Bayi Merengek Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Mama Cuba Buat Ini


Bayi  takut berpisah biasa terjadi. Apa yang mama papa boleh lakukan untuk menghadapi kelakuan ini. Ketahui 5 strategi menghadapinya. Tengok mama pakai tudung atau papa bersiap nak keluar, dia pun mulalah tidak tentu arah. Mula menangis minta didukung.
Alasannya apa? Takut untuk berpisah atau nak ikut serta ke mana mama atau papa pergi. Takut untuk berpisah atau seperation anxiety ini biasanya bermula seawal 6 atau 7 bulan dan berlarutan apabila si kecil berusia 10 hingga 18 bulan dan seterusnya 2 tahun.

PUNCA BAYI TAKUT UNTUK BERPISAH
Bayi yang lebih muda daripada 4 hingga 6 bulan biasanya akan lebih mudah menyesuaikan diri dengan orang yang menjaganya, asalkan keperluannya dipenuhi. Bayi pada umur 4 antara 7 bulan akan mengembangkan rasa “keabadian objek” atau permanence object. Mereka menyedari bahawa ibu bapa ada walaupun mereka tidak dapat melihat.
MEREKA TIDAK FAHAM KONSEP MASA
Bayi belajar bahawa ketika mereka tidak dapat melihat mama atau papa, itu bermakna mereka telah pergi. Mereka tidak memahami konsep masa, jadi mereka tidak tahu yang mama akan kembali dan boleh menjadi kecewa dengan ketiadaannya. Sama ada ibu berada di dapur, di bilik tidur seterusnya atau di pejabat, semuanya sama bagi mereka yang mungkin menangis sehingga mama kembali.
Anak-anak antara umur 8 bulan dan 1 tahun berkembang menjadi anak-anak yang lebih bebas, namun lebih tidak pasti tentang perpisahan dengan ibu bapa. Ini adalah apabila kegelisahan pemisahan berkembang, dan kanak-kanak mungkin menjadi gelisah dan kecewa apabila seorang ibu bapa cuba meninggalkan.
FASA BERBEZA
Fasa ini dilalui bayi sehingga usia yang berbeza-beza. Sesetengah bayi meneruskannya sehingga antara 18 bulan dan 2½ tahun. Ada yang tidak pernah mengalaminya. Dan bagi bayi lain, kemungkinan tekanan tertentu yan gmencetuskan perasaan takut untuk berpisah seperti baru pertukar taska atau berpindah taska baru, menerima kehadiran adik baru, berpindah ke tempat baru, atau ketegangan yang berlaku di rumah.
Apa pun, mama dan papa perlulah mengambil ketakutan ini dari sudut positif. Ini juga menunjukkan bonding antara anda dan bayi telah berjaya mewujudkan kelekatan (attachment) yang positif dan mereka akan faham bahawa anda akan kembali.

5 STRATEGI HADAPI ANAK TAKUT UNTUK BERPISAH
Ketakutan untuk berpisah ini selalunya akan menyebabkan tangisan dan tekanan emosi kepada si kecil malah berlarutan dan tidak boleh dipujuk. Ada yang menangis sehingga tertidur.Walau pun ia memberikan impak besar, ibu bapa perlu ambil langkah bijak untuk menghadapi waktu genting ini.
1.PASTIKAN MASA YANG SESUAI
Cuba elak daripada menyerahkan bayi kepada orang yang tidak dikenalinya pada usia 8 bulan hingga 1 tahun. Sekiranya ia sesuatu yang tidak boleh dielakkan, maka cuba pastikan anda meninggalkan si kecil ketika dirinya dalam keadaan kenyang, cukup rehat dan selesa. Elakkan waktu genting ini ketika dirinya sedang kelaparan, keletihan atau tidak selesa kerana ia menyebabkan efek kepada emosinya. Jadualklan waktu perpisahan ini selepas waktu tidur dan makannya.
2.LATIH
Mama dan papa boleh latih si manja untuk berjauhan atau berpisah daripada si manja secara berperingkat. Jika anda merancang untuk meninggalkannya di taska atau pengasuh dalam masa terdekat, anda boleh ajak pengasuh untuk berjumpa lebih awal dan berkenalan supaya kelak nanti bayi tidak terlalu terkejut.
3.BERPERINGKAT
Cuba buat secara berperingkat masa anak di rumah pengasuh atau daycare. Misalnya beberapa ini si manja tinggal di rumah pengasuh selama 3-4 jam, minggu depan boleh cuba hingga 8 jam pula. Ia adalah strategi untuk mengelakkan bayi mengalami ketakutan untuk berpisah yang berlarutan.
4.BERTENANG
Si kecil akan menangis, mengamuk dan memanggil anda merayu untuk mengikut. Tapi mama dan papa kena kental.  Mama dan papa perlu bertenang dan cuba akhiri perpisahan setiap hari dengan kata-kata yang manis dan pelukan. Cuba bertenang dan yakinkan dia bahawa anda akan kembali mengambilnya nanti. Berikan perhatian kepadanya apabila anda melambai dan lihat tepat pada wajahnya semasa mengatakan “Mama akan ambik adik nanti. Adik duduk elok-elok dengan ibu (pengasuh) ye”.

5.PENGASUH MAIN PERANAN
Minta pengasuh untuk menenangkan bayi anda dengan mengajaknya bermain dengan permainan yang disukainya, memujuknya dan memeluknya. Pengasuh dan penjaga memainkan peranan penting untuk membantu bayi anda melalui fasa perpisahan ini.
FASA INI AKAN BERLALU
Percaya bahawa fasa takut nak berpisah ini akan berakhir nanti. Mama dan papa perlulah yakin dan mengambilnya dari sudut positif, Banyakkan bersabar melayani kerenah si kecil.
Mama dan papa juga perlu percaya kepada instinct. Sekiranya bayi mengamuk tidak mahu berpisah dengan anda dan mendapatinya tertekan dengan selera si manja berkurangan atau mengalami masalah untuk tidur dalam jangkasa masa yang lama, ambil langkah untuk memeriksa sekiranya ada sesuatu yang meragukan.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Bayi Merengek Mula Nak ‘Ikut’ Itu Normal. Nak Elak Menangis Kena Tinggal Mama Cuba Buat Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-merengek-mula-nak-ikut-itu-normal-nak-elak-menangis-kena-tinggal-mama-cuba-buat-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Merah Merengsakan Buat Bayi Tak Selesa 10 Tip Doktor Kongsi Nak Elak Ruam Lampin Pada Bayi

Merah Merengsakan Buat Bayi Tak Selesa 10 Tip Doktor Kongsi Nak Elak Ruam Lampin Pada Bayi

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 345 hits
Ruam lampin memang sering berlaku kepada bayi yang masih kecil untuk elakkan perkara ini terjadi Dr Ahmad Samhan berkongsi 10 tip dengan penerangan sekali bagi memudahkan ibu ibu menguruskan si kecil Ruam lampin merupakan sejenis ruam yang ...
Pengkhianat Dikhianat Nak Gelak Atau Menangis

Pengkhianat Dikhianat Nak Gelak Atau Menangis

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 366 hits
Dua isu utama penjualan ladang sawit 15 000 hektar milik kerajaan negeri secara rundingan terus tanpa tender dan pelantikan ADUN UMNO sebagai Setiausaha Politik MB Perak punca MB Perak disingkir Ladang ini dah lama dimilik kerajaan Perak di...
Hiburan Nak Elak Lori Ezzaty Abdullah Terlibat Dalam Kemalangan Langgar Penghadang Jalan Raya

Hiburan Nak Elak Lori Ezzaty Abdullah Terlibat Dalam Kemalangan Langgar Penghadang Jalan Raya

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 419 hits
Pelakon Ezzaty Abdullah baru baru ini menerusi Instagram telah memaklumkan bahawa dia telah terlibat dalam sebuah kemalangan apabila kereta yang dipandunya melanggar penghadang jalan awal pagi tadi Menurut pelakon drama Cinta Sekali Lagi in...
Projek Pembangunan Kota Bharu Mesti Ikut Pelan Elak Banjir

Projek Pembangunan Kota Bharu Mesti Ikut Pelan Elak Banjir

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 256 hits
Projek pembangunan Kota Bharu mesti ikut pelan elak banjir Dikemas kini 22 minit yang lalu Diterbitkan pada 5 Dec 2020 4 39PM
Nak Ayam Goreng Macam Dalam Tv Pernah Tak Anak Minta Macam Ni Kalau Pernah Mama Ayah Kena Buat Sesuatu

Nak Ayam Goreng Macam Dalam Tv Pernah Tak Anak Minta Macam Ni Kalau Pernah Mama Ayah Kena Buat Sesuatu

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 257 hits
Mmm sedapnya ayam goreng tu Ibu tengah hari nanti Alia nak makan ayam goreng macam dalam TV tu ya Ayah nanti bila ayah pergi kedai tolong belikan Adam keropok macam dalam TV tu ya Pernahkah anda mendengar ayat ayat seperti di atas keluar da...
Dia Menangis Meronta Sampai Pengsan Sebab Nak Viral Keluarga Pengantin Lelaki

Dia Menangis Meronta Sampai Pengsan Sebab Nak Viral Keluarga Pengantin Lelaki

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 289 hits
Susulan viral video pengantin perempuan menangis histeria sehingga pengsan di pelaminan ketikam melihat bekas teman lelakinya datang ke majlis pernikahan keluarga pengantin lelaki tampil memberi penjelasan dan sekali gus menafikan dakwaan y...
Astagfirullah Pengakuan Pria Yang Kubur Wanita Hamil Di Bawah Pondasi Suruh Korban Minum Racun Supaya Bayi Itu Hancur

Astagfirullah Pengakuan Pria Yang Kubur Wanita Hamil Di Bawah Pondasi Suruh Korban Minum Racun Supaya Bayi Itu Hancur

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 172 hits
Pelaku pembunuhan seorang wanita yang dikubur di fondasi ternyata adalah kekasih gelap korban Wanita warga Desa Pengebur Lombok Tengah MA tewas dibunuh oleh FA FA membunuh Ma pada 27 Agustus 2020 Kasat Reskrim Polres Lombok Tengah AKP I Put...
Suhu Badan Normal Bagi Bayi Baru Lahir Jika Melebihi Nilai Ini Ibu Ayah Patut Risau

Suhu Badan Normal Bagi Bayi Baru Lahir Jika Melebihi Nilai Ini Ibu Ayah Patut Risau

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 328 hits
Buat ibu ayah yang baru pertama kali anda mungkin tertanya tanya berapakah bacaan suhu badan normal bagi bayi baru lahir Hal paling membimbangkan adalah si manja mula jatuh sakit atau kurang sihat disebabkan masalah selesema atau demam Mung...
Syafiq Tak Mengantuk Tapi Cuba Elak Sesuatu Bapa

Syafiq Tak Mengantuk Tapi Cuba Elak Sesuatu Bapa

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 170 hits
GEORGETOWN Penyerang bola sepak Johor Darul Ta zim Muhammad Syafiq Ahmad menafikan yang dia terlelap ketika memandu sehingga menyebabkan kenderaannya terbabas dalam kejadian Ahad lalu Bapanya Ahmad Ibrahim 56 berkata anaknya itu berulang ka...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams