut hati ya Sebagai ibu bapa biasanya kita menganggap apa...
Kajian Buktikan Ayah Layan Anak Perempuan Lebih Manja Berbanding Anak Lelaki Daddy S Little Girl Sangat

Kajian Buktikan Ayah Layan Anak Perempuan Lebih Manja Berbanding Anak Lelaki Daddy S Little Girl Sangat

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 145 hits
Bukan saja saja cakap tapi kajian buktikan ayah layan anak perempuan lebih manja berbanding anak lelakinya Ayra papa dah balik Sayang anak papa ucap Meor sambil memeluk anak perempuannya yang berusia 3 tahun Ayra memang manja sangat dengan ...
Maafkan Mama Sayang Tinggalkan Anak Pada Pengasuh Ketika Bekerja Mama Jangan Biarkan Perasaan Berlebih Lebihan

Maafkan Mama Sayang Tinggalkan Anak Pada Pengasuh Ketika Bekerja Mama Jangan Biarkan Perasaan Berlebih Lebihan

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 133 hits
Hati ibu mana yang tidak sayu dan bersalah sebaik menghantar anak pada pengasuh atau taska Rasa bersalah kerana terpaksa meletakkan pada jagaan orang lain demi mencari rezeki Dalam hati menangis yang teramat sangat bila sebahagian masa anak...
Rasa Rindu Bila Tengok Pakaian Anak Anak Masa Diorang Kecil

Rasa Rindu Bila Tengok Pakaian Anak Anak Masa Diorang Kecil

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 182 hits
Hi Semua Bila dah start buka kotak keramat biasanya dari nak kemas kemas terus jadi aktiviti mengimbas kenangan lama Gitu lah mak pak kalau dah tak de anak kecik Lepas tu berangan boleh ke nak beranak lagi nih Cepak2 tampar pipi hello kau d...
Anak Merangkak Sesekali Ibu Ayah Boleh Ikut Sama Barulah Si Kecil Cepat Belajar

Anak Merangkak Sesekali Ibu Ayah Boleh Ikut Sama Barulah Si Kecil Cepat Belajar

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 111 hits
Pernah tak main merangkak sama sama dengan anak Ibu bapa tahu tak aktiviti ni bagus untuk koordinasi badan motor kasar dan konsentrasi anak Bila buat aktiviti ni semua anggota badan digunakan serentak dan ia dapat menguatkan kaki dan tangan...
Muhyiddin Singkir Tiga Pemimpin Bersatu Dari Geng Mahathir

Kisah Seram Misteri Pelatih Diganggu Di Kem Plkn

Gabungan Baharu Ph Anwar Hanya Timbalan Pm Sahaja

Ph Johor Tunjuk Belang Sebenar Ingkar Titah Tuanku

Sakit Kaki Sengal Kebas

Empat Hidangan Dari Biskut Oreo Kesukaan Remaja Kanak Kanak

Resepi Gulai Telur Itik Kelantan Dan Tips Masak Telur Supaya Tidak Pecah

Tinggal Satu Saja Majoriti Pn



Ini Sebab Mengapa Golongan Kidal Dipaksa Belajar Dan Guna Tangan Kanan

14 Negara Di Dunia Yang Berkongsi Nama Hampir Serupa

5 Tuntutan Saman Yang Boleh Dibuat Keluarga Si Mati Kepada Pemandu Mabuk

Mimi Lana Dedah Punca Putus Cinta Dengan Syafiq Kyle

Info Dan Sinopsis Filem Ada Apa Dengan Dosa


Enter The Fat Dragon

Topik Sama Perspektif Berita Berbeza

Melawat Masjid Nabawi

Labah Labah Tarantula Makanan Kanak Kanak Kemboja

Lebih 2 Juta Rakyat Malaysia Dijangka Menganggur Ekoran Covid 19

Amaran Dymm Sultan Johor Kepada Politikus Johor