Jangan Main Bagi Je Suplemen Periksa Dulu Sebelum Bagi Anak Dan Mak Ayah Kita Dr Izzar Kongsi Tip


Ibu mana yang tak mahu berikan yang terbaik buat anak-anaknya. Kalau boleh semua produk dan suplemen kita nak beli demi memastikan mereka sihat dan bijak. Begitu juga orang tua kita. Lega hati kita bila dapat pastikan mereka sentiasa sihat walaupun jauh ditinggalkan di kampung. Semua orang pernah belikan suplemen buat anak dan orang tua kita tapi bagaimana nak kenal pasti produk apa yang baik dan benar-benar diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia atau KKM?
Dr Izzar Anwari Datuk Seri Abdul Khani, suami kepada pelakon Ummi Nazeera berkongsi tip untuk mengetahui samada produk atau suplemen yang dijual secara berleluasa dipasaran baik untuk kita berikan pada anak-anak atau keluarga kita.

Perkongsian Dr Izzar pada Sabtu lalu mendapat pujian daripada netizen yang sentiasa mengikuti pelbagai informasi daripada beliau. Ikuti tipnya.
Ubat/suplemen Kami Lulus KKM?
Selalu kan dengar orang jual produk tu cakap camni? Macam mana tu dikira sebagai lulus KKM? Jom saya cerita.
Produk ubat-ubat, suplemen dan ubat tradisional yang dijual di pasaran Malaysia mesti diuji oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia. Ini bagi memastikan kualiti, keberkesanan dan keselamatan produk-produk ini, melalui skim pendaftaran dan perlesenan. Barulah pengguna dapat menggunakan produk-produk yang berkualiti dan yang penting, SELAMAT.
Senarai 20 jenis penyakit. Ia akan menjadi isu apabila company ni daftar produk dia sebagai suplemen vitamin/herba SAHAJA. TETAPI selepas sahaja mendapat kelulusan NPRA untuk vitamin/herba, BOOM dia repackage kotak suplemen tu dan tukar terus CLAIM jadi ubat penyembuh rabun, kencing manis, dan strok. 3in1 macam instant coffee, bro. Amazing!
Sebab tu ada kes seller tu jual ‘ubat’ super yang kononnya boleh menyembuh banyak penyakit n pada masa yang sama, dia dah didaftar/lulus KKM.
No pendaftaran MAL. Satu lagi, kalau dengar/baca iklan ubat kata boleh menyembuh penyakit etc, sah-sah tu TIPU guys. Ada 20 JENIS PENYAKIT yang tak boleh diiklankan. Swipe kiri juga untuk tengok penyakit-penyakit tersebut. Kalau dia ada iklan salah satu daripada 20 penyakit tu, itu tak benar.
Check No Pendaftaran MAL
Setiap produk berdaftar ada nombor pendaftaran MAL. Inilah IC kepada produk tersebut. Kita boleh check produk tu di website NPRA dengan menggunakan nombor MAL ini. Maklumat kandungan aktif produk,pengeluar etc boleh kita stalk di situ.

Produk berdaftar juga ada Pelekat Hologram Meditag sendiri. Swipe left kalau nak tahu cara membaca nombor MAL n tengok rupa Meditag tu.
So, kalau penjual promote ubat was-was tu , tanyalah dia ada no MAL tak. Tengok ada Meditag tak. Check dulu kat website NPRA. Kalau takde no MAL, bye bye la. N kalau dia claim melampau, takyahla beli. Check senarai 20 penyakit yang saya terangkan tadi.
Untuk yang ada mak ayah tu, selalu ke rumah diorang. Pergi ke dapur dan check sikit ubat/suplemen apa diorang ambil. Saya dan adik-adik selalu buat macam ni. Memang ada kadang-kadang produk was-was ni.
View this post on Instagram
[Ubat/suplemen Kami Lulus KKM] . Selalu kan dengar orang jual produk tu cakap camni? Macam mana tu dikira sebagai lulus KKM? Jom saya cerita . Produk Ubat2,suplemen , dan ubat tradisional yang dijual di pasaran Malaysia mesti diuji oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia.Ini bagi memastikan kualiti, keberkesanan dan keselamatan produk2 ini, melalui skim pendaftaran dan perlesenan. Barulah pengguna dapat menggunakan produk2 yang berkualiti dan yang penting, SELAMAT . Ia akan menjadi isu apabila company ni daftar produk dia sebagai suplemen vitamin/herba SAHAJA. TETAPI selepas sahaja mendapat kelulusan NPRA untuk vitamin/herba, BOOM dia repackage kotak suplemen tu dan tukar terus CLAIM jadi ubat penyembuh rabun, kencing manis, dan strok. 3in1 macam instant coffee, bro. Amazing! . Sebab tu ada kes seller tu jual 'ubat' super yang kononnya boleh menyembuh banyak penyakit n pada masa yang sama, dia dah didaftar/lulus KKM. . Satu lagi, kalau dengar/baca iklan ubat kata boleh menyembuh penyakit etc, sah2 tu TIPU guys. Ada 20 JENIS PENYAKIT yang tak boleh diiklankan. Swipe kiri juga untuk tengok penyakit2 tersebut. Kalau dia ada iklan salah satu daripada 20 penyakit tu, itu tak benar. . Setiap produk berdaftar ada nombor pendaftaran MAL. Inilah IC kepada produk tersebut. Kita boleh check produk tu di website NPRA dengan menggunakan nombor MAL ini. Maklumat kandungan aktif produk,pengeluar etc boleh kita stalk di situ. . Produk berdaftar juga ada Pelekat Hologram Meditag sendiri.Swipe left kalau nak tahu cara membaca nombor MAL n tengok rupa Meditag tu. . So, kalau penjual promote ubat was2 tu , tanyala dia ada no MAL tak.Tengok ada Meditag tak. Check dulu kat website NPRA.Kalau takde no MAL, bye bye la. N kalau dia claim melampau , takyahla beli. Check senarai 20 penyakit yang saya terangkan tadi. . Untuk yang ada mak ayah tu, selalu ke rumah diorang. Pergi ke dapur dan check sikit ubat/suplemen apa diorang ambil. Saya dan adik2 selalu buat. Memang ada kadang2 produk was2 ni. . Ok semua.Semoga tak diperdaya scammer lagi. Beli jelah ubat kat farmasi. InsyaAllah selamat. #drizzarshares
A post shared by Dr. Izzar Anwari (@izzar) on Jul 11, 2019 at 11:46pm PDT

Ok semua. Semoga tak diperdaya scammer lagi. Beli jelah ubat kat farmasi. InsyaAllah selamat.
Begitu juga kalau nak beli suplemen pada anak-anak kita. Banyak produk nak buat anak bijak dan macam-macam lagi gaya promosi. Periksa dulu dengan pakar dan kemudian baru beli. Anak selamat, kita pun senang hati.

Kredit foto: @izzar
The post “Jangan Main Bagi Je Suplemen, Periksa Dulu Sebelum Bagi Anak Dan Mak Ayah Kita”, Dr Izzar Kongsi Tip! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-main-bagi-je-suplemen-periksa-dulu-sebelum-bagi-anak-dan-mak-ayah-kita-dr-izzar-kongsi-tip/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Cepat Kasihan Pujuk Masa Anak Mengamuk Hati Mak Ayah Kena Keras

Jangan Cepat Kasihan Pujuk Masa Anak Mengamuk Hati Mak Ayah Kena Keras

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 414 hits
Ramai ibu bapa tak tahu cara tangani perilaku anak anak Mereka tak tahu apa perlu dilakukan terutamanya bila anak tunjuk tantrum ketika di tempat awam atau di majlis keramaian Tantrum adalah cara anak anak mengambil perhatian kita dan membe...
Pakar Psikologi Larang 7 Ayat Ini Mak Ayah Jangan Cakap Pada Anak

Pakar Psikologi Larang 7 Ayat Ini Mak Ayah Jangan Cakap Pada Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 402 hits
Merajuk teruk nampaknya anak aku yang seorang tu Aku ada tersalah cakap ke masa marah dia tadi Ish tapi takkan marah sikit pun tak boleh Apa tips komunikasi dengan anak supaya dia lembut hati ya Sebagai ibu bapa biasanya kita menganggap apa...
Bakal Bertunang Perlukah Si Perempuan Tahu Doktor Kongsi Bahaya Sifilis Minta Periksa Dulu Sebelum Berkahwin

Bakal Bertunang Perlukah Si Perempuan Tahu Doktor Kongsi Bahaya Sifilis Minta Periksa Dulu Sebelum Berkahwin

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 316 hits
Kesilapan masa lalu sudah pastinya memberikan kesan yang besar terhadap kehidupan dan masa depan seseorang Apabila seseorang itu sudah menerima kifarah daripada kesilapan masa lalu penyesalan sudah tidak bererti lagi Begitulah seperti yang ...
Sebelum 7 Tahun Waktu Emas Anak Tempoh Ini Layanlah Apa Saja Anak Main

Sebelum 7 Tahun Waktu Emas Anak Tempoh Ini Layanlah Apa Saja Anak Main

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 256 hits
Usia 0 7 tahun bermainlah dengan anak Umur 8 14 tahun disiplinkanlah anak Jika ibu bapa rajin meluangkan masa bermain dengan anak ketika anak berusia 0 7 tahun secara tidak langsung ibu bapa juga sedang membina asas untuk peringkat 7 tahun ...
Anak Suruh Mak Rakamkan Video Dia Tengah Bergelek Main Tiktok

Anak Suruh Mak Rakamkan Video Dia Tengah Bergelek Main Tiktok

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 372 hits
Kalau korang dah jadi ibu korang nak tak tengok anak bergelek di khalayak umum sampai main TikTok kat depan mata Tengok orang lain buat pun tak suka kan Bukan semua pengguna tapi segelintir yang pakai buat benda tak senonoh dengan apps tu B...
Dulu Saya Pernah Tercicir Duit Niaga Rm5000 Ayah Kongsi Kisah Permulaan Keajaiban Ainul Mardhiah

Dulu Saya Pernah Tercicir Duit Niaga Rm5000 Ayah Kongsi Kisah Permulaan Keajaiban Ainul Mardhiah

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 383 hits
Kepulangan Buah Hati Malaysia Ainul Mardhiah minggu ini semestinya dinantikan oleh seluruh rakyat negara ini Namun terujaan tersebut terhenti tatkala ibu Ainul sendiri memuatnaik satu kiriman di laman instagramnya menyatakan bahawa mereka t...
Masa Kecil Bonding Kuat Ayah Jangan Berhenti Tunjuk Kasih Sayang Kepada Anak Perempuan

Masa Kecil Bonding Kuat Ayah Jangan Berhenti Tunjuk Kasih Sayang Kepada Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 469 hits
Ayah figura hebat dalam kehidupan anak perempuan dan sekali gus memberikan pengaruh besar dalam pembentukan diri si kecil Kuasa bonding semasa kecil dan diteruskan mampu membina anak yang kuat dan berkarakter luar biasa Walau sesibuk mana s...
Mak Pegang Mop Anak Pun Sibuk Nak Mop Jangan Rimas Biar Dia Belajar

Mak Pegang Mop Anak Pun Sibuk Nak Mop Jangan Rimas Biar Dia Belajar

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 605 hits
Pernah tak bilaanda nak mop lantai anak pun sibuk nak mop juga Ya anda bukanlah orang pertama yang rasa anak mungkin menyibuk Tapi ketahuilah ia adalah proses yang perlu dilalui untuk menjadi anak yang sukakan kebersihan dan kekemasan Prose...
Walaupun Tidur Siang 15 Minit Je Sudahnya Malam Dia Jadi Burung Hantu Irine Nadia Kongsi Tip Mudah Tidurkan Anak

Walaupun Tidur Siang 15 Minit Je Sudahnya Malam Dia Jadi Burung Hantu Irine Nadia Kongsi Tip Mudah Tidurkan Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 525 hits
Nak tidurkan anak memang ada kesukarannya Lebih lebih lagi anak yang aktif bermain semakin sukar nak tidurkan mereka di waktu malam Ibu yang berdepan dengan masalah ini memang stress Penat bekerja sepanjang hari anak pula tidak mahu tidur a...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven