Maafkan Mama Sayang Tinggalkan Anak Pada Pengasuh Ketika Bekerja Mama Jangan Biarkan Perasaan Berlebih Lebihan


Hati ibu mana yang tidak sayu dan bersalah sebaik menghantar anak pada pengasuh atau taska. Rasa bersalah kerana terpaksa meletakkan pada jagaan orang lain demi mencari rezeki. Dalam hati menangis yang teramat sangat bila sebahagian masa anak-anak tanpa hadirnya seorang ibu. Namun ibu jangan berlebih-lebihan.
Menurut Ibu Rose, jangan biarkan perasaan ini menghantui kita sepanjang waktu kerja. Syukuri dengan apa yang kita lalui. Mendengar kata-kata ini pastinya hati bertambah lega.

TERPAKSA TINGGALKAN ANAK 
“Emm…sayu pula tengok muka anak ni. Pagi-pagi dah nak kena bangun, pergi ke TASKA. Bestnya kalau tak yah kerja. Boleh jaga dia sepenuh masa. Lihat dia membesar dengan mata, lihat setiap detik perkembangannya.”
“Maafkan mama sayang. Mama tak dapat jaga sayang macam mama yang surirumah tu. Mama terpaksa kerja. Untuk penuhi semua keperluan hidup kita. Kalau harap papa je, tak cukup untuk kita sekeluarga hidup kat bandar ni.”
Lagi-lagi bila anak tu sakit, lagilah mama ni tak keruan kat tempat kerja. Rasa bersalah tu mencengkam sangat. Tapi, apakan daya. Terpaksa juga. Komitmen banyak, untuk survival lagi.
Rasa bersalah terhadap anak-anak kerana tidak dapat menjaga mereka kerana perlu mencari rezeki itu baik. Namun, jangan izinkan ianya menjadi TERLEBIH.

Hmm…boleh kita PAUSE kat sini?
Take a deep breath. Cuba ingat niat anda.
Anda pergi mencari rezeki untuk kesejahteraan kehidupan mereka bukannya kerana anda berpoya-poya. Betul kan? Anda meninggalkan mereka di taska, pengasuh dan sebagainya kerana anda perlu mencari rezeki.
BUANGLAH PERASAAN BERSALAH itu. Gantikan dengan perasaan berSYUKUR anda dapat peluang untuk mencari rezeki untuk mereka. Bersyukur anda ada pekerjaan disaat ramai yang tidak punya pekerjaan. Bersyukur anda ada anak-anak yang ketika ini tak kurang pasangan yang belum dikurniakan anak.

Bersyukur anda masih hidup pada hari ini yang ketika ini telah ramai berada di alam barzakh. Bersyukur anda ada pancaindera sempurna yang boleh dimanfaatkan. Bersyukur dikurniakan rasa bahagia melalui anak-anak dan pasangan. Bersyukur punya rakan sekerja yang membantu dan majikan yang prihatin.
Bersyukurlah..Bersyukurlah..Bersyukurlah..
Anda ada 1001 sebab untuk bersyukur pada setiap hati, setiap masa. Kerana bila anda bersyukur, LEBIH BANYAK KEBAIKAN, KEAJAIBAN akan datang pada anda.
Bila anda buang perasaan bersalah berlebihan ini, TENAGA anda akan lebih dan bermaya untuk melakukan yang terbaik di tempat kerja anda.

VIBRASI anda meningkat.
TENAGA anda menjadi besar.
EMOSI anda jadi bestt.
Bila sampai masa untuk balik, anda akan berasa lebih bersemangat kerana sudah sampai peluangnya untuk anda menghabiskan masa secara peribadi dengan anak-anak pula.
Bersyukur itu sangat penting kerana Allah akan menambah lagi nikmatNya. Bukankah nikmat kita dapat peluang meraih rezeki dan mensejahterakan hidup anak-anak kita?

Nikmati setiap saat yang kita ada sekarang, janganlah terlalu mengenangkan semalam yang telah berlalu dan janganlah terlalu risaukan esok yang belum tentu menjelma buat kita. Keywordnya TERLALU.
So, appreciate every breath, every moment, every second that you have now. Lalui setiap masa dengan lakukan terbaik, sebaik yang anda mampu.
Bergembiralah, bersyukurlah..InsyaAllah, anak-anak juga akan begitu.
 
The post “Maafkan Mama Sayang”, Tinggalkan Anak Pada Pengasuh Ketika Bekerja, Mama Jangan Biarkan Perasaan Berlebih-Lebihan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/maafkan-mama-sayang-tinggalkan-anak-pada-pengasuh-ketika-bekerja-mama-jangan-biarkan-perasaan-berlebih-lebihan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mama Adik Nak Mainlah Panggil Baik Baik Bila Anak Tengah Kusyuk Main Jangan Sergah

Mama Adik Nak Mainlah Panggil Baik Baik Bila Anak Tengah Kusyuk Main Jangan Sergah

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 84 hits
Ada waktunya kita sendiri tak sedar kita dah lakukan beberapa kesilapan kecil dalam mendidik anak Salah satunya adalah memanggil nama anak dengan panggilan yang kasar atau kuat ketika anak sedang melakukan sesuatu perkara Tak kisahlah samad...
Kat Rumah Abah Selalu Buat Pada Mama Jangan Ambil Mudah Tingkah Laku Anak Tiru Aksi Mesra Ibu Bapa

Kat Rumah Abah Selalu Buat Pada Mama Jangan Ambil Mudah Tingkah Laku Anak Tiru Aksi Mesra Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 358 hits
Pada usia yang muda kanak kanak mudah terdedah kepada unsur unsur negatif yang dilihat dengan matanya sendiri Menerusi pengalaman itu kanak kanak tidak akan teragak agak untuk meniru aksi yang dilihat Perkara ini tidak dapat disangkal lagi ...
Ketika Mendidik Anak Ibu Ayah Juga Ada Silapnya Jangan Ego Untuk Mengaku Dan Mohon Maaf Pada Mereka

Ketika Mendidik Anak Ibu Ayah Juga Ada Silapnya Jangan Ego Untuk Mengaku Dan Mohon Maaf Pada Mereka

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 108 hits
Ketika membesarkan anak anak kita mahukan yang terbaik buat mereka Sedarkah anda kita juga ada berbuat salah Dalam usaha membentuk sahsiah anak anak kita alpa dan tidak sedar bahawa kita juga tidak sempurna Lihat senarai yang Pa Ma kongsika...
Ayah Jangan Malu Suap Anak Makan Peluklah Anak Jangan Biarkan Anak Tidur Dengan Jiwa Kosong

Ayah Jangan Malu Suap Anak Makan Peluklah Anak Jangan Biarkan Anak Tidur Dengan Jiwa Kosong

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 155 hits
Peranan seorang ayah sebagai ketua keluarga sangat penting Jika ayah mengambil berat apa yang berlaku setiap hari dirumah pasti keluarga tersebut menjadi sebuah keluarga yang harmoni Penglibatan ayah dalam mendidik dan menjaga anak anak jug...
Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 147 hits
Sememangnya ada di kalangan anak anak kita yang tidak suka makan nasi Malah langsung tidak boleh terima nasi dalam menu harian mereka Rungsing ibu dibuatnya bila anak anak tidak mahu langsung menjamah nasi seperti anak anak lain Sihatkah me...
Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 162 hits
Melihat perkembangan anak kecil kita yang sudah pandai berkawan dan berinteraksi pada usia dua tahun memang seronok Mama pun rasa lega bila anak dah pandai bergaul dengan rakan rakan Namun satu hal yang sentiasa membuatkan mama risau bila m...
Mak Pegang Mop Anak Pun Sibuk Nak Mop Jangan Rimas Biar Dia Belajar

Mak Pegang Mop Anak Pun Sibuk Nak Mop Jangan Rimas Biar Dia Belajar

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 127 hits
Pernah tak bilaanda nak mop lantai anak pun sibuk nak mop juga Ya anda bukanlah orang pertama yang rasa anak mungkin menyibuk Tapi ketahuilah ia adalah proses yang perlu dilalui untuk menjadi anak yang sukakan kebersihan dan kekemasan Prose...
Isteri Dah Penat Bawa Perut Jangan Biarkan Dia Berseorangan Buat Semua Benda Sendiri

Isteri Dah Penat Bawa Perut Jangan Biarkan Dia Berseorangan Buat Semua Benda Sendiri

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 71 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Menteri Wanita Doraemon Dok Asyik Buat Lawak Saja

Cerita Arwah Mr Os Yang Patut Artis Artis Sendu Ambil Iktibar

Hiburan Dakwa Hasut Netizen Kecam Artis Seniman Buat Laporan Polis Terhadap Zarina Anjoulie

Cara Tebus 1gb Internet Percuma Pakej Ransangan Ekonomi Prihatin Rakyat

Penganiayaan Oleh Penyeludup Orang Rohingya Kini Merebak Ke Malaysia

Drama Jodoh Tersasar Alamat

Hiburan Artis Pun Berhak Bersuara Kenapa Perlu Kecam Emelda Rosmila

Man Raja Lawak Memperuntukkan Wang Kemenangan Mlm Sebanyak Rm50 Ribu Untuk Bantu Golongan Yang Susah



Bagaimana Cara Saintis Menghasilkan Vaksin

Bolehkah Wabak Covid 19 Berpindah Melalui Hubungan Seks

Artis Kontroversi Tuntut Permohonan Maaf Ini Respon Lydiawati Dan Anne Abdullah

4 Negara Paling Brutal Dalam Melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan PKP

Resepi Kerabu Kaki Ayam Paling Cair di Mulut


Cara Kesan Scammers Secara Online

Kasus Baru Positif Corona Di Indonesia Turun Di 3 Hari Terakhir

Cegah Covid 19 Yasonna Usul Napi Narkotika Dan Korupsi Dibebaskan

Sup Telur Tomato Feel Good Tika Pkp

Kerajaan Benarkan Muflis Keluar Wang Kwsp Harungi Covid19

Europe Toll Tops 30 000 As Un Warns Of World S Worst Crisis Since Wwii