Masa Kecil Anak Merengek Menangis Sabar Allah Nak Matangkan Kita Pasangan


Sibuk sekali pun kita dengan kerja, luangkanlah masa dengan anak-anak. Biarlah tak bawa berjalan jauh pun tapi cukup untuk anak rasa kemesraan dengan kita sebagai ibu bapanya.
Mungkin masa kecil kita rasa agak stres bila anak menangis, bergaduh, nak beriba atau berdukung sepanjang masa tapi ingatlah masa itu akan berlalu dan pasti dirindui.
Perkongsian dari Perunding Motivasi, Ropizam San sungguh berkesan untuk tatapan ibu bapa masih muda yang mempunyai anak kecil.

Khas buat kita semua Ibu Bapa MM(Masih Muda) yang punyai anak masih kecil-kecil. Bacalah sahabat-sahabatku…….
Baru-baru ini saya dihubungi seorang sahabat lama, yang 10 tahun lebih senior dari saya. Beliau meminta kiranya saya sudi menjadi pendengar untuknya bagi satu ‘ralat kekecewaan’ yang sedang dialaminya.
Umurnya kini sudah masuk 43 tahun. Bernikah di usia yang agak awal, dan kini anak sulungnya sudah berada di Tingkatan 3.
Kata beliau,
“Zam, aku sedih la. Dulu masa anak-anak aku kecil, aku jarang bermain bergurau dengan mereka, aku tiada masa sangat bawa mereka berjalan, aku jarang ‘berkawan’ dengan mereka….. “, luah beliau.
Sambungnya lagi….
“Kini, bila aku dah ada macam-macam, yang aku kejar dah dapat, duit dah banyak, dan sekarang aku cuba untuk dekati anak-anak aku. Rasa ingin berkawan lebih dengan mereka, ingin bawa mereka banyak bersiar-siar, ingin bergurau bergelak ketawa. Namun, rupa-rupanya tidak boleh… kalau pun boleh, masa teramat terhad….!!!”.
“Sekarang, anak aku pula yang ‘sibuk’. Pulang sekolah, ada pelbagai aktiviti kokurikulum, malam kelas tambahan dan tuisyen, petang bersama kawan-kawannya bermain bola di padang. Aduhhh, aku tak mampu melarang. Cuma aku perasan dan sedar, aku ingatkan aku akan semakin banyak masa dengan mereka. Rupa-rupanya bila mereka sudah besar, kita kehilangan saat indah zaman mereka kecil dulu. Dah tak sama bila mereka sudah besar…. Zaman ingin bergurau senda sudah hilang tiada….”.
“Zam, harap sangat kalau kau dapat kongsi dengan kawan-kawan. Hargailah masa zaman anak masih kecil. Masa berlalu begitu pantas. Jangan jadi macam yang aku rasa sekarang. Sedih sendirian dalam hati melihat anak semakin sibuk dengan kawan-kawan di padang dan di ‘court’ permainan. Sukarnya untuk berbual mesra disaat kita ‘baru ada masa’…”.
Bila terkenangkan nasihatnya untuk kita semua. Saya rasa kita perlu tingkatkan lagi kualiti masa kita bersama anak-anak. Perlu ada perancangan rapi untuk hargai saat-saat indah bersama mereka kan. Saya pun sama, rasa mahu buat lebih dan lebih lagi. Bimbang kalau-kalau nanti kita turut ‘sesal sama’.

Zaman anak-anak kita di zon cilik bagaikan hanya melintas lalu sahaja. Bergurau dengan anak kecil sekarang tidak sama bila mereka sudah besar nanti. Kita mungkin bertuah, sebab ada orang-orang terdahulu yang sayangi kita dan sudi ingat-ingatkan ketika kita masih bergelar ‘ibu bapa muda’. Jika letih sekalipun, katakanlah kepada jiwa dan minda kita… bahawa saat indah bersama mereka(anak-anak kecil) akan berlalu, dan In Sya Allah kita akan ‘lebih kuat’ menyantuni mereka disaat mereka ingin merengek bermanja dan ketawa bersama kita.
Allahuakhbar. Berharga sungguh pesanannya (sahabat saya tadi) untuk kita semua.
Cuma saya hairan, ada sesetengah dan ‘banyak tengah’ juga ibu bapa muda yang suka berulang berulang berulang kali meninggalkan anak-anak kecil pada orang tuanya atau pengasuh ‘dengan sengaja’ atas alasan ingin ‘Me Time’ entah berapa ratus kali ‘me time’ pun saya tak faham. Bila sudah bernikah, sudah ada anak, isteri/suami memanglah dah tak sama masa menjadi bujang atau si dara. Terimalah realiti hakikatnya kita bila sudah berkeluarga itulah bezanya kita dengan kumpulan yang masih mencari jodoh. ‘Me Time’ kita yang sudah sah di hadapan Tok Imam ialah ‘Me Time With My Family’ lah. Anak menangis dimana-mana, atau buat hal sekali-sekala itu tandanya Allah nak matangkan kita dan pasangan kitalah lah. Barulah kita belajar cari ilmu dan idea untuk ‘solve the test’.
Paling saya geram dan tak boleh terima ada yang setiap hujung minggu hantar anak ke rumah pengasuh dan mereka berdua(suami isteri) pergi ber shopping sakan.

Bila saya tanya kenapa tak bawa anak…??? Kata mereka, “alaaa susah la Zam kalau bawa, nanti menangis la, itu ini laaa, banyak hal laaa, malas la aku. Tak bawa lagi senang… “.
Ya Allah….., pelik sungguh. Kawin nak, dapat anak nak. Tapi telinga tidak mahu dengar anak menangis, minda taknak guna untuk ‘handle’ anak. Allahu rabbi.
Ya Allah, pimpinlah kami semua ke jalan yang benar dan yang Engkau redhai. Amiin.
Takut, bimbang,…TITIK..!
Sumber: Ropizam San (Motivator Parenting)
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
The post Masa Kecil Anak Merengek, Menangis Sabar. Allah Nak Matangkan Kita & Pasangan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masa-kecil-anak-merengek-menangis-sabar-allah-nak-matangkan-kita-pasangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Merengek Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Mama Cuba Buat Ini

Bayi Merengek Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Mama Cuba Buat Ini

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 267 hits
Bayi takut berpisah biasa terjadi Apa yang mama papa boleh lakukan untuk menghadapi kelakuan ini Ketahui 5 strategi menghadapinya Tengok mama pakai tudung atau papa bersiap nak keluar dia pun mulalah tidak tentu arah Mula menangis minta did...
Hiburan Bakal Perlahankan Kegiatan Dunia Seni Diana Danielle Nak Luang Lebih Masa Dengan Anak

Hiburan Bakal Perlahankan Kegiatan Dunia Seni Diana Danielle Nak Luang Lebih Masa Dengan Anak

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 231 hits
Pelakon cantik Diana Danielle baru baru ini telah meluahkan hasrat apabila dia ingin memperlahankan karier seninya kerana ingin memberi sepenuh perhatian kepada anak anak dan keluarga Dia dilihat menulis tentang perkara itu menerusi akaun I...
Bila Masa Anak Nak Pandai Bercakap Kalau Asyik Main Gajet Risiko Anak Delay

Bila Masa Anak Nak Pandai Bercakap Kalau Asyik Main Gajet Risiko Anak Delay

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 313 hits
Anak lambat bercakap mak ayah mulalah risau Tanpa sedar anak lambat bercakap disebabkan oleh penggunaan telefon bimbit yang diperkenalkan pada mereka sejak kecil Mungkin kita tidak tahu atau takut anak ketinggalan zaman kerana tidak pandai ...
Bagaimana Nak Kenalkan Anak Dengan Ubat Gigi Dewasa Doktor Gigi Kongsi Tip Menarik

Bagaimana Nak Kenalkan Anak Dengan Ubat Gigi Dewasa Doktor Gigi Kongsi Tip Menarik

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 287 hits
Seawal usia anak sehari ibu ayah wajib membersihkan mulut bayi dengan menggunakan kain dan air suam apabila mencecah 6 bulan ibu ayah boleh mula menggunakan berus lembut silicon untuk membersihkan gusi serta lidah anak Apabila anak sudah be...
Bagi 2 Pilihan Sahaja Untuk Anak Kecil Elak Minta Dia Pilih Lebih Dari 3 Pilihan Jiwa Mereka Mudah Kacau

Bagi 2 Pilihan Sahaja Untuk Anak Kecil Elak Minta Dia Pilih Lebih Dari 3 Pilihan Jiwa Mereka Mudah Kacau

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 268 hits
Membuat pilihan adalah sebahagian dari proses membesar Apabila kanak kanak diberikan peluang untuk membuat pilihan kita membantu anak untuk mengembangkan pemikiran membentuk estim diri dan membina keyakinan dirinya Kredit Freepik ADAKAH ANA...
Anak Kecil Lagi Biasalah Sepah Jangan Biasakan Sepah Kena Ajar Anak Kemas Lepas Main Walaupun 1 Mainan

Anak Kecil Lagi Biasalah Sepah Jangan Biasakan Sepah Kena Ajar Anak Kemas Lepas Main Walaupun 1 Mainan

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 326 hits
Sama seperti bersekolah bermain dan berkawan melibatkan anak anak dengan tugas harian di rumah juga penting Bahkan sangat penting untuk membantu perkembangan kognitif psikologi dan emosi Melakukan tugasan kecil di rumah dapat membantu kanak...
Temubual Pertama Da I Syed Selepas Keluar Pusat Tahanan Tak Sabar Nak Balik Makan Dengan Ibu

Temubual Pertama Da I Syed Selepas Keluar Pusat Tahanan Tak Sabar Nak Balik Makan Dengan Ibu

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 226 hits
PENDAKWAH muda Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful cukup tenang ketika ditemui selepas dilepaskan dengan ikat jamin di Kompleks Mahkamah Petaling Jaya pada Selasa Menerusi pertemuan singkat dengan mStar Syed Shah Iqmal atau Da i Syed berk...
Terkilan Dan Kecil Hati Dengan Anak Amalkan Doa Ini

Terkilan Dan Kecil Hati Dengan Anak Amalkan Doa Ini

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 292 hits
Terkilan Dan Kecil Hati Dengan Anak Amalkan Doa Ini Sebagai ibubapa kadangkala kita rasa terkilan dan kecil hati dengan tingkahlaku dan perkataan yang dikeluarkan oleh anak anak Bila ada jer rasa macam tu apa yang perlu kita buat KakYa ada ...
Perginya Isteri Tanpa Pesan Sayu Hati Mengenangkan 4 Anak Kecil Hilang Kasih Ibu

Perginya Isteri Tanpa Pesan Sayu Hati Mengenangkan 4 Anak Kecil Hilang Kasih Ibu

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 478 hits
Perginya ibu kepada empat anak yang masih kecil benar benar dirasai oleh seluruh ahli keluarga arwah Norwahidah Abd Raup 35 Pemergian arwah Norwahidah yang berkhidmat sebagai jururawat di Hospital Kepala Batas mengejutkan ahli keluarga saud...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit